High End opnames

Gestart door WimPeu, november 05, 2010, 12:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

We hebben al galm in onze kamer  :-D ,het word tijd voor een high end woonkamer  :angel:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Citaat van: Marco op november 05, 2010, 17:53:17
We hebben al galm in onze kamer  :-D ,het word tijd voor een high end woonkamer  :angel:


Of jij woont heel erg groot...of het wordt tijd voor wat akoestische aanpassingen! :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Citaat van: Marco op november 05, 2010, 17:53:17
We hebben al galm in onze kamer  :-D ,het word tijd voor een high end woonkamer  :angel:

notworthy
Die moeten we d'r in houden. Waar verkopen ze die dingen  :schater:

groet,

lo

PS ik denk dat Toine Dingemans van soundscapes.nu hier wel een aantal oplossingen voor weet.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op november 05, 2010, 17:50:38
Dat er galm wordt gebruikt snap ik wel, doen we altijd live zelf ook. Het gaat om de mate waarin.




In een opname studio heb je uiteraard ook met een bepaalde vorm van galm te maken , dat geld voor iedere ruimte waarin je jezelf bevind , groot of klein maakt niet uit .

Voor een opname engineer is het dan ook ook de kunst om de werkelijke galm van een opname ruimte of studio te behouden en deze zeker niet dood te mixen zoals meestal het geval is met pop en populaire muziek .
Maar ook overdrijven met galm is niet juist .

Galm direct op de stem is onnatuurlijk , galm achter de stem komt wel natuurlijk over .
In werkelijkheid zit de galm ook nooit direct op de stem maar erachter of misschien iets ernaast , dat hangt af van welke muur zich het dichtst bij de vocalist bevind omdat daar de stemgalm het eerste op wordt gereflecteerd .

Net zo goed als dat je de muziek instrumenten ook hun oorspronkelijke galm moet geven die in de opname studio aanwezig was .
Want als je de zanger wel galm geeft achter zijn stem maar de muziek instrumenten niet dan komt het ook onnatuurlijk over , en andersom geld uiteraard hetzelfde .

Een mooi voorbeeld van iets droog opnemen zonder ambiance/galm in te bouwen in de opname zijn vrijwel alle opnames van het door velen als hoogwaardig geziende label STOCKFISCH RECORDS .
Zo als opname engineer Gunter Pauler dat doet zo is het niet in het echt , zijn studio heeft namelijk ook met 4 muren en een plafond te maken waar reflexiesen galm op plaatsvinden .
Mix ze er dan niet volledig uit zoals hij doet .
Er zijn maar erg weinig High End labels die zo te werk gaan als Gunter Pauler dat doet met zijn Stockfisch label .
Hij produceerd ook zijn cd's /sacd's voor dezelfde doelgroep waar Fritz de With van STS-Digital ook zijn cd's /sacd's voor produceerd .
En laat nou juist die doelgroep in het bezit zijn van de betere installaties die als zij de set goed voor elkaar hebben fijlloos laten horen of een opname wel of niet dood gemixt is , daarom begrijp ik de man zijn gedachte waarom hij dat doelbewust doet niet want het wijkt immers af van wat natuurlijk is in onze oren .

Of je daar nou wel of niet van houd is ook weer persoons afhankelijk , de 1 geeft daar niets om gezien het fijt dat Stockfisch schijnbaar nog genoeg verkoopt .
Ik heb zelf ook diverse Stockfisch opnames , naarmate de klankmatige prestaties van mijn set toe is genoemen in de loop der jaren is dit ook steeds meer op gaan vallen .
Om die reden laat ik dit label tegenwoordig dan ook links liggen , en ook om de reden dat elke zanger die ingehuurd wordt dezelfde band met muziek instrumenten achter zich krijgt .
Stockfisch heeft namelijk zijn eigen vaste instrumentalisten in dienst ( voor degene die dat niet weten ) , het enige wat er steeds gebeurd is dat er een andere vocalist wordt ingezet waardoor vrijwel alle cd's instrumentaal gezien zeer sterk op elkaar lijken .
Dat gaat heel snel vervelen .

Fritz de With probeerd in zijn opnames wel zoveel mogelijk de werkelijke ambiance / galm van een opname ruimte aan te houden zodat het zo natuurlijk mogelijk over komt .
Je moet namelijk in mijn en zijn ogen niet af gaan wijken van de werkelijkheid zoals je het in het echt ervaard .



Groeten  EDWIN  B

cz79

Citaat van: viceadmiraal61 op november 05, 2010, 16:56:35
leuke discussie..ik doe uiteraard mee,je hebt de cd toch wel gekocht wim?????????????
mijn bloedjes van kinderen moeten wel eten..ha.ha.ha.
de opname van bozz kwam van een master,maar ik vond het te droog vooral de stem.dus heb ik meer galm
gegeven nu ontstaat er wel een probleem ,hoe minder de installatie hoe meer last je heb van de galm
hoe betere installatie hoe meer je het echte effect krijgt dat de galm niet op de stem zit maar er achter.
op de org cd hoor je wat galm ,maar die wordt op een nare manier steeds afgekapt..zet maar een
hoofdtelefoon op..goed te horen op dat rimshot...
ik vond het mooier om de rimshot uit te laten klinken,zo als je dat hoord als zij in een groote ruimte
zouden spelen....het laag is niet versterkt bij onze versie...maar juist weg gehaald bij de org versie
ik heb de org master...en de org cd..
dan geloof mij er is geen enkele opname zonder galm...muziek gaat dan echt dood,je hebt of ambiance
of galm nodig om voor de luisteraar afstand te geven in meters ...en ik geef graag vele meters..
luister positie.verses muziekkanten...en juist in high-end opname.s zijn de engineers daar mee bezig
pop.hard rock. speelt dat geen enkele rol..en wat zeggen wij dan .....het klinkt plat....
ook live versterkte muziek kan niet zonder galm..je zou eens moeten weten wat er allemaal wordt
gebruikt.de 12 en de 13 zijn afgemixt op de wilsons,hier hoor ik echt laag,en zonder problemen
heb mijn ruimte dan ook aan gepast ..bass traps ect....nu maak ik deze sa-cd voor een doelgroep
met de hoogste eisen kwa weergave..als ik zie wat voor installatie,s mijn klanten gebruiken ,dan ben
ik maar een kleintje...vooral in japan,china..300,000,- euro is een begin.!!!!!!
toch kan ik de 13 zeer goed weergeven op mijn melody marantz setje van 599,- inclusief speakers
nu gevult met twaron vesel en siltech bekabeling..
dus beste wim loop eens aan de hand van mij mee bij een live opname.echt er gaat een wereld kwa
oren voor je open..neem cirle percussion lo is er bij geweest en jrm.ect dat was een echte acoustieke
live ervaring..en hifi gek is bij de eerste big band opname geweest.
oke ,ik weet het it,s just a matter op taste...toch leuk topic.

Waar en wanneer zijn dit soort opnames, als er ooit een keerv een plek over is zou ik maar wat graag mee gaan... hello

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 05, 2010, 19:27:25



In een opname studio heb je uiteraard ook met een bepaalde vorm van galm te maken , dat geld voor iedere ruimte waarin je jezelf bevind , groot of klein maakt niet uit .

Voor een opname engineer is het dan ook ook de kunst om de werkelijke galm van een opname ruimte of studio te behouden en deze zeker niet dood te mixen zoals meestal het geval is met pop en populaire muziek .
Maar ook overdrijven met galm is niet juist .

Galm direct op de stem is onnatuurlijk , galm achter de stem komt wel natuurlijk over .
In werkelijkheid zit de galm ook nooit direct op de stem maar erachter of misschien iets ernaast , dat hangt af van welke muur zich het dichtst bij de vocalist bevind omdat daar de stemgalm het eerste op wordt gereflecteerd .

Net zo goed als dat je de muziek instrumenten ook hun oorspronkelijke galm moet geven die in de opname studio aanwezig was .
Want als je de zanger wel galm geeft achter zijn stem maar de muziek instrumenten niet dan komt het ook onnatuurlijk over , en andersom geld uiteraard hetzelfde .

Een mooi voorbeeld van iets droog opnemen zonder ambiance/galm in te bouwen in de opname zijn vrijwel alle opnames van het door velen als hoogwaardig geziende label STOCKFISCH RECORDS .
Zo als opname engineer Gunter Pauler dat doet zo is het niet in het echt , zijn studio heeft namelijk ook met 4 muren en een plafond te maken waar reflexiesen galm op plaatsvinden .
Mix ze er dan niet volledig uit zoals hij doet .
Er zijn maar erg weinig High End labels die zo te werk gaan als Gunter Pauler dat doet met zijn Stockfisch label .
Hij produceerd ook zijn cd's /sacd's voor dezelfde doelgroep waar Fritz de With van STS-Digital ook zijn cd's /sacd's voor produceerd .
En laat nou juist die doelgroep in het bezit zijn van de betere installaties die als zij de set goed voor elkaar hebben fijlloos laten horen of een opname wel of niet dood gemixt is , daarom begrijp ik de man zijn gedachte waarom hij dat doelbewust doet niet want het wijkt immers af van wat natuurlijk is in onze oren .

Of je daar nou wel of niet van houd is ook weer persoons afhankelijk , de 1 geeft daar niets om gezien het fijt dat Stockfisch schijnbaar nog genoeg verkoopt .
Ik heb zelf ook diverse Stockfisch opnames , naarmate de klankmatige prestaties van mijn set toe is genoemen in de loop der jaren is dit ook steeds meer op gaan vallen .
Om die reden laat ik dit label tegenwoordig dan ook links liggen , en ook om de reden dat elke zanger die ingehuurd wordt dezelfde band met muziek instrumenten achter zich krijgt .
Stockfisch heeft namelijk zijn eigen vaste instrumentalisten in dienst ( voor degene die dat niet weten ) , het enige wat er steeds gebeurd is dat er een andere vocalist wordt ingezet waardoor vrijwel alle cd's instrumentaal gezien zeer sterk op elkaar lijken .
Dat gaat heel snel vervelen .

Fritz de With probeerd in zijn opnames wel zoveel mogelijk de werkelijke ambiance / galm van een opname ruimte aan te houden zodat het zo natuurlijk mogelijk over komt .
Je moet namelijk in mijn en zijn ogen niet af gaan wijken van de werkelijkheid zoals je het in het echt ervaard .



Groeten  EDWIN  B


Vind dat jezelf met dit stukje verhaal je nogal belachelijk maakt Edwin
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: jwx op november 05, 2010, 20:04:48

Vind dat jezelf met dit stukje verhaal je nogal belachelijk maakt Edwin

Zeker over hetgeen ik over Stockfisch heb geschreven ?


Groeten  EDWIN  B

lo

Hoi Edwin,

Zoals je weet heb ik ook een stockfisch CD en wel "volume 3". Hier hebben we samen bij mij ook al wel eens naar zitten luisteren en hebben toen samen geconstateerd dat er bij diverse titels wel galm aanwezig was. Op basis hiervan kan ik dus niet beamen dat de stockfish CD's in zijn algemeenheid "droog" zijn afgemixt. Ik vind het overigens een mooie CD met goede artiesten en muziek erop. Draai hem toch regelmatig.

Wat betreft de CD's van Fritz, deze zullen zoveel mogelijk de natuurlijke galm of ambience in zich hebben. Maar zoals Fritz al aangeeft in zijn reactie post geeft hij dit ook graag extra mee tijdens het afmixen. Hij benoemt het zelfs als "en ik geef graag vele meters" om afstand te krijgen.

Ik denk wel dat Fritz voor zijn CD's meer aandacht geeft aan voornoemde fenomenen dan bijv. een stockfish records om zijn creaties precies zo te laten klinken zoals hij het wil. Maar dat doet hij dus heel bewust imo door middel van het op smaak brengen van de opname. Ik denk ook dat Fritz 1 van de weinigen is die dat op deze manier aanpakt, misschien nog wel voor een nog specifiekere doelgroep.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

#23
Citaat van: HiFi gek op november 05, 2010, 20:08:56
Zeker over hetgeen ik over Stockfisch heb geschreven ?


Groeten  EDWIN  B



Ik snap dat je een voorkeur voor Fritz heb en ik heb zijn opnames ook erg hoog zitten


Maar dit merk is zo groot qua omzet en kennis en know how en innovatief dat je ze te kort doet
Je word maar op een ding afgerekend en dat is op omzet en recensies
Je kan een merk als Stockfish ook niet vergelijken als met STS de insteek is ook toaal anders
Het is leuk dat je zegt dat ze beide voor een zelfde doelgroep maken maar de omzet van STS is nog geen 1% van wat hun aan omzet draaien.
Je geeft het zelf al aan het verkoopt dus moet het wel goed zijn voor veel mensen en dus die doelgroep
Je bestempeld het merk nu net of dat het een paar mensen zijn die maar even wat doen


Nee het is echt een hele grote club met veel kennis en mogelijkheden van Cd tot en met Blueray tot LP en SACD en tot en met FLASH memory etc.etc.


Dat verhaal over dezelfde muzikanten is gedeeltelijk waar maar dat is bij elke studio / label


En Stockfish is een muzieklabel geen studio dat is de Pauler Acoustics groep weer en dit zijn hun referenties:


Wilhelm Furtwängler • Glenn Gould • Herbert v. Karajan • Murray Perahia • Hermann Scherchen • Karl Böhm • Nikolaus Harnoncourt • F.W. Mengelberg • E. Kleiber • A.B. Michelangeli • Daniel Barenboim • Lorin Maazel • G.Solti • Zarah Leander • Theo Mackeben • Heinz Rühmann • Ilse Werner • Olivia Molina • Sam Cooke • Plastic Bertrand • Anne Clark • Eloy • DJ BoBo • General Base • Wildecker Herzbuben • Die Skeptiker • C.Brötzmann • Stein • W.Lämmerhirt • The Bates • The Walkabouts • The Sweet • Sex Pistols • Fury In The Slaughterhouse • Rainbirds • The Beatles • The Doors • Bob Dylan • Genesis • Jimi Hendrix • Led Zeppelin • Bob Marley • Pink Floyd • The Rolling Stones • The Who • Neil Young • Aerosmith • Eric Clapton • Guns'n'Roses • Die toten Hosen • Die Krupps • Einstürzende Neubauten • Police • Bruce Springsteen • Sting • Dire Straits • Jethro Tull • Paul McCartney • Tina Turner • Frank Zappa • Back Street Boys • Dr.Alban • Tocotronic • Jasmin Tabatabai • Gunter Gabriel • Uwe Busse • Die jungen Tenöre • Motörhead • Hape Kerkeling • Der König der Löwen • Titanic - das Musical • 16 Horsepower • Sara K. • Can • Rage • Blues Company • Alby Donelly´s Supercharge • Christina Lux • Ganz Schön Feist • Carl Carltons Songdogs • Mo'Horizons • Ulita Knaus • Paul Kuhn • Joachim Kühn • Lynn Arriale • tok tok tok • maybebop • Jan Josef Liefers • R.E.M. • Albert Mangelsdorff • Günter Grass • Gergely Bogányi • Madam Song • Martin Tingvall Trio • Berlin Voices • Cut in the Hill Gang • United Jazz + Rock Ensemble • Latvian Blues Band ...

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#24
Citaat van: lo op november 05, 2010, 20:12:43
Hoi Edwin,

Zoals je weet heb ik ook een stockfisch CD en wel "volume 3". Hier hebben we samen bij mij ook al wel eens naar zitten luisteren en hebben toen samen geconstateerd dat er bij diverse titels wel galm aanwezig was. Op basis hiervan kan ik dus niet beamen dat de stockfish CD's in zijn algemeenheid "droog" zijn afgemixt. Ik vind het overigens een mooie CD met goede artiesten en muziek erop. Draai hem toch regelmatig.

Wat betreft de CD's van Fritz, deze zullen zoveel mogelijk de natuurlijke galm of ambience in zich hebben. Maar zoals Fritz al aangeeft in zijn reactie post geeft hij dit ook graag extra mee tijdens het afmixen. Hij benoemt het zelfs als "en ik geef graag vele meters" om afstand te krijgen.

Ik denk wel dat Fritz voor zijn CD's meer aandacht geeft aan voornoemde fenomenen dan bijv. een stockfish records om zijn creaties precies zo te laten klinken zoals hij het wil. Maar dat doet hij dus heel bewust imo door middel van het op smaak brengen van de opname. Ik denk ook dat Fritz 1 van de weinigen is die dat op deze manier aanpakt, misschien nog wel voor een nog specifiekere doelgroep.

groet,

lo

mooi verwoord Lo

alleen als je zoveel software verkoopt als hen is dat ook niet meer rendabel om elk nummertje opnieuw te doen en weer opnieuw luisteren etc.etc. dan kost een CD geen 16 euro maar 45 euro

Appels met peren word het ook


Ik vind de appels en de peren een mooie beleving en beide een goede en lekkere smaak hebben



En als ik muziek nou moet gaan luisten naar de galm mmmmmmmm


Muziek is emotie of het nu mono stereo DTS HDMI via de gsm dat maakt geen reet uit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: lo op november 05, 2010, 20:12:43
Hoi Edwin,

Zoals je weet heb ik ook een stockfisch CD en wel "volume 3". Hier hebben we samen bij mij ook al wel eens naar zitten luisteren en hebben toen samen geconstateerd dat er bij diverse titels wel galm aanwezig was. Op basis hiervan kan ik dus niet beamen dat de stockfish CD's in zijn algemeenheid "droog" zijn afgemixt. Ik vind het overigens een mooie CD met goede artiesten en muziek erop. Draai hem toch regelmatig.

Wat betreft de CD's van Fritz, deze zullen zoveel mogelijk de natuurlijke galm of ambience in zich hebben. Maar zoals Fritz al aangeeft in zijn reactie post geeft hij dit ook graag extra mee tijdens het afmixen. Hij benoemt het zelfs als "en ik geef graag vele meters" om afstand te krijgen.

Ik denk wel dat Fritz voor zijn CD's meer aandacht geeft aan voornoemde fenomenen dan bijv. een stockfish records om zijn creaties precies zo te laten klinken zoals hij het wil. Maar dat doet hij dus heel bewust imo door middel van het op smaak brengen van de opname. Ik denk ook dat Fritz 1 van de weinigen is die dat op deze manier aanpakt, misschien nog wel voor een nog specifiekere doelgroep.

groet,

lo


Ik heb zelf ook wel enige tietels van Stockfisch waar een beedje ambiance is toegevoegd aan de opnames .

Het is ook niet zo dat alle uitgaves van Stockfisch doodgemixt zijn , ik heb ook uiteraard niet al de cd's die door hun zijn uitgebracht kunnen beluisteren .

Maar ik vergat te zeggen in mijn posting hierover dat de cd's die ik dan wel heb beluisterd vrijwel allemaal doodgemixt zijn op enkele uitzonderingen na .
Hier baal ik van , dit wilde ik nu eindelijk eens vertellen op het forum .

Ik zal ze binnenkort eens allemaal beluisteren achter elkaar en mijn mening over die betreffende sacd's delen op het forum .
Ik heb er helaas nogal aardig wat  :-(



Groeten  EDWIN  B



Groeten  EDWIN  B

thepioneer

Hey Wim,

Moet je toch eens hier komen luisteren en de originele opname meenemen dan kunnen we hier ook vergelijken. Ik heb hier super gecontroleerde lage bas maar het is echt niet te. Het laag gaat echt super laag

Hier klinkt de opname van Frits geweldig
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

WimPeu

Ga ik zeker doen Ronald.

Ik zeg trouwens niet dat het laag bij mij te laag gaat voor mijn speakers. Het laag wordt hier ook feilloos weer gegeven maar het is een laag wat in mijn oren niet had gehoeven. Het voegt niks aan de muziek toe. Het laag op de orginele cd gaat ook diep en is al meer dan voldoende. Mijn punt is dat het laag van Fritz speciaal wordt aan gedikt om je set dat te laten weergeven. De muziek als middel. Voor mij is de muziek het doel. Wezenlijk verschil.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Citaat van: jwx op november 05, 2010, 20:25:15


Ik snap dat je een voorkeur voor Fritz heb en ik heb zijn opnames ook erg hoog zitten

Het is leuk dat je zegt dat ze beide voor een zelfde doelgroep maken maar de omzet van STS is nog geen 1% van wat hun aan omzet draaien.


John ik denk dat je je nou toch behoorlijk vergist betreffende wat die omzet van 1 % betreft van STS-Digital.

Ik weet wel beter maar kan me hier uiteraard niet over uit laten op het forum omdat STS-Digital nou eenmaal niet van mij is .

De verdediging wil ik dan ook overlaten aan Fritz zelf over wat die 1% aan omzet betreft t.o.v. Stockfisch .



Groeten  EDWIN  B

lo

Citaat van: jwx op november 05, 2010, 20:31:25
mooi verwoord Lo

alleen als je zoveel software verkoopt als hen is dat ook niet meer rendabel om elk nummertje opnieuw te doen en weer opnieuw luisteren etc.etc. dan kost een CD geen 16 euro maar 45 euro

Appels met peren word het ook


Ik vind de appels en de peren een mooie beleving en beide een goede en lekkere smaak hebben



En als ik muziek nou moet gaan luisten naar de galm mmmmmmmm


Muziek is emotie of het nu mono stereo DTS HDMI via de gsm dat maakt geen reet uit

Kan ik helemaal achter staan. Idd beiden eigen insteek, publiek, doelgroep. Maar beiden erg te genieten :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.