! Verslag Marantz Eindhoven !

Gestart door Stadium III, juni 02, 2009, 16:58:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BernHardN

Het grappige was nog wel dat we niet los konden krijgen wat Ken thuis had staan, wel grotere speakers dan de MS in iedergeval.

Lapti

Rofl, dat liet hij niet los omdat hij thuis gewoon sony heeft staan hahaha

Maar leuk om te lezen allemaal! Ben ook erg benieuwd naar het youtube filmpje  :-D
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

ll0ll

Spreekt hij nou gewoon Nederlands of Engels? En woont hij hier in NL? :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

BernHardN

hij spreekt een soort Engels en woont net buiten Antwerpen al 40 jaar

Stadium III

Hij spreekt idd een raar soort engels

Zodat ik eruit haalde woonde ie net iets voorbij brussel ?

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

BernHardN


dmeerpa

Het was Antwerpen. Ik heb begrepen dat hij daar een huis had, ik weet niet of hij het nu nog had.

PS. Het was ik die net van mijn werk in Brussel kwam  :wink:
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Dan heb ik het verkeerd ! redface

Maar goed hij zal het wel goed hebben als ie in zijn 6 serie naar huis gaat en in eindhoven plaatjes kan draaien  :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

jrm

Citaat van: Jeroen op juni 02, 2009, 21:23:28
Welk merk kabel?

Zelf gemaakt met kabel van v.d. Hul met neutrik pluggen (gesoldeerd)

dmeerpa

Na gisteren de power en dynamiek te hebben gehoord op speakers van Ken met een rating van 250 Watt (zelfde rating als die van mij) heeft het plaatsen van een zwaardere eindversterker al eens door mijn hoofd gespookt.

Toen ik deze namiddag op zoek was naar beugels voor mijn nieuwe surround speakers viel mijn oog in de tweedehands hoek van een audiowinkel op het volgende:

ROTEL RB991 eindversterker klasse A -
ROTEL RC972 voorversterker met ''phonotrap'' RPB-1M  (dacht ik toch)

samen 500€, moet wel zeggen de behuizing van beide had al aardige afgezien.

Maar de prestaties van de THX klasse A eindversterker is niet mis 200Watt bij 8 ohm en 300 bij 4 Ohm, mijn speakers zijn 6Ohm, dus zo'n 250Watt... droom droom ... WAF  violent1
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Ga dan opzoek naar de MA 700 !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

BernHardN

mijn bevindingen nog even.
ook op 't HT-forum


Het bezoek aan Ken Ishiwata bij Marantz in Eindhoven.

om exact 1 uur aangekomen stond vrijwel iedereen klaar op 1 na,
na een hartelijk ontvangst even een blik in het "museumpje" waar oa
een prototype draaitafel stond met veel koper en glas en 2 mono blokken van 50 jaar oud.
en ernaast de KI pearls in "ikea" uitvoering (alleen de buitenkant)
ook 2 speciaal voor de Pearl gemaakte Mordount Short in zwart pianolak.
verder tijd voor koffie met gebak, hier kwam Ken en de benelux ceo er ook bij.

na wat te praten over het marantz-forum ging het langzaam over op de geschiedenis hoe men met muziek omgaat in Japan.
dat kinderen op de basisschool al leren noten lezen bv.
en zo kwamen we op de jeugd van Ken, hij bouwde op z'n 10e al zijn eerste versterker.
had vroeger een platen speler en diverse lp's en kwam op een
gegeven moment bij een vriend wiens vader een SC7 had en een zelfde LP als hij, maar Ken herkende dit geluid niet,
zo mooi en gedetailleerd, hij vroeg of hij eens die versterker mocht lenen, eenmaal thuis heeft hij het apparaat uit elkaar gehaald
en van binnen alles overgenomen,
later na lange tijd alle componenten verzameld te hebben de versterker nagebouwd,  ..en er gebeurde niks, hij werkte niet.
na alles dubbel gecheckt te hebben componenten gaan vervangen kwam er wel geluid uit maar nog niet zo als het origineel.
maar hij begreep wel dat er een verband was tussen goede en op elkaar afgestemde componenten.

na nog wat over vroeger kwam de vraag "wat is stereo"?
zijn beschrijving was uit het oude Grieks wat panorama betekend en komt er op neer dat het tijds verschil van het geluid van een bron je oren bereikt, zo kan je dus zeggen dat een koptelefoon nooit stereo is maar 2x mono omdat het geluid van de linker nooit je rechter oor zal bereiken!

De nieuwe lijn is ook ter discussie gekomen, Ken wou alles in 1 lijn zodat het goedkoopste tot
het duurste er allemaal hetzelfde uitzag.

ook het verhaal over mixing kwam ter zake, dat je geluid valt of staat met de opname.
goedkope pop muziek is in rap tempo opgenomen en stelt eigenlijk niks voor. hij had het over een opname van 50 jaar oud wat ons later zou verrassen.
ook SACD kwam ter sprake, in Japan is dit erg groot geworden en omdat wij in een te grote commerciële markt leven heeft dit bij ons geen succes gehad.
ook LP, 5.1 en 7.1 kwamen nog aan bod, hij is een groot liefhebber van LP's heeft er zo'n 800!

Het werd tijd om naar zijn luister ruimte te gaan,
het voor hem perfect afstelen van de ruimte heeft zo'n 8 maand gekost. in zijn ogen waren de meeste luister ruimtes te dood.
Er stond netjes 6 stoelen klaar en er stonden 2 MS erg "toe in" viel ons op de lijnen kruizen ongeveer in het midden

in de ruimte stond; Marantz Reference Series
Marantz SA-7S1 Super Audio CD-Speler
Marantz SC-7S2 Voorversterker
Marantz MA-9S2 Eindversterker 2x
Mordaunt Short Performance 6

tussen hotspot en speaker!
de eerste CD ging er in................

De eerste SACD was een klassieke in Boston opgenomen, dit klonk zeer open en goed verdeeld,
warm in het midden sprankelend in het hoog en een goed aanwezig laag.
De volgorde weet ik niet meer, maar later kwam er een live opname van Pavarotti met vrienden, ook dit klonk zeer goed.
Phill Collins kwam nog voorbij en een Rap nummer waarin je alles hoorde, zelfs de knipjes in de band zeg maar dit klonk best vervelend.
Ook werd er een LP opgelegd en moet zeggen wat een geluid! een oude opname van (naam kwijt)
en geen kraakje of ruis te bekennen.
Er was nog tijd om wat eigen Cd's te luisteren, wat opviel was Pink Floyd, Dark side of the Moon
Ken vertelde dat er veel masters zijn van deze CD, deze was blijkbaar niet zo goed begon met veel ruis en klonk een beetje plat.
Rob had nog een live opname van Whitesnake met here i go again op ( live versie van 2008 )
dit klonk erg hard best goed ook een moeilijke opname volgens Ken hiervoor worden ongeveer 45 mic's gebruikt dit moet allemaal weer uit 2 kanalen komen.
Dmeerpa's keuze was "The dire straits borthers in arms" vond het thuis beter klinken.

Inderdaad "The dire straits borthers in arms" was niet zo aangenaam om naar te luisteren. Ik ben om 17u50 thuis aangekomen en heb er onmiddellijk de CD van The dire straits ingestoken.

Op Ken zijn set klonken de verschillende instrumenten uit balans, sommige te veel en andere te weinig aanwezig. Sommige waren zelfs storend aanwezig. Maar Thuis heb ik dit niet alles is veel meer in balans. Tuurlijk zit er wel veel meer detail en power in de set van Kan. Als je nagaat dat zijn versterkers 300Watt bij 8Ohm en mijn set maar 125Watt zegt dit voldoende.


In somige stukken muziek was het hoog iets te veel aanwezig, volgens somigen de instrumenten
misplaatst maar dat deel ik niet. Het kan ook aan de luister positie liggen, de eerste 4 track's zat ik links voor de rest rechts achter.

Al met al een bijzondere ervaring op toch wel een top set met naar mijn idee toch te lichte luidsprekers ook Dhr. Ishiwata prefereerde grotere units, deze zijn "goed" vond hij met een knipoog
als je zo'n set hebt zal je snel teleurgesteld zijn in mindere opnames die laten je alles horen namelijk

na nog een vragen rondje ging Ken weer naar huis in z'n 6 serie en kregen wij nog even de camera in ons gezicht.

Er zijn van deze dag film opnames gemaakt en komen op youtube, de link volgt later.

Bernhard



Jeroen

#43
Die lp die werd op gezet was deze niet van Quincy Jones?

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Maurice

Citaat van: dmeerpa op juni 03, 2009, 20:34:48

ROTEL RB991 eindversterker klasse A -
ROTEL RC972 voorversterker met ''phonotrap'' RPB-1M  (dacht ik toch)

samen 500€, moet wel zeggen de behuizing van beide had al aardige afgezien.

Maar de prestaties van de THX klasse A eindversterker is niet mis 200Watt bij 8 ohm en 300 bij 4 Ohm, mijn speakers zijn 6Ohm, dus zo'n 250Watt... droom droom ... WAF  violent1
Die 991 is een erg mooie en goede versterker  :yes:
Is de opvolger van degene die ik heb, net even wat stabieler en beter opgebouwd. De voorversterker is niet iets bijzonders. Indien de 991 in erg nette toestand verkeerd mag deze wel €300-€350 opbrengen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude