Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 12, 2023, 11:13:13Ga nog wel deze week een avc run doen en eens vergelijken met de app wat de verschillen zijn in waardes en wat betreft hoe het overkomt in stereo en surround.

Daar ben ik dus wel benieuwd naar. :gp:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Bulldog

Tja...dezelfde weg als dirac blijkbaar. Alhoewel ik een beetje vrees dat Audyssey héél sterk uit de markt gaat geconcurreerd worden. Als je ziet dat de volgende(en sommige huidige) D&M versterkers al Dirac aan boord hebben of de mogelijkheid te downloaden, je betaalt 259$-limited, 349$ voor een full-licence(sorry, spreek liever uk's dan us's  :wink: ), dan zie je al welke richting het uitgaat. De volgende generatie zal wss wel enkel de dirac hebben-voor de lager gepositioneerde modellen dan hopelijk een meer plug-and-play versie dan de huidige.
Heb ook al eens gekeken naar de Arcam's en Nad's...vooral dan voor de Dirac, dat zou toch veel beter werken dan de Audyssey.
Maar soit, we roeien verder met de riemen die we nu hebben.

Loop nu weer tegen het probleem aan dat mijn sub op +11m gezien wordt(staat 1.5m van luisterplaats)...geen probleem zou je zeggen, ware het niet, dat wanneer ik wijzigingen wil doorvoeren aan mijn luidsprekers(fronts op small zetten, zodat ik een sub kan laten meespelen) Audyssey aangeeft dat zulks niet kan omdat 'de afstand tussen kortste en verste luidspreker max. 6m mag bedragen...???
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

RHK

Zo worden we steeds meer door de software gedwongen. Ik kan trouwens wel met mn speakers op large, subs laten meedraaien. Maar bij jou zal het wel die afstandsmeting zijn en die beperking van die onderlinge afstanden.  violent1
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Bulldog

Heb net al een workaround gevonden. Sub gewoon een tikje luider zetten dan wat de app aangeeft(je weet wel, dat rode balkje waar je sub dan in het groene vakje moet passen) en dan opnieuw meten. Nu geeft ie ineens minder dan 5m aan. Ik denk dat Audyssey  niet om kan met giga-subs.  :-)
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#469
Ik ben ook tegen een probleem aan gelopen, subwoofer 2 doet het geheel niet en subwoofer 1 gaat steeds harder en dan weer zachter, en dit op het test signaal.
Heb een nieuwe 3 plek setup uitgevoerd, en de 0 meting curve terug gezet, maar helaas.
Ga woensdag de avc maar eens resetten, denk dat die het spoor bijster is ........

CBdicX

#470
Citaat van: Bulldog op februari 13, 2023, 13:34:50Heb net al een workaround gevonden. Sub gewoon een tikje luider zetten dan wat de app aangeeft(je weet wel, dat rode balkje waar je sub dan in het groene vakje moet passen) en dan opnieuw meten. Nu geeft ie ineens minder dan 5m aan. Ik denk dat Audyssey  niet om kan met giga-subs.  :-)

Er wordt sowieso geadviseerd om de subs meer naar de rechterkant van dat balkje te zetten, dus de sub zelf harder.
Voordeel daarvan is dat de gain van het signaal lager kan blijven, dat dan weer beter is dan een hogere gain, en je meer ruimte hebt richting 0 db.
Voor subs is het beter om aan de -db kant te blijven, bij (ruim) +db gaat de gain sneller vervormen vanwege een te harde uitsturing.

Geld ook voor speakers, niet teveel +db.

Bulldog

Ah, wist ik niet...
Klinkt inderdaad logisch, m'n nieuwe sub stond minder dan 10% open, nu ongeveer 10%...dat vond de app al te veel. Met de vorige subs geen problemen op dat vlak. Nu ja, qua vermogen gaat het om meer dan een verdubbeling, zal er vast wel iets mee te maken hebben.
Ik start hier nu op -7db, zag ik net. Denk dat er met de vorige meting gewoon iets fout gelopen is, had al een vijftal metingen gedaan met deze sub en gaf nooit problemen omdat de virtuele afstand te groot was. Nu ik erover nadenk, ik heb ook drie keer een melding gehad dat er teveel achtergrondgeluid was tijdens die meting(terwijl daar niks van aan was). Ik ga het er maar op houden dat Audyssey, éénmalig, 'de weg kwijt was'.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 13, 2023, 17:01:29Ik ben ook tegen een probleem aan gelopen, subwoofer 2 doet het geheel niet en subwoofer 1 gaat steeds harder en dan weer zachter, en dit op het test signaal.
Heb een nieuwe 3 plek setup uitgevoerd, en de 0 meting curve terug gezet, maar helaas.
Ga woensdag de avc maar eens resetten, denk dat die het spoor bijster is ........
Geen last van met mn Antimode  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Citaat van: RHK op februari 13, 2023, 18:49:43Geen last van met mn Antimode  :wink:
Ik ook met audyssey niet, dus ik weet niet wat die jongens aan rommelen zijn.   clown1

RHK

Het kan best zijn dat met behulp van die nieuwe app, de Audyssey afstelling nog beter is. Bij mij is het nu ok, maar ik wacht het vergelijkings resultaat van CBdicX nog even af. Is het verschil niet groot dan laat ik het zo. Wellicht dat ik de app bij beter resultaat ook aanschaf. 23,99 is te doen.Ik begrijp dat jij er wel tevreden mee bent Marvin.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Citaat van: RHK op februari 14, 2023, 08:59:14Het kan best zijn dat met behulp van die nieuwe app, de Audyssey afstelling nog beter is. Bij mij is het nu ok, maar ik wacht het vergelijkings resultaat van CBdicX nog even af. Is het verschil niet groot dan laat ik het zo. Wellicht dat ik de app bij beter resultaat ook aanschaf. 23,99 is te doen.Ik begrijp dat jij er wel tevreden mee bent Marvin.
Ja ik ben er tevreden over.
Als je alleen al kijkt naar de discussie van de afgelopen dagen, dan zit er zeker wel een meerwaarde ik de app.

CBdicX

#476
Nou, ik heb me het apenzuur heen en weer geschakeld tussen de app en wat de AVR doet.

Mijn conclusie:
het maakt niet veel uit als je de app ook in de standaard waarde doet.

Dan hoor ik geen daadwerkelijk verschil in de AVR en de app in standaard instelling.
Wat wel opvalt is dat de cross-over van de app voor een aantal speakers hoger ligt.
Waar de AVR 120hz voor alle T301 doet, wat trouwens ook de opgegeven waarde is van de Kef T301 speakers, doet de app voor Front, Surround 150hz, en Surround Back zelfs 180hz.
De center krijgt via de AVR 60hz mee, via de app 80hz.
Alleen de Height speakers zijn in via de AVR en in de app exact het zelfde......  :-o

Volumes/afstanden voor de speakers en subs zijn hetzelfde voor de AVR en app !

Waar de app dus afwijkende waardes heeft is in de cross-overs, vreemd.

Als ik verschil wil horen tussen de app en AVR dan moet ik daadwerkelijk waardes gaan veranderen.
De grootste verandering geeft de Frequency Range, als die van 20.000 naar bijvb. 300/400 gezet wordt, voor alle speakers, dan hoor je verschil.
Of dat verschil dan "beter" is hangt af van de persoon en ruimte.
In eerste instantie leek het mij de app prettiger maar kom daar toch van terug.
Ik vind met de FR en BBC dip aanpassing het meer klinken naar een DSP geluid, niet natuurlijk meer.
Kan liggen aan de setup, dus welke speakers, dat zal voor iedereen anders zijn, en misschien wordt het met andere speakers wel prettiger of beter beoordeeld.

Verder zijn er meer aanpassingen mogelijk met de app, maar daar komt ook wat kennis bij kijken die ik niet heb.
Ik heb dus alleen de FR en BBC dip beoordeeld puur op gehoor en vind dat de AVR meting prettiger.
Audyssey geeft met de AVR meting een prima gemiddeld resultaat, iets wat met iedere setup wel goed klinkt.
Heb je echt problemen, bijb. slissende S volcalen of een te dof klinkende center, dan zal de app uitkomst bieden.
Is dat allemaal in orde zou ik het op de AVR houden, en niet vanwege die 20 euro, want dat is de app zeker waard.

Denk trouwens dat als je kiest voor Audyssey FLAT in de AVR, dat dit ook oa de BBC dip weg haalt, wat zo klinkt ook de app zonder BBC dip, maar ja, te contoleren is dit helaas niet in de AVR......  :-( 

Marvin

Het schakelen duurt te lang om een goed oordeel te geven tussen de verschillende metingen.
Zeker als je echt naar minimale verschillen gaat zoeken/luisteren.

Wat ik hoe dan ook €20 waard vind is het gebruik van m'n iPad, maar dat zal een ander minder boeien.
Maar ze hadden het er best bij kunnen geven, zou wel zo netjes zijn geweest. 

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 17, 2023, 13:06:42Nou, ik heb me het apenzuur heen en weer geschakeld tussen de app en wat de AVR doet.

Mijn conclusie:
het maakt niet veel uit als je de app ook in de standaard waarde doet.

Dan hoor ik geen daadwerkelijk verschil in de AVR en de app in standaard instelling.
Is dat allemaal in orde zou ik het op de AVR houden, en niet vanwege die 20 euro, want dat is de app zeker waard.
:gp:
Waarvan akte  8-) .  Ik dank u voor deze uitgebreide test en review. Resumé, ik laat het lekker zo.  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 17, 2023, 13:45:54:gp:
Waarvan akte  8-) .  Ik dank u voor deze uitgebreide test en review. Resumé, ik laat het lekker zo.  :wink:

Bedenk wel, dit is mijn mening, kan bij iedereen anders uitpakken met of zonder de app curves.