1 op 1

Gestart door TurboMarco, december 06, 2019, 00:21:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Wanneer het gaat over geluidsystemen lees ik heel vaak dat er sprake moet zijn van een realistische live weergave ,mijn gedachten zeggen dat dit onmogelijk is ,althans ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt .

Wat ik wel weet is dat er iemand Oosterum Loudspeaker Systems oftewel O.L.S een opdracht gegeven heeft om een luidsprekersysteem te ontwikkelen die in staat moest zijn om 1 op 1 weergave te realiseren ,geld speelde volgens mij  toen ook geen rol ,ik zie zelfs getallen van een 1 met 6 nullen voorbij komen .

De Kharma Grand Enigma :


Een systeem met (zichtbaar) 48!! drivers per kant ,dit moet een allemachtig hoog rendement hebben met een enorm hoge belastbaarheid ,daarvan kan ik mij voorstellen dat 1 op 1 mogelijk moet zijn .

Toch ben ik benieuwd hoe jullie daar in staan ,en vooral in welke mate jullie live muziek beluisteren .

En hoe schat jij jouw eigen systeem in ,dan doel ik op de schaal gezien .

Ik trap af met mijn eigen systeem wat een rendement heeft van 104db zonder correctie in het filter,met correctie 98db ,en ik kan alleen maar zeggen dat wanneer het gaat om spl het ongeveer 1/10 zit mits er voldoende versterker power er voor zit ,dat is nu namelijk niet het geval,ik kom nu op 100W op de mid/high driver,200W voor het laag ,de sub slechts 175W RMS uiteraard ,dit compenseer ik door geen correcties toe te passen en de 15 inch driver in zijn optimale inhoud (140 liter) te laten spelen  .
Wanneer ik de set moet beoordelen op gelijkenis met het echte spul dan kan ik daar onmogelijk een touw aan vast knopen ,zo klinkt een elektrisch gitaar super ,een akoestisch gitaar ook nog wel ,drums komen zeker in de buurt van 1/10 ,maar piano in de verste verte niet !

Ik luister graag naar muziek van Dream theater ,ben er ook meerdere keren naar toe geweest ,thuis luister ik graag naar onderstaand fragment van DT :

 
https://youtu.be/ZmTJD3sjVIU

Hier baseer ik mijn eigen beoordeling van 1/10 op ,ik zou zeggen try this at home  :yes:


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Ik ben vanaf 2008 (laatbloeier) naar verschillende live-optredens geweest van artiesten/ bands in zalen met 100 man tot stadions/ festivals met meer dan 40.000 mensen. En mijn bescheiden mening is dat het vaak bij grote, open air optredens in mijn oren niet echt geweldig klinkt: wel natuurlijk een belevenis en een enorme geluidsdruk. Zal zeker ook afhangen van de luisterpositie en het muziekgenre. Ben wat dat betreft meer gecharmeerd van concerten in kleine zalen. Kan me echter voorstellen dat een klassieke muziekconcert of intiem concert in levende lijve beter klinkt dan via een audiosysteem thuis.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Correctie: als broekie van 16 geregeld naar bluescafe "'t Babbeltje " in Roermond geweest, waar vaker Amerikaanse bluesgrootheden optraden, maar toen was ik nog niet zozeer met audio bezig.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Ik deel jouw mening dat in kleine zalen doorgaans het beter klinkt ,al vind ik 013 in Tilburg niet echt klein ,maar het geluid vind ik telkens weer super .

Op mijn werkplek hebben we een capaciteit tot ca 350 man ,het geluid wat ik daar hoor is doorgaans erg goed te noemen ,behalve dan wanneer er zo'n klootviool achter de knoppen zit .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Ik heb zelf positieve ervaringen met het poppodium Grenswerk te Venlo, Paradiso en in mindere mate ECI te Roermond. M.b.t. mijn eigen installatie en vooral akoestiek moet ik zeggen dat akoestische muziek, blues, singer/ songwriter het goed doen, dit i.t.t. bass- heavy rock, elektronische muziek en dat zit hem dan vooral in de laagweergave. Hier is vooral akoestiek en niet-optimale ls-plaatsing i.r.t. ruimte debet aan.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

mountainbiker

Citaat van: TurboMarco op december 06, 2019, 00:21:09
Wanneer het gaat over geluidsystemen lees ik heel vaak dat er sprake moet zijn van een realistische live weergave ,mijn gedachten zeggen dat dit onmogelijk is ,althans ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt .

Wat ik wel weet is dat er iemand Oosterum Loudspeaker Systems oftewel O.L.S een opdracht gegeven heeft om een luidsprekersysteem te ontwikkelen die in staat moest zijn om 1 op 1 weergave te realiseren ,geld speelde volgens mij  toen ook geen rol ,ik zie zelfs getallen van een 1 met 6 nullen voorbij komen .

De Kharma Grand Enigma :


Een systeem met (zichtbaar) 48!! drivers per kant ,dit moet een allemachtig hoog rendement hebben met een enorm hoge belastbaarheid ,daarvan kan ik mij voorstellen dat 1 op 1 mogelijk moet zijn .

Toch ben ik benieuwd hoe jullie daar in staan ,en vooral in welke mate jullie live muziek beluisteren .

En hoe schat jij jouw eigen systeem in ,dan doel ik op de schaal gezien .

Ik trap af met mijn eigen systeem wat een rendement heeft van 104db zonder correctie in het filter,met correctie 98db ,en ik kan alleen maar zeggen dat wanneer het gaat om spl het ongeveer 1/10 zit mits er voldoende versterker power er voor zit ,dat is nu namelijk niet het geval,ik kom nu op 100W op de mid/high driver,200W voor het laag ,de sub slechts 175W RMS uiteraard ,dit compenseer ik door geen correcties toe te passen en de 15 inch driver in zijn optimale inhoud (140 liter) te laten spelen  .
Wanneer ik de set moet beoordelen op gelijkenis met het echte spul dan kan ik daar onmogelijk een touw aan vast knopen ,zo klinkt een elektrisch gitaar super ,een akoestisch gitaar ook nog wel ,drums komen zeker in de buurt van 1/10 ,maar piano in de verste verte niet !

Ik luister graag naar muziek van Dream theater ,ben er ook meerdere keren naar toe geweest ,thuis luister ik graag naar onderstaand fragment van DT :

 
https://youtu.be/ZmTJD3sjVIU

Hier baseer ik mijn eigen beoordeling van 1/10 op ,ik zou zeggen try this at home  :yes:
Ik snap niet helemaal waar je naar toe wilt. Volgens mij kun je het best bij het begin beginnen en dat is de vorm van de luidsprekerbox.http://audiojudgement.com/speaker-baffle-design-and-diffraction/
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

renes59

#6
1 op 1 lukt je niet.
Luister met enige regelmaat in de Oosterpoort, kleine en grote zaal. De kleine zaal heeft heel erg de voorkeur. Het lijkt wel of daar het geluid beter te regelen is. In de grote zaal heeft vaak de bas de overhand en dat vind ik niet mooi klinken.
Probeer maar eens een symfonisch orkest thuis na te doen, of een groot orgel, dat lukt niet. 
Zolang ik nog steeds schrik als Joe Morello begint te drummen vind ik het goed.

https://youtu.be/0LBZJk5Kfgw
Voor de drumliefhebbers de drumsolo begint bij 3'35'' Niet snel?, vanaf 12'00''
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

Vermoedelijk stellen buren & andere omwonenden het niet op prijs als je een live optreden thuis qua geluid probeert te benaderen.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

TurboMarco

CiteerVermoedelijk stellen buren & andere omwonenden het niet op prijs als je een live optreden thuis qua geluid probeert te benaderen.
De kans daarop is erg klein ,tenzij je vrij woont en over een dedicated luisterruimte beschikt .

Citeer1 op 1 lukt je niet.
100%
CiteerProbeer maar eens een symfonisch orkest thuis na te doen, of een groot orgel, dat lukt niet.
100%

Toch zijn er met regelmaat mensen die menen dat ze een realistische live weergave kunnen bereiken  :roll:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Luister veel dance, dus dat is vals spelen.
Daarin speel ik een gemiddeld club echt wel van tafel.
Het is hier natuurlijk ook een stuk kleiner dan een club, heb dus ook niet veel nodig om eenzelfde geluidsdruk te evenaren.
Kwalitatief prefereer ik veelal mijn eigen installatie.

Maar dit gaat niet op wanneer je een live band wilt evenaren.
Snoeihard kan het wel, dikke druk in het laag is er, snerpende attacks hoor je ook zeker wel.
Maar live is wel iets anders. 

Zep

Toch ben ik benieuwd hoe jullie daar in staan ,en vooral in welke mate jullie live muziek beluisteren

Was laatst in de Verkade fabriek, klein zaaltje met mooie muziek maar vond het niet aangenaam klinken, vooral te hard....ik geef de schuld aan de meneer achter het mengpaneel.

Maar wat ik wil zeggen is dat we helemaal niet naar live-muziek luisteren. Ja, we noemen het zo maar we luisteren naar instrumenten die worden uitversterkt over veelal goedkope PA systemen. Dus we luisteren alsnog naar luidsprekers , net als thuis dus. Live is voor mij in een zaal met een goede akoestiek en zonder gebruik van speakers/microfoons/mengpanelen etc.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Marvin

Voor mij is live ook akoestisch.
En dan kan ik hier aardig wat druk leverden, het is toch iets anders als je een drumstel in m'n huis neerzet.

TurboMarco

Citaat van: marvin op december 06, 2019, 13:38:59
Luister veel dance, dus dat is vals spelen.
Daarin speel ik een gemiddeld club echt wel van tafel.
Het is hier natuurlijk ook een stuk kleiner dan een club, heb dus ook niet veel nodig om eenzelfde geluidsdruk te evenaren.
Kwalitatief prefereer ik veelal mijn eigen installatie.

Maar dit gaat niet op wanneer je een live band wilt evenaren.
Snoeihard kan het wel, dikke druk in het laag is er, snerpende attacks hoor je ook zeker wel.
Maar live is wel iets anders.
Wat jij op de vierkante meter hebt staan is zowiezo cheaten  :-D ,maar wel komt het volgens mij aardig in de buurt van live  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Zep op december 06, 2019, 14:31:01


Maar wat ik wil zeggen is dat we helemaal niet naar live-muziek luisteren. Ja, we noemen het zo maar we luisteren naar instrumenten die worden uitversterkt over veelal goedkope PA systemen. Dus we luisteren alsnog naar luidsprekers , net als thuis dus. Live is voor mij in een zaal met een goede akoestiek en zonder gebruik van speakers/microfoons/mengpanelen etc.
Punt intented .

Wil ik er nog aan toevoegen dat onze perceptie daarvan ook nog een rol speelt .kortom realistische live weergave thuis is BS .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Zep op december 06, 2019, 14:31:01
Toch ben ik benieuwd hoe jullie daar in staan ,en vooral in welke mate jullie live muziek beluisteren

Was laatst in de Verkade fabriek, klein zaaltje met mooie muziek maar vond het niet aangenaam klinken, vooral te hard....ik geef de schuld aan de meneer achter het mengpaneel.

Maar wat ik wil zeggen is dat we helemaal niet naar live-muziek luisteren. Ja, we noemen het zo maar we luisteren naar instrumenten die worden uitversterkt over veelal goedkope PA systemen. Dus we luisteren alsnog naar luidsprekers , net als thuis dus. Live is voor mij in een zaal met een goede akoestiek en zonder gebruik van speakers/microfoons/mengpanelen etc.
Voor mij is live: in levende lijve muziek ervaren van en door kundige, gepassioneerde muzikanten (versterkt of niet versterkt) En bij voorkeur in kleine popzalen met goede akoestiek. Dat van die goedkope PA's kan ik niet onderschrijven.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.