Dynamische, natuurlijke, ongefilterde opnames/muziek.

Gestart door xander32, mei 02, 2014, 19:23:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

#15
Citaat van: xander32 op mei 04, 2014, 11:15:34
Ik zal straks ook eens door mijn collectie bladeren.
Goede, natuurlijke opnames hoeven m.i. niet per definitie live opnames te zijn.

... hier mijn bijdrage. Een aantal zijn er echter wel enigszins discutabel :roll:


Jan Akkerman – 10.000 Clowns

2 Meter Sessies – Diverse opnames

A Tribute to Ray Vaughan

Nils Lofgren – Acoustic Live

Counting Crows – Across a Wire

MTV Unplugged – Diverse opnames

Candy Dulfer - Live in Amsterdam

Joni Mitchell – Both Sides Now

Dire Straits – Brothers in Arms (1985)

Cuby & The Blizzards - Groeten uit Grollo

De Dijk – Dijkers en Strijkers

Fink – Fink Meets the Royal Concertgebouw Orchestra

Paul Simon – Graceland

Lester Bowie -The Great Pretender

Hooverphonic -With Orchestra Live

Dead Can Dance – In Concert

Eddie Vedder -Into The Wild

Miles David – Kind of Blue

Racoon – Live at Chasse Theater

Anouk – Live at Toomler

Willy DeVille – Live in Berlin

Ry Cooder – Live in San Francisco

Jackson Browne – Love is Strange

Nirvana – Nevermind (eerste uitgave)

Kari Bremnes – Norwegian Mood

Guilt Machine – On This Perfect Day

Robert Randolph – Live

Sevendust – Acoustic Live

Blof – Tussen Nacht en Morgen

Marcus Miller – Tutu Revisted

Eric Clapton – Unplugged

Rod Stewart – Unplugged and Seated

Eels – With Strings

Marantz 81


Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op mei 02, 2014, 19:23:19
Doel van 't draadje;

Dit draadje heeft als opzet om met elkander dynamische, natuurlijke, zoveel als mogelijk ongefilterde opnames/muziek te delen.



Aan wie de eer om af te trappen  pompom
Ik vraag mij nu al luisterend naar een zeer dynamisch KLINKENDE* opname (CD - zie "Ik luister nu...") af in hoeverre zaal-/studioakoestiek, (plaatsing der) microfoons, (opname)apparatuur en media bijdragen aan de natuurgetrouwheid van de oorspronkelijke of toegevoegde dynamiek d.m.v. een actieve post-production. De zalen waar ik in de loop der jaren klassieke muziek 'live' heb gehoord hadden opzich al een heel verschillende uitwerking op de dynamiek in het geluidsbeeld, en dat of het nu kamermuziek of een volledig symfonieorkest betrof. Voeg daar de opnamequipment en de visie van de opnameleiding aan toe dan  is er toch al gauw sprake van een "filtering" van een zekere omvang.

* Niemand kent de oorspronkelijke dynamiek of kan deze zich exact herinneren.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Klopt Cor.

Echter, we hebben allen wel CD's/opnames waarvan wij zelf denken dat die in deze categorie passen.
De bedoeling van dit draadje is om die software met elkander te delen. Ik nodig jou dan ook van harte uit om hier een aantal klassieke pareltjes te posten :yes:. Want volgens mij is er hier op het forum niemand anders met zo'n kennis betreft de klassieke werken als jij.

Faxe

Citaat van: Whisper.nl op mei 04, 2014, 14:54:17
Mooie site. Faxe.

Zou je er een toelichting op willen geven.

Alvast bedankt.

Groet Whisper  byebye

De site geeft de resultaten weer van een test die je zelf kunt uitvoeren met software die ook op de site is te vinden: http://dr.loudness-war.info/downloads/DR-Meter-1_4a.zip of http://dr.loudness-war.info/downloads/DR-Offline-Meter-for-MAC.zip

Met het tooltje kun je het het dynamisch bereik van een CD vast stellen.

Whisper.nl

Citaat van: Faxe op mei 04, 2014, 19:44:22
De site geeft de resultaten weer van een test die je zelf kunt uitvoeren met software die ook op de site is te vinden: http://dr.loudness-war.info/downloads/DR-Meter-1_4a.zip of http://dr.loudness-war.info/downloads/DR-Offline-Meter-for-MAC.zip

Met het tooltje kun je het het dynamisch bereik van een CD vast stellen.

Hoi Faxe,

Dank  voor je toelichting. Het is duidelijk.

Groet Whisper  byebye

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

#22
Citaat van: xander32 op mei 04, 2014, 19:24:46
Klopt Cor.

Echter, we hebben allen wel CD's/opnames waarvan wij zelf denken dat die in deze categorie passen.
De bedoeling van dit draadje is om die software met elkander te delen. Ik nodig jou dan ook van harte uit om hier een aantal klassieke pareltjes te posten :yes:. Want volgens mij is er hier op het forum niemand anders met zo'n kennis betreft de klassieke werken als jij.
@Robert, je hebt gelijk, maar ik ben meer van het algemene verhaal dan van de details,want daarin ligt mijn interesse en dus mijn kracht; met titels e.d. moet ik jullie dus een beetje teleurstellen, maar mocht ik er één of meerderen tegenkomen dan zal ik die zeker hier posten. Doch mijn beperking zit hem ook in het type hoofdtelefoon, een Beyerdynamic DT880 Premium 600 Ohm, welke het accent legt op de middenfrequenties i.p.v. op een uitsproken hoog en laag en daardoor de dymnamiek enigzins afvlakt*, met welke ik de meeste klassieke CD's  beluister en dat juist vanwege de dynamiek i.c.m. het uur van de dag of beter gezegd de nacht. :zzz:

* Mijn vorige hoofdtelefoon, een Sennheiser HD600 (300 Ohm), was aanzienlijk dynamischer in de weergave.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Ik zal er ook een paar posten die ik opnametechnisch (dus ook dynamisch) heel erg interessant vind;

- The Nits - Henk/Kilo
- Metallica - Metallica
- Fleetwood Mac - Tango in the night
- Pink Floyd - Dark side of the moon & the delicate sound of thunder
- Patricia Barber - cafe blue
- Miles Davis - Doo-bop
- Diana Krall - Live in Paris & the girl in the other room
- Yello - Touch
- Talk Talk - the colour of spring

Zo zijn er nog wel meer op te noemen natuurlijk...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

WilliamB

Citaat van: audiof. zonder budget op mei 05, 2014, 13:08:43
Ik zal er ook een paar posten die ik opnametechnisch (dus ook dynamisch) heel erg interessant vind;

- The Nits - Henk/Kilo
- Metallica - Metallica
- Fleetwood Mac - Tango in the night
- Pink Floyd - Dark side of the moon & the delicate sound of thunder
- Patricia Barber - cafe blue
- Miles Davis - Doo-bop
- Diana Krall - Live in Paris & the girl in the other room
- Yello - Touch
- Talk Talk - the colour of spring

Zo zijn er nog wel meer op te noemen natuurlijk...
CD van Yello heb ik ook, en ik draai deze nog regelmatig. Echter denk ik niet dat deze thuis hoort in het rijtje
" natuurlijke, ongefilterde opnames/muziek"
Volgens mij is deze cd behoorlijk aangepast in het laag, en ik denk dat deze ook is afgemixt in Q-sound.
Maar het is wel een bijzondere cd  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

audiof. zonder budget

Citaat van: WilliamB op mei 05, 2014, 13:30:26
CD van Yello heb ik ook, en ik draai deze nog regelmatig. Echter denk ik niet dat deze thuis hoort in het rijtje
" natuurlijke, ongefilterde opnames/muziek"
Volgens mij is deze cd behoorlijk aangepast in het laag, en ik denk dat deze ook is afgemixt in Q-sound.
Maar het is wel een bijzondere cd  :yes:

Je hebt inderdaad een punt. Maar er is zeker sprake van dynamiek (en veel minder van natuurlijke/ongefilterde) maar er is gewoon heel veel aandacht besteed aan de opname, je zou mijn rijtje beter onder audiofiel opnames kunnen scharen, in die zin. Dus mea culpa....

Natuurlijk nog vergeten te melden; Roger Waters - Amused to dead, deze is speciaal voor de stereoliefhebbers die surround willen hebben uit slechts 2 weergevers(en dan heb ik nog maar de gewone versie en nog niet eens de gold-edition hiervan). De stem hiervan, de geluiden en de muziek (en volgens mij ook wel een zweempje q-sound) maken dit een werkelijk een opname die je echt kippenvel kan bezorgen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Whisper.nl

Volgens mij hoort deze ook in het rijtje thuis,

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

xander32

Citaat van: Whisper.nl op mei 05, 2014, 19:49:52
Volgens mij hoort deze ook in het rijtje thuis,

Groet Whisper  byebye
... zeer zeker :yes:

Audiotic

en dan uiteraard ook Ry Cooder & VM Bhatt, a meeting by the river.


__________________________________________

AV8801, 2x CI Audio D-200 MKII for stereo, MM8003 for surround, UD9004 BD, NA11S1 streaming DAC (incl. DSD!), 2x Nubert NuVero 4 front, 5x NuVero 5 surround, R.E.L. R-582SE sub, ProLine Silver & Gold XLR & Siltech MXP wiring.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

renes59

Citaat van: audiof. zonder budget op mei 05, 2014, 14:42:14
Natuurlijk nog vergeten te melden; Roger Waters - Amused to dead, deze is speciaal voor de stereoliefhebbers die surround willen hebben uit slechts 2 weergevers(en dan heb ik nog maar de gewone versie en nog niet eens de gold-edition hiervan). De stem hiervan, de geluiden en de muziek (en volgens mij ook wel een zweempje q-sound) maken dit een werkelijk een opname die je echt kippenvel kan bezorgen.
Dat is wel een kwestie van smaak. Als ik het hoor denk ik direct aan draagbare radio's uit de 80'er jaren met een spatial knop erop, die gaven hetzelfde effect.
Ik heb de cd 1x helemaal afgeluisterd, dat is genoeg voor mij.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.