het verschil in mastering cd prijsvraag

Gestart door viceadmiraal61, december 24, 2011, 10:42:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Citaat van: Janver op januari 04, 2012, 18:55:49
Helaas nog niks ontvangen. Had 26 december al geld overgemaakt.

Heb al een PM gestuurd naar Vice Admiraal.

Beter even bellen met Fritz, is wel zo snel! Kan naturlijk zijn dat er wat is blijven liggen in verband met drukte

cz79

#32
Gisterenavond heb ik even de tijd genomen om een vergelijk te maken. Jammer is wel dat de nummers op beide CD's niet helemaal overeenkomen, was soms een beetje lastig want ik heb geluisterd naar een hele CD en van bepaalde nummers opgeschreven wat ik mistte of wat teveel was, maar goed uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en hanteer ik de nummers van de originele CD even als referentie.

Ik heb niet alle nummers goed vergeleken, daar had ik én niet genoeg tijd voor en ik vond ook niet alle nummers even goed om naar te luisteren dus ik ben zo vrij geweest om zelf een selectie te maken

Nr3. Apart nummer met veel stemmen die links en rechts afzonderlijk van elkaar zingen, de originele opname is echter vrij plat, de stemmen staan in één lijn met de luidsprekers en juist bij dit soort nummers is de diepte wel belangrijk ook zijn de stemmen wat iel, bij de MW versie (Fritz' versie) is dat goed opgelost de stemmen zijn niet meer 'dun' en 'iel' maar voller en rijker aan toon, ook de diepte is goed toegenomen waardoor het ruimtelijk effect groter is.

Nr4. Belletjes, gitaar en galm heb ik als eerste opgeschreven, alles is wel aanwezig maar het is een soort 'versmeerd' of 'verstopt', bij de MW versie zijn de instrumenten veel duidelijker te onderscheiden en heeft ieder stukje klank zijn eigen ruimte ingenomen,  de galm is wel gebleven (minder) maar nu valt dat goed op zijn plek

Nr6. De stem in dit nummer staat volgens mij een heel eind ahcter de Mic, waardoor je de stem dus ergens achter de luidsprekers hoort, dit geld ook voor het gehele geluidsbeeld, niet plat maar ver naar achteren geschoven, de MW versie heeft dit een heel stuk minder waardoor het geluidsbeeld veel duidelijker is aangezien de stemmen en de instrumenten meer naar voren zijn gehaald.

Nr8. Wat een versmeerde bas, geen definitie maar alle bastonen in een brei door elkaar, ook hier weer staan de cimbalen en de trommels (imo) te ver naar achteren, de MW versie heeft een duidelijk omlijnde bas en van versmering is geen sprake meer, de cimbalen zijn meer aanwezig en duidelijker in klank (kan ook effect zijn van de betere definitie van de bas).

Nr9. Aziatisch klinkende percussie met erg veel bas, wel mooi nummer maar ik heb direct de hoeveelheid bas opgeschreven als negatief punt, hierdoor is het effect van het midlaag en hoog wat minder, de MW versie heeft duidelijk veel minder bas waardoor nu ook de hogere tonen beter klinken.

Nr10. Water, trommels en een ander soort instrument (fluit?), erg hoog Feng Shui gehalte, wel lekker, bas is opzich prima maar erg droog en mag iets meer nagalm hebben (daar hebben we Fritz voor toch?), uiteraard is de galm bij de MW versie helemaal goed en de trommels hebben een iets langere galmtijd, ik had ook het idee dat de breedte teogenomen was, dus de muziek komt verder uit de linker en rechterluidspreker.

Nr11. een stukje percussie met een duidelijk links en rechts effect, bas is opzich prima maar de opanme lijkt plat en geen galm te hebben, de stemmen lijken te zijn opgenomen in een 'dode ruimte', de MW versie heeft hier duidelijk meer galm en akoestiek effect, stemmen (of beter nog; kreten) zijn prettiger om te horen en ook de trommels hebben een bepaalde nagalm waardoor het geheel een meer 'live' effect krijgt.

Nr.23. Cello, mooi nummer en mooie klank echter lijkt het alsof de instrumenetne elkaar erg in de weg zitten, het geheel lijkt pal door elkaar te spelen in plaats van dat je de instrumenten waarneemt op elk hun eigen plek, de MW versie heeft deze scheiding duidelijker en er is sprake van minder versmering, maar van mij had de Cello ook duidelijker naar voren mogen komen, het is het hoofdinstrument maar deze lijkt in beide versies wat naar de achtergrond te verdwijnen.

Ik hoop dat anderen ook hier hun vergelijk neerzettten, wel leuk om eens te kijken of we (een beetje) hetzelfde horen.
@Fritz: Ondanks dat ik niet alle nummers geluisterd en vergeleken heb, heb je het met bovengenoemde nummers toch weer goed voor elkaar gekregen om datgene wat het nummer tekort kwam (gedeeltelijk) op te vullen.....
Job well done!!!

viceadmiraal61

zooooooooooooooooooooooo mister cz79....je hebt goede oren,en uitstekend omschreven wat je ook hebt
ervaren..nu nog de nummers zoeken,en ik weet dat jij een gelukkige hand hebt ,in deze

Whisper.nl

Wat lees ik nu : Chinese drums en een erg hoog Feng Shui  ?

Yoepie:  Fritz heb je de cd nog.  ??

Groet Whisper.

Ps CZ79 een mooie toelichting heb je er op gemaakt.  hello
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79

Citaat van: Whisper.nl op januari 06, 2012, 16:39:24
Wat lees ik nu : Chinese drums en een erg hoog Feng Shui  ?

Yoepie:  Fritz heb je de cd nog.  ??

Groet Whisper.

Ps CZ79 een mooie toelichting heb je er op gemaakt.  hello

Ik moest ook wel aan jou denken bij die muziek hahahaha pompom pompom

cz79

Citaat van: viceadmiraal61 op januari 06, 2012, 15:55:52
zooooooooooooooooooooooo mister cz79....je hebt goede oren,en uitstekend omschreven wat je ook hebt
ervaren..nu nog de nummers zoeken,en ik weet dat jij een gelukkige hand hebt ,in deze

Die nummers zoeken vindt ik nogal een opgave want ik ken er maar heel erg weinig. Leuk vergelijk wel zo!

JohnWx

er zit geen aziaat op de hele cd  :-P



slagerij van K.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

OK, grappig want het heeft duidelijk een aziatische invloed, maar goed Circle percussion doet ook Japanse drums toch?

En aangepast speciaal voor jou John! clown1

Dennis E36

Wordt nu wel erg benieuwd...hoop dat ie snel binnenkomt HB
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Cornelis1921

Citaat van: viceadmiraal61 op januari 06, 2012, 15:55:52
zooooooooooooooooooooooo mister cz79....je hebt goede oren,en uitstekend omschreven wat je ook hebt
ervaren..nu nog de nummers zoeken,en ik weet dat jij een gelukkige hand hebt ,in deze
:lol: Het zij niet alleen slagers (en koks) die scherpe messen dragen... [Hieraan moest ik denken toen ik Slagerij Van Kampen zag staan.] Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

Citaat van: cz79 op januari 06, 2012, 18:00:47
Citaat van: viceadmiraal61 op januari 06, 2012, 15:55:52
zooooooooooooooooooooooo mister cz79....je hebt goede oren,en uitstekend omschreven wat je ook hebt
ervaren..nu nog de nummers zoeken,en ik weet dat jij een gelukkige hand hebt ,in deze

Die nummers zoeken vindt ik nogal een opgave want ik ken er maar heel erg weinig. Leuk vergelijk wel zo!

Ahem,  die opmerking van no 9 . dat ligt natuurlijk aan jou set  redface

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Met het basprobleem bedoel je? hahahah nee ik ben een meter naar voren geschoven met de zitplek en daar hoor ik aardig hoe het hoort te zijn