Update audio installatie.

Gestart door Jozef, december 21, 2022, 12:27:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frits Denon

#45
Okay, dan blijf ik bij mijn reactie #41

De bestanden blijken goed te zijn. Uw versterker ook, dan kan het alleen maar liggen in de keten tussen het bestand en de versterker.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

Youtube is qua geluidkwaliteit niet bepaald ideaal om apparatuur mee te testen.
Zou het houden op het bronmateriaal in dit geval, zeker als bij muziek afspelen het probleem zich niet voordoet...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Jozef

#47
Het kan volgens mij niet het bronmateriaal liggen want:

1) Als ik de gedownloade tests afspeel via de speakers van de iMac dan hoor ik dat licht "Knetterende' geluid vanaf 400Hz niet.

2) Als ik vervolgens dan als ultieme test de gedownloade tests dan ook nog eens over hoofdtelefoon uitvoer die via Bluetooth met de iMac (B&O Beoplay H95; een koptelefoon die echt alles laat horen.) is verbonden, hoor ik wederom als ik de test uitvoer geen licht "knetterend" geluid vanaf 400Hz.

Als het aan het bronmateriaal zou liggen dan moet dat licht "geknetter" ook over andere speakers hoorbaar zijn. In dit geval die van de iMac en die van de Beoplay H95, maar dat is niet het geval.
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Emiel77

Ook een iMac is beperkt wat audio betreft, kan goed zijn dat net die frequenties niet doorkomen.
Vervolgens via de iMac testen via Bluetooth met de B&O lijkt mij vrij zinloos, altijd verlies van gegevens / kwaliteit via Bluetooth.

De optie die Frits aanstipte lijkt me zo gek nog niet, test eens met een mobiele DAC zoals de AudioQuest DragonFly...

Blijf wel bij mijn mening dat materiaal gedownload via Youtube per definitie niet geschikt is als test materiaal ook trouwens :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Jozef

#49
Ik bezit op dit moment geen Dragonfly Red, helaas.
We moeten binnenkort een (nieuwe) versterker aanschaffen voor het bedrijf van mijn partner. Als deze hier gearriveerd is haal ik de PM7200 even er tussenuit en dan de PM6007 er tussen. Als het lichte "geknetter" dan vanaf 400Hz niet meer hoorbaar is mag ik volgens mij de conclusie trekken dat het aan de versterker (PM7200) gelegen heeft.

"Vervolgens via de iMac testen via Bluetooth met de B&O lijkt mij vrij zinloos, altijd verlies van gegevens / kwaliteit via Bluetooth."
Lees je aub eerst in betreffende de B&O Beoplay H95. De kwaliteit staat gelijk aan het uitlezen van een CD!
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

SB_Marantz

#50
Citaat van: Emiel77 op februari 12, 2023, 20:33:42Youtube is qua geluidkwaliteit niet bepaald ideaal om apparatuur mee te testen.
Zou het houden op het bronmateriaal in dit geval, zeker als bij muziek afspelen het probleem zich niet voordoet...

Hoe test men apparatuur?
Met een scope,toongenerator (blokgolf of sinus) en dummyload.
Correct meten is weten en gissen is missen.

Tapatalk werkt niet dus kan geen foto's plaatsen.


https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18536.0


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jozef

#51
Klopt. Als je het helemaal goed wil doen, ja. Dan moet je misschien andere wegen bewandelen. Maar stel je even in mijn plaats voor. Ik beschik niet over die middelen en mijn kennis op audio gebied is niet erg groot. Ik zocht naar een snelle en praktische wijze om nog even de tweeters van de recent verworven Gold 300 te testen. Kijken of ze de hogere frequenties kunnen aantikken en op het moment dat deze daar mee bezig zijn even goed te luisteren of ik geen gekke dingen hoor. Het was immers een demo paar, weliswaar afkomstig van een gerenommeerde audiowinkel, maar toch. Je weet nooit of iemand ooit een fout heeft gemaakt, waardoor de speakers schade hebben opgelopen. En dat moest plaatsvinden binnen een bepaalde tijd, je mag de aankoop retour sturen maar wel binnen een bepaald tijdsvenster. Dus ik zocht voor mijn gevoel naar nog nét een beetje meer extra zekerheid om me zelf ervan te overtuigen dat ik een goede koop had gedaan. Je kunt ook echt gaan meten, zoals jij voorstelt. Máár, wat is daar de waarde van, het moet goed klinken in *mijn* oren, al die data zegt volgens mij niet zo veel, of is in ieder geval bij mij niet doorslaggevend. Dat wat mijn oren waarnemen en de beleving die daar bij komt, die wel...:)
En verder, jullie kennen mij niet. Ik heb veel raakvlakken met het asperger syndroom. Geen idee of je er ooit van gehoord hebt maar ik beschik over een uit de kluiten gewassen opmerkingsvermogen. Handige eigenschap, maar in veel gevallen vaak meer een vloek dan een blessing:)



Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Hoewie Loewie

Hoi. Misschien hier mee experimenteren? Online Tone Generator waarmee je mogelijk exact de frequentie kunt vaststellen waarbij het "geknetter" plaats vind. Instelbare frequentie van 1 Hz tot ruim 20 kHz.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

NB

Citaat van: Jozef op februari 12, 2023, 22:23:22haal ik de PM7200 even er tussenuit en dan de PM6007 er tussen.
Fijne versterker. Ik heb er nu al een tijdje ervaring mee. Prettige AKM dac.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Jozef

#54
Citaat van: Hoewie Loewie op februari 13, 2023, 19:25:58Hoi. Misschien hier mee experimenteren? Online Tone Generator waarmee je mogelijk exact de frequentie kunt vaststellen waarbij het "geknetter" plaats vind. Instelbare frequentie van 1 Hz tot ruim 20 kHz.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

Ja, deze is ook handig, vooral omdat deze de toon op 1 frequentie vasthoudt. Echter... ik zou niet weten hoe ik het geluid naar de Maranz NA7004 kan streamen. Je kunt volgens mij niets downloaden van de website.
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Jozef

Citaat van: Jozef op januari 28, 2023, 20:45:34Dag Frits en NB,

De luidsprekers hebben in een winkel gestaan als demo. Zodoende vermoed ik dat deze zijn ingespeeld.
...Én omdat het een demo paar is, bezit ik ze ook. Ik heb ze voor een mooie prijs kunnen kopen, want de adviesprijs voor het paar zou ik er niet voor kunnen uitgeven.
De speakers zelf waren behoorlijk koud toen ze arriveerde, misschien heeft dat ook parten gespeeld.

Met betrekking tot de duur van het opwarmen van de versterker, tsja, het heeft echt ongeveer een halfuur nodig voor dat het goed klinkt.
Ik ga het in de toekomst oplossen door de versterker van te voren aan te zetten en na ongeveer een half uurtje pas muziek te gaan spelen.

Ik hoop dat leden hier op het forum kunnen bevestigen dat het opwarmen van de PM-7200 versterker "normaal" is.

Fijne avond nog:)

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Frits Denon

Hallo Jozef. Er zijn hier techneuten met veel reparatie ervaring en kennis van Marantz versterkers / receivers. Er komt vast een reactie op jouw vraag.

Ik weet niet of jouw PM een Stand-by functie heeft, want dan zou je die kunnen gebruiken.

T.a.v. apparatuur en vervoer (koud), ik zou e.e.a. altijd even laten acclimatiseren.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz



Hoi Jozef,

Een versterker heeft geen half uur nodig om goed te gaan klinken.


Mocht je twijfels hebben over je versterker mag je contact met mij opnemen.
Meer kan ik er niet van maken.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NB

Ik heb er (totaal) geen verstand van, maar in mijn optiek ziet het inwendige er overzichterlijk uit.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.