Zelfbouwspeaker OsiruS

Gestart door Maurice, augustus 14, 2007, 22:18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Het is (al langere tijd) de bedoeling dat ik een nieuwe speaker ga bouwen. Ik denk dat ik het bouwsel maar OsiruS ga noemen (mijn nickname).

Idee?n zijn er al een tijdje, componenten ook. Alleen aan tijd scheelt het.

De basis:

Scan Speak Revelator tweeter
Scan Speak 18W8546 mid/laag
Scan Speak 23W4557 laag, acief aangestuurd door Hypex HS200

De units komen uit mijn huidige reference monitoren, de laag units heb ik liggen, ??n speelt er in een gesloten testkast met een Qts van 0,5.

Ik wil een snel en dynamisch systeem bouwen. Hierbij zal ik werken met gesloten behuizingen, wat ten koste gaat van diepgang. De Qts van 0,5 vind ik toch wat te laag, dus zal deze iets omhoog brengen, iets van 0,57 denk ik.
De reference monitoren filteren de tweeters al op 3500hz wat ronduit zonde is voor een unit met een fs van 500Hz.  De filtering zal dan ook een stuk lager komen te liggen. Het idee van een eerste orde filter spreekt mij ook wel aan (Dynaudio, een favo merk voor mij past dit ook toe, al gebruiken zij flinke correctienetwerken).

Qua kast wil ik eigenlijk af van de standaard rechthoekige behuizing. Zat eigenlijk altijd aan een druppelvormige behuizing te denken, maar dit is momenteel wel erg populair onder zelfbouwers.
Ook het concept van de Confidence serie van Dynaudio spreekt mij wel aan (frontpaneel), alleen zal de sublaag unit dan side-firing moeten worden. Voordeel is wel dat de bouw wat makkelijk wordt.
Zelf zit ik dan aan zwarte kasten te denken, met een mooie natuurhouten baffle.

Ik zal jullie in dit topic op de hoogte houden zodra ik hier mee aan de gang ga!
idee?n zijn natuurlijk ook altijd welkom.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Ben benieuwd,en ook bang dat ik mn bovenfrees nog ff kwijt ben  :-P :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op augustus 14, 2007, 22:22:07
Ben benieuwd,en ook bang dat ik mn bovenfrees nog ff kwijt ben  :-P :-D
Je hoeft nergens bang voor te zijn hoor, bang ben je meestal voor het onzekere en onbekende :P
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Zal ik je dan maar helpen,anders ben ik bang dat het een langlopend projekt gaat worden  :-D :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

D.A.R.R.Y.L.

Gaaf project Maurice!!
Zou ik je een advies mogen geven?
Zo te lezen wordt dit een erg high-end project met erg veel werk aan zowel kast, filter en afwerking.
Overdenk dan eens het gebruik van de mooiste 18cm midwoofer die er bestaat: Scan Speak 18W/8531G00 sliced paper cone. Extreem lage vervormingscijfers en beter geschikt voor vriendelijke filtering.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=85

D.A.R.R.Y.L.

Welke 23W ?

23W/4557T00   Long throw low loss surround, rigid aluminium cone, SD-1 motor.   9″   4 ohm

23W/4557T02   23W/4557T00 with black alu cone.   9″   4 ohm

D.A.R.R.Y.L.

Tevens zou ik toch kiezen voor een Qtc dichter bij de 0,707 en dan iets lager nemen (0,65 - 0,68) ter compensatie van de verhoogde spreekspoeltemperatuur onder bedrijfscondities.
Unibox resultaat bij Qtc van 0,666:

Physical Vb   52,1   l
Absorption, Qa   20   
Leakage, Ql   30   
Alpha, a   0,825   
Vb   55,3   l
Fb   27,67   Hz
F3   29,38   Hz
Qtc   0,667   
Response peak   0,00   dB
Peak at   none   

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 15, 2007, 00:35:48
Welke 23W ?

23W/4557T00   Long throw low loss surround, rigid aluminium cone, SD-1 motor.   9″   4 ohm

23W/4557T02   23W/4557T00 with black alu cone.   9″   4 ohm
Ze zijn allebei hetzelfde, alleen is de ene zwart en de andere niet ;)
Ik heb de T02, de zwarte dus.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 15, 2007, 00:33:25
Gaaf project Maurice!!
Zou ik je een advies mogen geven?
Zo te lezen wordt dit een erg high-end project met erg veel werk aan zowel kast, filter en afwerking.
Overdenk dan eens het gebruik van de mooiste 18cm midwoofer die er bestaat: Scan Speak 18W/8531G00 sliced paper cone. Extreem lage vervormingscijfers en beter geschikt voor vriendelijke filtering.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=85
Zit inderdaad nog wel een beetje met de middentoner in mijn maag. Hij zou iets dynamischer mogen dan in mijn huidige setup. Weet niet of dit de unit zelf of de filtering momenteel is.
Eventueel een 13cm kan natuurlijk ook.

Aan de kast wil ik wel behoorlijk aandacht besteden, moet toch een eye-catcher worden. Filtering ga ik denk ik uitbesteden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 15, 2007, 00:41:37
Tevens zou ik toch kiezen voor een Qtc dichter bij de 0,707 en dan iets lager nemen (0,65 - 0,68) ter compensatie van de verhoogde spreekspoeltemperatuur onder bedrijfscondities.
Unibox resultaat bij Qtc van 0,666:

Physical Vb   52,1   l
Absorption, Qa   20   
Leakage, Ql   30   
Alpha, a   0,825   
Vb   55,3   l
Fb   27,67   Hz
F3   29,38   Hz
Qtc   0,667   
Response peak   0,00   dB
Peak at   none   

Dit is waar ik hem momenteel op afgestemd heb:


Dit zou de mid-unit dan worden:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Die Qtc is in de praktijk toch echt te laag hoor Maurice.
Die 18cm sliced paper zou ik toch verkiezen boven een 13cm: de 13cm geeft meer vervorming in het laag.
Ik neem aan dat je zo rond de 150 ? 200 Hz gaat crossen met je 23cm en 18cm?

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 15, 2007, 11:25:56
Die Qtc is in de praktijk toch echt te laag hoor Maurice.
Wil deze inderdaad verhogen, het is nu te "audiofiel". Je hoort het wel, maar beleeft het niet.

Citeer
Die 18cm sliced paper zou ik toch verkiezen boven een 13cm: de 13cm geeft meer vervorming in het laag.
Ik neem aan dat je zo rond de 150 ? 200 Hz gaat crossen met je 23cm en 18cm?
De Hypex is instelbaar tussen 50-150Hz. Dit zal dus inderdaad in de buurt van de 150Hz gebeuren. Door de mid in een gesloten behuizing te plaatsen heb je aan de onderkant ook al een snellere afval, misschien nog extra filtereren.
Anders moet ik gaan biampen (denk niet dat de PM-95 de Subs ook nog trekt), maar dan moet ik een eindversterker en een andere versterker hebben, de PM-95 heeft geen pre-out.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Momenteel toch weer een beetje aan het nadenken over de speakers.

De mid-unit staat toch nog wel ter discussie, maar daar ga ik nog wel met speakerland over praten. Misschien een mooie Excel unit of zo?
Ook wil ik de 23W wel eens in side-firing stand horen om te kijken of ik de kast breedte niet kleiner kan houden. Met dit laatste kan ik makkelijker het Confidence design realiseren, waar bij ik dan na zit te denken om de baffle hoogglans zwart te maken met hoogglans witte kasten.

Maar ook gebogen kasten trekken mij nog steeds.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: Maurice op januari 19, 2008, 22:27:25
Momenteel toch weer een beetje aan het nadenken over de speakers.

De mid-unit staat toch nog wel ter discussie, maar daar ga ik nog wel met speakerland over praten. Misschien een mooie Excel unit of zo?
Ook wil ik de 23W wel eens in side-firing stand horen om te kijken of ik de kast breedte niet kleiner kan houden.


Hallo Maurice:

Ik zie dat je in ieder geval al bekend bent met Ruud van Speakerland.  De 1e gouden tip die je van mij krijgt is de volgende: " Breng ALTIJD GEBAK mee als je naar Ruud gaat "  .  Da's de ongeschreven regel die wonderen doet.

Verder. Scan Speak 23 W in gesloten behuizing. 30 liter netto. Niks anders proberen. 23 W in Side-Firing moet je absoluut NIET doen.  Je kast blijft smaller maar je geluid gaat naar de g.v.d.  ( Door Ruud Jansen al allemaal een keer geprobeerd ) ....

Ik zal je vertellen wat ik gedaan heb.  Revelator 23 W in gesloten en afzonderlijke kast. Kast nabouwen van de Maxima. Gratis tekening. Aansturen met Hypex en klaar is kees.

Middengedeelte en hoog..   Gebruik GEEN 18 W maar gebruik juist de 15 W uit de Revelator Serie.
Die heeft, in gesloten behuizing, voldoende aan 7 liter maar klinkt, gesloten HEEL erg goed met 8 - 10 liter.
Tweeter Afzonderlijke ruimte geven. Ik heb, heel simpel eigenlijk, de monitor A4 is gesloten versie nagebouwd.
Filtering zou ik zeker niet zelf gaan ontwerpen. Dat heeft Ruud al allemaal HEEL erg goed voor JOU gedaan.

Wat je op deze manier maakt is een "aangepaste" Maxima.  Ik heb zelf de topkast voorzien van facetten, zoals te doen gebruikelijk bij Avalon luidsprekers. Ook de baskasten heb ik voorzien van facetten.  Dit maakt de luidspreker smaller.  Je kunt er ook 1 totale kast van maken ............  Alle ruimten afzonderlijk houden .............

De 18 W is niet een luidspreker die je in jou geval als midden in moet gaan zetten. Je moet vooral niet onderschatten wat die 23 W allemaal doet en kan. De 15 W zit ook in de topkasten van de Maxima.  Die 2 luidsprekers sluiten perfect bij elkaar aan in gesloten behuizingen .........

Mocht je echt een hele erge techneut zijn en heel erg goed zijn in "filtering"  ...................
Maar mijn advies is heel simpel. De Scan Speak Units zijn allemaal al lang en breed getest en geconfigureerd.
Betere filteringen als die van Speakerland kun je zelf niet bouwen.  Kijk maar eens naar de TEST ruimte bij Ruud.
Daar kun je nooit tegenaan werken...........
Luister naar de A4 - de Reference enzovoorts............... Die filteringen zijn helemaal AF .............
Ook de 23 W is meer dan uitgebreid in allerlei kasten ingezet. 30 liter is het optimum .......... Dit zal Ruud onmiddelijk bevestigen. Maar vergeet het gebak niet. Vraag hem naar zijn ervaringen met Side Firing. Da's alle kwaliteiten van de 23 W afzwakken ............  De bastonen zijn weliswaar niet zo richtingsgevoelig, maar ze zijn wel letterlijk de "dragers" van de rest van het zaakje. De richting maakt dus echt wel uit.

Mijn laatste advies is:  Blijf bij de Scan Speak units. Anders moet je weer zaken gaan proberen en matchen die eigenlijk niet zo mooi bij elkaar passen. Voor het hoog heb ik zelf overigens de voorkeur voor de iets goedkopere Dome versies van Scan Speak. De Revelator is qua prijs echt over the top en biedt niet direct een beter of mooier geluid. Hooguit in de Ultimo uitvoering.

Doe Ruud de groetjes ( Mokka en gevulde koeken is hoog scoren !!! )

Hoop dat je hier iets mee kan.

Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

Leonneke

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 15, 2007, 11:25:56
Die Qtc is in de praktijk toch echt te laag hoor Maurice.
Die 18cm sliced paper zou ik toch verkiezen boven een 13cm: de 13cm geeft meer vervorming in het laag.
Ik neem aan dat je zo rond de 150 ? 200 Hz gaat crossen met je 23cm en 18cm?

Hallo Marantzers;

Ik wil allereerst eventjes heel duidelijk maken dat ik NIET technisch onderlegd ben.

Maar ik wil wel het volgende met je delen. Gebruik de 15 W in een iets ruimere gesloten ruimte. Ik heb zelf 10 liter netto aangehouden ( op advies van Ruud ) .............
Of je dan moet crossen op 150 Hertz ..............  Dan den ik echt dat je de 15 W nog nooit hebt horen spelen met een 23 W eronder. Ik cross op 50 - 60 Hertz.......  Die 15 W Revelator is een BEEST ..............
Je kunt niet geloven wat daar allemaal nog uit komt in gesloten vorm.  De 23 W heb je slechts nodig om je diepste laag aan te sturen. Als je de 23 W op 150 gaat crossen, dan merk je pas wat die 15 W allemaal echt doet.
( Het geluid is dan niet meer om aan te horen )

Ga voor de gein luisteren naar de maxima. Daar zitten weliswaar 2 maal 15 W-tjes in, maar da's vooral van belang voor het afstraalgedrag. Je wilt niet weten wat die topkast kan ZONDER de 23 W.  In de Maxima topkast gebruikt men maximaal 8 liter in gesloten behuizing ( andere ruimte is nog iets kleiner )............

Vraag desnoods aan Ruud of hij de A4 monitor op een 23 W baskast plaatst.

Voor een "futuristische kast"..  Laat je bijvoorbeeld inspireren door de Avalon speakers. Vrij gemakkelijk om van een gesloten rechthoek een fraaie kast te maken. De zaag erin ( je moet wel durven )................

Nu is het tijd te gaan slapen. Hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes Leonneke .  . ...