SACD

Gestart door Slashhead, mei 21, 2009, 19:20:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slashhead

Mijn eerste 24K gold CD is binnen.   :-D

Jennifer Warnes the famous blue raincoat. Ik heb ook de normale uitvoering en heb dus kunnen vergelijken.
De opname is opnieuw gemasterd. Dus al met al een compleet nieuw product.
Wat onmiddelijk opvalt is dat er meer lucht om de muziek heen zit, maar op mijn installatie net niet teveel. Als je speler uit zich zelf al veel lucht geeft, dan wordt dit overkill en dan is de oude opname beter naar mijn mening.
Ik heb ook even geluisterd op een dCS speler en dan is de oude opname mooier. Je hoort dat er geklooit is met de 24K opname. Op mijn SA8400 is dat niet zo erg en klinkt het juist beter omdat de gewone cd weergave toch wat beperkt is in kwaliteit.

Conclusie: voor een speler als de SA8400 is het een verbetering. Voor een zeer goede CD speler zoals die van dCS moet je de oude opname hebben.

joep

Citaat van: HiFi gek op juli 04, 2009, 11:29:39



Wat duurd dat toch belachelijk lang zeg .
Heb je al eens gekeken of ze bij High Fidelity Discs op voorraad zijn , die kans is namelijk erg groot .



Groeten  EDWIN  B

Ze zitten bij mij om de hoek, stap er wel eens binnen, leuk volk erg behulpzaam en ze hebben echt een berg mooi spul. Je komt altijd met meer thuis dan dat waar je voor op pad bent gegaan.

Slashhead

De SHM CD's zijn aangekomen in de USA en worden nu verpakt voor verzending naar NL. Nu maar hopen dat ie niet blijft liggen bij de doaune want dan duurt het nog weer een week of vier voor ik wat heb.

Lapti

of dat je ze helemaal niet krijgt  shutup
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

scanspeakman

Citaat van: Slashhead op juli 08, 2009, 11:06:58
De SHM CD's zijn aangekomen in de USA en worden nu verpakt voor verzending naar NL. Nu maar hopen dat ie niet blijft liggen bij de doaune want dan duurt het nog weer een week of vier voor ik wat heb.

Douane is tegenwoordig slechts administratief proces. De transporteur hoeft het alleen maar in het systeem van de Douane in te voeren. Het product gaat daar dus niet meer fysiek langs. Als het lang duurt ligt het dus aan de transporteur waar één of andere ullekiedullekie niet snapt wat hij/zij moet invoeren.

Als je bv via DHL stuurt is het binnen een dag "door de douane" terwijl als het de US postal service is (en de bezorging in NL door TNT post wordt gedaan) het zo 3-4 weken kan duren. Maar dat ligt dus aan TNT. Vriendelijk mailtje naar TNT helpt vaak maar je moet dan wel een trackingnummer van US postal hebben. Zo heb ik ruim 3 weken om mijn nieuwe zelfbouw-dac mogen wachten....

Scanspeakman

jrm

Slashhead, wat bedoel je precies met meer lucht?

Slashhead

Meer diepte, breedte en hoogte in het geluid. Het geheel zit ruimer in zijn jasje, zonder dat je het idee hebt dat je in een badkamer zit.
Dit komt de CD weergave op de SA8400 ten goede. Het is naar mijn mening alleen nog niet op het niveau van SACD, maar zeker op mijn installatie stukken beter dan de reguliere CD opname.
Op een dCS heb ik het idee dat het beeld te ruim wordt en dat vind ik niet prettig.

jrm

Dank je voor je uitleg, ik begrijp nu exact wat je bedoeld.
Dat klinkt dan zeker lekker!!!

HiFi gek

Citaat van: joep op juli 07, 2009, 21:42:50
Ze zitten bij mij om de hoek, stap er wel eens binnen, leuk volk erg behulpzaam en ze hebben echt een berg mooi spul. Je komt altijd met meer thuis dan dat waar je voor op pad bent gegaan.


Alleen betaal je daar wel de hoofdprijs .
Kijk eens ter verandering op de veel goedkopere internet site van COSMOX , hier hoef je ook nooit geen verzendkosten te betalen en is 9 van de 10 keer ook goedkoper dan BOL.COM



WWW.COSMOX.NL



Groeten  EDWIN  B

Slashhead

#24
SHM-CD

Ik heb de Akiko Suwanai Mendelssohn nr. JPN-UCCP-9632 en Suwanai/Berezovsky piano/viool JPN-UCCP-9630.

Ik heb inmiddels 2 CD's, 2 SACD's en 2 SHM-CD's van haar.

Mijn eerste indruk is dat ik SACD beter vind. Alleen ligt dat denk ik aan mijn CD speler, die is nu eenmaal beter in SACD weergave dan CD. Wat de CD weergave van SHM-CD betreft, deze is goed. Ik heb alleen niet een 1:1 vergelijk, zoals ik dat bij de 24K gold CD van Jennifer Warnes wel had. Dus het is een beetje lastig vergelijken. Voor CD weergave is de kwaliteit van SHM-CD echt goed, boven gemiddeld in vergelijking met mijn overige collectie.

Waar zit het verschil dan in?
Dat is heel moeilijk aan te geven. Een van de twee CD's is een piano/viool combinatie. Hier hoor ik dat de piano diep klinkt en tegelijk rustig (Brahms stukken, de Janacek is niet helemaal mijn smaak). De aanslag komt goed door, maar geeft me nergens het idee dat het laag oneindig door gaat. Ik vind de soundstage die opgebouwd wordt met SACD toch echt beter dan met SHM-CD. Ik vind dat bij CD weergave het geluidsbeeld net iets platter is dan SHM-CD. SHM-CD geeft iets meer diepte, dat hoor ik goed bij de Suwanai/Berezovsky, maar gaat niet zo diep als SACD.
De verschillen tussen SHM-CD en SACD, schrijf ik toe aan de capaciteiten van de DAC van de SA8400. Het zou beter zijn om op een goede externe DAC een vergelijk te doen. Maar goed, dan help je de hogere sample rate en resolutie van SACD om zeep en klopt het vergelijk weer niet...

Wat Japanse import betreft. De spullen zijn netjes aangekomen, goed verpakt en JpopHelp biedt voor de rest goede service. Mocht je ook van plan zijn om limited editions te importeren uit Japan, houd er dan rekening mee dat de meeste content op de cover en booklet in het japans zijn.

HiFi gek

Oké , leuk en interesant om te weten .


Groeten  EDWIN  B

Ad58

Hai,

ik ben nieuw hier, maar wil toch graag even reageren. je moet inderdaad wel wat meer moeite doen voor SACD's. Maar sommige labels brengen toch wel erg mooie SACD's uit hoor! Het eerste in dit verband wil ik het Stockfisch label noemen. Ik heb een tijdje terug de samplers "closer to the music vol. 1, 2 èn 3 gekocht". Ik heb zelden zoiets goeds en mooi gehoord. Je zit dan wèl in de singer/songwriter hoek, maar dat vind ik persoonlijk geen enkel probleem. Ze zijn inderdaad aan de prijzige kant (rond de €20,- per stuk, maar gezien de hoeveelheid nummers per SACD (gemiddeld 16) en de fenominale kwaliteit vind ik dit geen enkel probleem. De samplers geven een goede indruk van de artiestenstal van Stockfisch (b.v. Allan Taylor, David Munyon, Sara K, Steve Srauss, etc.) Van al deze artiesten zijn ook weer een of meerdere SACD's uitgebracht. Hier heb je sowieso dus keuze volop. 
Bovendien lijkt mijn Marantz SA7001 KI geschapen voor dit soort werk..... :yes:
Verder valt te denken aan Opus3, ook al zo magistraal goed. Ik heb van dit label  pas èèn CD , Peder Af Uglass: "Autumn Shuffle"
Natuurlijk heb je ook de SACD klassiekers, zoals "War of the Worlds", "Dark side of the moon" "Avalon", "Tommy", "Brother in Arms" om er maar een paar te noemen.

Verder zoek ik voor SACD's altijd op internet. Hier is best nog wel veel keus hoor, toch zeker als je bij Amazon.uk of Amazon. de zoekt. Safe betaling, Snelle levering en prima garantie! Ik ben het met jullie eens dat je in de gemiddelde platenwinkel weinig SACD's zult vinden.

Om de laatste twijfel weg te nemen: ik heb zojuist bij Amazon.uk gezocht op "SACD" en kreeg 5.358 hits. Dat is toch niet bepaald schaars te noemen lijkt mij..... Ik heb er momenteel weer drie in bestelling.... redface

Ik heb zo toch al een bijzonder fraaie collectie SACD's opgebouwd!

Harmonie


Klinkt een CD nu zo goed omdat er SACD opstaat, of is het gewoon een goede opname?

Naar mijn ervaring is SACD geen garantie voor goede opnamekwaliteit; menig 'gewone' CD klinkt naar mijn ervaring beter. Veel SACD's zijn gewoon zonde van het geld gezien de meerprijs! :no:

Ad58

#28
Ik ben nog geen een slechte SACD tegengekomen. Sterker nog, nadat ik de eerste gehoord had, was ik meteen om. Eigenlijk ben ik constant op jacht naar goede SACD's. Vooral meerkanaals SACD's zijn voor mij het einde. Als je "Dark side of the Moon", " War of the Worlds" in een meerkanaals uitvoering hebt gehoord, wil je nooit iets anders meer. Mijn laatste aanwinst is "The Girl in the Other Room" Van Diana Krall" Als je het nummer "Temptation" (origineel van Tom Waits) in een meerkanaals uitvoering hoort, is het echt kippenvel hoor.
Het is heus niet beter omdat het een CD is waar SACD op staat. Als jij geen verschil hoort, of zelfs SACD's slechter vindt klinken dan CD's, is er òf iets mis met je installatie, òf met je oortjes.... wat ik geen van beide voor je hoop natuurlijk.

De techniek is wezenlijk anders hoor, SACD maakt gebruik van DSD (Direct Stream Digital, een verliesloze compressietechniek en  bovendien een samplefrequentie van 2,8 Mhz) maar, ik zal even citeren nu:

"SACD staat voor Super Audio Compact Disc.

SACD betreft een nieuw formaat voor de digitale opslag van geluid, ontwikkeld door Philips en Sony. De eerste SACD-speler werd in 1999 geïntroduceerd. De wijze waarop de audiosignalen worden gecodeerd noemt men direct stream digital, een 1-bits audioformaat met een samplefrequentie van 2,8224 MHz.

De data worden op discs van 4,7 GB geschreven, hetzelfde type schijf dat voor DVD-video wordt gebruikt.

De SACD leent zich in het bijzonder voor multi-channel- of surround sound-opnamen (5.1) van zeer hoge kwaliteit (state-of-the art), en bevat afzonderlijke signalen per geluidskanaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dolby digital waarbij er één signaal is waarin alle geluidskanalen samengevoegd zijn.

Binnen de SACD-standaard zijn er 3 typen:

De enkellaags SACD, met alleen het DSD-signaal, met plaats voor 4,7 GB aan gegevens,
De dubbellaags SACD, die logischerwijs meer data kan opslaan (ongeveer 8,5 GB),
De hybride enkellaags SACD. Deze combineert een SACD-laag van 4,7 GB met een laag van een gewone audio-CD (PCM). De hybride SACD kan daardoor tevens afgespeeld worden op gewone cd-spelers.
De laser van een SACD-speler stelt zich scherp op de af te spelen laag. De golflengte van de laser voor de SACD-laag is anders dan die voor de CD-laag.

Om de ruimte en bandbreedte (2,8 Mbps per kanaal) van DSD te beperken wordt een verliesloze compressietechniek gebruikt genaamd direct stream transfer (DST). DST is standaard voor multi-kanaals muziek en optioneel voor stereo. Er wordt gecomprimeerd met een factor 2 à 3, wat resulteert in een disc die ongeveer 80 minuten van zowel stereogeluid als 5.1-surround sound kan bevatten.

De SACD heeft dezelfde vorm en grootte als de CD, maar verschilt in playback methodes, audiokwaliteit en opslaggeheugen. CD's worden opgenomen met de PCM-technologie, met een sample-frequentie van 44.1 kHz ge-encodeerd als 16-bit resolutie. Bij SACD wordt het DSD-proces gebruikt (zie eerder.) Playback op CD's hebben een maximumfrequentie van 22kHz en een dynamisch bereik van 96dB. Bij SACD ligt deze frequentie boven de 100 kHz en het dynamisch bereik haalt waarden boven 120dB.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_Compact_Disc"

MadVillain

http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_Compact_Disc


Je kan een cd niet vergelijken met een sacd. SACd is een compleet andere techniek. Je kan veel meer informatie opslaan op een sacd. Zodat er dus veel hogere kwaliteit audio opgeslagen kan worden.

Copy & Paste van wikipedia:

Binnen de SACD-standaard zijn er 3 typen:

   * De enkellaags SACD, met alleen het DSD-signaal, met plaats voor 4,7 GB aan gegevens,
   * De dubbellaags SACD, die logischerwijs meer data kan opslaan (ongeveer 8,5 GB),
   * De hybride enkellaags SACD. Deze combineert een SACD-laag van 4,7 GB met een laag van een gewone audio-CD (PCM). De hybride SACD kan daardoor tevens afgespeeld worden op gewone cd-spelers.




De SACD heeft dezelfde vorm en grootte als de CD, maar verschilt in playback methodes, audiokwaliteit en opslaggeheugen. CD's worden opgenomen met de PCM-technologie, met een sample-frequentie van 44.1 kHz ge-encodeerd als 16-bit resolutie. Bij SACD wordt het DSD-proces gebruikt (zie eerder.) Playback op CD's hebben een maximumfrequentie van 22kHz en een dynamisch bereik van 96dB. Bij SACD ligt deze frequentie boven de 100 kHz en het dynamisch bereik haalt waarden boven 120dB.