Wat gereedschap om grote van Hz golf, en afstand te berekenen van meerdere subs

Gestart door CBdicX, februari 16, 2023, 17:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Het zo maar neer knallen van meerdere subwoofers is nooit een goede oplossing.
Er blijkt een behoorlijke wetenschap achter te zitten hoe ver de subs uit elkaar dienen te staan, dus niet alleen waar, om pieken, dalen en comb filtering te voorkomen.
Deze tool is het berekenen van de golf grote en dan de afstand van sub 1 naar sub 2, gemeten van hart naar hart !!

Gebruik deze tool voor de ingestelde Hz op de subwoofer of bass management, bijvoorbeeld 80Hz.

https://www.webconversiononline.com/wave-length-calculator.aspx?frequency=180&scale=hz&medium=air

In de tool zien we dan dat de waarde van een 80Hz golf 4.29 is.
Wij dienen 2/3 te berekenen, dus 4.29 : 3 x 2 = 2.86 meter.
De subs dienen dan 2.86 meter van hart naar hart uit elkaar te staan.

Moeten er gewerkt worden met hogere x-over dan gaan de subs steeds meer naar elkaar toe, bij een lagere x-over dan 80Hz gaan ze steeds verder uit elkaar.

Zie deze link waar uitgelegd wordt als je de subs gaat verplaatsten, dat er steeds meer pieken en dalen ontstaan.

https://www.lynxproaudio.com/www/home/lx-resources/uploads/2016/05/Lynx-Pro-Audio-Expert-Guide-Positioning-Subwoofers.pdf

Denk dat het best lastig zal zijn aan deze afstanden te voldoen, er moet ook nog geleefd worden in een kamer.

TurboMarco

Interessant leesvoer  :gp:

Zelf ben ik van plan om een 2e sub achter weg te zetten, maar dan niet aangesloten op de sub-out maar wel via high-level in welke dan weer afkomstig is van de rear channels.
Ik zie dat zogenaamde 3D sub configuraties erg hot zijn op het moment, dus op ieder kanaal een sub aangesloten met uiteraard de settings op fullrange/large.
In dat geval is bij mij ook de center channel een keer aan de beurt. 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 16, 2023, 17:57:29Interessant leesvoer  :gp:

Zelf ben ik van plan om een 2e sub achter weg te zetten, maar dan niet aangesloten op de sub-out maar wel via high-level in welke dan weer afkomstig is van de rear channels.
Ik zie dat zogenaamde 3D sub configuraties erg hot zijn op het moment, dus op ieder kanaal een sub aangesloten met uiteraard de settings op fullrange/large.
In dat geval is bij mij ook de center channel een keer aan de beurt. 

Ieder kanaal een eigen sub is natuurlijk erectie bevorderend  :-D
Maar waarom wil jij een sub op de achter kanalen (surround back) ??
Surround / Surround Back en Hight kanalen krijgen nagenoeg geen bass te verwerken.
X-over voor Height is zelfs >150 hz volgens de Dolby norm.

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 17, 2023, 07:08:16Ieder kanaal een eigen sub is natuurlijk erectie bevorderend  :-D
Maar waarom wil jij een sub op de achter kanalen (surround back) ??
Surround / Surround Back en Hight kanalen krijgen nagenoeg geen bass te verwerken.
X-over voor Height is zelfs >150 hz volgens de Dolby norm.
Tis net hoe je het hebt ingesteld. Ik heb alle speakers op large staan, 80 Hz (full range), behalve de front Dolby voor Atmos, die staat op 120Hz.En ik heb een 2e sub naast de surround rechts staan. Maar dat is huiskamertechnisch ook de beste plek daarvoor. Ik heb dus achter ook bass.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

De reden dat ik achter op de rear channels een sub weg wil zetten is dat ik op die positie geen echte full range speakers kan plaatsen, tenzij ik de woonkamer compleet als HT kamer omtover, en dat vind mijn vrouw dan weer geen goed plan.
De rear speakers die ik nu heb (Scan Speak Opus) vallen af rond 45 Hz en staan dus in de cross-over settings van de versterker op small 60 Hz terwijl de overige speaker wel op large staan en dus ook full range .
Mijn eerdere setup waarbij ik rear speakers had die wel tot 28 Hz -6db door gaan had ik toch meer het gevoel van  HB
Nu zijn er ook mensen die ervan overtuigd zijn dat vloerstaanders ook wel tot 30 Hz gaan maar niet beseffen dat het -20 db betreft, of misschien wel -30 db en dan is dat laatste stukje van het audiospectrum met een sub aangevuld toch wel heel erg fijn.

Onderstaand filmpje verteld wat meer over een 3D sub config


https://youtu.be/4cvsSYHebTc
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Ik heb mijn 2 subs nu op exact die 2.86 meter uit elkaar staan en ik moet zeggen dat klinkt inderdaad goed.

Er zit wat mij betreft zeker waarheid in de ondelinge afstand zodat de "golven" elkaar niet uitdoven.
Ik heb dan de subs op 80hz gezet en waar ik voorheen door 1 meter naar voren te gaan met de kop in een bass bubbel zat, is dat nu niet het geval, dit klinkt van stoel tot muur redelijk het zelfde.
Ook rond lopend had ik pieken en dalen, ook die merk ik nu amper.

Als ik de sub op LFE zet, dus dan loopt de sub door tot 120hz mijn hoogste cross-over, klinkt het niet het zelfde, dan zit er wat minder kracht in.
Klopt dus ook, bij een hogere cross-over moeten de subs steeds meer naar elkaar toe, en bij 120hz zouden ze  1.90 meter uit elkaar moeten staan, maar dat gaat niet.
Het is dus voor mij kiezen tussen kracht, of minder kracht (omdat de subs te ver uit elkaar staan) maar wel gehele frequentie dekking door de subs, ik ga nu voor kracht dus de subs op 80hz.

