Beste manier om stereo set te kiezen.

Gestart door robberechtmichael, december 20, 2014, 09:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robberechtmichael

Graag had ik geweten hoe je volgens jullie het best een stereo set kiest.
Zelf denk ik dat het best is om eerst de luidsprekers te kiezen en dan de versterker.
Maar op welke versterker moeten de luidsprekers dan aangesloten worden?
Een luidspreker kan immers anders klinken, afhankelijk van welke versterker je neemt.
Mss best een neutraal klinkende versterker, Iemand suggesties?
Welke muziek zou ik het best kiezen om te testen?
Zijn er nummers die het best geschikt zijn om luidsprekers te testen, zodat je vlug ziet (hoort) welke luidspreker je het beste vindt.
Ik zoek een beetje naar muziek van verschillende stijlen. Rock, pop, klassiek, dynamisch, muzikale nummers, nummers met bas,  nummers waar verschillende instrumenten samen spelen,   akoestische nummers, energieke nummers, rustige nummers, dance, house,...
Het komt er op neer dat ik zo efficiënt mogelijk een stereo set kan kiezen, wanneer ik een hifiwinkel binnen stap.

Frits Denon

Erg afhankelijk van jouw budget.

Ga naar een goede hifi zaak en stel de vraag daar en luister dan in een luisterkamer (meestal net zo groot als een huiskamer) naar de diverse speakers die daar opgesteld staan en bij jouw budget passen. Doe dit ook bij nog een paar hifi zaken. Dan komt vanzelf jouw voorkeur naar boven. Versterker /receiver keuze is dan de 2de stap.

Je kunt ook op internet zoeken naar reviews van versterkers/receivers en je kunt ook via MP hele leuke dingen vinden. Maar dan moet je wel een idee hebben wat je wilt.

Voor goed advies zou ik naar een hifi zaak gaan en die zijn er gelukkig nog steeds. hello

Veel succes en plezier bij jouw speurtocht :-)
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

renes59

#2
+1
Wat heb je er voor over en gaan luisteren. Ga ergens luisteren, ik weet niet waar je woont maar er zijn altijd mensen in de omgeving waar dat mogelijk is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marantz 81

firts heeft het idd heel goed omschreven  :yes:

de kwalitiet van de weergave zijn in eerste instantie je speakers en acoustische invloeden van je woonkamer , en persoonlijke smaak kwa klank daar zitten echt hele grote verschillen in met merken daarom gaan luisteren en verschillende soorten muziek meenemen die je goed vindt  8-)

een dure versterker is geen vereiste dat zit hem meer in verfijning van het geluid , mijn ervaring is hoe beter de speaker hoe groter die verschillen ook zijn met versterkers

xander32

Budget vast stellen,

Budget opdelen voor de verschillende componenten (ls. 35-50%, versterking 25-35%, bron 20-30%, kabels +/- 10%),

Zelf veel gaan luisteren om jouw smaak/voorkeur te ontdekken,

Ls. kiezen met passende versterking, vereisten; match met akoestiek/plaatsingsmogelijkheden bij jou thuis,

Passende bron kiezen,

Eerst draadjes van de rol voor weinig kopen en op een later tijdstip, indien gewenst, draadjes waarmee je het geluid een laatste beetje kan tunen.




In grove lijnen zou ik het zo doen


joep

Als we het even niet over iets zo ordinairs als geld hebben is de volgende methode de beste.

a. zoek de dichtstbijzijnde Accuphase dealer.
b. bestel een E600 en een DP550. (de dealer weet wel wat dat is).
c. bestel wat snoertjes van v.d. Hul (the Rock).
d. bestel de luidsprekers van B&W 802 diamond.
e. koop wat c.d.tjes.

Laat dit alles thuisbezorgen en opstellen.

Je hebt nu een leuk setje om naar te luisteren. En waarschijnlijk doe je hier de rest van je leven mee.

xander32

 :-D

Vraag mij echter wel af hoe die 802's het gaan doen in een ruimte van 3x3 m.  :roll:
Daarnaast; cd-tjes, anno 2014/2015? Kom op Joep. Die zijn zo des '90's.



Citaat van: joep op december 20, 2014, 12:41:35
Als we het even niet over iets zo ordinairs als geld hebben is de volgende methode de beste.

a. zoek de dichtstbijzijnde Accuphase dealer.
b. bestel een E600 en een DP550. (de dealer weet wel wat dat is).
c. bestel wat snoertjes van v.d. Hul (the Rock).
d. bestel de luidsprekers van B&W 802 diamond.
e. koop wat c.d.tjes.

Laat dit alles thuisbezorgen en opstellen.

Je hebt nu een leuk setje om naar te luisteren. En waarschijnlijk doe je hier de rest van je leven mee.

joep



Citaat van: xander32 op december 20, 2014, 13:10:37
:-D

Vraag mij echter wel af hoe die 802's het gaan doen in een ruimte van 3x3 m.  :roll:
Daarnaast; cd-tjes, anno 2014/2015? Kom op Joep. Die zijn zo des '90's.

3x3 m? das voor de oer Hollandse batterijkip toch al verboden? Nee een kamertje van minimaal 60m2 is de norm.
En wat die cd'tjes betreft, nou daar ben ik toevallig voorlopig nog heel gelukkig mee. Heb hier wel 3 Sonos boxen in de kamer staan maar dat is meer voor de vrouw. Het gemak staat voorop met die dingen. Voor mij is het plaatjes draaien wat de klok slaat. Of dat nu een cd of lp is maakt niet zo heel veel uit. Het streamen en een nas is nog niets voor mij. (Wel gehad en wel gedaan maar weer buiten gedonderd. Weet je nog dat ik jou naar de Squeezebox en iPad heb geluld Xander?) Gaat misschien wel komen maar de uitspraak van de technisch directeur van Accuphase spreekt boekdelen. "We houden het scherp in de gaten en zodra het echt iets toevoegt aan de muziekbeleving zetten we zo'n ding ook in de markt. Maar dat is nu nog niet het geval." En dat klopt, ik wil niet kijken naar allerlei vormen van compressie er moet een eenheid komen op dat gebied. Zodat het gebruiksgemak voor iedere leek datgene is wat nu de cd is.

Rob46

Ik weet niet wat jouw budget is. Kijk, als je een geldboompje zoals Joep hebt, dan kan je makkelijk een set kopen zoals hij heeft omschreven. Is dit niet zo, dan kan je met zijn advies ook weinig.

Opdelen van je budget is ook een idee, luisteren bij een Hifi zaak helemaal top. Als je dan een keuze hebt gemaakt, zou het frasai zijn als je de spulledingetjes thuis mag proberen want dan gaat de akoestiek een (grote) rol wellicht spelen......succes!!

Marvin

In ieder geval de muziek beluisteren die jij zelf vaak draait.
Je hebt niks aan een set die super is met klassiek als je nooit klassiek luistert.

Peter Kudelstaart

Als je er nog geen verstand van hebt dan zou ik beginnen met een beginnerssetje. Kijk op marktplaats voor een leuke versterker. We zijn hier op het Marantzforum, dus ik hou het even bij Marantz. Aan een PM6003 of 6004 kan je je bijna geen buil vallen. Een PM7003 of 7004 is een stuk krachtiger en is voor grote woonkamers misschien beter. Als je cd's wil spelen, dan is een CD5004 of 6004 een prima match. De keuze aan luidsprekers is enorm. Ik heb zelf 2 sets met Wharfedale's en 1 met B&W. Mijn Wharfedale 507's beginnen langzaam aan vintage te worden, maar klinken nog steeds prima. Deze zijn ook bijna niet stuk te krijgen. Ik heb ook 505's gehad en die waren ook erg fijn. Voor 40 euro heb je een knap setje op Marktplaats. Dan nog even wat fatsoenlijke interconnects en speakerkabels en je hebt een goede basis. Totaal ben je dan minder dan 500 euro, misschien wel 400 euro kwijt.  Vind je dan iets niet goed klinken, dan kan je altijd nog verder kijken.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Rob46

Citaat van: Peter Kudelstaart op december 20, 2014, 15:51:46
Als je er nog geen verstand van hebt dan zou ik beginnen met een beginnerssetje. Kijk op marktplaats voor een leuke versterker. We zijn hier op het Marantzforum, dus ik hou het even bij Marantz. Aan een PM6003 of 6004 kan je je bijna geen buil vallen. Een PM7003 of 7004 is een stuk krachtiger en is voor grote woonkamers misschien beter. Als je cd's wil spelen, dan is een CD5004 of 6004 een prima match. De keuze aan luidsprekers is enorm. Ik heb zelf 2 sets met Wharfedale's en 1 met B&W. Mijn Wharfedale 507's beginnen langzaam aan vintage te worden, maar klinken nog steeds prima. Deze zijn ook bijna niet stuk te krijgen. Ik heb ook 505's gehad en die waren ook erg fijn. Voor 40 euro heb je een knap setje op Marktplaats. Dan nog even wat fatsoenlijke interconnects en speakerkabels en je hebt een goede basis. Totaal ben je dan minder dan 500 euro, misschien wel 400 euro kwijt.  Vind je dan iets niet goed klinken, dan kan je altijd nog verder kijken.

:yes:

joep

Natuurlijk heeft Rob wel een beetje gelijk. Een budget aangeven zou dan ook wel makkelijker zijn.

Gentleman

..en niet geheel onbelangrijk als starter, bedenken hoe je je muziek gaat afspelen. CD's, vinyl, tablet, aansluiting tv etc etc.

robberechtmichael

Bedankt voor de vele reacties.
Mijn budget is afhankelijk van wat ik er voor terug krijg.
IK denk max 3 tot 4000 euro te spenderen. Voor een paar luidsprekers,  geïntegreerde versterker en eventueel een dac. (al dan niet geïntegreerd in de versterker). (ik ga tv, laptop, tablet, smartphone/mp3 speler  als bron gebruiken)
Ik denk dat de 685 S2 (B&W) boekenplankluidspreker wel iets voor mij zou kunnen zijn.
Op het internet zie ik wel dat deze luidsprekers gekoppeld worden aan een versterker die in verhouding toch wat duurder is, zoals de Arcam FMJ A19, Rotel RA1570, Onkyo A900R.