De set van Emiel

Gestart door Emiel77, februari 01, 2022, 21:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emiel77

#180
Toch even een aanvulling op de set gedaan, vooral met hoofdtelefoon high res en mobiliteit in gedachten...

Besteld:
AudioQuest DragonFly Cobalt DAC voor onderweg
Sennheiser HD 660S koptelefoon bedraad

Mooi setje om de iPad Pro mee uit te breiden voor als ik niet in de woonkamer ben of onderweg :-D
Ook een optie: DragonFly Cobalt op de PM8006 koppelen en er is ondersteuning voor MQA (iets wat de ND8006 niet ondersteund)
Hiervoor heb ik ook een mini Jack naar RCA kabel van 5 meter voor besteld, kan de iPad op de bank liggen ook.

Toch nog even langer met Tidal en Qobus testen ook dus...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Jup, mooie aanvulling met genoeg mogelijkheden zo :-D

Tidal ga ik definitief niet mee verder, valt me tegen voor wat men er voor vraagt.
Qobuz ga ik wel mee verder, buiten Apple om (ze rekenen een toeslag) rechtstreeks via Qobuz Studio abbo voor € 15,- per maand, prima te doen vind ik.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Enjoy Emiel [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Marvin

Qobuz, weer een nieuwe term voor me.
Altijd gevaarlijk dit forum, wil je weer weten wat het is, hoe het klinkt, je kent het wel...
Bedankt. [emoji16]

Als je het snel zegt klinkt het als de naam van m'n schoonmoeder, maar dat doet er verder niet toe natuurlijk.

Emiel77

Citaat van: marvin op januari 26, 2023, 23:18:51
Altijd gevaarlijk dit forum, wil je weer weten wat het is, hoe het klinkt, je kent het wel...
Bedankt. [emoji16]

Jup... komt me bekend voor :-D zit al weer ruim boven budget van de basis set :-D
En het begint te kriebelen.... misschien toch nog een Quadral Qube CS10 actieve sub er bij zetten?? :-D
(gaan de buren blij van worden gok ik...)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

De buren zijn altijd blij met een goede sub Emiel [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Frits Denon

Ben je wel een sub nodig bij jouw Quadral's?

Ik heb gemerkt dat een amp met een flinke voeding meer doet in het laag. Meer controle, strakkere bas.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

#187
Nee op zich mis ik de sub nu niet.
Er komt voldoende vol en strak laag uit de Signums.

Een sub erbij zou voor mij vooral om finetuning gaan, omdat het kan zeg maar.
Nadeel van een sub is dan weer het doordreunen naar de beneden buren, heb ik nu minder snel last van.

De voeding in de PM8006 is voor mij ook prima, deze levert 2x 100 W RMS max. bij 4 Ohm.

De Signums beginnen bij 32 Hz, de Qube zal vanaf 22 Hz beginnen.
Hierbij heeft de Qube nog een ander nadeel... zowel de conus als bassreflexpoort zijn op de vloer gericht.

Voorlopig twijfel ik nog even en houd het nog bij alleen de Signums :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Marvin

Als er een degelijk bass-management gebruikt wordt, dan is een subwoofer echt wel een toevoeging.
Zelf lopen rommelen is een leuk en intensief proces, maar het resultaat is lang niet zo nauwkeurig als met een DSP.
Toch deden we vroeger niet anders.... [emoji16]
Maar de techniek heeft niet stil gestaan, dus dat hoeft niet meer.

Niet dat ik een subwoofer direct aanraadt of wil opdringen hoor, zonder kan het natuurlijk ook geweldig klinken.
Maar als zo'n ding op de juiste timing staat rammelen, dan wil je niet meer zonder.

Emiel77

Eens, je hoeft een sub ook niet altijd vol aan te sturen.
Je kan een sub ook heel subtiel aansturen, ik twijfel nog even verder :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Mijn broer zegt dat mijn sub te zacht stond terwijl ik juist vond dat de sub perfect afgesteld stond (op het gehoor weliswaar)

Ook daar zijn er smaken in.

Maar in mijn oren en smaak moet een sub een subtiele toevoeging zijn en gewoon het fundament in het laag toevoegen waar de gewone speakers tekort komen.

Beter gezegd niet zoals mijn broer het wil de volledige ruimte vullen met bassen maar juist het laten voelen en soms beetje horen van het laag.

Bij onze set Jamo's op de ht set heb ik geen sub nodig omdat die al lager gaat dan de gemiddelde kleinere subwoofer. Beetje met de muurafstand gespeeld ook.

Mss is dat nog een optie Emiel?

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

In de basis is het geluid nu al naar wens hoor, spelen met afstand tot wand blijft een optie.
Daarnaast draait de PM8006 in source direct, heb ook de toonregeling nog om mee te spelen.

Een sub zou voor mij ook een subtiele toevoeging moeten zijn en het gat van 32 naar 22 Hz opvullen vooral voor de voelbare beleving.

Misschien gewoon de Qube bestellen en dan mee spelen, ben er nog niet helemaal uit :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Maar eerst nog een naaldje of 2 neen?.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Frits Denon

Citaat van: Emiel77 op januari 28, 2023, 14:23:35
Een sub zou voor mij ook een subtiele toevoeging moeten zijn en het gat van 32 naar 22 Hz opvullen vooral voor de voelbare beleving.

Eens. Een goed afgestelde sub mag je alleen maar voelen, niet horen en al helemaal niet kunnen alloceren.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

Citaat van: Nostra op januari 28, 2023, 18:36:22
Maar eerst nog een naaldje of 2 neen?.

Na uitvoerig getest te hebben kom ik tot de conclusie dat de 1210GR met de Concorde Century op het niveau zit waar ik m wil hebben, dus nee voorlopig even geen andere naalden :-D

Ben nu meer op zoek naar andere optimalisaties, een sub bijvoorbeeld :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K