PM7001 of toch de PM7001 KI?

Gestart door Dennis E36, oktober 29, 2008, 09:47:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Marantz Pm 16 14 zijn helemooie versterker en kan je voor een schappelijke prijs aanschaffen 2e hands

Vergeet niet marantz Pm17 Ik vind dat een schitterende amp (te zien).


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MadVillain

De pm14 de laatste tijd jammergenoeg erg weinig te krijgen 2e hands. En als hij is te krijgen dan vragen de meeste er de hoofdprijs voor.

HAL9000

dat is inderdaad waar.  :oops:

leuke vervanger is de hier genoemde Pm16 en eventueel de 17.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

scanspeakman

Upgrade naar KI versie lijkt mij niet heel zinvol. Het zijn mooie apparaten maar meer dan een upgrade naar een verkoperd chassis, een ringkern trafo ipv een normale en wat Elna cerafine elco's ipv normale is het vaak niet. De marketing-praat dat Ken Dinges er zelf aan zou hebben zitten sleutelen geloof ik ook niet echt. Ik zou er persoonlijk niet het verschil voor betalen als ik een PM7001 zou hebben. Als je nu vanaf een Yoko versterker de upgrade naar een PM7001 of PM7001KI overweegt, dan is de KI wel te billijken. Maar ik denk dat de overstap je een beetje zal tegenvallen. Beter naar een ander/zwaarder type kijken zoals veel andere al hebben gezegd.

Scanspeakman

Jan


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Dennis E36

#21
Ik open toch nog even dit oude draadje...ik heb besloten toch nog met de 7001 door te blijven spelen.

Ik merk alleen erg aan deze versterker dat de volumeknop erg gevoelig is zeg maar. Tot aan 1/4 ging het wel oke...tussen 1/4 en de 1/2 werd het volume al heel snel TE hard. In tegenstelling tot bijv. de PM16 en PM17mkII die met gemak tot de helft gedraaid kan worden. Daar reageert het allemaal niet zo heftig als bij mijn 7001.
Met mijn Bose 601(8 ohm) ging het nog wel, maar nu met de Tannoy's (6 ohm luidsprekers) gaat het volume uiteraard door het extra vermogen nu nog sneller erg luid. Nu is het bij sommige cd's (lees: veel cd's) op 1/4 al behoorlijk hard. Hebben meer forummers dit met een versterker uit de Range serie?
Ik zou het plezieriger vinden als het volumeniveau gelijdelijker zou oplopen met het opendraaien van de volumeknop.

Is hier d.m.v. een simpele modificatie iets aan te (laten) doen?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp


Dennis E36

Citaat van: Jan op januari 02, 2009, 22:45:48
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=15296.0

Ik heb het ook bij de DVD-speler, tuner en geluid van de tv(deze alleen in mindere mate).
Is er niet een makkelijkere manier om dit te (laten) verhelpen???
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

gerard

#24
Citaat van: Dennis E36 op januari 03, 2009, 01:22:06
Ik heb het ook bij de DVD-speler, tuner en geluid van de tv(deze alleen in mindere mate).
Is er niet een makkelijkere manier om dit te (laten) verhelpen???

Dan kom je waarschijnlijk op een andere volume potmeter, die een ander verloop heeft.
Het schijnt dat er goeie zijn van "alps" oid, maar daar weten HAL9000 of SB waarschijnlijk wel meer van.
Of KT88 van het groene forum.

Groet Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

M.b.v. een tweetal weerstandjes is dit goed te doen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Totofan

Hoi Dennis

Je weet dat ik ook 7001 heb, het verschil tussen 1/4 en 1/2 kwa volume is groot.
Ik zelf heb daar geen probleem mee, als ik de volume op 1/2 zet knallen de ramen er bijna uit :schater:
Aangezien ik eigenlijk bijna nooit op deze stand de muziek luister.
Ik zit meestal in de beurt van van de 1/4.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Dennis E36

#27
Met mijn Bose kon ik in ieder geval een stuk makkelijker op 1/4 luisteren, maar met de Tannoy's wordt dat een stuk lastiger vanwege de lagere weerstand. Daardoor vindt ik het nu wat irritanter worden. Met de afstandsbediening van rustig luisterbaar niveau naar even knallen is maar 3 of 4 tikjes op de knop.

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Dennis E36

@S.B. ik ben zelf niet zo handig in dat soort dingen, maar wat gaat het ongeveer kosten om dat verloop van de volumeknop te laten veranderen??

Veranderd er dan niet aan de klankkwaliteit/eigenschappen van de versterker als ik dat aan zou willen laten passen.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

gerard

Citaat van: SB_Marantz op januari 03, 2009, 16:37:49
M.b.v. een tweetal weerstandjes is dit goed te doen.



Begrens je op deze manier ook z'n maximale vermogen?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je met extra weerstanden de maximale uitgangsspannig van de voorversterker verlaagd waardoor je de eindversterker minder ver "open" kan zetten waardoor je bijv. nog maar 50W/kanaal ter beschikking hebt ipv bijv 80W/kanaal?

Had je zoiets vroeger :roll: ook niet met een "gaincontrole" oid op vintage modellen?

Zelf heb ik eens een JVC versterker gehad die bij de volume knop een "ring" had met -3/-6/-9 dB oid waarmee je hetzelfde bereikte.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes