Kef Meta is dat nu de meerprijs waard ?

Gestart door CBdicX, februari 23, 2023, 08:16:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Kef heeft nu een tijdje speakers met het Meta plaatje achter de tweeter.
Volgens beschrijving dempt dit 98% van de reflecties, waarom dan niet 100% vind ik een gemiste kans......
Heb een paar weken de LS50 Meta gehad maar kon niets bijzonders horen.
Wat tweeter reflecties naar achteren in een kast doen qua geluid weet ik niet, als ik mijn oor bij een reflexpoort hou van een "normale" speaker hoor ik geen hoog, alleen laag.
Er zijn fabrikanten die juist gebruik maken van tweeter reflecties naar achteren....... ;-)

Ik draag Kef al jaren een warm hart toe en gebruik het merk al jaren, maar dit lijkt toch een marketing dingetje die veel geld kost.

Vond een plaatje hoe de demping werkt van de "oude" Kef tweeters, werkt een beetje zoals B&W dit doet met die buis tweeters, er zit achter een standaard Kef tweeter net zo'n buisje, lijkt mij voldoende.

Heb je interesse in bijvoorbeeld de Kef R serie, is nu in de aanbieding vanwege de Meta komst, dus zo werkt Meta heeeeel gunstig :-)
Ik heb direct toegeslagen voor een set R5 en de R2C, die bij mij de T301 en T301C vervangen, zo hebben Front en Center een aardige upgrade gehad, bedankt Mata !!!!

NB

#1
Vivid heeft dat ook zo'n buis als B&W, alleen die zit binnen in.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

sonsan

De MS Performance 6 ook...
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Denk dat er wel meer zijn, wat aan de buitenkant niet te zien is.
Zal wel in wat prijziger speakers zitten, de rest doet het met demping materiaal.
Zou eens naast elkaar getest moeten worden wat "beter" is.
Wie weet komt er nog een verrassing naar voren  :wink:

Hoewie Loewie

Hoi. Zijn tweeters niet altijd dicht aan de achterkant?  :? Dan valt er weinig aan te dempen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

CBdicX

Citaat van: Hoewie Loewie op februari 23, 2023, 19:25:04Hoi. Zijn tweeters niet altijd dicht aan de achterkant?  :? Dan valt er weinig aan te dempen.

Schijnbaar lekt er achter de tweeter toch wat weg aan frequenties.
Gezien hoge tonen toch erg richting gevoelig zijn lijkt het mij wel mee te vallen.
Bass is een ander verhaal, dat gaat alle kanten op en is amper te sturen.

Marvin


CBdicX

#7
Citaat van: marvin op februari 23, 2023, 23:21:07
https://youtu.be/2TJeVzjWizQ

Tweeter van B&W in onderdelen.

Dus met andere woorden, B&W laat bewust de achterkant van de tweeter open zodat geluid daar van de tweeter in de buis kan komen waar het gedempt wordt met een stukje katoen.
En wat als de tweeter gewoon dicht gelaten wordt, heb je volgens mij die hele poppenkast niet nodig.
Je creeert dus bewust een opening achter een driver, waarvan je weet dat frequenties daar gaan weg lekken, en dan maak je er iets achter wat dat probleem op lost.
Vind dit toch een beetje problemen creeren die er niet echt zijn en dan een dure oplossing bedenken, denk in beide gevallen een staaltje marketing.

Vond trouwens zo'n Kef Meta plaatje en een soort B&W Nautilus oplossing voor geluiden naar achteren, maar dan een stuk betaalbaarder...... :-D LOL :-D












Marvin

Ik knutsel ze ook niet in elkaar...
Maar met de meeste gangbare constructies van tweeters, reflecteert het geluid aan de achterzijde tegen de magneet weer terug naar de dome.

https://ibb.co/NnRSFpy


(Ik moet nog even een betere manier vinden van foto's uploaden).

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 24, 2023, 10:01:25Ik knutsel ze ook niet in elkaar...
Maar met de meeste gangbare constructies van tweeters, reflecteert het geluid aan de achterzijde tegen de magneet weer terug naar de dome.

https://ibb.co/NnRSFpy


(Ik moet nog even een betere manier vinden van foto's uploaden).

Ik denk dat juist dat terug reflecteren wat bij "normale" tweeters gebeurt het punt is wat b&w en kef met deze constructies probeert te elimineren.
Waarschijnlijk zal dit als uit fase reflecties gezien worden.
Maar of dat daadwerkelijk te horen is in een huiskamer?

Marvin

Citaat van: CBdicX op februari 24, 2023, 10:10:25Ik denk dat juist dat terug reflecteren wat bij "normale" tweeters gebeurt het punt is wat b&w en kef met deze constructies probeert te elimineren.
Waarschijnlijk zal dit als uit fase reflecties gezien worden.
Maar of dat daadwerkelijk te horen is in een huiskamer?
Ja dat lijkt me inderdaad de gedachte te zijn geweest.

Marvin

Het membraam zal van de reflecties ook gaan trillen, dat dat dan enigszins het originele signaal vervuilt kan ik me wel een voorstelling van maken.

sonsan

Dit is de uitleg van MS over de z.g. "vented port" technologie:

Mordaunt-Short heeft veel aandacht besteed aan de tweeter, die volledig is losgekoppeld van de behuizing. Kenmerkend is de "Vented Port" technologie, hierbij wordt de tweeter van achteren geventileerd door middel van een speciaal ontworpen buizensysteem. Een ander kenmerk is de gerichte uitstraling naar achteren. Hierdoor is er geen compressie van lucht achter de koepel, wat de driedimensionaliteit vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheid van gerichte akoestische lokalisatie verbetert.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#13
Citaat van: sonsan op februari 24, 2023, 13:35:57Dit is de uitleg van MS over de z.g. "vented port" technologie:

Mordaunt-Short heeft veel aandacht besteed aan de tweeter, die volledig is losgekoppeld van de behuizing. Kenmerkend is de "Vented Port" technologie, hierbij wordt de tweeter van achteren geventileerd door middel van een speciaal ontworpen buizensysteem. Een ander kenmerk is de gerichte uitstraling naar achteren. Hierdoor is er geen compressie van lucht achter de koepel, wat de driedimensionaliteit vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheid van gerichte akoestische lokalisatie verbetert.

Kolere, het lijkt wel een vliegtuig motor  :-D

Mooi he, al die technieken die door de gemiddelde huiskamer direct verknalt worden..... :wink:  :wink:

Marvin



Nee die Meta hebben ze lekker simpel gehouden....  :schater: