SACD

Gestart door Slashhead, mei 21, 2009, 19:20:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ad58

#30
Goeie actie, Mad! :wink:

Hier nog een interessante link trouwens: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1340

Harmonie

#31


@ AD 58

"Als jij geen verschil hoort, of zelfs SACD's slechter vindt klinken dan CD's, is er òf iets mis met je installatie, òf met je oortjes.... wat ik geen van beide voor je hoop natuurlijk."

Dat jij wel verschil kan horen moet zeker bewijzen dat je betere oren hebt?


Dat er gewoon matige tot slechte SACD' s bestaan is evident, dat jij ze niet gehoord hebt is een andere kwestie!Om een voorbeeld te noemen: de nieuwe Mahler symfonieen op het Decca label met het Concertgebouw zijn gewoonweg tegenvallend, zeker in vergelijking met de oudere opnamen op Philips onder Haitink.
Een matige opname op CD wordt op SACD misschien wel wat beter maar blijft matig!

Menige goede CD opname klinkt beter dan op SACD gewoon omdat het beter is opgenomen!

Ad58

Och och, ik wil hier echt niemand aanvallen hoor en zeker niet claimen dat ik betere oortjes heb. Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat een SACD opname beroerder klinkt als een SACD opname, dat was alles.
Maar als je teleurgesteld bent in het SACD gebeuren, moet je gewoon CD's kopen natuurlijk.

Harmonie

Citaat van: Ad58 op oktober 12, 2009, 22:52:05
Och och, ik wil hier echt niemand aanvallen hoor en zeker niet claimen dat ik betere oortjes heb. Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat een SACD opname beroerder klinkt als een SACD opname, dat was alles.
Maar als je teleurgesteld bent in het SACD gebeuren, moet je gewoon CD's kopen natuurlijk.


Een goede SACD is goed omdat het goed is opgenomen.  Een matige opname ook op SACD blijft een matige opname!

Een goed opgenomen CD klinkt beter dan een slecht opgenomen SACD.


Het ideaal is een goede opname op SACD en dat is lang niet altijd het geval!


Ad58

#34
Ik ben het met je eens dat een slechte opname een slechte opname blijft. Een slechte opname gaat ook op een hele dure installatie niet opeens goed klinken immers? (sterker nog, vaak hoor je nog beter hoe beroerd de opname is :oops:) Als een SACD slecht opgenomen is, zal ie, alle superieure technieken ten spijt, gewoon belabberd blijven klinken natuurlijk. De kunst is denk is, om dìe labels eruit te pikken die goede opnames maken.
Dat is hetzelfde verhaal met CD's. Sommige opnames zijn exceptioneel goed, andere belabberd. Stockfish en Opus 3 zijn labels die bekend staan om hun fenominale opnamekwaliteit op (SA)CD gebied. Ik heb hier dan ook nog nooit tegenvallers gehad.
Maar ja, Stockfisch doet er ook alles aan om tot een goede opname te komen, Zo werd mijn laatste aanschaf, "Spirit of Gambo" (sterk aanbevolen trouwens :-D) speciaal opgenomen in de Galaxy hallen in Mol te België. Lees dit verhaal maar eens: http://shop.muziek.nl/product.php?productid=51674&cat=313&page=2

HiFi gek

Zelf heb ik zo'n 60 sacd's van vrijwel allemaal de bekende high end labels , met allerlei muziek genres .

Vergis je niet in het feit dat ook de beroemde high end labels wel eens de fout ingaan met hun opname kwaliteit .
Zo heb ik er toch een aantal van die echt beroerd klinken al komen ze van een high end label .

Als zo'n label de fout maakt een slechte mastertape (het origineel) te nemen als bron wordt ook de sacd niet veel goeds uiteraard .
Gelukkig maak ik het met deze labels niet vaak mee dat er een miskleun tussenzit .

De meer normale labels hebben vrijwel nooit klankmatig vergelijkbare opnamens gelijk aan de high end labels , het is echt zeldzaam dat je dat tegenkomt .
SACD's van de populaire popmuziek kun je beter links laten liggen daar de mastertape van dat soort muziek vrijwel altijd klote is , een sacd maakt er dan uiteraard ook niets meer van .

Aangezien de klankmatige kwaliteit mijn cd speler (de Marantz SA7-S1) en de rest van mijn set kan ik zeer duidelijk waarnemen wat een slechte , middelmatige , goede of zeer goede opname is .
Tevens is het ook belangrijk dat je wel goed gehoormatig getraind bent om ook de kleinste verschillen al feilloos waar te kunnen nemen.

Het verschil tussen cd en sacd weergave is op mijn SA7-S1 duidelijk waar te nemen , daar hoeft niemand zich voor in te spannen om dat verschil te kunnen horen .
SACD klinkt vooral natuurlijker en kun je meer vergelijken met een plaat , de rest van de klankmatige voordelen lijken mij wel bekend bij de meesten die ook een sacd speler hebben , die ga ik dan ook niet opnoemen omdat dat ook weer vooral afhangt van de gebruikte mastertape .




Groeten  EDWIN  B


Harmonie


"Het verschil tussen cd en sacd weergave is op mijn SA7-S1 duidelijk waar te nemen , daar hoeft niemand zich voor in te spannen om dat verschil te kunnen horen ."

Het gaat niet alleen om het verschil vast te stellen, maar ook dient de vraag beantwoord te worden of het SACD eindresultaat inderdaad altijd BETER klinkt!

Helaas is dat niet altijd het geval!  Effectbejag zoals veel galm en een slechte balans zijn helaas nog wel eens het resultaat van een SACD behandeling!
Menig oorspronkelijke CD uitvoering klinkt dan ook beter. Ik beschik zelf ook over de SA7-S1 en ik weet waar ik over praat; ik beschik over een CD collectie van meer dan 2000 stuks!

Ik praat dan over de labels van Philips, Decca, DG, en Pentatone.
Pentatone is het meest geslaagd wat betreft de SACD uitvoerigen; voorbeeldige uitvoeringen van SACD!

Maar zelfs dan heb ik 'gewone'  CD versies van o.a. Teldec en Philips die de geluidskwaliteit van heel wat SACD' s slaan!



HiFi gek

Harmonie

Ten eerste leuk dat jij ook een SA7-S1 hebt , er zijn er nu 3 op het forum hier .

Wat betreft cd uitvoeringen heb je helemaal gelijk , het is zeker niet zo dat een sacd laag altijd beter klinkt dan een cd laag , ook niet die van de high end labels zijn altijd beter op de sacd laag , er wordt inderdaad zoals jij al schreef wel eens kunstmatig in gerommeld .
Maar wat ik persoonlijk vind is dat de sacd laag meestal een voor mij prettigere klankkleur heeft , mocht de cd laag dan toch beter klinken dan kies ik toch voor de sacd laag vanwege die prettigere klankkleur .



Groeten  EDWIN  B

Harmonie


Wellicht is het een aardig idee een thread te openen met de beste SACD opnamen die momenteel verkrijgbaar zijn en dat te categoriseren naar repertoire zoals Pop, Jazz en Klassieke muziek!


Ook buitengewone goede 'gewone' CD opnamen zouden kunnen worden opgenomen! byebye

Ad58

Lijkt mij een heel leuk idee! En bovendien kun je dan nuttige ervaringen delen....

HiFi gek

Citaat van: Harmonie op oktober 14, 2009, 14:24:45
Wellicht is het een aardig idee een thread te openen met de beste SACD opnamen die momenteel verkrijgbaar zijn en dat te categoriseren naar repertoire zoals Pop, Jazz en Klassieke muziek!


Ook buitengewone goede 'gewone' CD opnamen zouden kunnen worden opgenomen! byebye


Is inmiddels geopend door mij .

Dus plaatsen al die zeer goede sacd opnamens op de bedoelde topic hierover .


Groeten  EDWIN  B

Ad58

He, thnx Edwin.

Is er hier trouwens ook een mogelijkheid om alle nieuwe posts te zien sinds je vorige bezoek???

jrm

Yepp,

onder "Quick links" kan je nieuwe posts zien en posts waarop je zelf hebt gereageerd en de User settings!

Slashhead

Iemand eigenlijk ervaringen met Blu-spec cd? (Sony)
Dat zijn CD's die geschreven zijn met de "blauwe" laser i.p.v. de reguliere rode. Dit zou betekenen dat de informatie beter weggeschreven is op de CD. Dergelijke CD's kunnen in een gewone CD-speler afgespeeld worden.

SHMCD heeft zich voor mij bewezen, dat is absoluut beter dan gewone CD. (JVC technologie)

Ad58

je kunt hiervoor beter een nieuw topic openen denk ik, dan valt het beter op! :wink: