De set van Emiel

Gestart door Emiel77, februari 01, 2022, 21:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Emiel77

#165
Hmm vandaag was het niet beter met Tidal, zakt nu ook af naar 24 Bit 88 kHz op albums met "master" betiteling... wil het best nog even aankijken tot na de gratis proefperiode, maar had me aangemeld voor HiFi Plus, voor het bedrag dat daarvoor gevraagd wordt had ik toch hogere verwachtingen, kan aan mij liggen natuurlijk...

Andere optie: ND8006 niet geschikt voor MQA?? Ben niet van plan om een losse DAC aan te schaffen voor Tidal eigenlijk.

Heb al wel even gedacht aan een Dragonfly Cobalt, maar die is ondanks een betere DAC begrensd op 24 Bit 96 kHz, zal wel een veeleisende eigenwijze klootzak zijn, maar op die manier hoeft het dan ook weer niet :-D

Oh whell we gaan het begin februari wel zien, annuleren kan altijd nog.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Owja, kwam er ook achter dat bedraad rechtstreeks op de DAC van de ND8006 de vrijheid van bediening met AB weg is, moet dan fysiek via de iPad... op zich niet erg, dan maak je bewuste keuzes om iets te luisteren, eerlijk is eerlijk, heb ik de SL-1210GR ook voor gekocht, bewust naar albums luisteren, maar dan geeft het het echte fysieke idee met vinyl weer andere meerwaarde :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Vinyl luisteren is en blijft een ding...

Maar wel in de positieve zin dan.

Gewoon die handelingen alleen al zijn gewoon te zalig...

Ja ik stream enorm veel, maar nu met de geupgrade sl1200 en de Elite... Kan alleen maar meer zin krijgen om vinyl op te leggen [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Vinyl is en blijft zeker een ding, ook bij mensen van wie je het niet verwacht ben ik achter :-D
Vandaag met een collega eens van gedachten gewisseld over elkaars hobby's, hij RC vliegtuigjes en helicopters, ik audio en vooral vinyl....

Was een erg prettig gesprek met foto video en audio materiaal en vooral wederzijds respect ook en voor de achterliggende techniek uiteraard :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Nu ook een proef abbo van Qobuz aan het proberen voor high res.
1e indicatie: klinkt mij al beter dan Tidal (gok dat de ND8006 geen MQA ondersteunt)
Daar waar high res beschikbaar is (best veel geloof ik) is het voornamelijk 24 Bit 96 kHz of 192 kHz, wat ook duidelijk en eerlijk vermeld wordt.

Goedkoper dan Tidal, misschien wel veel goedkoper met een iets minder compleet abbo, moet ik nog even verder induiken...

Als ik een gok moet doen: Tidal annuleer ik en ga verder met Qobuz denk ik, de tijd zal het leren :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Hmm ff weekendje muziek gedaan met Qobuz en ja dat klinkt mij beter in de oren dan MQA met Tidal.
Daarnast uiteraard vergeleken met vinyl.

Wat mij opvalt is vooral 1 ding... de high res uplift van 16 bit naar 24 bit is voor mij goed hoorbaar (45 ondertussen, zal de nodige gehoorschade hebben)
Hierbij maakt het voor mij niet heel veel uit of het nu 24 bit 44 kHz of 192 kHz is (benieuwd naar ervaringen van anderen)

Vinyl (nieuw) doet tegen 24 bit digitaal niet echt onder op mn huidige set ook, misschien dat dat anders wordt met koptelefoon, dat heb ik dan nog niet getest... vooral omdat ik met koptelefoon graag gebruik maak van de vrijheid van draadloos ook trouwens.

Misschien moet ik ook nog eens bedraad met koptelefoon testen ook, maar wat zijn jullie gedachten? 24 bit 44 kHz is genoeg of horen jullie wel echt verschil tov 192 kHz? en dan vooral in verhouding tot toch een redelijk nette vinyl setup.

Voorlopig blijf ik nog wel ff testn met Qobuz, weet alleen nog niet of ik er op de lange termijn mee doorga... heb ook een prima abbo bij apple music met idd minder beschikbaar high res....

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

NB

#171
24 - 44 lijkt me meer dan genoeg. Ik luister muziek uitsluitend via cd en sacd. Vind ik goed genoeg.
In onderstaand linkje een betoog over bit rates.

https://www.soundguys.com/high-bitrate-audio-is-overkill-cd-quality-is-still-great-16518/
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Emiel77

Interessant artikel en bevestigd mijn ervaring dan ook wel weer, heb er ook nog een gevonden over Bitrate, niet zozeer verbetering van kwaliteit, maar vooral dynamisch bereik.
Geluidbeleving en geluiddruk, ja ze hangen zeker samen...

https://www.soundguys.com/audio-bit-depth-explained-23706/

Blijf nog wel even een maandje met Qobuz testen, maar na de eerste ervaring en beide links gelezen te hebben... nope ga ik geen 2 tientjes in de maand voor betalen, Apple heeft voor mij voldoende kwalitatief goed 24 Bit materiaal.
Daarnaast is en blijft 16 Bit 44 kHz ook een prima basis.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Emiel77 op januari 13, 2023, 21:24:47
Nu ook een proef abbo van Qobuz aan het proberen voor high res.
1e indicatie: klinkt mij al beter dan Tidal (gok dat de ND8006 geen MQA ondersteunt)
Daar waar high res beschikbaar is (best veel geloof ik) is het voornamelijk 24 Bit 96 kHz of 192 kHz, wat ook duidelijk en eerlijk vermeld wordt.

Goedkoper dan Tidal, misschien wel veel goedkoper met een iets minder compleet abbo, moet ik nog even verder induiken...

Als ik een gok moet doen: Tidal annuleer ik en ga verder met Qobuz denk ik, de tijd zal het leren :-D
Ik heb momenteel Tidal, maar zou tegenwoordig voor Qobuz gaan. Die hebben inmiddels ook een vrij uitgebreide muziekbibliotheek. En je hoeft niet te gokken: de ND8006 ondersteunt geen MQA. Ik kom in HEOS nooit hoger dan 48 kHz, ondanks master-uitvoeringen en duurste Tidal-abo. Vreemd. Ondanks dit zie streaming wel als meerwaarde en zelfs met 48 kHz klinkt het hier meestal goed.   
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Emiel77

#174
Heb Tidal even geprobeerd maar kwam al snel tot de conclusie dat het geluid vooral "gedempt" klonk, vandaar dat ik nu Qobuz ook even aan het testen ben, helderdere en vollere soundstage iig, weinig op aan te merken.
Ben er ook achter dat voor mij in principe 24 Bit 44 kHz al erg prettige resultaten geeft.
De stappen naar 48, 88, 96 of 192 kHz geven voor mijn gehoor iig geen noemenswaardige verbeteringen, iets dat ook in de link in een van de bovenstaande reacties naar voren komt.
24 Bit geeft ook geen geluid kwaliteit verbetering, maar vooral een breder dynamisch bereik.

Ik ga niet beweren dat Tidal slechter is, ik verwacht dat het probleem qua ervaring wat dat betreft zit in het niet ondersteunen van MQA door de ND8006 aan deze kant.

Na het lezen van de links in bovenstaande reacties ga ik nog wel even nadenken of ik naast Apple Music wel door wil gaan met Qobuz, word een afweging van beschikbaarheid van iig 24 Bit materiaal en eerlijk is eerlijk, dan is Qobus eigenlijk best een dure oplossing in mij ogen... niet dat ik Qobus als service of artiesten niets gun hoor, persoonlijke afweging. voor zover ik nu kan roepen kan ik wel melden dat ik Qobus een prima platform vind.

@Vinyl_Fuchs: met Tidal kwam ik bedraad naar de DAC van de ND8006 met diverse genres gewoon tot maximaal 24 Bit 96 kHz trouwens, geen idee waar de beperking tot 48 kHz vandaan komt... aan de andere kant, dat blijk dan ook weer niet heel veel uit te maken schijnt. Mocht je de ervaring met Tidal willen verbeteren... dan is een AudioQuest Dragonfly Cobalt nog wel een optie, MQA ondersteuning tot max. 96 kHz, dingetje is voor rond de € 230,- te krijgen op het moment hier, net mini jack naar RCA kabeltje dr bij en kan zo op de versterker geplugd worden ook...

Anyway, leuk tochtje om high res audio eens te testen etc :-D

Oh en wat Qobus betreft: die gaat ook draadloos via de iPad doodleuk 24 Bit 192 kHz proberen te streamen... gaat niet goed ook trouwens :roll:, gewoon bedraad aan de DAC van de ND8006 werkt het beste :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Heb zowel een SACD speler als een gewone cd speler als streamer.

Gans het mqa gebeuren en lossless is me wat voorbij gegaan.

Ik hoor het verschil tussen SACD en gewone cd en Spotify.

Maar... Bij 75% van de nummers die ik luister hoor ik zeer weinig verschil tussen de Spotify versie en de cd versie. Tenzij de opname zodanig goed is.

Bij de trance die ik zo graag luister daarintegen is het verschil tussen digitaal en vinyl weer enorm groot.

Maar gans mijn conclusie van dit verhaal is dat het merendeel van Tidal en qobuz gewoon marketing bull is en ik lekker Spotify blijf luisteren voor een tientje per maand en ik daarmee persoonlijk meer dan tevreden ben.

Ik geef wel toe dat mijn DAC desondanks die maar 24/96 haalt een absolute meester is. Zal ook aan de Accuphase basis liggen.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


sonsan

Citaat van: Emiel77 op januari 17, 2023, 21:28:17

@Vinyl_Fuchs: met Tidal kwam ik bedraad naar de DAC van de ND8006 met diverse genres gewoon tot maximaal 24 Bit 96 kHz trouwens, geen idee waar de beperking tot 48 kHz vandaan komt... aan de andere kant, dat blijk dan ook weer niet heel veel uit te maken schijnt.

Kan deze beperking niet veroorzaakt worden door HEOS? Die schijnt het signaal te bewerken, zie : https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18563.msg353798#msg353798
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Emiel77

Citaat van: sonsan op januari 18, 2023, 11:42:59
Kan deze beperking niet veroorzaakt worden door HEOS? Die schijnt het signaal te bewerken, zie : https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18563.msg353798#msg353798

Zou heel goed kunnen, gebruik zelf de HEOS app niet iig.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Citaat van: Nostra op januari 18, 2023, 09:09:14
Maar gans mijn conclusie van dit verhaal is dat het merendeel van Tidal en qobuz gewoon marketing bull is en ik lekker Spotify blijf luisteren voor een tientje per maand en ik daarmee persoonlijk meer dan tevreden ben.
Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Eens, maar ik maak mn gratis maandje nog ff af met Qobuz, daarna stap ik weer terug naar Apple Music, soms moet je gewoon even wat anders proberen he :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Wie niet waagt blijft maagd...

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk