'Clipping'

Gestart door Cornelis1921, augustus 11, 2011, 10:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Om hem af en toe eens te beluisteren zul je hem (in de meeste gevallen  :angel:)  eerst moeten bestellen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Dennis E36

Citaat van: WimPeu op augustus 12, 2011, 00:07:47
Om hem af en toe eens te beluisteren zul je hem (in de meeste gevallen  :angel:)  eerst moeten bestellen.

Grappenmaker :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Audiotic

Citaat van: Whisper.nl op augustus 11, 2011, 22:35:12
In het kort gezegd dus: liever een zwaardere versterker aan een speaker die weinig vraagt dan een simpele versterker aan paar joekels van speakers hangen.

Groet Whisper

Perfect samengevat. Geldt alleen voor transistor amps.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

#33
Citaat van: WimPeu op augustus 11, 2011, 22:42:48


Ben ik niet met je eens Hans. Al eens een 45Watt buizen versterker op dat soort speakers gehoord?

Niet helemaal - een buizenversterker is toch een heel anderverhaal. Die kan helemaal niet klippen (d.w.z. gelijkstroom leveren) hoe hard-ie ook zou willen. Aan het eind, achter de buizen, hangt een trafo. En trafo's kunnen heel veel maar een ding niet: gelijkstroom leveren. Dus ja, dan heb je daar geen last van.
Meer hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker
Maar je hebt wel een ander fenomeen: verzadiging. Dan wordt de trafo overstuurd, en wordt een sterk vervormd signaal gegeven. Maar zoals de link ook zegt "Een vastlopende ('clippende') transistorversterker geeft een vervormd geluid dat de meeste mensen zeer onaangenaam vinden, terwijl een overstuurde buizenversterker een gecomprimeerd signaal geeft, dat als veel minder onaangenaam wordt ervaren. Juist dat gecomprimeerde, vervormde signaal spreekt veel gitaristen aan."
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

WimPeu

Ho ho ho :-D...Hans vermelde en ik citeer even : Een 45 watt versterker met een 100 watt speaker is geen prettige combi daar reageerde ik op. Het ging toen niet over clippen. Er zijn zat mensen die zweren bij buizen versterking. Of dat puur technisch gezien om een vervormd geluid gaat is even buiten beschouwing. Het wordt als erg aangenaam ervaren.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Whisper.nl

#35
Citaat van: WimPeu op augustus 12, 2011, 07:59:01
Ho ho ho :-D...Hans vermelde en ik citeer even : Een 45 watt versterker met een 100 watt speaker is geen prettige combi daar reageerde ik op. Het ging toen niet over clippen. Er zijn zat mensen die zweren bij buizen versterking. Of dat puur technisch gezien om een vervormd geluid gaat is even buiten beschouwing. Het wordt als erg aangenaam ervaren.

mmm dit heeft voor mijn gevoel wel degelijk met clippen te maken Wim.

Maar laten we er geen welles nietes van maken.

Het is geen goed huwelijk als je een speakerset met een power handling (dat bedoeld John waarschijnlijk) van 100 watt aansluit op (niet een buizenversterker) amp van het merk AnYo (uit voorzorg een fictieve naam gekozen) die 25 watt max kan leveren.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

SB_Marantz

Citaat van: Whisper.nl op augustus 12, 2011, 08:56:01

Het is geen goed huwelijk als je een speakerset met een power handling (dat bedoeld John waarschijnlijk) van 100 watt aansluit op (niet een buizenversterker) amp van het merk AnYo (uit voorzorg een fictieve naam gekozen) die 25 watt max kan leveren.

Groet Whisper.


Want?

Wanneer je speakers een gevoeligheid van onderin de 80 dB hebben zou je wat tekort kunnen komen maar zelfs dan kun je nog prima van een stukje muziek genieten.

Het gaat in deze niet om de continue belastbaarheid van de speaker.

Zou wat zijn, dan heb ik dus een buizenversterker nodig die 2 x 250 Watt kan leveren.............

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2011, 10:34:24
Citaat van: Whisper.nl op augustus 12, 2011, 08:56:01

Het is geen goed huwelijk als je een speakerset met een power handling (dat bedoeld John waarschijnlijk) van 100 watt aansluit op (niet een buizenversterker) amp van het merk AnYo (uit voorzorg een fictieve naam gekozen) die 25 watt max kan leveren.

Groet Whisper.


Want?

Wanneer je speakers een gevoeligheid van onderin de 80 dB hebben zou je wat tekort kunnen komen maar zelfs dan kun je nog prima van een stukje muziek genieten.

Het gaat in deze niet om de continue belastbaarheid van de speaker.

Zou wat zijn, dan heb ik dus een buizenversterker nodig die 2 x 250 Watt kan leveren.............


zijn die er uberhaupt 250 watt buizen ? en zoja wat kost dat dan

weet dat er een 50 watt is van het dutch met Kanzy 50000eurootjes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citeer
Want?

Wanneer je speakers een gevoeligheid van onderin de 80 dB hebben zou je wat tekort kunnen komen maar zelfs dan kun je nog prima van een stukje muziek genieten.

Het gaat in deze niet om de continue belastbaarheid van de speaker.

Zou wat zijn, dan heb ik dus een buizenversterker nodig die 2 x 250 Watt kan leveren.............

mmm lees de re eens van Audiotic eens.
volgens mijn gevoel staat hier het antwoord op je vraag.

groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

SB_Marantz

Ok, let me refrase, jij zegt dat een 2 x 25 Watt versterker (transistor) van Anyo niet kan werken of althans geen goed huwelijk is op een paar luidsprekers die continu belastbaar mogen zijn met 100 Watt, correct?

Dan zou ik graag willen weten waarom dat niet kan of geen goed huwelijk is?

In de praktijk gebruik je op normaal luister volume misschien 1 Watt of draai je continu op vol vermogen?  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2011, 10:49:17
Ok, let me refrase, jij zegt dat een 2 x 25 Watt versterker (transistor) van Anyo niet kan werken of althans geen goed huwelijk is op een paar luidsprekers die continu belastbaar mogen zijn met 100 Watt, correct?

Dan zou ik graag willen weten waarom dat niet kan of geen goed huwelijk is?

In de praktijk gebruik je op normaal luister volume misschien 1 Watt of draai je continu op vol vermogen?  :wink:

ik denk als bij de meeste fatsoenlijke spullen iets gaat clippen speel je naar mijn mening op de nivo "de With"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2011, 10:49:17
Ok, let me refrase, jij zegt dat een 2 x 25 Watt versterker (transistor) van Anyo niet kan werken of althans geen goed huwelijk is op een paar luidsprekers die continu belastbaar mogen zijn met 100 Watt, correct?

Dan zou ik graag willen weten waarom dat niet kan of geen goed huwelijk is?

In de praktijk gebruik je op normaal luister volume misschien 1 Watt of draai je continu op vol vermogen?  :wink:

aha nu komt je vraag beter in beeld. Thanks.

Wat er dan bedoeld wordt als je op een stevig volume draait.
ik neem hier Van Halen op Deep Purple voor.
Staat ie bij mij op 10 voor twaalf en zo af en toe op twaalf uur.

Als ik dit doe met een "goedkope" versterker met weinig vermogen op een speaker die veel sap vraagt zal je amp gaan "clippen" .
Anders gezegt die kan dat niet aan, constant op dat niveau draaien wat ik vraag aan de amp.

Gaat de speaker stuk van en op den duur de amp ook.

Wat je wel leest is dat het clippen "hoorbaar" is en dat je uit je eigen je de amp wel lager zet.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

Beste SB_Marzantz,

ps zoals jij aangeeft zul op "gewoon" luisterniveau dit niet vlug tegenkomen en heb je helemaal gelijk.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Audiotic

Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2011, 10:34:24
Citaat van: Whisper.nl op augustus 12, 2011, 08:56:01

Het is geen goed huwelijk als je een speakerset met een power handling (dat bedoeld John waarschijnlijk) van 100 watt aansluit op (niet een buizenversterker) amp van het merk AnYo (uit voorzorg een fictieve naam gekozen) die 25 watt max kan leveren.

Groet Whisper.


Want?

Wanneer je speakers een gevoeligheid van onderin de 80 dB hebben zou je wat tekort kunnen komen maar zelfs dan kun je nog prima van een stukje muziek genieten.

Het gaat in deze niet om de continue belastbaarheid van de speaker.

Zou wat zijn, dan heb ik dus een buizenversterker nodig die 2 x 250 Watt kan leveren.............

Kijk eens op http://www.youtube.com/watch?v=btSg2SX3|Us. Een Philips buizenversterker van 1kW uit 1955 :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

@audiotic: je link werkt niet!

Ik heb zelf niet echt makkelijke speakers, in de zin van dat ze veel en stabiel vermogen nodig hebben om echt te gaan zingen. Helaas lijkt mijn eindversterker naar zijn grootje en was ik bang een gelijkstroom op mijn speakers te hebben ontvangen.
Zojuist mijn 2215B erop aangesloten, en ook die krijgt er muziek uit, al zal ik het volume daarvan niet hoger draaien (namelijk 2x15W). Mijn speakers zijn gelukkig nog goed  pompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude