Aangename verrassing Dolby (Atmos) en DTS (X)

Gestart door CBdicX, maart 27, 2023, 13:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#30
Citaat van: dmeerpa op januari 28, 2024, 14:08:01Totaal niet mee eens, dan denk je dat je niet echt begrijpt wat Atmos is.

De Kef T101 krijgt een x-over mee van +/- 100-110 Hz, meer dan zat voor Atmos/hooge gebruik waar lage tonen ontbreken.

Weinig actief is wat anders als niet actief, ze doen wel wat maar weinig.

Groot en zwaar betekend niet dat het per definitie een goed geluid geeft.

Maar laten wij het er maar op houden dat ik niet begrijp wat Atmos is, en niet begrijp wat er van Surround speakers te verwachten is.

CBdicX

#31
Ook een leuke test:

Zet alle speakers uit behalve de Center en Subwoofer(s).

Niet meteen schreeuwen dat de "bubbel" weg is, maar een film is probleemloos te volgen, mits de Center over wat spierballen beschikt 
:yes:
Dan merk je pas wat een Center doet in Surround, en hoe weinig de andere speakers.

Maar goed, ik zal het maar vast zeggen, ik begrijp er weinig van    notworthy

CBdicX

#32
Ps.

Ik probeer niet mijn gelijk te krijgen, ik deel mijn praktijk ervaring.
Iedere kamer en setup is anders, iedere audio wens is anders, en is het de bekende appels en peren vergelijken.

Doe wat je wil, dat doe ik ook, en als je tevreden bent is het doel bereikt.

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 12:53:23Ik denk het niet, maar je hebt toch niet dat schakelaartje verkeerd staan  :-P
En gewoon een 2.60 meter plafond ?
Je kunt ook nog de hoogte van Enabled speaker tot plafond instellen, misschien is daar nog wat winst te behalen ?

goed idee! ga ik proberen met die hoogte config.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 15:03:24Ps.

Ik probeer niet mijn gelijk te krijgen, ik deel mijn praktijk ervaring.
Iedere kamer en setup is anders, iedere audio wens is anders, en is het de bekende appels en peren vergelijken.

Doe wat je wil, dat doe ik ook, en als je tevreden bent is het doel bereikt.

Ik zeg ook niet dat je gelijk moet krijgen. Maar als ik één iets leerde dan is het niet zomaar alles aan te nemen wat ze je zeggen. En daar zijn duizend en één redenen voor.

En je zegt het al, iedere kamer en setup is anders.


Ik kreeg deze namiddag het lumineuze idee om mijn surround backs om te zetten naar rear height, dus van een 7.1.2 naar een 5.1.4. bij stereo bron en DTS Neutral:x klinkt het gelijk. Wat anders naar de backs wordt gestuurd wordt nu naar de heights gestuurd. Maar met echte Atmos content die de hoogte speakers gebruikt zoals 'to young tot die' en 'midway' hoor je wel verschil. Daar worden de heights als height gebruikt. Ik ben er daar nog niet uit of van 4 surrounds naar 2 veel veranderd. Mijn eerste indruk was van wel. Maar ik heb me vooral geconcentreerd op de invloed van de heights.

Ik heb geen streaming platforms, dus kan voorlopig niet zeggen wat het met die Dolby Atmos doet. Maar vanaf BluRay vind ik het zeker een positief verschil. Voor stereo bronnen niet echt al maakt het het front iets groter, ruimer.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#35
Citaat van: dmeerpa op januari 28, 2024, 19:38:31Ik zeg ook niet dat je gelijk moet krijgen. Maar als ik één iets leerde dan is het niet zomaar alles aan te nemen wat ze je zeggen. En daar zijn duizend en één redenen voor.

En je zegt het al, iedere kamer en setup is anders.


Ik kreeg deze namiddag het lumineuze idee om mijn surround backs om te zetten naar rear height, dus van een 7.1.2 naar een 5.1.4. bij stereo bron en DTS Neutral:x klinkt het gelijk. Wat anders naar de backs wordt gestuurd wordt nu naar de heights gestuurd. Maar met echte Atmos content die de hoogte speakers gebruikt zoals 'to young tot die' en 'midway' hoor je wel verschil. Daar worden de heights als height gebruikt. Ik ben er daar nog niet uit of van 4 surrounds naar 2 veel veranderd. Mijn eerste indruk was van wel. Maar ik heb me vooral geconcentreerd op de invloed van de heights.

Ik heb geen streaming platforms, dus kan voorlopig niet zeggen wat het met die Dolby Atmos doet. Maar vanaf BluRay vind ik het zeker een positief verschil. Voor stereo bronnen niet echt al maakt het het front iets groter, ruimer.

Atmos via streaming is iets anders, dat is Atmos over DD+, niet TrueHD, en ook niet object gestuurd.
Het staat leuk om Atmos in het display te zien bij oa Netflix, Disney en HBO maar is puur het Atmos "vlaggetje" wat mee gestuurd wordt.
Het is ook niet bekend hoeveel kanalen de streaming diensten daadwerkelijk versturen.
Ik vermoed dat ze het op 5.1.2 houden om de data te beperken, en vaste kanalen, niet object gestuurd.

Goed dat je experimenteert, precies wat ik altijd zeg, zelf proberen en testen en niet bang zijn om iets anders te doen dan "voor geschreven" wordt door Dolby en Auro.
DTSX is wat dat betreft geheel neutraal, die slikt iedere setup.

Ook kan een software wisseling van bijvoorbeeld Front en Rear Hight, naar Top Front en Top Rear, beter uitpakken.
Alle settings werken met een specifieke DSP waarbij de een beter kan klinken dan de ander, ondanks dat het qua instelling niet de juiste is.

Lekker een bakkie koffie erbij, en gaan schakelen en luisteren  :yes:
Ik zal morgen mijn Front Heights eens op Top Front zetten, ben benieuwd, heerlijk deze hobby......

RHK

CBdicX: jouw zin: Ook kan een software wisseling van bijvoorbeeld Front en Rear Hight, naar Top Front en Top Rear, beter uitpakken.
Alle settings werken met een specifieke DSP waarbij de een beter kan klinken dan de ander, ondanks dat het qua instelling niet de juiste is.


Ik heb de config op het invulscherm veranderd van frontheight naar front enabled. Dan schakelt de Audyssey software dus Audyssey uit. Meetgegevens blijven wel bewaard. Hoe je ook switcht en klooit, zodra je de speakerconfig.in het Atmos/dolby scherm veranderd, gaat Audyssey uit het schermdisplay. Zodra ik het terugzet in de ingemeten config. verschijnt Audyssey weer in het display. Dan moet je dus weer alles opnieuw gaan inmeten. Denk dat het niet zoveel uitmaakt, voor de reparatie had ik de Alteco's op frontheight staan, Audyssey gaf aan beide 11,5 -12Db dus max. en hetzelfde als nu. Ik laat het zo,Youtube Atmos demofilmpjes goed te horen, maar zoals bekend bij streaming slecht en bij 2 Atmos blu-rays iets beter.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#37
Citaat van: RHK op januari 29, 2024, 11:30:15CBdicX: jouw zin: Ook kan een software wisseling van bijvoorbeeld Front en Rear Hight, naar Top Front en Top Rear, beter uitpakken.
Alle settings werken met een specifieke DSP waarbij de een beter kan klinken dan de ander, ondanks dat het qua instelling niet de juiste is.


Ik heb de config op het invulscherm veranderd van frontheight naar front enabled. Dan schakelt de Audyssey software dus Audyssey uit. Meetgegevens blijven wel bewaard. Hoe je ook switcht en klooit, zodra je de speakerconfig.in het Atmos/dolby scherm veranderd, gaat Audyssey uit het schermdisplay. Zodra ik het terugzet in de ingemeten config. verschijnt Audyssey weer in het display. Dan moet je dus weer alles opnieuw gaan inmeten. Denk dat het niet zoveel uitmaakt, voor de reparatie had ik de Alteco's op frontheight staan, Audyssey gaf aan beide 11,5 -12Db dus max. en hetzelfde als nu. Ik laat het zo,Youtube Atmos demofilmpjes goed te horen, maar zoals bekend bij streaming slecht en bij 2 Atmos blu-rays iets beter.

Klopt, zodra je iets veranderd wat wat een specifiek andere speaker setup geeft dan wat gemeten is, dan wordt Audyssey uitgeschakeld.
Audyssey blijft aan als je van 7.1.2 naar 5.1.2 gaat, of van x.1.4 naar x.1.2
Stel je hebt een meting met 2 subs gedaan, en dan in de speaker setup naar 1 sub gaat, dan wordt Audyssey ook uitgeschakeld.
Dus alleen stappen terug met de speakers behouw je Audyssey, doe je 1 stap omhoog dan ook is Audyssey uit.
Zelfs van een 5.1 setup naar 5.1 Bi-amp schakeld Audyssey uit, wat op zich niet een grote verandering is.

Om dan te testen of Front Height "beter" klinkt dan Front Enabled of Top Front, dan dien je Audyssey uit te schakelen met Front Height waar je de setup mee gedaan hebt, dit op te slaan onder Smart Select 1, je aanpassing doen naar bijvoorbeeld Front Enabled, en dit op slaan onder Smart Select 2, Top Front zou dan onder 3 kunnen, zou heb je alle mogelijkheden :-)
Alle 3 zijn dan zonder Audyssey maar dat maakt dan niet uit voor het vergelijk, misshien nog wel beter.

Ga je weer terug naar je originele setup die je tijdens de meting hebt gedaan, dan wordt Audyssey weer ingeschakeld en kan je dit weer opslaan onder de favoriete Smart Select.
Verders hoef je dus niet weer een meting uit te voeren....
 
Ik heb de Alteco's ook gehad en kreeg een "normale" volume meting, -4 / -5 db
De gevoeligheid is wel laag met 83db op 6 ohm, dus ze hebben wel wat power nodig.
Even als vergelijk, mijn Kef T101C die ik als Height gebruik zijn 91db op 8 ohm.....

Hoe hoog hangen de Alteco's bij jou, of zit je ver weg van de Height speakers ?

RHK

De Alteco's staan bij mij op de fronts, ongeveer 4.50 mtr vanaf de luisterpositie.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#39
Citaat van: RHK op januari 29, 2024, 13:04:41De Alteco's staan bij mij op de fronts, ongeveer 4.50 mtr vanaf de luisterpositie.

Ik vermoed dat ik het "probleem" zie.
Als de Alteco's op de fronts staan, stralen ze onder een hoek van +/- 30 graden naar het plafond.
Hoek van inval is hoek van uitval, en dan denk ik dat de meeste audio "energie" voor de luisterplek zit.
Jij zit toch redelijk ver van de speakers, en dus ook van de Alteco's energie plek.

Ga jij met Audyssey meten, op en rond de luisterplek, dan snap ik nu die -11/-12 waardes, Audyssey meet gewoon te lage volume waardes omdat dit eigelijk meer naar voren zit bij jou voor de Alteco's.
Wat je kan proberen is de hoek te vergroten, dus de achterkant van de Alteco's omhoog, zo komt er meer energie richting de luisterplek.

Wat ik deed is een laser pen onder dezelfde hoek als de speaker tweeter aan de zijkant plakken, op de laser punt op het palfond een spiegeltje plakken, dan kan je exact op de grond zien waar de meeste energie komt.
Zo zou je ook de Alteco's kunnen richten naar de luisterplek.

Ik had de Alteco's ook op de fronts staan, en ik zit op 2.5 meter vanaf de fronts, en die laser punt kwam exact op de luisterplek met de Alteco's plat op de fronts.
Jij zit rond de 2 meter verder........

Ik zou dat eens uitzoeken mocht je daar zin in hebben, het zou wel een hoop kunnen schelen in Atmos "beleving" denk ik.
Ondanks dat ik toch terleurstellend is in de meeste films, maar dat ligt het niet aan de setup !


RHK

Vreemd genoeg waren de testtonen van het inmeten wel heel goed hoorbaar......
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

#41
https://marantzforum.nl/forum/index.php?action=dlattach;attach=42786;image









schakelaartje naar beneden in tegenstelling tot de manual en nog eens testen, reflectiehoek vergroot dus.

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 29, 2024, 15:09:24Vreemd genoeg waren de testtonen van het inmeten wel heel goed hoorbaar......

Die testtonen zijn altijd voor ons goed te horen, de mic denkt er anders over  :wink:   :-D

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 29, 2024, 15:18:18https://marantzforum.nl/forum/index.php?action=dlattach;attach=42786;image









schakelaartje naar beneden in tegenstelling tot de manual en nog eens testen, reflectiehoek vergroot dus.



Is iets anders dan omhoog zetten, dit werkt met een electronische schakeling, een soort dsp.

Maar krijg je een beter resultaat met de schakelaar verkeerd ?

RHK

#44
Citaat van: CBdicX op januari 29, 2024, 15:54:10Is iets anders dan omhoog zetten, dit werkt met een electronische schakeling, een soort dsp.

Maar krijg je een beter resultaat met de schakelaar verkeerd ?

Het gaat er op lijken, maar het is nog niet wat we willen horen. Het blijft surrogaat Atmos.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*