Wat is het verschil tussen AC an DC input op een eindversterker

Gestart door 100%Marantz, februari 28, 2012, 15:44:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Ik vraag me al een tijd af wat het verschil en het voordeel kan zijn van een DC ingang ten opzichte van een AC ingang.
Als ik het niet verkeerd heb zijn de meeste AC inputs.
Er bestaan ook einversterkers waar men de keuze heeft. Wat best kiezen?
Een SM500 DC van Marantz is zo'n verstekertje bijvoorbeeldimg

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
100% Marantz
marantz, what else?

100%Marantz

marantz, what else?

pameijer

Intern in het apparaat is gelijkstroom (DC) nodig. De wisselspanning (AC) uit het stopcontact moet dus omgezet worden. Ik gok dat je op de DC-ingang een externe voeding aan kunt sluiten. Een fabrikant als Naim maakt hier mooie marges op...., sorry, ik moet zeggen een fijne upgrademogelijkheid  clown1
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op februari 29, 2012, 13:10:09
Intern in het apparaat is gelijkstroom (DC) nodig. De wisselspanning (AC) uit het stopcontact moet dus omgezet worden. Ik gok dat je op de DC-ingang een externe voeding aan kunt sluiten. Een fabrikant als Naim maakt hier mooie marges op...., sorry, ik moet zeggen een fijne upgrademogelijkheid  clown1

op het randje gecorrigeerd  8-), wij houden u in de gaten van de audiofiele upgrade brigade (audioPhile AIR)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

100%Marantz

Citaat van: pameijer op februari 29, 2012, 13:10:09
Intern in het apparaat is gelijkstroom (DC) nodig. De wisselspanning (AC) uit het stopcontact moet dus omgezet worden. Ik gok dat je op de DC-ingang een externe voeding aan kunt sluiten.

De ingang op de versterker is the "line out/pre out" ingang die van de voorversterker komt. Het is dus het signaal en niet de voeding van de versterker.
marantz, what else?

JohnWx

Volgens mij is DC alleen een type aanduiding ?

En AC betekend in deze serie van de voorversterker dat je een tuner of cass.deck te gelijk van stroom voorziet ?

http://www.oaktreevintage.com/web_photos/Stereo_Amps_Pre/Marantz_Gold_SC-500_SC500_Stereo_Control-Pre-Amp_Amplifier_collage.jpg
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

#6
Citaat van: John Wx op februari 29, 2012, 13:44:04
Volgens mij is DC alleen een type aanduiding ?

En AC betekend in deze serie van de voorversterker dat je een tuner of cass.deck te gelijk van stroom voorziet ?

http://www.oaktreevintage.com/web_photos/Stereo_Amps_Pre/Marantz_Gold_SC-500_SC500_Stereo_Control-Pre-Amp_Amplifier_collage.jpg

DC = Direct Current = gelijkstroom
AC = Alternating Current = wisselstroom (is wat uit het stopcontact komt)

O ja, en AC/DC =  HB  :-D
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

#7
Tot zover klopt het maar niet in het geval van deze en andere eindversterkers die de mogelijkheid hebben te schakelen of 2 paar ingangen hebben.

In de AC stand of input zit er een bi-po C tussen de uitgang en de powertorren om de onderkant van de bandbreedte iets te beperken.
De versterking begint dan ergens vanaf 5 tot 10 Hz

In de DC stand is deze ontkoppelt en is dus uit circuit.

De versterker versterkt dus vanaf 0 Hz wat gevaarlijk kan zijn.......
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op februari 29, 2012, 13:44:04
Volgens mij is DC alleen een type aanduiding ?

En AC betekend in deze serie van de voorversterker dat je een tuner of cass.deck te gelijk van stroom voorziet ?

http://www.oaktreevintage.com/web_photos/Stereo_Amps_Pre/Marantz_Gold_SC-500_SC500_Stereo_Control-Pre-Amp_Amplifier_collage.jpg


1) DC betekent in dit geval direct coupled

2) Je doelt op een outlet.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op februari 29, 2012, 15:49:31

1) DC betekent in dit geval direct coupled

2) Je doelt op een outlet.

volgende keer wat sneller Wilfred  :-D thx voor de uitleg
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: SB_Marantz op februari 29, 2012, 15:41:33

In de dc stand of input zit er een bi-po C tussen de uitgang en de powertorren om de onderkant van de bandbreedte iets te beperken.
De versterking begint dan ergens vanaf 5 tot 10 Hz

In de AC stand is deze ontkoppelt en is dus uit circuit.

Je hoort er helemaal niets van maar dit terzijde

bij DC-koppeling zou de dempingsfactor ook beter zijn

maar flink nadeel (bij een defecte versterker) is het gevaar dat je luidsprekers dan ook naar de haaien gespeeld worden..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SB_Marantz

Dat kan toch wel gebeuren bij een defect maar het risico is juist in de AC stand wat hoger.

Enfin: de three legged fuses gaan er toch als eerste aan.  :-D

DF: is belangrijk aan de onderkant van het muziek spectrum tot een 200 Hz maar het is een beetje overdreven gemaakte spec.

Een factor 30 is reeds ruim voldoende en van 400 blijft maar weinig over wanneer aan een load in de vorm van een speaker gehangen.
Valt uit te rekenen maar ik ken helaas de formule niet meer.........staat ergens op een briefje. :|

Kunt het eventueel navragen bij een van de heren op blauw.  :wink:




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

#12
Citaat van: 100%Marantz op februari 28, 2012, 15:44:36
Ik vraag me al een tijd af wat het verschil en het voordeel kan zijn van een DC ingang ten opzichte van een AC ingang.
Als ik het niet verkeerd heb zijn de meeste AC inputs.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
100% Marantz

In Jip-en-Janneke taal :
Geluid is een trilling. Een wisseling in de (lucht)druk in dit geval.

De electronische equivalent hiervan is een wisselspanning (AC). 
Geen constante wisselspanning, zoals het lichtnet op 50Hz (een mooie brom) maar een steeds wisselende.
Een gelijkspanning(DC) is niks in de betekenis van geluid. Alles staat immers stil op een bepaald niveau.

Een versterker doet niets anders dan het niveau van een wisselspanning opkrikken wat hij krijgt aangeboden.
Dat doen we bij voorkeur binnen een bepaalde bandbreedte : 10hz tot 30.000hz
Daar boven heeft geen zin (vanaf ca. 16.000 Hz doen de oortjes bv. al niet meer mee)
Daar beneden heeft ook geen zin omdat er weinig bron materiaal is, en ook de luidsprekers (incl. subwoofers) ook niet meer meespelen. Daarbij ervaren we extreem lage frequenties (zeg maar een paar Hz) niet meer als muziek... 

Zou een versterker in staat zijn een gelijkspanning te versterken (DC dus), dan produceer je geen geluid, maar staat de konus van je luidspreker alleen maar permanent uit naar voren of naar achter. Het versterken van gelijkspanning is dus onzinnig, hoewel het met transistoren heel goed mogelijk is.

Een condensator laat wel een wisselende spanning door, maar geen continue signaal (gelijkspanning).
Condensatoren worden grofweg gebruikt voor hun buffer-functie in voedingen en voedingslijntjes en ook als  component in het signaalpad voor het filteren van het signaal (als doorlaatfilter of juist als sper-filter). Toonregening is zo'n voorbeeld van het laatste.

Echter : De echte active componenten (transistoren) staan onderling wel degelijk direct met elkaar in verbinding met zo min mogelijk (of liefst geen) condensatoren in het signaalpad om o.m. ruis en fase-draaingen te voorkomen. Een condensator in het signaalpad heeft dus negatieve bijwerkingen.

Heel zwart-wit zou je kunnen zeggen : hoe minder condensatoren in het signaalpad hoe beter...

Zou je nu een versterker hebben die wel degelijk in staat is gelijkstroom te versterken en je biedt een gelijstroom aan de versterker aan , dan komen de konussen van je speakers vrolijk hun spreekstoel uit naar voren of verbranden als ze continue naar achteren worden getrokken.

Vandaar dat, als veiligheid, bijna alle ingangen van versterkers een ontkoppeling hebben in de vorm van een condensator op elke ingang. Daarmee blokker je gelijkstroom (DC) en laat je alleen nog wisselspanning toe op je ingang. Maar, zoals gezegd doet het afbreuk aan je signaal...

Is dat erg ? Nee, sec. gesproken heb je niks aan gelijkstroom... en als je heel spaarzaam omgaat met condensatoren in het signaalpad en ook nog eens héééle goede gebruikt zal het zeker nooit hoorbaar zijn.

DC input is in de regel dus onzin.
Uiteraard zijn op elke regel de uitzonderingen : Puristen, raspaardjes, hobbyisten, Hi-End, you name it...

Zoals bij elke implementatie gaat het om de kwaliteit van het ontwerp en de gebruikte componenten.

Naschrift : Sommige versterkers hebben een DC knop (Direct Coupling), Dat heeft niks met AC/DC inputs te maken, maar meer met het overslaan van de aanwezige  toonregeling (en dus het elimineren van nog meer condensatoren in het signaalpad).
Zolang je maar geniet....

SB_Marantz

Dat laatste zie je meer benoemt als direct, defeat,tone out etc.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM