Old skool audio/new skool audio; hoe ziet de toekomst van onze hobby er uit?

Gestart door Cornelis1921, september 13, 2013, 01:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: TurboMarco op maart 15, 2019, 18:47:14
Wat ik zie is dat de efficiënte class D techniek steeds meer in de lift zit ,ik wacht met smart af op mainstream HT versterking met 100 wpc all channel +alle toeters en bellen  .

Verder zie ik dat 4K nu al de gewoonste zaak van de wereld is ,al laat het aanbod in 4K bronmateriaal nog op zich wachten ,althans op de grote schaal .
Ze zijn al volop bezig met 8K resolutie  :-o

De grootste verbeteringen bespeur ik met tv's  ,laat maar komen  :yes:
Het resultaat van al die Class D innovaties is dat Class D techniek steeds meer het zo geprezen geluidskarakter en het "warme" de conventionele Class A. AB en B gaat benaderen, want uiteindelijk is het allemaal een kwestie van de juiste toepassing, schakelingen, topologie en configuratie der elektronische onderdelen en de gebruikte materialen daarvoor. Het is dus alleen maar een kwestie van tijd.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Ik ga gewoon door met waar ik bezig mee was. Lekker cd's en muziek dvd's draaien, soms wat YT content  bekijken. Radio Paradise via  tablet & Logitech dingetje luisteren.
Er wordt pas iets vervangen, als het stuk is. Uitgezonderd vintage (zwarte) fatsoenlijke cd spelers die op mijn pad komen. Die kom ik overigens  nauwelijks meer tegen.....
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Hoewie Loewie

Hoi. Leuk topic. Ik ben erg "old skool" maar wel geïnteresseerd in "New Skool" en wilde het graag combineren. Vandaar de recente aankoop Muvid IR825 tuner met FM, DAB+ en Internetradio. Uiteraard aangesloten op een "Old Skool" Marantz 1515 receiver. Lastige bediening die Muvid maar gezien de aankoopprijs van een tientje ga ik niet zeuren. Ontvangst van zowel FM, DAB+ en internetradio is prima. Internetradio daar moet ik nog wel helemaal induiken want de keuze is reuze.

Wel "Old Skool" muziek (zoals je misschien op het slecht afleesbare display van de Muvid kunt lezen..........):

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Audio addict

Als het Neuralink project van Elon Musk een succes wordt dan heb je geen audio equipement meer nodig. De chip die met je hersenen gelinkt is geeft de muziek direct aan je hersenen door.

Maar daar zijn we nog wel een lange tijd van vandaan.
Tot die tijd geniet ik nog fijn van m'n Marantz  :yes:
Ik denk dat streamen steeds beter gaat worden en ik hoop dat ze de lag vertraging eens gaan oplossen als je audio stuurt via Airplay.
Marantz PM 7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - Stereo REL T5i's - Audioquest Golden Gate interlinks - Audioquest NRGY power kabels.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Audio addict op augustus 04, 2019, 13:39:38
Als het Neuralink project van Elon Musk een succes wordt dan heb je geen audio equipement meer nodig. De chip die met je hersenen gelinkt is geeft de muziek direct aan je hersenen door.

Maar daar zijn we nog wel een lange tijd van vandaan.
Tot die tijd geniet ik nog fijn van m'n Marantz  :yes:
Ik denk dat streamen steeds beter gaat worden en ik hoop dat ze de lag vertraging eens gaan oplossen als je audio stuurt via Airplay.
Ben erg gesteld op mijn apparatuur, dus ik zal er niet warm voor lopen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

SB_Marantz

Citaat van: Cornelis1921 op maart 15, 2019, 20:47:38
Het resultaat van al die Class D innovaties is dat Class D techniek steeds meer het zo geprezen geluidskarakter en het "warme" de conventionele Class A. AB en B gaat benaderen, want uiteindelijk is het allemaal een kwestie van de juiste toepassing, schakelingen, topologie en configuratie der elektronische onderdelen en de gebruikte materialen daarvoor. Het is dus alleen maar een kwestie van tijd.

Versterkers waren al uit ontwikkeld in de buizen era.
What goes in must come out.
Ik heb maar 2 keer meegemaakt dat een klasse D ontwerp hoorbaar afweek.
De T amp ( goedkoop prulding) en e.o.a. zelfbouw ding. (Eerste generatie)
Verder begrijp ik niet veel van je relaas.
versterker schakelingen is de topologie, configuratie der elektronische onderdelen ook.
De gebruikte materialen?
Wat moet ik daaronder verstaan?

Het is al tot in den treure besproken wat een versterker moet doen aan een reactieve belasting.

Heden ten dage is de kwaliteit als in verwachte storingsvrije levensduur zwaar beneden pijl.
Dat is geen hypothese maar een feit....





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Wat betreft de geluidskwaliteit (i.c.m. mijn voorkeuren) gaat het bij mij niet veel beter worden zonder heel veel euris uit te geven. Dat ga ik dus niet meer doen. Vooral genieten van de muziek en wellicht hier of daar nog een keer een sidegrade.

Ohm Ivo

 stupid
Hier hetzelfde. Tevreden met de spullen en beter zal heel veel duurder moeten worden. En dat heb ik er niet voor over.  Wel is het zo dat ik nog maar zelden een cd draai, het is vooral afspelen via pc geworden. Dat zal in de toekomst nog meer worden ten koste van cd. Mijn set zal ws altijd old skool blijven. Ik hoop ook dat ik nooit meer iets nieuw hoef te kopen want ik heb helemaal geen vertrouwen meer in de moderne bouwkwaliteit van de grote merken (Marantz incluis).

Groet van Evert byebye

Spikes25

Ik sluit mij helemaal aan bij MAUS. maar voeg wel wat toe.Old Sklool,
Ik vind het geweldig om te zien, nog steeds. Ik heb nog een oude Sony toren staan begin 1980. En nog oude rommel. Maar Old Skool zal zeker een hang hebben voor mij naar vroeger...alles lekker simpel. Tegenwoordig moet je de TH Eindhoven hebben doorlopen, om een echte Home cinema set aan te sluiten en in te stellen.
New Skool.
Heeft ook zijn voordelen.....maar ik denk dat als men geen Home cinema set gaat gebruiken, dat er GEEN stereo meer wordt geluisterd...althans niet meer over twee speakers. Bij veel mensen staat bijvoorbeeld nu al 1 Sonos speaker. Ik wil geen discussie aan gaan over wel of niet mooi, maar het klinkt niet slecht.
En eerlijk waarom zou je nog twee speakers willen hebben???
(ik zou niet zonder kunnen) maar de muziek moet tegenwoordig uit het midden komen, kan mijn inziens met 1 speakerkast???
Vroeger OLD SKOOL had je prachtige stereo muziek, wordt nu Ping Pong stereo genoemd. Maar dat had wel wat. Erg natuurlijk klonk het niet met het eggie.
Neem nou Emerson Lake and Palmer, met Lucky man, die solo in het midden van het muziekstuk, gaat dwars door je kamer heen. Ik vond het genieten. Zo zijn er nog meer artiesten / bands te noemen. In vind de muziek nu minder spannend hierdoor.
Kom ik verleden week bij een familie lid, al zijn cd's weg....staat er een Bose speaker te grote van een longdrink glas te spelen, streamen vanuit zijn tablet. Hij zegt rust, weg met die zooi. Ik hoef niet meer op te staan om een cd te verwisselen, kan lekker blijven zitten, alleen voor het halen van een biertje moet ik wat op verzinnen.
En ik sta versteld, hoeveel bas er uit zo klein kastje kan komen. Klinkt niet slecht, even niet luisteren naar akoestiek. Helemaal ondergeschikt aan dit speakertje

Dus ik denk dat streamen naar 1 speaker het wel gaat worden.
Veel mensen wilde 20 jaar geleden ook niet overstappen op een digitale camera, zweerde bij een Kodak fotorolletje. En nu staat iedereen met zijn mobiel, foto's te schieten.

Ik houd het nu nog op vloerstaande speakers, CD's BluRays en LP's
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Cornelis1921

Citaat van: Spikes25 op augustus 15, 2019, 00:19:56
Ik sluit mij helemaal aan bij MAUS. maar voeg wel wat toe.Old Sklool,
Ik vind het geweldig om te zien, nog steeds. Ik heb nog een oude Sony toren staan begin 1980. En nog oude rommel. Maar Old Skool zal zeker een hang hebben voor mij naar vroeger...alles lekker simpel. Tegenwoordig moet je de TH Eindhoven hebben doorlopen, om een echte Home cinema set aan te sluiten en in te stellen.
New Skool.
Heeft ook zijn voordelen.....maar ik denk dat als men geen Home cinema set gaat gebruiken, dat er GEEN stereo meer wordt geluisterd...althans niet meer over twee speakers. Bij veel mensen staat bijvoorbeeld nu al 1 Sonos speaker. Ik wil geen discussie aan gaan over wel of niet mooi, maar het klinkt niet slecht.
En eerlijk waarom zou je nog twee speakers willen hebben???
(ik zou niet zonder kunnen) maar de muziek moet tegenwoordig uit het midden komen, kan mijn inziens met 1 speakerkast???
Vroeger OLD SKOOL had je prachtige stereo muziek, wordt nu Ping Pong stereo genoemd. Maar dat had wel wat. Erg natuurlijk klonk het niet met het eggie.
Neem nou Emerson Lake and Palmer, met Lucky man, die solo in het midden van het muziekstuk, gaat dwars door je kamer heen. Ik vond het genieten. Zo zijn er nog meer artiesten / bands te noemen. In vind de muziek nu minder spannend hierdoor.
Kom ik verleden week bij een familie lid, al zijn cd's weg....staat er een Bose speaker te grote van een longdrink glas te spelen, streamen vanuit zijn tablet. Hij zegt rust, weg met die zooi. Ik hoef niet meer op te staan om een cd te verwisselen, kan lekker blijven zitten, alleen voor het halen van een biertje moet ik wat op verzinnen.
En ik sta versteld, hoeveel bas er uit zo klein kastje kan komen. Klinkt niet slecht, even niet luisteren naar akoestiek. Helemaal ondergeschikt aan dit speakertje

Dus ik denk dat streamen naar 1 speaker het wel gaat worden.
Veel mensen wilde 20 jaar geleden ook niet overstappen op een digitale camera, zweerde bij een Kodak fotorolletje. En nu staat iedereen met zijn mobiel, foto's te schieten.

Ik houd het nu nog op vloerstaande speakers, CD's BluRays en LP's
Mijn beste er zullen altijd genoeg echte muziekliefhebbers overblijven die dat hele modieuze streaminggedoe links zullen laten liggen en gewoon doorgaan me luisteren van hun favoriete muziek op serieuze stereo sets van  hun voorkeur zullen beluisteren, en ook hier op dit forum lopen er enkelen rond, de die hards muziekliefhebbers die muziek belangrijker vonden dan marktgevoelige en altijd trendy de elektronica bling bling van de sound, gadget- en de nieuwste van het nieuwste liefhebbers. Sommige van de laatste komen daar soms eerlijk voor uit, maar de rest houd dat liever een beetje onder de pet, doch op Meet & Greets herken je ze vaak aan hun manier hoe zij met muziek en de gebruikte apparatuur omgaan..
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Citaat van: Rob46 op september 13, 2013, 13:38:16
Ooit begonnen met lp's en singels. Daarna kwamen de CD, DCC en DAT. Naast CD ben ik nu ook SACD georiënteerd. In de afgelopen jaren zijn er veel geluidsdragers geweest die de revue gepasseerd zijn, sommige zijn blijvers, sommige zijn al weer nostalgie. Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Persoonlijk vind ik de (SA)CD prima. Je bent nog lekker bezig, iedere keer die zilveren schijfjes weer in de speler te zien verdwijnen. En over de kwaliteit ben ik tevreden. Op dit moment loop ik niet echt warm voor streaming. Mij nog te onzeker, mede gezien de bewegingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Vooralsnog blijf ik bij de schijfjes...... :yes:

Grappig, mijn citaat uit dit topic van alweer 2013. Waar blijft de tijd beste mensen? Toen had SACD nog mijn voorkeur. Sterker nog, het cd'tje. En streaming liep ik toen -nog- niet warm voor :angel:
Wat een ontwikkelingen zijn de afgelopen 5 jaren de revue gepasseerd.

Het cd'tje blijf ik een goed medium vinden. Valt deze inmiddels al onder 'old school'? Streaming behoort ook tot de gevestigde en blijvende orde heb ik zo het idee. Hoewel ik op dit moment geen cd speler heb, wil dat niet zeggen dat deze er nooit meer zal komen. Toch moet ik ook bekennen dat naarmate ik nu muziek luister via TIDAL en/of de NAS, ik niet zo vaak meer aan de cd denk. Zou het streamen dan toch, zoals vaak, een gewenning zijn? Daarbij komt dat het mijn insteek is om met zo min mogelijk componenten en kabels een zo hoog mogelijk niveau zien te behalen in mijn muziekbeleving. En ja, dat is inmiddels gelukt. Blijft de vraag staan: komt hier nog een cd speler? Dat is niet uitgesloten, maar dan zal deze denk ik wel uit het zicht geplaatst worden. Visueel houd ik mij vast aan de simpliciteit en eenvoud. Dus een 'nee' zal ik niet beloven. 

De toekomst? Eenvoud i.c.m. kwaliteit! :yes: :wink:

Audio addict

In de toekomst luister je muziek via de neuralink chip. Ideaal voor personen met gehoorschade. Geluid klinkt zoals je het nog nooit gehoord hebt , frequenties ver boven ons huidige gehoor en wie weet verhelpt het ook wel tinnitus.


https://youtu.be/K6DnT84mslA
Marantz PM 7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - Stereo REL T5i's - Audioquest Golden Gate interlinks - Audioquest NRGY power kabels.

JohnWx

Straks komen er ook weer upgrade van bekabeling etc. het houd nooit op

Wel mooie uitvinding voor mensen inde toekomst
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: Audio addict op augustus 04, 2020, 16:44:00
In de toekomst luister je muziek via de neuralink chip. Ideaal voor personen met gehoorschade. Geluid klinkt zoals je het nog nooit gehoord hebt , frequenties ver boven ons huidige gehoor en wie weet verhelpt het ook wel tinnitus.


https://youtu.be/K6DnT84mslA
Maar dit verhelpt nooit niet een broken heart syndrome, die oneindig veel erger is dan een gehoorschade of een tinnitus, die ik nu al sinds enige tijd allemaal ondervind. :-(
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *