Auro3D vs Dolby Atmos over TrueHD - DD+ Streaming - 5.1 - Stereo

Gestart door CBdicX, februari 17, 2024, 12:06:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Zoals wij allen weten, er bestaan 2 versies van Dolby Atmos.
De een is Atmos over DD+ niet object gestuurd, de ander is Atmos over TrueHD wat wel object gestuurd is.
Atmos DD+ wordt voornamelijk gebruikt door alle Streamingdiensten zoals Disney, Netflix, HBO en andere.
Atmos DD+ is een groot verschil met Atmos TreuHD, de DD+ versie is vele malen lager in bitrate (audio kwaliteit) en niet object gestuurd.
Het niet object gestuurd zijn houdt in dat de hoogte effecten "gecreëerd" worden vanaf een 5.1 basis mix.
Het is al vaker gemeld dat dat nu net het zwakke punt is, DSU werkt wel maar met mate, en vaak zo zwak dat je je gaat afvragen of de hoogte speakers wel werken.

Dat is met Atmos TrueHD wel beter, de audiokwaliteit is op het hoogste niveau, en er wordt gebruik gemaakt van object sturing, wat op papier geweldig kan zijn maar in de praktijk vaak tegenvalt, op een aantal films na die wel goed gemixt zijn voor Atmos, de hoogte kanalen.
Vaak is de Atmos mix slecht en valt het tegen, en hier is waar Auro3D zijn sterke kant laat merken.

Auro is kanaal gestuurd.
Dit betekent dat Auro een stream signaal van bijv. Netflix DD+ Atmos wat beter neerzet dan wat Dolby doet !
Auro heeft een aantal parameters in zich die ingesteld kunnen worden zoals de gebruiker wil.
Helaas heeft DSU dit niet en is er niets te beïnvloeden.
Auro beschik over een aantal settings met betrekking tot de ruimte en film content.

Dit zijn:

Groot
Medium
Klein
Spraak
Film

en ook de hoogte effecten zijn te beïnvloeden in stappen van 0 (geen upmixing), tot 14 (max upmixing)

Met Auro gaan de hoogte speakers absoluut wel aan de gang en zijn duidelijk te horen, of minder of niet, maar net wat je wil  :yes:
Auro op een BD Atmos mix werkt ook prima, je hoort ALTIJD hoogte effecten met Auro (waar nodig uiteraard).
Auro maakt ook meer gebruik van de Center, Surround kanalen en de Front speakers, alles wordt gebruikt om die zogenaamde "hoogte bubbel" te krijgen, maar hoeft niet perse prettig te klinken !!
Atmos werkt in 2 lagen, de 5.1 laag en de hoogte laag, Auro3D werkt met 3 lagen, de 5.1 laag, de hoogte laag, en een 3e laag, de VOG (Voice Of God).

Ook wordt de hoogte laag veel breder neergezet dan Atmos / DSU door Auro, misschien niet zo bedoeld door de "Atmos Mixer" maar het kan ook wel eens teveel zijn !!

Ik ben er in basis tevreden over, geen teleurstellingen wat betreft de hoogte-effecten die er met Atmos/DSU soms wel zijn, maar er wordt ook ongewild wat toegevoegd, dat is de keerzijde van Auro.
Er wordt bijvoorbeeld ook Center aan de Fronts gevoegd, vind ik soms storend.
Ik heb wel in Audyssey LFC aan staan met Auro op stand 3, waar dit met Atmos/DSU uit kan blijven, Auro zet de (sub) bass wel wat meer aan dan Dolby.
En of het nu Stereo, 5.1, 7.1 of Atmos is, het wordt allemaal best duidelijk neergezet, waarbij meerkanaal voor Auro de voorkeur geniet bij mij.
Voor de muziekliefhebber is er ook nog Auro2D, specifiek voor muziek gemaakt (zonder hoogte kanalen).

Mijn Auro setup is zoals in de foto, achter de TV, waarbij de CH (Center Height) en TS (Top Surround of VOG) speakers direct op de luisterplek gericht staan, en Front Height en Surround Height reflecteren via het plafond, en dat werkt meer dan goed.
De CH en TS "kijken" dus boven de TV uit, de rest zitten er onzichtbaar achter op het plafond gericht.
Het was even puzzelen met de hoeken, maar alles vliegt over mij heen alsof ik rondom speakers heb hangen.
Toch wel apart hoe dat zo werkt en kan werken ......

Staat het mij niet aan met Auro, dan heb ik onder Smart Select 2 een Atmos setup zitten, Atmos maakt ook gebruik van Auro Height speakers, en dan wordt gewoon Atmos gebruikt, zonder de CH en TS speakers.
Zo kan ik snel 1 op 1 schakelen en horen of er verschil is tussen wat Dolby doet en wat Auro doet.
Met een druk op de knop maak ik gebruik van een andere speaker opstelling  :-D

Testen heb ik gedaan met Stereo input, standaard 5.1 films, streaming DD+ Atmos, Bluray TrueHD Atmos, en Auro3D bestanden, en Auro en DSU over diverse bestanden.
Voor de BD Atmos gebuik ik Everest met mooie wind en helicopter effecten (mijn enige BD Atmos disc  :-o ) en voor 100% Auro3D effecten gebruik ik de test disc van Auro zelf.

Al met al vind ik Auro soms (maar niet altijd) beter geschikt om DD+ Atmos te upmixen dan DSU zelf, of los te laten op een TrueHD Atmos die slecht gemixed is.

RHK

Heel waardevol hoe je dit allemaal hebt uitgezocht en geprobeerd hebt. Vooral de uitleg van Atmos van de streamingsdiensten t.o.v. de TrueHd Atmos.  Ik ervaar het verschil in een streaming Atmos en een blu-ray Atmos ook. Zover ik al heel lang jouw experimenten volg, stoei je al een tijd met de akoestiek van je huiskamer en de WAF factor van je vrouw. Is mij niet onbekend. :lol: . Als het aan ons ligt waren wij allang klaar en hing het vol met Atmos opstelling met de speakers op de geschikte plek.
Wat ik nu uitspreek is slechts een utopie. Het blijft dealen met de werkelijkheid. We hebben niks te klagen, het geluid wat we in de huiskamer hebben, is niet verkeerd. Ik ben ook nog niet uitgestoeid met die hoogtespeakers, luxe probleem in het nu.
Desalniettemin is deze hobby oneindig en zullen we ook oneindig blijven klooien met wat er steeds weer nieuw komt. Keep on the good work!  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#2
Citaat van: RHK op februari 17, 2024, 16:52:12Heel waardevol hoe je dit allemaal hebt uitgezocht en geprobeerd hebt. Vooral de uitleg van Atmos van de streamingsdiensten t.o.v. de TrueHd Atmos.  Ik ervaar het verschil in een streaming Atmos en een blu-ray Atmos ook. Zover ik al heel lang jouw experimenten volg, stoei je al een tijd met de akoestiek van je huiskamer en de WAF factor van je vrouw. Is mij niet onbekend. :lol: . Als het aan ons ligt waren wij allang klaar en hing het vol met Atmos opstelling met de speakers op de geschikte plek.
Wat ik nu uitspreek is slechts een utopie. Het blijft dealen met de werkelijkheid. We hebben niks te klagen, het geluid wat we in de huiskamer hebben, is niet verkeerd. Ik ben ook nog niet uitgestoeid met die hoogtespeakers, luxe probleem in het nu.
Desalniettemin is deze hobby oneindig en zullen we ook oneindig blijven klooien met wat er steeds weer nieuw komt. Keep on the good work!  HB

Klopt van de WAF, maar ik vind het zelf ook wel grappig als je 5 speakers ziet hangen, en er 11 hoort  :-D

Het is nu dan de Auro setup, en dit blijf ik nu eens een paar weken uitproberen.
Staat het mij toch niet aan dan worden die CH en TS speakers Hight Middle, om zo aan een 5.1.6 Atmos setup te komen.
Ik heb nu onder Smart 2 een Atmos setup minus de CH en TS, als ik nog een Audyssey run doe dan kan ik daar 5.1.6 van maken, en dan kan ik schakelen tussen Auro en Dolby beide met 6 hoogte speakers maar een iets andere benadering.
Auro heeft Surround Height waar Atmos Surround Back heeft, Atmos heeft Height Middle waar Auro Center Height en Top Surround heeft.
DTS slikt trouwens alles, maar ik vind DTS(X) het minste van deze 3, en komt net zo weinig voor als Auro......

Marketing, dat is waar Dolby groot mee geworden is, kijk maar naar Atmos streamers, vaak crappy Atmos :no: maar iedereen wil het, net zo iets als Video2000 vs VHS, V2000 was duidelijk beter, maar een slechte marketing  :wink:

CBdicX

#3
Een Auro "probleem" dient zich wel aan en dat is reverb vanaf de center naar de front speakers.
Dit doorbloeden naar de fronts gebeurt voornamelijk bij stereo (NLziet) input door Auro geupmixt naar 11.1

Behoorlijk irritant waar DSU geen last van heeft.
Bij 5.1 input en hoger gebeurt dit veel minder.
NLziet (2.0 Stereo anno 2024  :no:) heeft hier met name last van, maar wat het is, is onduidelijk, want het verschilt per zender en soms zit het er opeens in......

Dus voor NLziet wordt het dan "Good Old"  DSU, totdat NLziet 5.1 wordt :wink:

Edit
Ik ga vandaag meteen een nieuwe Audyssey run doen, het is zondag rond 8.00 uur dus lekker rustig, en doe dan voor speaker preset 2 een 5.1.6 Atmos setup.
Preset 1 is de Auro setup......

CBdicX

Vreemd Atmos dingetje....

Als ik mijn Auro-opstelling (preset 1) op mijn Cinema 40 gebruik, krijg ik alle 11 luidsprekers actief.
Wanneer ik Atmos (preset 2) selecteer krijg ik 9 speakers actief.

Ik heb voor beide een volledige Audyssey-run van 11 luidsprekers gemaakt, en in mijn luidsprekeropstelling voor preset 2 zie ik alle 11 luidsprekers en kan ik het testsignaal naar hen sturen.

Zeer vreemd dat Dolby ondanks een 11 speaker setup "maar" 9 speakers actief gebruikt  :-o

Ga er maar weer eens induiken, maar het is niet zo 1,2,3 op te lossen......  :no:

CBdicX

#5
Ik ben achter het Atmos probleem met 6 Height speakers, DAT KAN NIET !

Er kan dus in Atmos geen 6 Height speakers gebruikt worden, ondanks dat je het wel kunt instellen, en een setup kan doen met 6 heights, heel vreemd.
Er moet een andere setup gebruikt worden, of 6x Top, of Top front - Top rear en Middle Height.

Wat er in deze setup mis gaat is het sterretje bij 3:

Gebruikt luidsprekers Voor Hoog en Achter Hoog voor Atmos weergave, Hoog Midden wordt dus alleen voor Auro gebruikt en niet voor Atmos in deze setup.

Mijn mazzel is dat ik alles aan de voorkant heb dus het voor mij niet zoveel uitmaakt welke setup er gebruikt moet worden.
Wil je alle speakers op de correcte plek aan het plafond hebben gaat het lastig worden om die Auro Atmos combi te plaatsen gezien ze redelijk andere plekken innemen.

Ik duik er weer in........

dmeerpa

Ik las gisteren je bevindingen, en heb gisterenavond laat bij een TV uitzending nogmaals Audro-3D geprobeerd. (Ik moet toegeven dat ik Auro waarschijnlijk nog nooit Auro-3D probeerde met een meer kanaals bron). Maar ik vond het opnieuw maar niks. Maar ik heb misschien een idee waaraan het ligt door iets dat je al een paar keer hebt verteld. Zo zei je dat stemmen niet enkel uit de center komen maar ook uit de beide fronts en zelfs uit de front heights merkte ik gisteren. En laat nu net dat vergroten van de stemgeluidsoppervlakte zijn wat mij stoort. In het verleden zei ik voor mezelf al dat ik soms het gevoel heb dat er een soort echo is.

Nu moet ik toegeven dat ik na mijn laatste Audyssey meeting de fronts wat heb verplaatst en het indraaien wat aanpaste om bij pure direct de sound stage beter te doen klinken. En bij men nieuwe test gisteren zijn de front heights ook lager teruggeplaatst nadat ik ze getest had als Atmos Enabled. Omdat ik de Nieuwe fronts eigenlijk al begin deze week verwachtte, nadien vrijdag vond ik het zinloos een nieuwe meeting te doen met de oude fronts.
Nu dit alles betekend dat die 4 fronts niet meer de juiste afstand hebben in de receiver. Iets wat belangrijk is in de timing dat geluiden op de luisterplek aankomen, en gezien ik het soms als een soort echo beschrijf kan het mss een timing issue zijn.

Wat me ook opviel bij Auro-3D is mijn zithoogte. De stemmen klonken totaal anders als ik mooi rechtop zat in de zetel, dan als ik doorgang of lig in de zetel wat ik meestal doe als ik TV kijk.

Als de nieuwe fronts er morgen zijn, en ik erin slaag deze alleen uit te pakken en te installeren dan volgt er morgenavond een nieuwe Audyssey meeting en probeer ik het nog eens.

Al is het wel vreemd dat bij Pure Direct van een stereo signaal stemmen mooi in het midden van de frontstage worden weergegeven. Dus als je die stemmen ook naar een center zou sturen zouden deze altijd centraal moeten gepositioneerd zijn, dat was bij Auro-3D niet het geval, die stemmen (vooral mannen) klonken die ook naast de TV... Nu ben benieuwd.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#7
:gp:

Klopt, ik vind nu na meer gebruik ook dat Auro in veel gevallen de Center teveel naar de Fronts toe trekt, dat is zeker een keerzijde tov het beter gebruik maken van de hoogte kanalen vergeleken met DSU of Atmos.
En ook ik heb dat "echo effect" met Auro ondervonden, zelfs tot galm toe, en dat is inderdaad dat er ook stemmen naar de hoogte kanalen worden gereverbed, foute boel  :no:

Dit komt omdat Auro hoe dan ook, wat er ook voor input wordt gebruikt, dit om de luisteraar via reverb heen wil zetten.
Ik moet ook wel zeggen dat de Auro disk echt top klinkt, geen galm of echo, echt overal om mij heen, en nergens teveel of te weinig.
Maar dat is een Auro test disk, en niet de praktijk dat wij afhankelijk zijn van DD+ Atmos, want Auro komt nergens voor bij streamers of download, zelfs niet op Bluray Ultra.
Dat is nu eenmaal de wereld van DSU en Atmos en zal zo wel blijven.
Zelfs DTS of DTSX komt bitter weinig voor......

Zojuist een streaming gezien van The Marvels in Atmos en Imax via Disney+, moet zeggen klonk prima via de Atmos setup, en goed gebruik van de hoogte kanalen, dus het kan wel !!  :yes:

Ik temper mijn positiviteit wel iets betreft Auro, het is uiteraard nooit de perfecte codec of upmixer, die bestaat niet.
Ze hebben alle 3 hun goede en mindere kanten, het is maar net waar de behoefte ligt.
Als het goed gaat in films, is het weer minder muziek, stereo of juist 5.1
Het goede van Auro is zeker het gebruik van de (reverb) hoogte kanalen op kanaal gestuurde Atmos via DD+.
Auro loopt over DTS wat kanaal gestuurd is, vandaar dat Auro meer nadruk op bepaalde kanalen kan leggen waar Atmos dat niet doet omdat dit nu eenmaal zo niet gemixt is, vaak bepaald de regiseur dit.
Dat op DTS mee liften wat Auro doet zorgt er ook voor dat Auro in de bassen wat zwaarder aangezet is dan Atmos, daarom heb ik met Auro Audyssey LFC op 3 staan, bij DSU of Atmos gebruik ik geen LFC.

Het blijft toch een voorkeurs dingetje, Atmos, DSU, DD+, DTS, NeuralX, DTSX  :-o

(Auro3D is eigenlijk Auromatic, maar er zijn maar weinig receivers die bij upmixen Auromatic in het display laten zien, waarom is mij onduidelijk terwijl Dolby en DTS toch duidelijk zijn met DSU (Dolby Surround Upmixer) en NeuralX.

Pfffffffffffffffff, wat een hobby   :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  (11 stuks...  :wink: )

RHK

Citaat van: dmeerpa op februari 18, 2024, 13:04:58Al is het wel vreemd dat bij Pure Direct van een stereo signaal stemmen mooi in het midden van de frontstage worden weergegeven. Dus als je die stemmen ook naar een center zou sturen zouden deze altijd centraal moeten gepositioneerd zijn, dat was bij Auro-3D niet het geval, die stemmen (vooral mannen) klonken die ook naast de TV... Nu ben benieuwd.

Met de speakers die jij hopelijk morgen in je huiskamer kan zetten ben je heel fraai in staat om een prachtig stereo geluid weer te geven.
Ik speel ook stereo in pure direct met alleen 2 fronts. Zodra daar een sub bij komt verlies je detail die deze speakers heel goed kunnen weergeven. Jou speakers kunnen heel mooi het laag weergeven mits het in de bron aanwezig is. Bij jou moet dan zeker het geluid helemaal los komen van de speakers en wordt het ervaren zoals het op het podium is opgesteld. Alsof je vooraan zit bij het optreden.
Mij benieuwen hoe je ervaring is.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#9
Ik ben een discussie aan het volgen, op het AVS forum met een vraag van mijn kant over wat voor setup te gebruiken met 6x hoog speakers die dan in Atmos, DTS(X) en Auro3D allen te gebruiken zijn, en zo dat Auro ook VOG (TS) kan gebruiken.
En de heren op het AVS forum rollen over elkaar heen met antwoorden 😀

Er is een update geweest om ipv 1 losse VOG speaker er ook de 2 Top Midden gebruikt kunnen worden, zie volgende post.
CH komt dan te vervallen.

