High End opnames

Gestart door WimPeu, november 05, 2010, 12:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Er wordt nogal eens over audiofiele opnames gepraat. Ik heb onlangs de STS CD 13e edition van Frits op de in WAV HD gezet. (sorry Fritz  redface).

Ten eerste een compliment aan Fritz hij doet dat natuurlijk boven gemiddeld en wil ook geen discussie over hem hier beginnen.

Dat  ik nu een nummer van een CD van Fritz gebruik is puur toeval want hier staat toevallig een nummer op wat ik ook orgineel heb.

Ik heb de 1e track van Boz Scaggs (van de STS CD) nu eens naast het orgineel van de 'Dig' cd uit 2001 gezet. Dat gaat makkelijk als je beide nummers in 1 mapje zet en dan met de SB heen en weer skipt. Elke keer is op mijn set het orgineel mooier. De STS mix gaat veel dieper in het laag, (Er zit zo'n niet goed difinieerbaar laag instrument in. Lijkt op een bas gitaar maar komt waarschijnlijk uit een computer.) maar is dat nou beter? Ook is er op de Fritz mix aanzienlijk meer galm op de rimshots en stem hoorbaar. Dat geeft het hele geluid de illusie van mooier klinken maar is wat mij betreft juist een nogal onnatuurlijk effect. Heb nog nooit iemand horen zingen (zonder PA) met een natuurlijke galm. Ook rims hebben dat natuurlijk niet. Deze bevindingen heb ik eigenlijk met alle High-End opnames. De stockfish ed. bedoel ik dan heh. Men claimt vaak een zo dicht mogelijke benadering van het 'live' (zonder PA ed) gevoel. Naar mijn beleving schieten de opnames echter vaak hun doel voorbij.

Wat is jullie mening omtrent deze materie?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

#1
Ik vind ook dat het er soms te dik bovenop ligt. Allemaal net te mooi, zo mooi het kan bijna niet. Je hebt natuurlijk ook te maken met diegene die het opneemt, hoe doen ze het en wat vinden zij mooi. Wordt er aandacht aan besteed aan de opname of moeten er zoveel opnames gemaakt binnen een bepaalde tijd, kwantiteit of kwaliteit.
Voor mij een High End opname is The Waterfront van John Lee Hooker uit 1966, toen ik dat voor het eerst hoorde viel me dat op, bleef hangen bij dat nummer. Als ik dit draai staat hij bij mij in de kamer. Er staan foutjes op, een snaredrum die meetrilt etc, dat maakt het voor mij mooi.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WimPeu

#2
Volgens mij is dat precies wat met elke opname gebeurd. High End opnames moeten het uiterste uit een High End installatie halen maar gaan voorbij aan het dagelijks gebruik. Daarmee wordt zo'n cd ook een doel op zich. Op zich niks mis mee natuurlijk. Maar de claim 'dit is goed' en dat is slecht vind ik dan misplaatst. Meestal staat er ook muziek op wat genoeg ruimte laat om details weer te geven. Details die je in een live situatie eigenlijk niet hoort tenzij er een PA gebruikt wordt. Ademhaling ed. als ik Metallica oid draai snap ik wel dat dit soort details juist niet in de muziek horen. Als de ruimte er al voor zou zijn.

Een commerciele pop cd is vaak zo afgemixt dat ie lekker klinkt op een gemiddelde set en in bv een auto of Ipod.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

Er wordt wel aan gedacht voor welke doelgroep het gemaakt wordt. Soms is het ook gewoon geluk, dan valt alles toevallig goed op z'n plek.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

lo

Hoi Wim,

Ik ben het met je eens vwb het "opleuken of verfraaien" van een opname. Het mag niet het doel voorbij schieten. Ik heb trouwens dezelfde indruk bij datzelfde nummer als jij, naar mate ik harder draai wordt het erger. Kan natuurlijk ook aan mijn akoestiek liggen. Elke sound engineer zal natuurlijk zijn eigen stempel proberen te drukken op de uitgaves van zijn hand en hierdoor zijn eigen signatuur d'r aan mee geven. Fritz doet dit op een bijzonder hoogwaardige manier imo met uitstekende CD's als resultaat. Het wordt uiteindelijk weer een kwestie van smaak wat je mooier vind of beter bij je vind passen denk ik. Als je sec naar de opname van de performer(s) en instrumenten kijkt denk ik dat je zeker gelijk hebt. Dit klinkt vaak niet zo in het echt, als dat het nadien op CD wordt uitgebracht. Denk daarbij idd aan galm en ambience (laten horen van bijv. de ruimte, het karakter van een stem of "gezelligheid")
Ik heb inmiddels diverse test SACD's van Fritz. Zijn allemaal mooie CD's met een hoogwaardige indruk. Echter als je gaat kijken naar muziek smaak en muzikaliteit kun je jezelf wel eens afvragen of hierin het hoogst haalbare wordt gerealiseerd. Ik vind de laatste, de 13e dus, een muzikalere CD dan 6 8 en 10 die ik ook heb.

Om nog een voorbeeld van jou opmerking te geven mbt extra opleuken. Ik meen op de 6e editie is er een nummer waar op een gegeven moment het nummer "plat" wordt. De galm (reverb) valt op een bepaald moment weg en het klinkt een heel stuk minder mooi dan van te voren. In de beschrijving van dit nummer geeft Fritz precies aan wat daarvan de oorzaak was nl. er was koffie gehaald en bij het neerzetten van een bakkkie koffie is er per ongeluk een schuifregelaar verschoven met dit als resultaat. Het nummer en ook de hele CD klinkt als een klok echter het is niet de uitvoering zoals het origineel was, maar voorzien van snufjes peper en zout zeg maar. Persoonlijk heb ik hier absoluut niets op tegen, ik denk namelijk dat elke CD zo tot stand is gekomen. Maar idd als je diverse versies naast elkaar legt zul je de verschillen per sound engineer heel duidelijk horen.

Idd Fritz maakt prachtige CD's en ook ik heb een aantal van zijn CD's nu gebruikt om eea te verduidelijken.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Dan ervaren we dus alle twee het zelfde. Vind er niks mis mee met dit soort CD's en zet er steevast eentje op als ik iets in de set heb veranderd. Je kunt alleen vraagtekens zetten bij (wat je vaak hoort en leest) de ervaring dat alles zo natuur getrouw klinkt. Stemmen ed. Dat is nou juist lang niet altijd het geval.

En de muziek waar het meestal om gaat....tja daar heb ik persoonlijk niet zo veel mee. Sara K vind ik nog wel OK!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Nog een ander verhaal vind ik trouwens hoe staat eea op CD en hoe klinkt het live.
Ik heb diverse CD's oa van bijv Circle percussion, Slagerij van Kampen en Flairck die ik dus live in een theater heb horen spelen, en niet 1 keer maar diverse keren. Ik kan melden dat het geluidssysteem wat in het theater aanwezig is de zaak ook kan maken of breken. Het Chassé theater in Breda is goed voor zien maar ik ben in een aantal kleinere geweest en dan hoor je toch geheel iets anders dan wat je voor ogen ziet. Vind ik.

Dit nog even ter aanvulling hoe betrekkelijk eea op zich ook nog eens kan zijn.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

En wat te denken van de zaal mixer. Maar dan spreken we over versterkte uitvoeringen terwijl er high end cd's vaak de puurheid zo hoog in het vaandel hebben. Dan is elke vorm van galm en opsmuk in het algemeen eigenlijk uit den boze want als je daarmee begint krijg je eenvoudig te horen waar de producer van vind dat je moet horen.

Ik denk dat high end opnames gewoon ook aan een aantal standaard eisen moeten voldoen. En die hebben niet altijd de pure muziek als uitgangs punt. Wat dat betreft zijn juist de oudere live opnames eigenlijk het mooist. Ouwe live blues klinkt vaak onverwacht goed. Alleen jammer dat blues, net als audiofiele muziek, me ook snel verveeld...
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

Ik vind de multi-channel schijf van Dream Theater's systematic chaos erg high end ,dit vanwege de spectaculaire opname die vooral over 5 speakers nog spectaculairder gemaakt is ,de stereo versie en met name het nr Repentance behoort zelfs tot mijn referentie nr .

Met dat nr heb veel systemen over de zeik horen gaan op een hoog volume ,maar ik heb ook aardig wat systemen beluisterd die het goed weten te brengen .

just my two cents  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

viceadmiraal61

#9
leuke discussie..ik doe uiteraard mee,je hebt de cd toch wel gekocht wim?????????????
mijn bloedjes van kinderen moeten wel eten..ha.ha.ha.
de opname van bozz kwam van een master,maar ik vond het te droog vooral de stem.dus heb ik meer galm
gegeven nu ontstaat er wel een probleem ,hoe minder de installatie hoe meer last je heb van de galm
hoe betere installatie hoe meer je het echte effect krijgt dat de galm niet op de stem zit maar er achter.
op de org cd hoor je wat galm ,maar die wordt op een nare manier steeds afgekapt..zet maar een
hoofdtelefoon op..goed te horen op dat rimshot...
ik vond het mooier om de rimshot uit te laten klinken,zo als je dat hoord als zij in een groote ruimte
zouden spelen....het laag is niet versterkt bij onze versie...maar juist weg gehaald bij de org versie
ik heb de org master...en de org cd..
dan geloof mij er is geen enkele opname zonder galm...muziek gaat dan echt dood,je hebt of ambiance
of galm nodig om voor de luisteraar afstand te geven in meters ...en ik geef graag vele meters..
luister positie.verses muziekkanten...en juist in high-end opname.s zijn de engineers daar mee bezig
pop.hard rock. speelt dat geen enkele rol..en wat zeggen wij dan .....het klinkt plat....
ook live versterkte muziek kan niet zonder galm..je zou eens moeten weten wat er allemaal wordt
gebruikt.de 12 en de 13 zijn afgemixt op de wilsons,hier hoor ik echt laag,en zonder problemen
heb mijn ruimte dan ook aan gepast ..bass traps ect....nu maak ik deze sa-cd voor een doelgroep
met de hoogste eisen kwa weergave..als ik zie wat voor installatie,s mijn klanten gebruiken ,dan ben
ik maar een kleintje...vooral in japan,china..300,000,- euro is een begin.!!!!!!
toch kan ik de 13 zeer goed weergeven op mijn melody marantz setje van 599,- inclusief speakers
nu gevult met twaron vesel en siltech bekabeling..
dus beste wim loop eens aan de hand van mij mee bij een live opname.echt er gaat een wereld kwa
oren voor je open..neem cirle percussion lo is er bij geweest en jrm.ect dat was een echte acoustieke
live ervaring..en hifi gek is bij de eerste big band opname geweest.
oke ,ik weet het it,s just a matter op taste...toch leuk topic.

lo

Idd, ik heb circle percussion in hun eigen studio mogen beleven pompom
Ik heb diezelfde mannen gehoord in een klein theater in Goirle. Niet met elkaar te vergelijken, alhoewel het een geweldig optreden was. Als ik ze thuis beluister komt het in de buurt van wat ik in hun studio heb mogen aanschouwen. Tijdens de laatste M en G bij Fritz hebben we het hier nog over gehad.

En idd smaak valt niet over te twisten pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Ik weet dat er heel veel factoren zijn wat een opname kan maken of breken en ook dat er toch vaak voor een doel groep geproduceerd wordt. Begrijp heel best dat Fritz op de high end markt mikt.

Citaat van: viceadmiraal61 op november 05, 2010, 16:56:35
dus beste wim loop eens aan de hand van mij mee bij een live opname.echt er gaat een wereld kwa
oren voor je openoke ,ik weet het it,s just a matter op taste...toch leuk topic.


Daar ga ik graag op in Fritz.  :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Sander

Idd een super leuke discussie om te volgen.

Ben ook bij circle percussion geweest om eens te kijken hoe dat er allemaal aan toe ging.
En raad het iedereen aan om een keer te doen.

Grts Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Mexicaanse Hond

#13
Zonder galm klinkt muziek inderdaad voor geen meter. Zeker niet als je in een dode opnameruimte werkt.
Muziek thuis weergeven via onze muziekdoosjes is en blijft een kunstmatige aangelegenheid.
Al wat geprobeerd met bekabeling om het laag onder controle te krijgen, Wim?  :angel:

WimPeu

Dat er galm wordt gebruikt snap ik wel, doen we altijd live zelf ook. Het gaat om de mate waarin.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES