Xanadu - Iemand ervaring met de DS17-2?

Gestart door hassant, april 07, 2013, 17:21:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hassant

Geachte forumbezoekers,

Momenteel staat er een setje Xanadu DS17-2's te koop op marktplaats. Daar ik zelf nog nooit Xanadu speakers heb gehoord ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. De vele lovende reviews die te vinden zijn op het www zijn uiteraard ergens op gebaseerd. Maar omdat ik ze wil gebruiken icm Marantz hoop ik hier wat meer info (ervaringen) te kunnen vinden.

Speakers die ik hoog op mijn lijstje heb staan zijn de Focal 816W's. De klank van deze speaker ken ik wel. Weet iemand hoe de Xanadu's presteren t.o.v. Xanadu DS17-2?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Gr. Tariq
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

thanatos

Gaat het om deze ? http://link.marktplaats.nl/663732406

Xanadu's zijn zeer goed ontworpen luidsprekers. Zeker die van de bovenstaande advertentie. Dynaudio units. Hybride tube die voor stevig laag zorgt.

Ik zou ze zeker eens gaan beluisteren. Hou er wel rekening mee dat dit wel luidsprekers zijn die wat ruimte nodig hebben om goed tot hun recht te komen.

Met de Focal's geen ervaring maar zijn wel in het algemeen genomen fijne luidsprekers.

hassant

Ja dat zijn ze!

Ben ook zeker van plan om ze te gaan beluisteren. Denk dat ze bij mij wel genoeg ruimte zullen krijgen om goed los te komen. Woonkamer is 5,5m x 8,5m. Ze zullen ong. 4,5m uit elkaar worden geplaatst.

Ohw ja, ook belangrijk om te vermelden. Ze zullen bij aanschaf worden aangesloten op een PM7004.

Gr.
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

thanatos

Wat ik van Xanadu ken zijn allemaal vriendelijke luidsprekers wat betreft impedantie verloop. Elke versterker met een beetje vermogen zou in staat moeten zijn ze goed aan te sturen.

Mocht de verkoper niet ver uit de buurt wonen zou ik een voorstel opperen om de luidsprekers bij je zelf thuis te beluisteren. Je akoestiek/opstelling is erg bepalend voor het uiteindelijke resultaat.

Suc6!

SmauG

Citaat van: thanatos op april 07, 2013, 17:43:32
Gaat het om deze ? http://link.marktplaats.nl/663732406

Xanadu's zijn zeer goed ontworpen luidsprekers. Zeker die van de bovenstaande advertentie. Dynaudio units. Hybride tube die voor stevig laag zorgt.

Ik zou ze zeker eens gaan beluisteren. Hou er wel rekening mee dat dit wel luidsprekers zijn die wat ruimte nodig hebben om goed tot hun recht te komen.

Met de Focal's geen ervaring maar zijn wel in het algemeen genomen fijne luidsprekers.

Xanadu is erg mooi en een van de weinige Nederlandse fabrikanten die nog altijd meespeelt in het echte high end segment.
De omschrijving zoals hierboven echter kan ik me niet in vinden.

Het laag door de hybridtube zou ik niet als stevig bestempelen. Wel diep en veel, maar ook traag. Hoe dit voor jou uitpakt moet je zelf bepalen. Interactie met de ruimte is hier heel belangrijk.
Ik zou hem paren met een felle versterker die het laag goed onder controle houdt.

Luidspreker uit bovenstaande advertentie is zeker het beluisteren waard!

jowa

Je hebt verschillende series DS-17's gehad. De eerste waren wollig en traag.
De tweede serie is wat het laag betreft veel strakker.
Zie verder ook: http://www.xanaduspeakers.nl/index.php/museum

Ik heb zelf de DS-17E MK2 al zo'n tien jaar en de DS17's reageren sterk op de aangesloten versterking heb ik gemerkt:
- Sugden: lekker romig/wollig, nooit luister moeheid
- MF: zeer strak laag, kwam bij mij te klinisch over
- Densen: goede combi van Sugden en MF. Dus behoorlijk strak laag, met een verfijnd hoog.
- Marantz PM-KI Pearl: strakker laag dan de Densen.

Een versterker met voldoende terugkoppeling om het laag onder controle te houden is een must.


thanatos

Citaat van: SmauG op april 08, 2013, 09:35:59
De omschrijving zoals hierboven echter kan ik me niet in vinden.

Het laag door de hybridtube zou ik niet als stevig bestempelen. Wel diep en veel, maar ook traag. Hoe dit voor jou uitpakt moet je zelf bepalen. Interactie met de ruimte is hier heel belangrijk.

Het is maar net welke woorden je kiest. Met stevig bedoel ik uiteraard dat het laag ver door loopt en goed aanwezig is. Maw -3dB af val punt ligt erg laag. Sterker nog juist bij de aller laagste frequenties gaat de tube pas meespelen en zorgt voor een boost in het laag. Mede hierom kunnen ze in een beperkte luisterruimte voor problemen met het laag zorgen.

Voornamelijk heb ik ervaring met de grotere Xanadu Hybride tubes als  de DS24 en de AW25. De DS17 alleen bij gelegenheid gehoord. Maar gezien mijn ervaring durf ik gerust te stellen dat het luidsprekers zijn die niet snel zullen teleurstellen.

thanatos

Citaat van: jowa op april 08, 2013, 10:01:43
Je hebt verschillende series DS-17's gehad. De eerste waren wollig en traag.
De tweede serie is wat het laag betreft veel strakker.
Zie verder ook: http://www.xanaduspeakers.nl/index.php/museum

Ik heb zelf de DS-17E MK2 al zo'n tien jaar en de DS17's reageren sterk op de aangesloten versterking heb ik gemerkt:
- Sugden: lekker romig/wollig, nooit luister moeheid
- MF: zeer strak laag, kwam bij mij te klinisch over
- Densen: goede combi van Sugden en MF. Dus behoorlijk strak laag, met een verfijnd hoog.
- Marantz PM-KI Pearl: strakker laag dan de Densen.

Een versterker met voldoende terugkoppeling om het laag onder controle te houden is een must.

Deze luidsprekers kenmerken zich juist door hun redelijke rendement en een vriendelijk impedantie verloop. Xanadu/Age adverteert er zelfs mij dat zijn luidsprekers uitermate geschikt zijn voor buizen versterkers. Die houden in de regel niet van moeilijke luidsprekers.

Maar ook mijn ervaring is dat elke verandering die je doorvoert makkelijk te horen is. Ondanks dat ik mij voor het gemak tot de groep non-believers schaar viel mijn mond open wat een goede set MIT luidspreker kabels deden in combinatie met de AW25..

JohnWx

Ik zou elke Xanadu blind durven kopen van de AW11 tot en met de AW+
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

hassant

Wooowwwww... Had niet verwacht dat er zo'n interessante discussie zou losbarsten. Ik zie een hoop termen voorbij komen die voor mij nieuw zijn. Zijn zo te zien ook een hoop modellen die genoemd worden. Zoals vermeld blijft het altijd een smaak-kwestie. Ik heb inmiddels de verkoper gevraagd of er een luistersessie gepland kan worden.

Er zijn gelukkig wel forumleden die Xanadu speakers hebben/kennen. Over de genomede DS17E speaker heb ik het volgende kunnen vinden op de website van Xanadu (museum gedeelte van de pagina).

1995-2001 DS17-2

Idem als DS17E maar uitgevoerd met standaard 28 mm tweeter en rechte kast, zonder "dakje".


Mijn voornaamste vraag is of de speakers een mooie match vormen met een PM7004 (en of deze krachtig genoeg is). Mijn hifi reis is recentelijk begonnen en al met al hoop ik mijn oren snel te kunnen verwennen! Receiver en Versterker staan er al, alleen mooie set speakers ontbreekt omdat ik al maanden aan het zoeken ben naar wat leuks! Natuurlijk zal een luistersessie deze vraag het beste beantwoorden...



Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

jowa

Wat al eerder gemeld is, gewoon doen deze luidsprekers.
Ook met de standaard Dynaudio tweeter een erg mooie luidspreker.
Zal het zeker goed doen op de PM-7004.

Let bij aanschaf wel op of de randen van de woofers nog heel zijn, de tweeters niet zijn ingedeukt en of ze nooit omver zijn gelopen. Door de smalle footprint loop je met deze luidsprekers (helaas uit ervaring  :|) grote kans op dat ze wel eens zijn omgevallen....

Indien ze heel zijn en je koopt ze, zet ze op twee zware stenen platen met posterbuddies er tussen.

hassant

Citaat van: jowa op april 08, 2013, 16:24:27
Wat al eerder gemeld is, gewoon doen deze luidsprekers.
Ook met de standaard Dynaudio tweeter een erg mooie luidspreker.
Zal het zeker goed doen op de PM-7004.

Let bij aanschaf wel op of de randen van de woofers nog heel zijn, de tweeters niet zijn ingedeukt en of ze nooit omver zijn gelopen. Door de smalle footprint loop je met deze luidsprekers (helaas uit ervaring  :|) grote kans op dat ze wel eens zijn omgevallen....

Indien ze heel zijn en je koopt ze, zet ze op twee zware stenen platen met posterbuddies er tussen.

Bedankt voor de tips! Ik ben bezig een afspraak te plannen voor komend weekend. Dan ga ik ze beluisteren... Ben benieuwd!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

jowa


hassant

Ze waren al weg voor ik ze heb kunnen beluisteren... Baal er behoorlijk van! hahaha...
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

hassant

... En vervolgens heeft Arjan besloten zijn Focus 220's ook niet meer te verkopen... hahaha, zijn goed recht natuurlijk  :-o
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin