yamaha cr 1000

Gestart door HAL9000, april 30, 2008, 16:58:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Er is er weer een van de toppers klaar, nu eens niet eentje van de Amerikaanse wonderen maar, eentje van de japanse wonderen. Niet minder dan een Yamaha CR1000 top of the line receiver (cr3020 van de jaren 70 na 1977 daarvoor deze)
Ik kreeg deze 18 kilo wegende verschrikking gisteren binnen. Ik ben er in de avond mee aan de gang gegaan. Ik heb deze gekocht onder het motto, spelend weg gezet 18 jaar geleden, met andere worden zo defect als een dooie kip; en inderdaad, bij opvoerend aanzetten via de variac, hoor ik helemaal geen inschakeling......

eindtrappen???(ooit een CA800 gehad met een defecte eindtrap)
of Voeding???(lijkt heel erg op pioneer)

En het laatse was er aan de hand, de voeding had het begeven.

het is overigens niet te zien maar de GEHELE tuner sectie kan je zo omflippen  :angel:  sanui  design  ;D
er was een transistor defect deze is letterlijk opgebrand. vervangen door gelijkwaardig Europees model BD243C en Bd244C voor de tegenhanger van het orgineel.
een 2sA777 9mm transistor ook preventief wegehaald samen met een zwartpotige 2sC1213.
ik heb de meeste elko's vervangen die 80V dingen heb ik niet liggen hier.

ben daarna naar de eindtrap gegaan. SCHITTEREND!! To66 drivers samen met To3 power torren. type A747 met C1116 van het spuugmerk sanken.. ja stel je voor dat je wat beters had kunnen vinden yamaha

Ik heb (na deze foto) nieuw koelvet geplaatst. Wel jammer dat het maar een 2 push pull trap is van 112,29Watt   ;D

ik wilde in eerste instantie de elko's vervangen, maar die twee zwarte waren BIpolaire typetjes.. Ik heb ze al besteld (absoluut niet van crappy Jansen)  ;)
de eindtrap is netjes opgebouwd, typisch dat ze hier waar Hitachi hebben gebruikt, en als eindtorren sanken....

Wat er vaak te lezen valt is dat de yamaha tuners uit die tijd Met name de CT1000 tuner zo geweldig moet zijn....
Moet ik zeggen dat die geruchten waar zijn, deze stemt letterlijk geruisloos af!!
uiteraard moet je kwaliteit van het gehoor bekostigen met saai sober twee metertjes en een licht gevend balkje......  ;D

neemt absoluut niet weg dat het toestel van schitterende makerlij is, en zeker een aankoop waard was vroegah..
service vriendelijkheid heeft hier ook een naam, alles is makkelijk te bereiken waarbij, tone,pre,tuner van steekrpinten zijn voorzien.. zeer luxe.
ook componenten keuze is best goed, prima elko's van de duurdere lijn van nichicon, en styroflex condensatoren in het pre/tone circuit.
afwerking is ook zeer netjes.. met name de woodcase, en het geborsteld alluminium front.

Geluid:
Ik vind de klank van deze versterker niet zo geweldig, veelste schel. (B&Wdm6)
het de foto's van het front.









-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De A747a en C1116 transistoren worden ook in marantz 2285 gebruikt..
en volgens mij ook in 1152DC



Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Leuk om ook eens iets van een ander merk te zien!
Als je van de oude warme Marantz klank houdt, dan kan ik me goed voorstellen dat je yamaha te schel vindt!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Citaat van: Maurice op april 30, 2008, 20:31:19
Leuk om ook eens iets van een ander merk te zien!
Als je van de oude warme Marantz klank houdt, dan kan ik me goed voorstellen dat je yamaha te schel vindt!

een downgrade is het apparaat opzich niet, maar stond ik in een audio winkel 40 jaar geleden, wist ik wel welk apparaat ik zou hebben gekozen.


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: HAL9000 op april 30, 2008, 21:25:11
een downgrade is het apparaat opzich niet, maar stond ik in een audio winkel 40 jaar geleden, wist ik wel welk apparaat ik zou hebben gekozen.



Downgrade voor jou waarschijnlijk wel, maar wat je hier tegenkomt is smaakgevoelig en afhankelijk van de match met de rest van je set. De klank is namelijk veelal een design, terwijl de overige kwaliteitskenmerken wel goed zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

mee eens, alles moet wel met elkaar gaan. Met als cruciaal punt de speakers.
:yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!