zelfbouw sub(zwaar geweld)

Gestart door thom, april 16, 2010, 20:30:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom

ik ga de aankomende weken werken aan een nieuwe sub voor bij de film's.
ik wil hiervoor echt zwaar geweld gaan gebruiken, en daarom een krachtige lange slag sub genomen.
namelijk deze: http://www.ljudia.no/Archive/ProductFiles/211076_NB/TM-10%20-%20Informasjon.pdf

dit zal eerst door een simpel sub ampje aangestuurd worden, en zodra er weer wat geld in de la ligt komt er een hypex ds 8.0 .

het wordt een bandpass dubbel bass reflex kast(bandpass 6st order). die een flinke kast moet gaan worden omdat de woofer meer geschikt is voor een gesloten behuizing. maar volgens de eerste berekeningen moet ik met een kast van 70 en 80 liter. met dubbele bassport per kast van zoon 7cm rond de 17 @ 3,5db uitkomen. wordt een leuke bijzet tafel  maarjha heb je ook wel wat.

houw jullie op de hoogte en zal ook wat foto's maken.   

xander32

#1
Ziet er wel vet uit die driver.


Maar een bandpass  :? : je maakt het jezelf niet gemakkelijk, lijkt mij (als leek) behoorlijk ingewikkeloos :yes:.


Sander.

thom

ik werk er in, dus ik kom er (hopelijk clown1) wel uit. is wel gaaf hij kan een uitslag van 3 cm maken pompom

Stadium III

Jo Thom dat wordt weer zeer mooi ben zeer benieuwd
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: thom op april 16, 2010, 23:18:38
ik werk er in, dus ik kom er (hopelijk clown1) wel uit. is wel gaaf hij kan een uitslag van 3 cm maken pompom
redface ziet `t nu: Speaker & ...

Dan zal `t vast goed komen :-D.

Sander.

MadVillain

Pffff, hou je ook rekening met ons? Ik wil niet tot hier van m'n bank gedreund worden.

Ziet er echt indrukwekkend uit!

Maurice

Hee thom, ziet er spannend uit, hou ons op de hoogte!
Dus ook foto's van de bouw plaatsen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Wat een beest van een woofer  :-o ,en dan met een DS 8.0 ......dat belooft wat  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

je hebt zeker geen buren  :-D

dat moet wel wat geweld geven ,maar waarom bandpass ?

vanwege hoge rendement ?  nadeel is wel dat het ontwerp zeer kritisch komt en die anders snel rommelig gaat klinken ,maar dat zal wel goedkomen als het je werk is

thom

is eigenlijk een speaker voor een gesloten kast, dan is een bandpass een punt om het mee op te lossen worden nog steeds wel grote kamers. en om de unit 100% te benutten. zeker omdat hij zoon grote uitslag kan maken komt dat bij een bandpass nog meer tot zijn recht.

verder heb ik buren clown1, maar die maken zelf ook herrie dus daar maak ik me niet druk om  :-D

thom

zojuist net klaar met de berekeningen, was toch lastiger dan verwacht was eerst vanplan met 4 poorten te gaan werken. maar dit gaat echt niet werken met deze sub, met het met 2 doen om de druk te behouden. verder wordt het een redelijke kast van 40x50x67 als het goed is morgen hout halen bij de gamma( lekker gratis zagen met gamma pas pompom). heb alleen geen demping meer thuis liggen dus woensdag dan de kast pas helemaal in elkaar. het de avatar hier al op pc staan in full hd dus dat gaat zijn eerste test worden  HB

Shepherd Moon

volume valt goed van de kast lijkt me. Ik had grotere afmetingen verwacht voor die sub... Goede meevaller dus  :yes:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

thom

jha zit met dit volume rond de 20hz @ -3db daarna valt wel een dipje, maar wordt al snel weer recht getrokken. zeker moet goede demping erbij heb ik vertrouwen in deze film sub

Shepherd Moon

ai, er ontbrak een stukje uit m'n zin.

ik bedoelde de inhoud (volume) van de kist. Dat deze nog redelijk klein lijkt voor film sub in je woonkamer.
Doet me wat denken aan m'n JL 12W6v2 in de auto die maar een sealed kistje nodig heeft van 35,4 liter voor optimale weergave en gepoort iets van een 48 liter dacht ik... (dat voor weergave in een auto natuurlijk, niet voor een woonkamer lijkt me...)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

thom

ach in totaal zit ik op een inhoud van 134 liter

ben vanmiddag naar de gamma geweest had de maten doorgegeven maar kwam er thuis achter dat die l*l het niet goed gezaagd had. je kan dus niks aan ze overlaten zonder erbij te zijn want de vorige keer had ik het zelfde maar toen kwam ik er optijd achter.

heb nog rest stukken dus denk wel dat ik het opgelost krijg maartoch, meer werk voor mij nopompom