Ik zal dan 6x Top moeten instellen maar maakt voor mijn setup niets uit wat ik selecteer, het klinkt allemaal klote.... :-D

CBdicX

#10
Dit is de verandering na de update voor Auro.

Met 6 Tops (Overhead) speelt Atmos, DSU, DTS, DTSX, NeuralX en Auro / Auromatic.
Maar:
Het schijnt dat NeuralX met Tops wat problemen heeft en geluiden naar de 5.1 laag te sturen wat boven hoort.
Gelukkig kan DSU overal gebruikt worden.

Ik ga dit allemaal as vrijdag uit testen en hou AVS in de gaten,  dan ben ik een dagje vrij 🎶🎶

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 18, 2024, 23:07:32Dit is de verandering na de update voor Auro.

Met 6 Tops (Overhead) speelt Atmos, DSU, DTS, DTSX, NeuralX en Auro / Auromatic.
Maar:
Het schijnt dat NeuralX met Tops wat problemen heeft en geluiden naar de 5.1 laag te sturen wat boven hoort.
Gelukkig kan DSU overal gebruikt worden.

Ik ga dit allemaal as vrijdag uit testen en hou AVS in de gaten,  dan ben ik een dagje vrij 🎶🎶

Het is nu nog voor mij nog steeds zo dat het werkelijke effect van Atmos wel iets bijdraagt, maar nog niet zo dat je de Dolby speakers (Height of wat ook) echt nodig hebt om het geluid t.o.v. de 5.1 of 5.2 opstelling veel beter te maken. Althans dat is mijn ervaring tot op heden. 5.1 kan nog prima. Dus........
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#12
Citaat van: RHK op februari 19, 2024, 08:28:07Het is nu nog voor mij nog steeds zo dat het werkelijke effect van Atmos wel iets bijdraagt, maar nog niet zo dat je de Dolby speakers (Height of wat ook) echt nodig hebt om het geluid t.o.v. de 5.1 of 5.2 opstelling veel beter te maken. Althans dat is mijn ervaring tot op heden. 5.1 kan nog prima. Dus........

100% mee eens, het meest belangrijke  onderdeel in een surround setup is de Center en Subwoofer en zal naar tevredenheid werken vanaf 3.1
Dan de toevoeging van Surround zal het weer een stap omhoog zijn, Surround Back is twijfelachtig.
Height in welke vorm dan ook zal een zeer beperkt effect hebben en kost relatief veel tov de 5.x laag.
En dan hebben wij het nog niet eens over de visuele invloed.

Ik heb het vaker gezegd, probeer het met een setje speakers die je hebt liggen, of koop iets goedkoop op Marktplaats, hang het op, of nog makkelijker, richt het naar het plafond.
Bevalt het, dan kun je een nieuwe Enabled of Heights set kopen, vind je het geen toegevoegde waarde hebben, laat het dan.
Dure, grote of full range speakers gaan geen verandering geven in hoe Atmos ervaren wordt.

Het is de kamer, het plafond, de akoestiek en de zitplaats tov de speakers die bepalend is voor oa de hoogte effecten.

Ik geef er geen additioneel geld aan uit, want ik ben er in het verleden ook ingetrapt, en doe het met mijn gebruikte T101 nu dan in een Enabled / Heights opstelling.
Maar puur omdat ik ze had liggen en nog in onderzoek wat voor mij, in deze opstelling die tegen alle opstel voorschriften in gaat, het beste zal zijn.

Maaaaaaaar, het kan ook goed werken, dat heb ik zelf gehoord, dus laat je als geïnteresseerde of Atmos "instapper" niet afschrikken, het zou ook in een keer goed kunnen werken met Enabled, de makkelijkste, of Heights.

Jammer dat de geluid (Atmos) mixers vaak niet mee willen werken ........

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 19, 2024, 09:10:21Maaaaaaaar, het kan ook goed werken, dat heb ik zelf gehoord, dus laat je als geïnteresseerde of Atmos "instapper" niet afschrikken, het zou ook in een keer goed kunnen werken met Enabled, de makkelijkste, of Heights.

Jammer dat de geluid (Atmos) mixers vaak niet mee willen werken ........

Ik ben al een tijd ingestapt, maar stap af en toe over op een andere Dolby trein.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX