Marantz tijdens de "Philips jaren"

Gestart door 100%Marantz, maart 27, 2014, 23:24:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Men leest veel dat de gouden jaren van marantz de jaren 50 en 60 waren. Ook niet verkeerd.

Voor de jaren 70 vind men nog veel enthousiasten. De superscope periode van 1964 tot 1980 straalt nog zeker kwaliteit uit.

In 1980 neemt Philips Marantz over, dit om ze te redden. Zonder deze overname gingen ze failliet.
Ze namen alles over behalve Noord-Amerika tot in 1990.  Hier werd niets meer geproduceerd, maar beslisten wat ze voor deze markt wilde hebben en werd dan geproduceerd in Japan (Marantz Japan)
Je kon nog lang zien op de achterzijde van de toestellen "Disigned in USA Produced in Japan"
Dit is gewoon marketing, deze waren identiek aan deze verkocht in de rest van de wereld. En dit werd al tijdens de jaren 70 gebruikt.

Over deze laatste periode hoort men weinig positieve kritiek.
Het wordt niet meer gemaakt door marantz, maar door Philips, dus heeft het maar weinig waarde. "ouwe brol" zoals ze bij ons zeggen.

Is dit geen shortcut?
Ja Marantz is gaan winkelen bij Philips, logisch, Philips had een van de belangrijkste research centers ter wereld.
De moeilijkheid dat Philips had was om hun kennis om te vormen in produkten, maar hoeveel grote uitvindingen komen daar niet uit?
Ja, marantz heeft wat meer doorsnee producten gemaakt om volume te creëren.

Maar hebben ze tijdens deze periode geen reeks zeer mooite toestellen ontworpen en produced?

Een paar voorbeelden:
CD73
CD94
CD12
CD7
en op het laatst SA1
Zijn deze geen prachtige versterkers?:
PM94
PM95
SM/SC11

The music link reeks?

En ik vergeet er zeker nog veel.

Welke mooie realisaties zijn er nog van die periode, noem ze op.


marantz, what else?

100%Marantz

Hierbij wat mooie versterkers
marantz, what else?

bas focal marantz

Dit zijn echt mooi marantz/philips apparaten .

Als je cd draait of 16bits streamd heb je echt niets aan een 24bits dac dan lijken mij de philips DA chips toch veruit de mooiste om te hebben samen met de mooie philips loopwerken .

Wat rond de jaren 80 tot 88/89 is gebouwd zijn na mijn mening minder mooi .

mountainbiker

Ik heb ooit de eer gehad om er eentje uit de Phillips tijd te mogen recappen.Een pm 40 uit 1991.Nou liever nooit meer.Wat een klote apparaat beroerde elco's en slechte print .Kwam onlangs nog de oude rekening tegen van 600 gulden.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

audiof. zonder budget

Citaat van: mountainbiker op maart 28, 2014, 09:50:04
Ik heb ooit de eer gehad om er eentje uit de Phillips tijd te mogen recappen.Een pm 40 uit 1991.Nou liever nooit meer.Wat een klote apparaat beroerde elco's en slechte print .Kwam onlangs nog de oude rekening tegen van 600 gulden.

Zo zie je maar, iedereen zegt wel eens "vroeger was alles beter", maar dus niet alles :wink: :wink:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

100%Marantz

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 28, 2014, 10:49:38
Zo zie je maar, iedereen zegt wel eens "vroeger was alles beter", maar dus niet alles :wink: :wink:

Ja, behalve als er nog een vroeger was op het vroeger waarover we het hebben.  :-D
marantz, what else?

100%Marantz

#6
Citaat van: mountainbiker op maart 28, 2014, 09:50:04
Ik heb ooit de eer gehad om er eentje uit de Phillips tijd te mogen recappen.Een pm 40 uit 1991.Nou liever nooit meer.Wat een klote apparaat beroerde elco's en slechte print .Kwam onlangs nog de oude rekening tegen van 600 gulden.

De PM 40 was niet echt een versterker waaraan ik dacht in dit topic!!
Maakt deel uit van de doorsnee apparatuur waarover ik het had.
marantz, what else?

SB_Marantz

Dit onderwerp is reeds meerdere malen aangehaald.
Na 1982 ging de kwaliteit duidelijk achteruit maar niet alleen bij Marantz.
En dan voornamelijk in de instap en midrange lijn.

Een SC en vooral een SM-11 zijn van een geheel andere orde.
Heb deze zelf onder handen gehad dus weet waarover ik spreek.
In dat specifieke geval was de SC-11 aan een wat grotere beurt toe in tegenstelling tot de SM-11.
Maar het blijven specifieke gevallen dus de één is de andere niet.

CD-spelers van Philips zijn altijd goed en betrouwbaar door het sublieme CDM loopwerk.
VAM en latere varianten zijn niet erg geweldig meer......jammer maar helaas.

De late jaren 80 vind ik persoonlijk verre van interessant en ga daarin volledig mee met het PM-40 relaas.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

En versterkers zoals de PM94 of PM 95, wat vind je daarvan?
En zijn er buiten de CD spelers geen toestellen meer die je de moeite waard vind?


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

mountainbiker

Citaat van: 100%Marantz op maart 30, 2014, 10:39:55
En versterkers zoals de PM94 of PM 95, wat vind je daarvan?
En zijn er buiten de CD spelers geen toestellen meer die je de moeite waard vind?


Sent from my iOS coffee machine
Wat ik me wel eens heb af gevraagd inzake die pm94 en 95.Als deze apparaten zo goed waren waarom worden ze dan niet meer gemaakt?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

100%Marantz

Citaat van: mountainbiker op maart 30, 2014, 13:19:43
Wat ik me wel eens heb af gevraagd inzake die pm94 en 95.Als deze apparaten zo goed waren waarom worden ze dan niet meer gemaakt?

Niet meer gemaakt??
Ook de Model 500, de consolette, enz.. worden niet meer gemaakt.
Uiteraard zijn er 20 jaar later andere, nieuwe produkten.

Een beetje een rare vraag.  :?

marantz, what else?

Cornelis1921

Citaat van: 100%Marantz op maart 30, 2014, 14:02:56
Niet meer gemaakt??
Ook de Model 500, de consolette, enz.. worden niet meer gemaakt.
Uiteraard zijn er 20 jaar later andere, nieuwe produkten.

Een beetje een rare vraag.  :?
@Xavier: Hij bedoeld misschien een dergelijke kwailiteit qua degelijkheid (?), tegenwoordig is daar zeker al teveel gebrek daaraan, ook bij een merk als Marantz, of men moet premium gaan.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *