Meeting bij SB.

Gestart door SB_Marantz, oktober 15, 2019, 11:07:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

Dat het achteruit gaat merk ik niet, de belevenis van de muziek is niet veranderd. Je went er blijkbaar aan. Net als met buizenversterkers waarvan de buizen slijten, dat hoor je ook niet omdat het heel geleidelijk gaat. Als er, nadat je de buizen hebt doorgemeten, nieuwe buizen op komen is het hoorbaar.
Wat ik wel kan herinneren is dat vroeger, 45 jaar geleden, de hoge tonen gedempt moesten worden en de lage tonen omhoog moesten. Tot ergernis van een vader van een kameraad die dan gelijk zei dat muziek niet alleen uit lage tonen bestond. Het was ons al gauw te schel in de oren en dat is nu andersom.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SB_Marantz

#136
M.b.t. de toonregeling op de Tannoy:

Je kunt alleen de treble op een bepaalde vast ingestelde frequentie beinlvloeden, versterken en verzwakken met een bepaalde roll off.

Ik zou dat niet per definitie willen durven omschrijven als aanpassen aan de akoestiek maar meer aan de smaak van de desbetreffende luisteraar en dan alleen aan de bovenkant van het spectrum.

De akoestiek beinvloed het hele spectrum van frequenties enorm en kan erg vervelende effecten veroorzaken.
Hoe een speaker ook meet in een dode ruimte zoals sommige fabrikanten doen is m.i. totaal nutteloos gezien bovenstaande.

Ik ben van plan om t.z.t wat panelen op te gaan hangen om de nagalm tegen te gaan wat zeker op een wat hoger volume draaiend een positief effect zou moeten hebben.

Je bent dus niet alleen naar pak hem beet 70% reflecties aan het luisteren maar dus ook naar een soort van equalizer over het hele spectrum,

En toch lees ik weer dat sommige mensen dit denken op te lossen door een andere versterker.
Volslagen zinloos want A: Een versterker mag het aangeboden signaal niet beinvloeden en dat doen ze ook niet.
Termen als ''warmer'' , ''analytisch'', ''dieptewerking'', ''meer lucht tussen de instrumenten.'' daar doet een versterker niet aan mee.

Speakers / akoestiek en de opname wel degelijk.
En daarin heb je met enorme gradaties te maken!

Ook het zogenaamde ''matchen'' tussen versterker en speaker is een volslagen onbegrijpelijke aanname. non existent!

Muzikaliteit van een versterker
Wat is dat?

De verzameling afgegeven (elektrische signaaltjes) sinusjes met een verschillende amplitude (dynamiek en frequentie) wordt door de speakers omgezet in muziek en that's it.








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pameijer

Eerste consequentie van de M&G is in huize pameijer ondernomen: de Roksan die ik op proef had en eigenlijk wel wilde kopen is retour naar de eigenaar. Met spijt in mijn hart, mooi apparaat, heerlijk geluid en fijn uiterlijk, maar omdat hij ws net zo recht versterkt als de Marantz PM8003 was het toedeledokie! De eigenaar heeft ook meteen mijn ProAc's Studio 150 meegenomen, gewoon voor de lol. Die komen ws binnenkort wel weer terug. Zit nu in mijn slaapkamer weer met de Marantz set aangesloten op de oude Sonab's. Aangezien mijn audiogeheugen volgens Wilfred maar een paar seconden is klinken die dingen hartstikke goed vergeleken met de ProAc's!  :angel:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

#138
Citaat van: pameijer op november 25, 2019, 20:57:14
Aangezien mijn audiogeheugen volgens Wilfred maar een paar seconden is klinken die dingen hartstikke goed vergeleken met de ProAc's!  :angel:

Niets ten nadele van jouw audiogeheugen. :-) Een gegeven van de menselijke hersenen in het algemeen om slechts hooguit een paar seconden een bepaald soort geluid excact te kunnen onthouden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

De dikke Bryston 4BSST eindtrap waar ik m,n zinnen op gezet heb zal dus niks toevoegen aan mijn Quad 405-2 ev of de Accuphase E-205 ?

Dat is mooi.  :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

xander32

Mogelijk gaat die harder zonder vervorming, indien jouw ls en de akoestiek daaraan meewerken.

Citaat van: Paul op november 25, 2019, 23:17:26
De dikke Bryston 4BSST eindtrap waar ik m,n zinnen op gezet heb zal dus niks toevoegen aan mijn Quad 405-2 ev of de Accuphase E-205 ?

Dat is mooi.  :-D

SB_Marantz

#141
Citaat van: Paul op november 25, 2019, 23:17:26
De dikke Bryston 4BSST eindtrap waar ik m,n zinnen op gezet heb zal dus niks toevoegen aan mijn Quad 405-2 ev of de Accuphase E-205 ?

Dat is mooi.  :-D


Even een vraag vooraf Paul,

Ben jij aanwezig geweest met het vergelijk met de heren Jacco en Henk bij mij in 2009?
Ik kan het me niet meer herinneren.
Verder heb jij contact met Henk ( Op het forum sowieso) dus vreemd zal het je niet overkomen neem ik aan?

De 405(2) kan 100 WPC leveren en de Bryston monoblokjes 300WPC
Ik heb nog een zwaardere versterker staan dan de Bryston maar echt veel verschil in pure SPL is er niet.
Van 100 naar 200 WPC heb je 3 dB winst in SPL wat merkbaar is maar niet om over naar huis te schrijven.
Dus die extra 1,5 dB m.b.t. tot de Bryston zal iets meer merkbaar zijn maar A: Jouw speakers kunnen die power niet aan en B: Er zijn geen verschillen mits de versterker correct versterkt.
Extreem grote versterkers zijn ook totaal niet nodig.
Genoemde heren zijn bij meer dan voldoende mensen thuis geweest en ook bij zichzelf is dit vergelijk gedaan met telkens dezelfde conclusie.
Ik had toendertijd ook een grote mond m.b.t. mijn buizenset ....helaas.....een mindfu*k.

In kwalitatief opzicht zijn de Brystons wel erg mooi en betrouwbaar.
Overschaduwen hedendaagse ''Marantzen'' met gemak.

Je weet hoe het correct vergelijken van versterkers in zijn werk gaat.
Ijken en dan direct schakelen om onze hersenen niet de kans te geven om het e.e.a. te vergeten en het psychische effect te vermijden.


quote:



mr_marantz

    *****
    Berichten: 1372
    There can be only one............classic Marantz!

Re:Waarom bijen kunnen vliegen
« Reactie #396 Gepost op: 17 juni 2011, 15:20:30 »
Citaat van: dickster op 17 juni 2011, 15:13:52

    Er is hier in het verleden een vergelijking geweest tussen ASR versterker geweest en een goedkope Sony. Er is daar door een panel naar geluisterd die ik prima in staat acht er verschillen tussen uit te pikken. Niemand hoorde daar verschil.Jij mag raden welke versterker op dat moment dienst deed in huize van Duijn.........



En om het nog interessanter te maken: ook met een legendarische buizenversterker was het feest.  :wink2:




Meer dat dit valt er niet te melden omtrent dit onderwerp.






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Destijds was ik aanwezig bij het vergelijken van de diverse versterkers.
Zelfs jouw Marantz buizen hebben in dit vergelijk meegedaan.
Kan me niet alles meer voor de geest halen.

Een Bryston smoelt lekker maar duidelijk geen winst in mijn set.
Weet je het heeft ook met het gevoel wat je bij het merk hebt en je hebt iets in het rack staan.  :-D

Heb bij Henk ook wel eens een vergelijkbare meeting gehad en werden we door een Sony 370 "in de maling" genomen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Dat ''gevoel'' herken ik zeker Paul.  8-)

Het is puur het uiterlijk dat je over de streep trekt.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Ja zag hem nog bij de kringloop de Sony 370 twijfelde nog  hello

Mooie houten zijpanelen erop maken en het is een Sony ES
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Paul

Citaat van: SB_Marantz op november 26, 2019, 11:46:54
Dat ''gevoel'' herken ik zeker Paul.  8-)

Het is puur het uiterlijk dat je over de streep trekt.

Ach verder heb ik in mijn set twee buizen mono blokken die max 3 watt doen en dat gaat op de Klipschen heel errug goed.



Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

#146
We hadden het over dynamiek in muziek en welke muziek daar aan voldeed. Volgens mij dit, hier weten de Klipschen van Wilfred wel raad mee. Zaterdag viel de sleutel uit het slot van de kast met deze muziek valt de kast om. Scrol maar eens door het nummer heen.

https://youtu.be/-FSjZDorzeQ
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Die zal ik komend weekend eens afspelen op m'n setje, ben benieuwd  :yes:

Paul

De volgende keer moet je als er belangstelling voor is een intro printen herstellen en netjes solderen doen.
De verschillen in de wereld van solderen en bakken is groot, ben benieuwd wie er met een voldoende de deur uitgaat.  :roll: :evil:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

jrm

Citaat van: SB_Marantz op november 26, 2019, 11:19:05

Even een vraag vooraf Paul,

Ben jij aanwezig geweest met het vergelijk met de heren Jacco en Henk bij mij in 2009?
Ik kan het me niet meer herinneren.
Verder heb jij contact met Henk ( Op het forum sowieso) dus vreemd zal het je niet overkomen neem ik aan?

De 405(2) kan 100 WPC leveren en de Bryston monoblokjes 300WPC
Ik heb nog een zwaardere versterker staan dan de Bryston maar echt veel verschil in pure SPL is er niet.
Van 100 naar 200 WPC heb je 3 dB winst in SPL wat merkbaar is maar niet om over naar huis te schrijven.
Dus die extra 1,5 dB m.b.t. tot de Bryston zal iets meer merkbaar zijn maar A: Jouw speakers kunnen die power niet aan en B: Er zijn geen verschillen mits de versterker correct versterkt.
Extreem grote versterkers zijn ook totaal niet nodig.
Genoemde heren zijn bij meer dan voldoende mensen thuis geweest en ook bij zichzelf is dit vergelijk gedaan met telkens dezelfde conclusie.
Ik had toendertijd ook een grote mond m.b.t. mijn buizenset ....helaas.....een mindfu*k.

In kwalitatief opzicht zijn de Brystons wel erg mooi en betrouwbaar.
Overschaduwen hedendaagse ''Marantzen'' met gemak.

Je weet hoe het correct vergelijken van versterkers in zijn werk gaat.
Ijken en dan direct schakelen om onze hersenen niet de kans te geven om het e.e.a. te vergeten en het psychische effect te vermijden.


quote:



mr_marantz

    *****
    Berichten: 1372
    There can be only one............classic Marantz!

Re:Waarom bijen kunnen vliegen
« Reactie #396 Gepost op: 17 juni 2011, 15:20:30 »
Citaat van: dickster op 17 juni 2011, 15:13:52

    Er is hier in het verleden een vergelijking geweest tussen ASR versterker geweest en een goedkope Sony. Er is daar door een panel naar geluisterd die ik prima in staat acht er verschillen tussen uit te pikken. Niemand hoorde daar verschil.Jij mag raden welke versterker op dat moment dienst deed in huize van Duijn.........



En om het nog interessanter te maken: ook met een legendarische buizenversterker was het feest.  :wink2:




Meer dat dit valt er niet te melden omtrent dit onderwerp.

Ben er ook bij geweest en kon de twee alleen uit eljaar houden door heel geconcentreerd te gaan luisteren naar de high hats van de drums, in 2e instantie, maar a. Zo luister ik liever niet en b. Als je de rukmte verliet en terug kwam wist inderdaad niemand of de Sony of de asr speelde of c. De enorme B&W diamond speakers klinken zo goed...<not> in mijn eigen beleving.

Dus ja, ben het met Wilfred eens, staar je niet blind op veel Watts etc.