Al met al wel weer een leuke test die goed kan uitpakken..........  :yes:

TurboMarco

Wanneer je de sub(s) zo hoog filtert zou je ze ook beter zo dicht mogelijk bij de fronts zetten, mijn inziens nog belangrijker dan 2 subwoofers onderling want wanneer je de sub(s) zo hoog filtert ga je ze echt wel lokaliseren, dat lijkt mij niet de bedoeling.
Dus kijken waar de fronts af beginnen te vallen en van daaruit de sub het over laten nemen, dan is het vrij logisch dat wanneer de subs laag ingezet worden de afstand groter kan zijn, maar dat hoeft niet zo nodig want hoe lager de cross-over des te moeilijker word het om een sub te lokaliseren.

Het werkt echt meerdere kanten op, voornamelijk speelt de akoestiek de grootste rol.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Ja interessant hoor..!

Hier staan de subs direct onder de fronts, van hart tot hart staan ze 2,30m uit elkaar. X-over 100hz, alles op small.
Het klinkt momenteel erg goed.

3e sub op de rears heb ik al vaker mee gespeeld, voor mij toen voornamelijk om multi channel stereo op de rears wat meer punch te geven.
Ook een 3e sub in het midden van de kamer, wel tegen de wand uiteraard, ook een goeie om het dipje op 3/4 van de ruimte aan te vullen.

Spelen met subs is leuk..!

TurboMarco

CiteerSpelen met subs is leuk..!
Misschien wel het leukste  pompom

Nou ja wat audio/video betreft dan
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 17, 2023, 13:58:48Ja interessant hoor..!
Spelen met subs is leuk..!


Nou, ik weet wel andere dingen om mee te spelen, geven ook wat minder spierpijn, alhoewel....  :-D   :-D

CBdicX

De hele bedoeling van de onderlinge afstanden is niet zo zeer of ze te localiseren zijn, maar dat ze elkaar niet "in de weg" zitten, golven elkaar uitdoven.
Localiseren met hogere x-overs kan mogelijk zijn, zeker boven de 100hz, dat is nu eenmaal het nadeel van kleinere of plattere speakers zoals bij mijn T301.
Ik heb de 2 subs een tijd op elkaar gehad in de rechter hoek, en met een x-over van 120hz, maar zou met de ogen dicht toch denken dat de bassen uit de speakers komen in mijn huidige setup.

Wat ik het meest storend vind is dat sub(s) mee praten met de Center speaker.
Dat had ik sterk toen ik ook een T301 Center (120-hz) had, waren met vocalen en spraak de subs te localiseren.
De Center retour gestuurd en een R2C gekocht, die krijgt na Audyssey een x-over van 60hz mee, op 80 gezet en probleem over.
Ondanks dat de andere T301's op 120 en 150hz zitten heb ik geen last meer van localiseren.

Localiseren wordt voornamelijk door de Center veroorzaakt (in een Surround setup of 3.1), kleine Front/Surround speakers met een grote Center gaat prima maar is helaas nooit een onderdeel van een kant en klaar set, dan is alles groot, of alles klein.
Mooiste voor Stereo is onder of dicht bij de Fronts, dan zou ik een sub niet verder weg in een hoek zetten mocht de x-over hoger dan 100hz zijn.

Ook heb ik goede resultaten met hoge x-overs en dan toch een 80hz x-over op de sub(s), dus niet op LFE zetten.
Practisch krijg je dan een bass "gat" van zeg in mijn geval van 80hz tot 120/150hz.
Denk dat weinig mensen dit gaan horen/merken of dit stukje frequentie daadwerkelijk gaan missen.


TurboMarco

Wanneer je 4 subs, en dan in iedere hoek vd kamer 1 hebt staan dan zou je de achterste toch in tegenfase kunnen zetten om zoals jij dat noemt "uitdoven" op te heffen?
Dat is wat ik namelijk heel vaak lees op het net, zeg maar een soort van verlengde push/pull .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerWat ik het meest storend vind is dat sub(s) mee praten met de Center speaker
stupid
Ik vind het ook geen goed idee om een hele kleine center te voorzien van een aparte subwoofer om die vervolgens hoog te crossen dat je een dialoog over de sub hoort.

Persoonlijk vind ik meerkanaals weergave van muziek pas interessant voor een sub/center combinatie, films niet zozeer want dan heb je voornamelijk met alleen dialogen te maken, al zijn meerkanaals muziek producties met een full range signaal naar de center ook nog vrij schaars, maar bijvoorbeeld de band Toto maakt daar juist weer heel veel gebruik van HB en in het geval van Toto hoort bij de center gewoon een subwoofer.
 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 20, 2023, 08:34:47Wanneer je 4 subs, en dan in iedere hoek vd kamer 1 hebt staan dan zou je de achterste toch in tegenfase kunnen zetten om zoals jij dat noemt "uitdoven" op te heffen?
Dat is wat ik namelijk heel vaak lees op het net, zeg maar een soort van verlengde push/pull .

Dat is inderdaad wat vaak gebeurd maar uitproberen blijft belangrijk of dat in een setup beter werkt.
Svs zegt ook proberen en kijken wat beter klinkt.

Ik heb er 1 links achter gehad en 1 rechts voor, en voor op 0 en achter op 180.
Bij terug zetten naar beide op 0 kon ik geen effect merken.
Het zal echter in een andere kamer wel werken, of juist niet.
Sjezus, het blijft lastig  :wink: