Mordaunt Short Performance 6 i.v.m. Marantz

Gestart door sonsan, juli 28, 2022, 22:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb jullie advies nodig.
Ik heb al jaren de Mordaunt Short Mezzo serie, de een na beste serie die dit merk heeft uitgebracht i.c.m. de SR7007.
Al enige tijd groeit het verlangen om ooit de Mezzo 8 te vervangen voor de Performance 6 van dat merk. Een high end speaker die bij de introductie €2500 p/st moest kosten. Jarenlang was de Performance 6 de speakerset die Ken Ishiwata gebruikte bij zijn Marantz demonstraties.
Nu kwam ik deze tegen bij een audiozaak waar ik een luisterafspraak had geregeld. Afgelopen zaterdag wezen luisteren en ik was meer dan verrast! Wat een geluid, veel betere dynamiek en soundstage! Echt een klasse hoger van wat ik thuis heb staan en ik was zwaar onder de indruk.
Maar nu mijn twijfel.
Deze speakers waren aangesloten op een Hegel stereo versterker en er werd gestreamt dmv Roon.
Maar als ik deze speakers nu aansluit op de SR7007 kan ik dan iets gelijkwaardigs verwachten? De verkoper had het erover om een stereo versterker te koppelen aan de receiver waardoor het geluid aanzienlijk beter zou worden bij het luisteren naar stereo.
Is het inderdaad zo dat een stereo versterker een beter/mooier geluid geeft dan een receiver bij het luisteren naar stereo? En hoe koppel je dan zo'n stereo versterker aan de receiver? En werkt zo'n combinatie dan ook bij surround?

Graag hoor ik jullie advies.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

jrm

Hi!

Allereerst een 'dooddoener': Wat voor geluid trekt jou in de muziek?
Iedereen heeft namelijk een eigen 'gehoor'.

Persoonlijk vind ik de Hegel super klinisch en digitaal klinken, alsof ik naar een letterbak luister waar elk muziekinstrument zijn eigen vakje heeft. Met andere woorden de instrumenten vormen geen één geheel waardoor het muziek wordt.

Marantz is (in mijn beleving) wat warmer, wat ook weer afhankelijk is van het type luidspreker. Marantz en Mordaunt short is bij mij een heerlijke combi.

Je kan natuurlijk altijd vragen of je het thuis mag uit proberen.

sonsan

Ja, geluid is heel persoonlijk.
Ik ben nu tevreden met de combi Marantz en Mordaunt Short. Mordaunt is ook in het verleden gedistribueerd door Marantz en Ken Ishiwata heeft vele demo's gegeven met een Marantz versterker i.c.m. de Performance 6 speakers. Dus ik ga er vanuit dat die combi wel 'klopt".

Ik ben wel nieuwsgierig of het gebruik van een stereo versterker t.o.v. een receiver veel verschil uitmaakt. Wel of geen Hegel. De speakers die ik beluisterd heb stonden toevallig aangesloten op een Hegel. Volgens de verkoper is een stereo versterker beter dan een receiver als je stereo wilt afspelen.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Ligt eraan hoe sterk jouw AV is. Een AV moet zijn vermogen verdelen over meer kanalen dan een stereo versterker. De voeding is dan bepalend. Een beetje stereo versterker heeft een goede voeding, daar houden luidsprekers wel van. Laat ze zingen.

Er zijn mogelijkheden om een surround systeem uit te breiden met een stereo versterker die dan alleen de fronts aanstuurt. De AV doet dan alleen nog de center en de overige (achter/plafond) speakers, waardoor deze daarvoor meer vermogen overhoudt.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

#4
Ik heb de SR7007, en die heeft deze specs:

125 W + 125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
195 W + 195 W (6 ohm, 1 kHz with 10 % T.H.D.)
Center:
125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
195 W (6 ohm, 1 kHz with 10 % T.H.D.)
Surround:
125 W + 125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
195 W + 195 W (6 ohm, 1 kHz with 10 % T.H.D.)
Surround back:
125 W + 125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
195 W + 195 W (6 ohm, 1 kHz with 10 % T.H.D.)

En als ik nu de receiver op stereo zet, zou dan het vermogen meer worden voor die twee kanalen of denk ik verkeerd.
En hoe zou ik een stereo versterker moeten koppelen dan op die SR7007? Ik weet nog niet of ik dat ga doen maar dan weet ik hoe ik te werk zou moeten gaan.

En zou zoiets een verbetering zijn (ook voor stereo)?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1851402558-anthem-mrx-710-high-end-2-0-7-1-receiver
(alhoewel, als ik de advertentie lees doet de verkoper hem juist weg omdat hij naar stereo wil... Daarnaast zou ik ook liever bij Marantz blijven)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

jrm

Mmm, eerlijk gezegd heb ik het niet zo op het aantal Watts.

In een doorsnee huis en luisteren op een - voor jou - normaal luisterniveau moet het gewoon goed klinken. Gewoon proberen of je diverse stereo versterkers kan thuis testen. Als het niet lukt via een audiozaak, kan je altijd thuis een zogenaamde testdag organiseren met leden die hun versterker eventueel mee willen nemen 😉

sonsan

#6
Ik ben me een beetje aan het inlezen op diverse fora en daar zijn de meningen ook verdeeld.

De ene zegt dat een receiver zoals de SR7007 prima in staat is om goed stereo weer te geven terwijl de andere zweert bij een echte stereo versterker achter de receiver als eindversterker.
Gewoon omdat de stereo versterker puur gemaakt is voor stereo terwijl de receiver vaak vele kanalen moet voorzien inclusief alles surround mogelijkheden die er tegenwoordig zijn.

Ook al begrepen dat je niet zo maar een stereoversterker erachter kan hangen maar dat er een z.g. HT-Passtrough op moet zitten. En bij Marantz kom je dan volgens mij dan al snel bij de topmodellen uit.
Ik zag op MP een PM8003 voor een leuk prijsje. Volgend de verkoper kan je die als eindtrap gebruiken maar op een website waar alle HT-pastrough versterker genoemd worden staat deze niet bij:

Marantz MODEL 30
Marantz MODEL 40n
Marantz PM8004
Marantz PM8005
Marantz PM8006
Marantz PM-KI Ruby
Marantz PM-10
Marantz PM-11S3
Maratnz-PM-14S1
Marantz-PM-15S2
Marantz PM KI Pearl Lite

Blijft voor mij nog even onduidelijk hoe je b.v. de sub aan moet sluiten als je deze zowel bij de surround als bij stereo wilt gaan gebruiken. Dus nog een hoop op te zoeken op het www......
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Een surround bak zal je altijd moeten inmeten en fine tunen.
Zo klinken de verschillende metingen ook in source direct anders.
De opties en mogelijkheden zijn ook duizelingwekkend!
Het is geen plug and play machine.

Met een stereo bak is die weg een stuk korter, en het eindresultaat waarschijnlijk sneller naar wens.

sonsan

Ach, dat inmeten houd je van de straat..... Dat heb ik al vaker gedaan met de SR7007. Gewoon een paar uurtjes voor uittrekken.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

mountainbiker

Citaat van: jrm op juli 31, 2022, 09:08:02
Mmm, eerlijk gezegd heb ik het niet zo op het aantal Watts.

In een doorsnee huis en luisteren op een - voor jou - normaal luisterniveau moet het gewoon goed klinken. Gewoon proberen of je diverse stereo versterkers kan thuis testen. Als het niet lukt via een audiozaak, kan je altijd thuis een zogenaamde testdag organiseren met leden die hun versterker eventueel mee willen nemen 😉
Yep. Zegt niet zoveel.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

sonsan

Nog wat hersenspinsels...

De luisterruimte waar ik in zat was totaal anders dan onze huiskamer. Deze ruimte was echt speciaal ingericht met veel dempende materialen tegen de wanden en plafond, groot vloerkleed en precies vierkant. Niet echt een kopie van een gemiddelde huiskamer.
Er werd gestreamd d.m.v. Roon en de speakers waren, zoals gezegd aangesloten op een Hegel, ik dacht de H95 maar kan ook de H190 zijn geweest.
Nu kan ik de receiver wel meenemen maar dan heb ik nog een totaal andere setting als thuis.

Mijn gedachten was dat een tweede versterker achter de AV receiver als eerste de receiver ontlast omdat de fronts niet meer gevoed hoeven te worden en dat de voeding van de versterker, veelal een dikke ringtransformator wat ik gezien heb, maar twee kanaaltjes hoeven te voeden i,p.v. de receiver die er zes of nog veel meer voor de kiezen krijgt.

Wat ik ook kan doen is in het beginsel het geheel wat budgettair vriendelijk houden. Ik heb gekeken naar een Marantz PM8003, en dan alleen de eindversterker gebruiken, en een Rotel RMD 1075. Die laatste is een pure eindbak. (alhoewel ik liever bij Marantz blijf) Deze zijn best voordelig te krijgen en bevalt het niet kan ik ze nog altijd op MP zetten....

Twijfels.....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Inmiddels de PM 8003 aangeschaft en vandaag aangesloten. Binnenkort Audyssey uitvoeren en kijken wat het oplevert. Is het niks staat het gewoon 'leuk' in de kast.....;-)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Eergisteren (van 08.00-16.00 uur....) het e.e.a. uitgeprobeerd.

Op deze manier alles aangesloten: Op de receiver (SR7007) de center en de surroudspeakers, LFE naar sub.
Op de versterker (PM8003), via HT-Passtrough, de fronts aangesloten. De high level input van de sub aangesloten op de fronts van de versterker.

De receiver eerst Audyssey laten uitvoeren. Audyssey kwam met de fronts en surrounds voll. band (Large) en voor de center 60Hz. (Small) Na het instellen van de LFE+main was de crossover voor de fronts 40 Hz.

Dit alles zo laten staan en gaan luisteren.

Daarna gaan switchen tussen fronts op Small (dus in LFE modus, zonder Main) fronts+ surrounds op 60Hz, daarna fronts+ surrounds op 40Hz daarna fronts op Large, dus met LFE+main met de fronts op 60 en 40 Hz. De gain van de high level op de sub op gehoor soms aangepast.
Ook de (Pure) Direct geprobeerd. Door de high level aansluiting krijgt de sub toch zijn signaal maar in deze Direct stand klonk het t.o.v. de andere standen wat 'magertjes'. Misschien is het ook een kwestie van wennen hoor...

Tot nu toe is mijn conclusie dat in mijn situatie van de combinatie apparatuur en woonkamer het volgende het beste klinkt:

Fronts en surrounds op Large, crossover laten staan zoals Audyssey het had voorgesteld op 40Hz, center ongemoeid op small met 60Hz en LFE+main.
In deze combinatie was het geluid mooi vol, mooie diepe maar niet te overheersende bas en fraai gedetailleerd.

Vandaag ga ik eens met deze instellingen nog eens kijken wat er veranderd als ik de Hz van de fronts naar boven (60Hz) ga aanpassen. Met LFE+main zou dat meer bas op moeten leveren. Nu krijgen de fronts het volledige signaal, de sub zou dus met het verhogen van de crossovers meer aangereikt krijgen dan nu met de crossover op 40Hz. Ben bang dat de bas dan te overheersend gaat worden. Maar we gaan het meemaken.

Word vervolgd dus!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

En dan zit er ook vast wel een equalizer in die Marantz, werkt uiteraard niet met source direct en helaas ook niet tezamen met audyssey.
Maar in de andere standjes, nog meer afstel mogelijkheden. 

sonsan

Ja, je kunt lekker bezig zijn zo.....
Maar tot nu toe ben ik tevreden wat Audyssey ervan heeft gemaakt.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50