Zoek de zwakste schakel

Gestart door berry-33, november 13, 2014, 11:34:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berry-33

Ik heb vorige week de hand kunnen leggen op een setje B&W XT-8 speakers. Dit nadat ik diverse (over het algemeen) positieve reviews gelezen had.
Ik wilde een speaker die past in een surround zowel stereo omgeving en had al een B&W PV1 subwoofer en een B&W XTC center speaker dus leek me dit een logische uitbreiding. Nu vind het ik geluid in stereo zeker niet slecht maar ik mis de "beleving" met name in het midden-hoog, iets wat in de diverse reviews goed uit de test kwam. Het stemgeluid gaat te erg op in de rest van de muziek en komt niet echt "los".

Ik heb een Marantz SR7005 (op pure direct als ik stereo luister), een UD5005, nog geen audiofiele speakerkabels (!).
Welke schakel zou me het meeste helpen om het zo belangrijke midden-hoog weer meer beleving te geven?

1) Goede speakerkabels? Welke adviseren jullie in deze setup?
2) CD speler en geen universele speler?

Natuurlijk zijn alle tips en tricks welkom....
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

Peter Kudelstaart

Zijn de luidsprekers nieuw? Zo ja dan zouden ze gewoon nog wat in moeten spelen. Dat kan tientallen uren duren. Je andere componenten goed zat. Wat voor luidsprekers gebruikte je voorheen voor stereo?
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

berry-33

Ik heb de laatste jaren voornamelijk HT geluisterd met een setje van 4 st B&W M-1/ 1 st PV-1/ 1st XTC. En de stap naar de XT-8 had ik dus wat groter verwacht.
Als "nood" heb ik wel heel summiere kabeltjes (2x1.6 mm2) gebruikt voor de X'-8's, maar veel verschil verwacht ik zelf niet al zullen de meningen hierover wellicht verschillen.

ps. de XT-8's zijn 2½ jaar oud.
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

Marantz 81

#3
zou eerst omkijken naar een cd speler

zie in je onderschrift dat je een CD10 hebt ,kun je die toch op de SR7005 aansluiten om het uit te testen

van dure kabels gaat het niet goed klinken ,dat is eerst de set in zijn geheel speakers/versterker/opstellinng/bron  en dan kun je het geheel nog verder verfijnen met andere kabels 

TurboMarco

Ik zou de opstelling van de luidsprekers nog eens goed onder de loep nemen  en zo nodig veranderen.
Als het dan beter klinkt kan je audyssey nog eens een nieuwe meting laten uitvoeren .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

berry-33

Bedankt voor jullie reacties,

de cd-10 staat al een tijdje te wachten op een setje nieuwe riemen maar ik durf er niet aan te beginnen... :lol:

Wat betreft Audyssey: In pure direct gebruikt ie dat toch niet zeker?

Maar ik verdenk zelf ook de UD5005 wel een beetje, bij een (goede) DVD of Bluray klinkt de set een heel stuk beter dan bij CD's. Zelfs als deze normaal toch altijd goed geklonken hebben. Zou (om bij de set te passen) een CD6005 al een verbetering kunnen zijn of doe ik dan afbraak aan het geheel?
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

TurboMarco

CiteerWat betreft Audyssey: In pure direct gebruikt ie dat toch niet zeker?
Klopt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

Citaat van: berry-33 op november 17, 2014, 22:37:46
Zou (om bij de set te passen) een CD6005 al een verbetering kunnen zijn of doe ik dan afbraak aan het geheel?
Nee, in het geheel niet. Alleen de CD6005 kan qua bouwkwaliteit niet tegen de CD10, die is gebouwd als een tank, op. Klankmatig ken de CD6005 niet, maar ik vond de CD6003 een fijne machine om naar te luisteren en doet deze niet veel onder voor de CD10; zeker niet slechter, maar anders.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

berry-33

Dus het zou voor puur audio een goede stap vooruit zijn om cd's af te spelen via een CD6005 i.p.v. via de UD5005?

En met welk merk LS kabels zou ik het geheel dan in laag wat kunnen nuanceren (ik vind het geheel wat te warm) en het midden/hoog wat kunnen accentueren? Ik weet dat kabels erg persoonlijk zijn maar een beetje advies in welke richting (of juist niet) zou me helpen. Ikzelf heb niet veel ervaring in verschillende merken van kabels en weet dat er op dit forum al erg veel mee geëxperimenteerd is.
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

xander32

Zwakste schakel; jouw gehoor :yes:.

berry-33

Op den duur bij iedereen de zwakste schakel.. het gehoor. :yes:
Hifi:
Marantz PM-90se, Marantz CD-10
Blue Room Technopod (B&W) speakers
VDH the Inspiration LS kabels
Home theater:
Marantz SR7005, Marantz UD5005, B&W XT-8/ XTC/ PV-1/ 2x M-1

QuattroNL

Aan andere kabels heb je in deze fase nog erg weinig, eerst moet de basis goed zijn.
Speel eerst eens met plaatsing van de speakers. Zet ze lekker vrij van de muren, verander de onderlinge afstand en experimenteer met een klein beetje meer of minder indraaien.
Gebruik ook eens ter test geen Pure Direct, dus wel met ADSY. Heb het verschil bij een collega gehoord; met ADSY klonk het vele malen  beter dan in Pure Direct.
Sluit de UD ook eens digitaal aan (aangenomen dat die nu analoog aangesloten zit).

We lezen het resultaat graag ;)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marantz 81

speakers en de acoustiek opstelling zijn het belangrijkste

misschien is B&W  jou merk wel niet kwa geluids beleving , mijn merk is het sowieso niet maar goed dat is persoonlijk