Stemmen van instrumenten

Gestart door bonbon, april 09, 2010, 10:45:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bonbon

Citaat van: Marco op april 08, 2010, 02:02:37
Euhh.....ik werk (bijna) dagelijks met weegschalen,temperatuurmeters die heel secuur meten,feit is dat deze op een eigen stroomvoorziening werken,dus zonder enige vorm van eeen netkabel die op het stroomnet word aangesloten. In mijn ogen gaat die vlieger mbt  laboratorium apparatuur en audio niet op.

Onlangs probeerde ik een gitaar te stemmen zonder gehoor te geven aan een stemapparaat die bevestigd word aan de gitaar,in mijn oren klonk het goed,mn zoon die dagelijks gitaar bespeeld deelde die mening echter niet,en kon dat middels het stemapparaat ook laten zien,zijn gehoor is dan ook beter dan die van mij en het apparaat toonde zijn gelijk dan ook aan.
Ik kan dan ook maar 1 ding concluderen,mijn gehoor is niet 100%met die wetenschap zou ik dus nooit en goede bijdrage kunnen leveren aan eeen zogenaamde blinde test,de uitslag is te voorspelbaar,en het gekke is dat ik bepaalde tonen toch als zeer prettig ervaar terwijl meetappartuur zegt dat het voor geen meter klopt......denk daar eens over na.


Stemapparaten zijn  heel handig voor mensen die globaal willen stemmen., het gehoor heeft echter de potentie vele malen nauwkeuriger te zijn dan welk stemaparaat ook.

daarom zal een beroeps musicus  ook nooit een stemapparaat gebruiken.  Violisten stemmen in feite continue, ze moeten dus elke noot die ze spelen stemmen . dat komt heel precies en is ook afhankelijk van de trilling van de snaar.  Daar kan een stem aparaat niet zo goed mee overweg. als je een electronische toon laat horen is een stem apparaat perfect. maar  de meeste instrumenten zijn niet zo gebouwd dat ze zulke recht lijnige tonen voortbrengen.

Daar komt nog bij dat sinds we de getempereerde stemming hebben de meeste tonen niet meer absoluut zijn. ( bij een piano bv is dat eigenlijk een probleem.)

dat houdt dus in dat een A in A majeur anders klinkt dan een A in Bes  majeur... Violisten ,zangers zijn in staat om dat ook te spelen ....  een stemaparaat (maar ook een piano ) bv niet...


je kunt je misschien ook voorstellen dat als je op zulk een subtiele manier dagelijks met klank bezig bent je andere dingen hoort ...... en zaken hoort die andere niet kunnen waarnemen.... niet altijd handig en prettig maar heeft uiteraard ook bijzonder kanten...
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Marvin

weet je zeker dat een pro geen enkel gebruik maakt van de technologie die voorhanden is?

renes59

Citaat van: marvin op april 09, 2010, 11:02:52
weet je zeker dat een pro geen enkel gebruik maakt van de technologie die voorhanden is?
Ik zie regelmatig liveconcerten, meestal man/vrouw met gitaar. Er zijn erbij die het met één gitaar doen en dan regelmatig moeten stemmen. Dat doen ze op gehoor, je kent het wel luisteren en dan aan de snaren draaien.
Sommige stemmen per nummer dat ze spelen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

sorry ik bedoel een proffesionele instrumenten stemmer, dat Slash dat even op het gehoor doet geloof ik.
dat een gecallibreerd kastje dat nauwkeuriger doet geloof ik ook....

(ik kom nu tijdens googlen een aantal pro-stemmers tegen die wel degelijk gebruik maken van apparatuur).

renes59

Citaat van: marvin op april 09, 2010, 11:11:49
sorry ik bedoel een proffesionele instrumenten stemmer, dat Slash dat even op het gehoor doet geloof ik.
dat een gecallibreerd kastje dat nauwkeuriger doet geloof ik ook....

(ik kom nu tijdens googlen een aantal pro-stemmers tegen die wel degelijk gebruik maken van apparatuur).
Ik denk dat Slash even een andere gitaar pakt.( maakt denk ik weinig uit met die herrie)



Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

was ook zomaar even een voorbeeld van een willekeurige gitarist...  :-D

op de site's van de diverse stemmers kom ik toch wel veelal stem-apparatuur tegen, piano's, violen, alles wat maar te stemmen is. ze gebruiken een stem-apparaat.
(ik zou ook gek worden van dat rode potloodje).

bonbon

Citaat van: marvin op april 09, 2010, 11:02:52
weet je zeker dat een pro geen enkel gebruik maakt van de technologie die voorhanden is?

Heb je ooit in een symfonie orkest iemand met een stemapparaat gezien??

geschoolde musici gebruiken ze niet,
In de pop muziek komt het nog wel voor dat ze gebruikt worden maar die mensen zijn meestal niet zo getraind met hun gehoor....

ik ben beroepsmatig violist en ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die er 1 gebruikt.

Uiteraard heb ik wel eens geprobeerd mijn viool te stemmen mbv zo'n apparaatje maar ik moet daarna nog altijd fijn stemmen om hem echt goed te krijgen.
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Marvin

ik kijk en luister weinig tot niet naar een symfonie orkest, dat zou ik dus niet weten.
het lijkt me niet ondenkbaar dat de piano gewoon door een pianostemmer is gedaan.
vak apart heb ik me laten vertellen....
dan is het dus niet gek te denken dat dat met een stem-apparaat gebeurd.....


Cadfael

Als het toch opeens over stemmen van instrumenten gaat ;)
en voor degene die dit interessant vinden (mijn excuses voor het off-topic gaan hier)

met piano's zie je wel eens een stemapparaat om de tonen binnen 1 octaaf (c-c') te stemmen, de andere octaven worden vervolgens op het gehoor daarvan afgeleid.

Bij kerkorgels is het een heel ander verhaal. Die zijn meestal niet op 440 qua toonhooge maar kunnen afwijken ergens tussen 415 en 457. Nu is dat niet zo'n probleem voor een stemapparaat. Maar er zijn meerdere stemmingen die gebruikt kunnen worden. Bij een piano is dit bijvoorbeeld gelijkzwevend, alle quinten zijn evenredig verdeeld. Maar bij 'oude' toetsinstrumenten (clavecimbels, orgels etc) kunnen oudere stemmingen worden gebruikt(Werkmeister III, middentoon etc). Er zijn ook wel apparaten voor die dat kunnen maar zie ik vooral gebruikt door mensen die vb een kistorgel moeten stemmen (en dat gebeurd soms meerdere malen per week als er verschillende concerten met andere stemmingen zijn), dus die gebruiken dat om in een redelijke tijd het orgel gestemd te krijgen.
Bij grote kerkorgels wordt meestal op gehoor gestemd. Er wordt eerst een octaaf gestemd (er zitten 1200 'cents' in een octaaf) van het prestant register en daarvan worden de andere tonen weer afgeleid. Vervolgens worden alle andere registers 1 op 1 gestemd op het prestant register (een paar kleine uitzonderingen daar gelaten, maar dat wordt te technisch).

en de perceptie van of iets klopt of niet is erg relatief tov van de toonsoort. (wat marco ook aangaf) met onze stem corrigeren we dat automatisch, bij blaasinstrumenten en anderen zonder vaste tonen moet de speler dit op zijn gehoor doen en naar gelang de toon iets hoger of lager spelen.

Je kan dus niet zeggen dat een bepaalte toon in een context (toonsoort) precies die toonhoogte heeft.
Het is dus allemaal een beetje relatief.
Het probleem zit hem vooral in de pythagorese komma. via google kun je hier meer info over vinden. Erg interessante theorie ook als je een beetje van wiskunde houd.

SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Marvin

inderdaad leuk om te lezen, hoezo wiskundig?  :lol:




maar nu las ik ook dat een viool vaak 'te hoog' wordt gestemt, dit om hem meer dynamiek te geven ofzoiets.
weet je daar meer van?

Cadfael

Dit wordt gedaan om de klank briljanter te maken.

eigenlijk wordt de zelfde 'truuk' toegepast in de harmoniewereld. Tegenwoordig spelen die op 442Hz.
Dit is in de loop der jaren zo gekomen omdat men gewent was aan 440 (of misschien zelfs lager op dat moment) dus zijn ze op een gegevenmoment 1 Hz hoger gaan stemmen en dat geeft opeens een frisser geluid. Toen dat weer gesettled en normaal was hebben ze het weer aangepast...

Het berliner speelt zelfs op 448  :|
Te bedenken dat ze in de tijd van Bach op 415 speelden.
en in de weense klassieke periode was dit 430.

interessante ontwikkeling he?
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Marvin


MadVillain

Allemaal heel erg interessant! Jammer dat ik niet begrijp wat dat op 440Hz spelen precies inhoud. Ligt het aan de scheiding van de tonen?

Mexicaanse Hond

De A is tegenwoordig 440 Hz. Ik wist niet anders, maar blijkbaar is dat in de loop der tijd anders geweest.

Bearke65

#14
He Boys

Ik heb er al eens wat over geschreven, (weliswaar in een andere context maar je leest t vanzelf wel) http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4792.msg59938.html#msg59938 hier :-)

Grzzt

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet