Old skool audio/new skool audio; hoe ziet de toekomst van onze hobby er uit?

Gestart door Cornelis1921, september 13, 2013, 01:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Met dit topic probeer ik in kaart te brengen hoe er en hoe verschillend er wordt gedacht over de toekomst van de audio. Niet alleen die van de hardware, maar ook die van de software en dan m.n. die van de diverse media.
De stand van zaken is dat een modern medium als het streamen van geluidsbestanden almaar populairder wordt ten koste van een 'old skool' medium als de CD. En zal de LP haar gestage herwaarding kunnen consolideren. Zal ook FM-radio gaan verdwijnen ten gunste van DAB en internetradio? En vallen er nog meer innovaties en veranderingen te verwachten in de nabije en verre toekomst?
Deel hier uw kennis en uw visie(s).
Dank u.
Groet,
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Radio gaat niet verdwijnen word zo lastig in de auto met zo een lange LAN kabel , DAB is kansloos techniek uit 1993, en ook lekker aan bod: Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5, Radio 6, 24Nieuws, Radio Top 2000 en FunX
Er zijn landen waar de cd nog moet komen
Las ook dat de cd verkoop weer gestegen was  hello
Maar voor streamen moet je toch eerst je cd's gaan rippen want erg veel goed hd audio sites zijn ver te zoeken
Spotify is erg leuk maar als het aanbod gewoon MP3 is en je betaald voor premium pakket  :x
Wij overleven de cd nog wel Cor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op september 13, 2013, 01:21:57
Radio gaat niet verdwijnen word zo lastig in de auto met zo een lange LAN kabel , DAB is kansloos techniek uit 1993, en ook lekker aan bod: Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5, Radio 6, 24Nieuws, Radio Top 2000 en FunX
Er zijn landen waar de cd nog moet komen
Las ook dat de cd verkoop weer gestegen was  hello
Maar voor streamen moet je toch eerst je cd's gaan rippen want erg veel goed hd audio sites zijn ver te zoeken
Spotify is erg leuk maar als het aanbod gewoon MP3 is en je betaald voor premium pakket  :x
Wij overleven de cd nog wel Cor
@John Wx: Misschien overleeft de CD mij wel, ik ben reeds 56, één koudje en...  :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Heel simpel Cor ,audio en video  :-)

En met dat laatste valt er nog heel wat te verwachten in de toekomst .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Hier vinyl en de cd, internetstream  soms  en DAB+ heeft denk ik de toekomst qua ontvangst via de ether.
FM analoog zal t.z.t. wel verdwijnen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

JohnWx

Citaat van: Paul op september 13, 2013, 09:52:48
Hier vinyl en de cd, internetstream  soms  en DAB+ heeft denk ik de toekomst qua ontvangst via de ether.
FM analoog zal t.z.t. wel verdwijnen.

Fm zal niet verdwijnen dan zijn er geen rechten meer dus kan iedereen weer radio piraat gaan maken


En wereldwijd zijn er nog groepen die nog los moeten komen van de lange golf
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

Ooit begonnen met lp's en singels. Daarna kwamen de CD, DCC en DAT. Naast CD ben ik nu ook SACD georiënteerd. In de afgelopen jaren zijn er veel geluidsdragers geweest die de revue gepasseerd zijn, sommige zijn blijvers, sommige zijn al weer nostalgie. Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Persoonlijk vind ik de (SA)CD prima. Je bent nog lekker bezig, iedere keer die zilveren schijfjes weer in de speler te zien verdwijnen. En over de kwaliteit ben ik tevreden. Op dit moment loop ik niet echt warm voor streaming. Mij nog te onzeker, mede gezien de bewegingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Vooralsnog blijf ik bij de schijfjes...... :yes:

joep



Denk dat de toekomst bestaat uit de opvolgers van de Marantz Consolette met Spotify eventueel met een iPad.
Maar dan wel van een ongekend hoog geluid niveau.
De plaatsoppervlakte welke het apparaat nodig heeft zal belangrijk zijn.
En zaken als speciaal akoestisch behang en inmeet technieken zullen zeer belangrijk zijn.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

CD- gaat eruit voor het grote publiek, het kost ruimte, winkels verdwijnen, en waarom zou je op een CD wachten van Bol, als je hem als download direct hebt. De kwaliteit interesseert toch niemand *90% van de mensen niet.

LP- Komt voor de hype terug als hip iets, blijft binnen de hifi hetzelfde als het is.

Stream/download/alles via Spotify en aanverwanten- krijgt steeds meer voeten in aarde, word ook steeds toegankelijker. Hopelijk blijft het toegankelijk, en valt niet ineens Spotify om ofzo, want dan moet het grote publiek weer allemaal omschakelen.

Cassette- Komt tijdelijk terug voor de hype, verdwijnt daarna weer tot alleen de liefhebbers

Minidisc- Komt niet terug, blijft zoals het nu is, voor de liefhebber (ja hier, weer volop in gebruik :D)

Marvin

Het is voor mij al langer dan 10 jaar geleden dat ik een cd heb gekocht.

TurboMarco

Mijn toekomst aangaande de hobby ziet er zo uit :

HT ruimte (7x5 mtr) op de eerste verdieping die akoestisch volledig onder handen genomen is .
In eerste instantie nog steeds 5.1 set-up waarbij de gehele set van beneden naar boven gaat .
Minimaal een 75 inch tv of een beamer .

Of ik ga Neddrland verlaten en verkas naar Hongarije om daar een flinke hut te kopen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

Ben nu 60 zoals ik de hobby beleef hou ik het nog wel 20 jaar vol. Op deze leeftijd denk je eerder aan gehoorapparaten dan aan nieuwe audioapparatuur, dat is nu nog goed genoeg om met volle teugen van muziek te genieten. Als er iets kapot gaat komt er iets nieuws maar ik hou het bij stereo en cd. Heb nu wel de mogelijkheid om een kabel aan de laptop op zolder aan te sluiten en dan via een Logitech kastje muziek via de set ten gehore te brengen. De voorkeur is cd en dat blijft ook.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Cornelis1921

Citaat van: TurboMarco op september 13, 2013, 09:50:52
Heel simpel Cor ,audio en video  :-)

En met dat laatste valt er nog heel wat te verwachten in de toekomst .
Video, jazeker Marco, want daar zullen grootste innovaties in gaan plaats vinden en juist in combinatie met audio. Ook geheel nieuwe en revolutionaire (surround) luidspreker concepten maken nu al een behoorlijke opmars, en waarin ook Nederlandse ontwerpers en technici (vooral door diverse muziekconservatoriumboys en -girls) een hoofdrol in hebben opgeëist, vooral in de miniaturisering en WAF-vriendelijker maken van de huiskamer luidspreker systemen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Citaat van: Cornelis1921 op maart 15, 2019, 18:34:55
Video, jazeker Marco, want daar zullen grootste innovaties in gaan plaats vinden en juist in combinatie met audio. Ook geheel nieuwe en revolutionaire (surround) luidspreker concepten maken nu al een behoorlijke opmars, en waarin ook Nederlandse ontwerpers en technici (vooral door diverse muziekconservatoriumboys en -girls) een hoofdrol in hebben opgeëist, vooral in de miniaturisering en WAF-vriendelijker maken van de huiskamer luidspreker systemen.
Wat ik zie is dat de efficiënte class D techniek steeds meer in de lift zit ,ik wacht met smart af op mainstream HT versterking met 100 wpc all channel +alle toeters en bellen  .

Verder zie ik dat 4K nu al de gewoonste zaak van de wereld is ,al laat het aanbod in 4K bronmateriaal nog op zich wachten ,althans op de grote schaal .
Ze zijn al volop bezig met 8K resolutie  :-o

De grootste verbeteringen bespeur ik met tv's  ,laat maar komen  :yes:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)