'Clipping'

Gestart door Cornelis1921, augustus 11, 2011, 10:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

 nopompom stupid Klippen, soms ben ik bang of heb het gevoel, dat als ik de volumeknop nog meer opendraai dat dat optreedt met alle gevolgen vandien. Wat is klippen precies, wat zijn de objectieve signalen en hoe kan men het voorkomen c.q. ondervangen, als men niet over NAD-versterker beschikt of een ander versterker met een anti-clippinginrichting?

P.S. Ik ben zelf geen absolute leek meer, doch uitleggen op dat nivo bespaart een aantal bezoekers van ons forum misschien veel ellende en kosten.

Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

joep

Clipping:  Bij clipping is de luidspreker overbelast met gelijkstroom, dus brandt de spoel door.

Dennis E36

Ik zeg altijd maar goed blijven luisteren naar wat je aan het doen bent. Dan kan
het eigenlijk (bijna) niet verkeerd gaan. Als er ergens een defect zit kan er natuurlijk altijd
Iets kapot gaan, maar dan is het niet door eigen toedoen.

Vooral als je net even wat meer gas wil geven dan normaal, extra goed blijven luisteren of alles nog klopt.
Bij twijfel: tikkie terug :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

still life

Citaat van: Dennis E36 op augustus 11, 2011, 15:04:42
Vooral als je net even wat meer gas wil geven dan normaal, extra goed blijven luisteren of alles nog klopt.
Bij twijfel: tikkie terug :yes:

eens de hap gaat clippen is de twijfel voorbij & spurt je vanzelf wel naar de volumeknop/regeling..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Audiotic

http://nl.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Die afgekapte pieken zijn recht - de al genoemde gelijkstroom. Vooral je tweeters overleven dat niet. Dus: zwaardere versterker nemen!!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Whisper.nl

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 11, 2011, 10:39:49
nopompom stupid Klippen, soms ben ik bang of heb het gevoel, dat als ik de volumeknop nog meer opendraai dat dat optreedt met alle gevolgen vandien. Wat is klippen precies, wat zijn de objectieve signalen en hoe kan men het voorkomen c.q. ondervangen, als men niet over NAD-versterker beschikt of een ander versterker met een anti-clippinginrichting?

P.S. Ik ben zelf geen absolute leek meer, doch uitleggen op dat nivo bespaart een aantal bezoekers van ons forum misschien veel ellende en kosten.

Groet, Cor.

Hoeveel watt kan je amp leveren ??
Hoeveel watt kan je speaker hebben.

Is deze - ongeveer - aan mekaar gelijk dan zullen er geen problemen optreden.

bv een 80 watt versterker op een 70 watt speaker zal probleemloos zijn.

Een 45 watt versterker met een 100 watt speaker is geen prettige combi.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op augustus 11, 2011, 21:42:12
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 11, 2011, 10:39:49
nopompom stupid Klippen, soms ben ik bang of heb het gevoel, dat als ik de volumeknop nog meer opendraai dat dat optreedt met alle gevolgen vandien. Wat is klippen precies, wat zijn de objectieve signalen en hoe kan men het voorkomen c.q. ondervangen, als men niet over NAD-versterker beschikt of een ander versterker met een anti-clippinginrichting?

P.S. Ik ben zelf geen absolute leek meer, doch uitleggen op dat nivo bespaart een aantal bezoekers van ons forum misschien veel ellende en kosten.

Groet, Cor.

Hoeveel watt kan je amp leveren ??
Hoeveel watt kan je speaker hebben.

Is deze - ongeveer - aan mekaar gelijk dan zullen er geen problemen optreden.

bv een 80 watt versterker op een 70 watt speaker zal probleemloos zijn.

Een 45 watt versterker met een 100 watt speaker is geen prettige combi.

Groet Whisper.

100 watt speakers bestaan niet  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Audiotic

Inderdaad 100W speakers bestaan niet. Maar goed, de fabrikant geeft wel een rating op. Maar in principe kan je niet gauw een te zware versterker hebben, ik zou rustig een 500 W eindtrap aan een speaker die gerate is p 100 W hangen.
Namelijk: hoeveel vermogen de speaker te verwerken krijgt hangt af van de spanning die de versterker levert (en is gewoon direct afhankelijk van hoever je de volumeknop opendraait), in het kwadraat, gedeeld door de weerstand. Een zwaardere versterker KAN gewoon wel meer stabiele (!) spanning leveren dan een kleine, maar dat doe je niet zomaar, dat wordt gewoon te luid. Daarbij: muziek is dynamisch, geen één toon. Die op hoge spanjing is wel een probleem. De warmte kan domweg niet snel genoeg afgevoerd worden. Maar af en toe een stevige piek is geen probleem.
Een zware versterker zal ook bij hele harde passages mooie signalen blijven leveren. Een lichte kan die spanning dan niet meer leveren en gaat op zijn maximum zitten (dat wat zijn trafootje max levert), en zal dus klippen, wat je je speakers zal kosten na een tijdje. Tweeter eerst. Maar je hoort het wel, meestal heb je wel tijd de knop omlaag te draaien.
Een 170 W versterker levert alleen maar 170 W als je de knop ver genoeg open trekt. En een gevoelige speaker gaat dan zo vreselijk hard dat je dat niet wilt.
Bijv, ik heb zelf ongevoelige speakers, die hebben veel power nodig. Dus dat kunnen ze ook krijgen, de versterker kan veel stabiele spanning leveren.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Whisper.nl

In het kort gezegd dus: liever een zwaardere versterker aan een speaker die weinig vraagt dan een simpele versterker aan paar joekels van speakers hangen.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

WimPeu

Citaat van: Whisper.nl op augustus 11, 2011, 21:42:12
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 11, 2011, 10:39:49
nopompom stupid Klippen, soms ben ik bang of heb het gevoel, dat als ik de volumeknop nog meer opendraai dat dat optreedt met alle gevolgen vandien. Wat is klippen precies, wat zijn de objectieve signalen en hoe kan men het voorkomen c.q. ondervangen, als men niet over NAD-versterker beschikt of een ander versterker met een anti-clippinginrichting?

P.S. Ik ben zelf geen absolute leek meer, doch uitleggen op dat nivo bespaart een aantal bezoekers van ons forum misschien veel ellende en kosten.

Groet, Cor.

Hoeveel watt kan je amp leveren ??
Hoeveel watt kan je speaker hebben.

Is deze - ongeveer - aan mekaar gelijk dan zullen er geen problemen optreden.

bv een 80 watt versterker op een 70 watt speaker zal probleemloos zijn.

Een 45 watt versterker met een 100 watt speaker is geen prettige combi.

Groet Whisper.

Ben ik niet met je eens Hans. Al eens een 45Watt buizen versterker op dat soort speakers gehoord?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op augustus 11, 2011, 22:35:12
In het kort gezegd dus: liever een zwaardere versterker aan een speaker die weinig vraagt dan een simpele versterker aan paar joekels van speakers hangen.

Groet Whisper

ik zou zeggen hangen er een Accuphase aan en je kan alles aansturen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Ik heb met de Cambridge combi die 2 maal 375 watt leverde aan mijn 4 Ohm ushers die een fabieks opgave van 100 watt hebben de boel 1 maal in de clip gehad....met de Dynamics CD van onze Fritz.... Dus zelfs met dat enorme reserve vermogen kan het dus mis gaan.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Was dat clippen van de versterker of vervorming van de speakers?
Ik heb ooit ook een woofer van mijn audience 72's vernield met mijn PM14, maar heb volgens mij geen clippen van bijv de tweeter gehoord. Wel ongeloofelijke vervorming van die woofer (maakte veel te grote uitslagen en dan levert de spreekspoel bijna geen tegen tegenkoppeling meer omdat deze bijna volledig uit het magnetisch veld is, waardoor hier veel te hoge stroom doorheen loopt en uiteindelijk verbrandt)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

De versterker ging clippen (schoot bijna in de beveiliging) Er begonnen een paar blauwe leds te knipperen die ik nog nooit had gezien. Er stond 'clip' bij.. :-D  De Ushers gaven (natuurlijk  HB) verder geen krimp. Heb die CD niet weer hard gedraaid.  nonono
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

 notworthy notworthy

Jij had er "indicatoren" op zitten....... heftig....... notworthy :-D
Maar kon je het aan het "geluid" horen dat er iets mis ging?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.