Auro3D vs Dolby Atmos over TrueHD - DD+ Streaming - 5.1 - Stereo

Gestart door CBdicX, februari 17, 2024, 12:06:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Ik had vandaag nog wat tijd over en ben toch aan het wisselen gegaan tussen de diverse mogelijkheden voor het gebruik van 6 hoogte speakers.

In eerste instantie dacht ik 6x Tops te gaan gebruiken maar dan doet er zich een probleempje voor met DTSx/NeuralX.
Omdat er alleen Tops gebruikt worden willen deze 2 codecs het geluid tussen de Front en Surround speakers plaatsen om het gebruik van alleen Tops op te heffen.
Dus wordt er bij gebruik van bijvoorbeeld de 2 TF speakers, ook de Front speakers gebruikt.

Dat geeft een beetje het "echo" effect wat Auro doet met de Center en Fronts bij Stereo input.

Dat is te voorkomen om de opstelling FH-TM-RH te gebruiken, dus voor en achter Height, en in het midden Tops.
DTS ziet de 4 Height speakers en gebruikt die zonder de Front speakers, dus opgelost.

Volgende probleem.
Auro maakt gebruik van CH en TS (VOG) wat Height speakers moeten zijn.
Daar is in de laatste update een eind aan gemaakt, en wel zo dat Auro ook met Top speakers kan werken, wat voor de update NIET het geval was, je zat vast aan Height.
Nu kan dat wel maar dan raak je CH en TS kwijt, want dat zijn separate Height kanalen.
Nu wordt er de volgende truuk uitgehaalt en dat is dat die 2 CH en TS kanalen door Front Height en Top Middle worden gedaan.
Zo wordt de TS speaker die normaal gesproken boven de luisterpleak hangt als mono speaker door de TM speakers gedaan, en FH doet dan CH.

Atmos en DSU hebben geen probleem met FH-TM-RH (wel met FH-MH-RH waar de andere weer geen last van hebben  :-o  :-o )
dus alles speelt nu met deze opstelling, wat ik ook kies als input signaal, het maakt niet uit, alle 6 zullen gebruikt worden.
Ook de native formaten zoals 100% Auro3D, 100% Atmos (en DD+ Atmos) of DTSX, werken zoals moet.
Ook de upmixers Auromatic, DSU en NeuralX laten alle 6 werken  :-D

Ik ga gebruik maken van 1 speaker preset, en dat zal FH-TM-RH worden, dan hoef ik alleen maar onder de Smart Select knoppen Atmos/DSU te zetten en Auro.
Auro maakt dan zoals gezegd gebruik van TM om TS te creeren, maar dat gaat geheel automatich.
Ook fijn dat het voor de rest allemaal niet uitmaakt en alles goed gebruikt wordt.

Ik ben klaar........ L :-D L


RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 20, 2024, 11:09:32Gewoon doorgaan zou Barrie Stevens zeggen.  :-D


Heb vandaag een snelle 3 punt setup gedaan met FH-TM-RH en dat werkt prima op alle mogelijke input signalen  :-D
Heb nog wat aanpassingen gedaan aan de hoeken waaronder de speakers staan tov het plafond, nu is het zo optimaal mogelijk voor mijn kamer en de mannier van setup.
Vrijdag gaat de 8 punt meting gebeuren, en jaag ik er diverse audio/film bestanden door, en eens luisteren hoe alles zich houdt.

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 20, 2024, 15:53:51Heb vandaag een snelle 3 punt setup gedaan met FH-TM-RH en dat werkt prima op alle mogelijke input signalen  :-D
Heb nog wat aanpassingen gedaan aan de hoeken waaronder de speakers staan tov het plafond, nu is het zo optimaal mogelijk voor mijn kamer en de mannier van setup.
Vrijdag gaat de 8 punt meting gebeuren, en jaag ik er diverse audio/film bestanden door, en eens luisteren hoe alles zich houdt.

Een soort surround bubble op hoogte denk ik?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Ikzelf merk dat Auro-3D (voor zoveel ik nog maar kon testen) nu beter klinkt met de nieuwe fronts. Ik had elders al geschreven hoe gemakkelijk de Elysian geplaatst kunnen worden en toch mooi de frontstage kunnen neerzetten. Stemmen die centraal horen worden ook mooi centraal weergegeven. Auro-3D zend eenngroot deel van de center naar de fronts, maar die plaatsen dat geluid terug mooi centraal en vallen mooi samen met de center. Iets hoger wel, maar dit heeft nu ook het gevoel dat de stem uit de tv komt en niet van eronder. Ook de echo gevoel heb ik voorlopig niet.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#22
Citaat van: dmeerpa op februari 20, 2024, 23:02:50Ikzelf merk dat Auro-3D (voor zoveel ik nog maar kon testen) nu beter klinkt met de nieuwe fronts. Ik had elders al geschreven hoe gemakkelijk de Elysian geplaatst kunnen worden en toch mooi de frontstage kunnen neerzetten. Stemmen die centraal horen worden ook mooi centraal weergegeven. Auro-3D zend eenngroot deel van de center naar de fronts, maar die plaatsen dat geluid terug mooi centraal en vallen mooi samen met de center. Iets hoger wel, maar dit heeft nu ook het gevoel dat de stem uit de tv komt en niet van eronder. Ook de echo gevoel heb ik voorlopig niet.

Zal dan zitten in het verschil tussen de speakers.
Dit is in mijn beleving niet een goede zaak als een audio codec afhankelijk zou zijn, of beter of minder goed zou werken met een bepaald type speakers of merk wat er gebruikt wordt.

Ik kan sowieso mijn T301 front speakers niet naar binnen draaien, die hangen plat tegen de muur, dus phantom center effect is minder aanwezig.

Het meer aanwezig zijn van hoogte kanalen met Auro heeft weer een nadeel, en dat is dat object sturing weg valt als Auro gebruikt wordt over Atmos of DTSX.
Dus 6 hoogte kanalen, of 4 surround speakers in Auro zullen altijd gezamenlijk werken omdat Auro kanaal gestuurd is .
Atmos en DTSX zijn object gestuurd en kan er bijvoorbeeld maar 1 hoogte speaker, of 1 surround speaker actief kan zijn.
Dit geeft uiteraard bij de luisteraar het gevoel dat Auro meer gebruik maakt van de hoogte kanalen, wat natuurlijk zo is maar niet correct.

Het is dus wat je voorkeur heeft, meer horen: Auro, of correct horen zoals bedoeld door de regisseur: Atmos / DTSX.

Een kanttekening is DD+ Atmos (streamers), is kanaal gestuurd dus is het prima daar Auro3D voor te gebruiken, die zal het dan beter doen dan DSU, en object sturing is niet aanwezig.
Auro zet wel eerst het DD+ signaal om naar DTS en past daar Automatic op toe, en zal het geluid ook wat zwaarder klinken, dat is nu eenmaal DTS vs Dolby.

Leuk he, al die audio codecs, wat is het toch simpel met Stereo  violent1

RHK

Mogelijk heeft dmeerpa de nieuwe fronts ingemeten met Audyssey? Sowieso hebben zn nieuwe speakers een veel groter,maar ook gedetailleerder bereik verwacht ik Het middengebied zal ook verbeterd zijn, vandaar de stemverbetering. Althans, dat is mijn ervaring met de nieuwe B&W's.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op februari 21, 2024, 10:49:31Mogelijk heeft dmeerpa de nieuwe fronts ingemeten met Audyssey? Sowieso hebben zn nieuwe speakers een veel groter,maar ook gedetailleerder bereik verwacht ik Het middengebied zal ook verbeterd zijn, vandaar de stemverbetering. Althans, dat is mijn ervaring met de nieuwe B&W's.

Ja ze zijn al ingemeten met Audyssey (al heb ik wel een issue al mijn 9 speakers hebben een piek rond de 100-110Hz die deels weggewerkt wordt door Audessey maar vermoedelijk een accoustiek probleem is), maar dat waren ze voordien ook (al waren er nadien kleine aanpassingen gebeurd aan de front speaker locatie zoals afstand van elkaar en het indraaien, net omdat 'phantom center' (nieuw woord geleerd) te bekomen. Op dat vlak zijn de Elysian's heel vrijgevig, hoe je ze ook draait een stem centraal blijft centraal. ik merk wel met een brede soundstage (dus geluid naar buiten toe) wel verschil te horen in afhankelijk volgens het indraaien.
Wat ik vroeger niet goed vond aan auro-3D was niet dat stemmen slecht klonken, maar dat die te breed klonken doordat een deel werd weergegeven door de fronts en blijkbaar geen goed phantom centraal gaven. Misschien was er ook een delay issue door het 'weinig' verschuiven van de speakers wat ik ervaarde als een soort echo.


Bij een goede stereo opstelling is dat net wat we willen, dat die centrale stem (mono signaal) ook centraal klinkt. Mijn vermoeden is dan ook dat auro-3d hiervan uitgaat, en zo de stemmen uit de 3 speakers centraal wil laten samenvallen, ook om de conversaties duidelijker te laten klinken. Ik vermoed dus dat in het verleden de fronts de stemmen te breed weergaf wat het onaangenaam maakt. Nu ik heb dit nog maar beperkt getest, en mss speelt de frequentie waren de stemmen zich bevinden ook een ol. Ik had het issue vroeger ook minder of niet met hogere stemmen, vooral met diepere stemmen.

Maar ik weet ook als ik de vroegere speakers totaal niet indraaide ( zoals het geval is bij @CBdicX ) ik geen phantom center had.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#25
Citaat van: dmeerpa op februari 21, 2024, 11:21:39Ja ze zijn al ingemeten met Audyssey (al heb ik wel een issue al mijn 9 speakers hebben een piek rond de 100-110Hz die deels weggewerkt wordt door Audessey maar vermoedelijk een accoustiek probleem is), maar dat waren ze voordien ook (al waren er nadien kleine aanpassingen gebeurd aan de front speaker locatie zoals afstand van elkaar en het indraaien, net omdat 'phantom center' (nieuw woord geleerd) te bekomen. Op dat vlak zijn de Elysian's heel vrijgevig, hoe je ze ook draait een stem centraal blijft centraal. ik merk wel met een brede soundstage (dus geluid naar buiten toe) wel verschil te horen in afhankelijk volgens het indraaien.
Wat ik vroeger niet goed vond aan auro-3D was niet dat stemmen slecht klonken, maar dat die te breed klonken doordat een deel werd weergegeven door de fronts en blijkbaar geen goed phantom centraal gaven. Misschien was er ook een delay issue door het 'weinig' verschuiven van de speakers wat ik ervaarde als een soort echo.


Bij een goede stereo opstelling is dat net wat we willen, dat die centrale stem (mono signaal) ook centraal klinkt. Mijn vermoeden is dan ook dat auro-3d hiervan uitgaat, en zo de stemmen uit de 3 speakers centraal wil laten samenvallen, ook om de conversaties duidelijker te laten klinken. Ik vermoed dus dat in het verleden de fronts de stemmen te breed weergaf wat het onaangenaam maakt. Nu ik heb dit nog maar beperkt getest, en mss speelt de frequentie waren de stemmen zich bevinden ook een ol. Ik had het issue vroeger ook minder of niet met hogere stemmen, vooral met diepere stemmen.

Maar ik weet ook als ik de vroegere speakers totaal niet indraaide ( zoals het geval is bij @CBdicX ) ik geen phantom center had.


Omdat ik afhankelijk ben van de kwaliteit van de Center speaker, omdat de T301 nu eenmaal zo goed als niet mee doet met het creeeren van een phantom center, heb ik gekozen voor de Center die in iedergeval onder de 80Hz kan, uit zichzelf, want dan doet de Center op 80Hz gemakkelijk zijn werk, en voor mij prettig klinkt, en dat is de Klipsch RP 502CII.
Die draagt de hele setup samen met de SVS PC2000 pro.

Ik vind dan ook naar puur Stereo luisteren via de T301 geen prettige ervaring, het blijft een dun geluid uit een speaker zonder kast, wat dit dan ook is.
Er zit geen fundament in en dat maakt de subwoofer alleen niet goed, het klinkt wel aardig maar dat blijft het, wel aardig maar niet goed.

De T101 en T301 zijn dan ook niet voor dit doel ontworpen, dan moet een speaker met flinke kast hebben.
Die T serie is puur voor een surround setup gemaakt en niet voor Stereo weergave.
Wil ik naar een Stereo bron luisteren, dan zet ik de set op Multi Channel Stereo, dat klinkt wel weer goed.
Ook de T301C (de T serie Center) is een hopeloze Center, geheel niet in staat iets van een knap midden gebied neer te zetten, wat het belangrijkste is voor een Center.
Vandaar mijn keus alles T101 en T301 voor "the looks", een fraaie slanke speaker die niet opvalt, aangevult met een krachtige Center voor de crusiale volcalen, en een potente subwoofer.

Ook vind ik Dialog Enhancer (door Marantz geleend van Denon) voor mijn set een prettige optie, die tilt het voor mij net even naar een prettige verstaanbaarheid.
Dacht dat dit erin zat vanaf de Cinema 50.

Die diepe "door dreunende" lage stemmen vind ik ook vervelend en vermoeiend om naar te luisteren.
Vaak een gevolg van een te hoge crossover van de Center, moet je boven of ruim boven de 80Hz gaan met de Center x-over, dan gaat de subwoofer die frequenties spelen en klinkt het niet fijn.
Ik had in het verleden met de T301C center dat die een x-over mee kreeg van 150Hz, foute boel  :no:

En klopt, Auro wil alles samen voegen, center met fronts, surround met hoog, en dat wil wel eens een echo effect veroorzaken.
Dit gebeurd alleen met upmixen (Auromatic), niet met Auro over DTS HD, dat is poepie strak, maar alleen kanaal sturing, dus alle speakers werken altijd.

Ik ben benieuwd of je Auro blijft gebruiken, ik twijfel wel voornamelijk vanwege het sterkere gebruik van de bassen door DTS, waar Auro dan ook "last" van heeft, maar ook weer door andere als prettig evaren wordt, en die vinden vaak NeuralX een beter upmixer dan DSU.

En dan laat ik DTSX-Pro en Imax Enhansed (die ook gebruik maakt van de DTS-HD stream) maar even buiten beschouwing........

Ik bedoel maar, zoveel mensen, zoveel wensen  :-D

CBdicX

#26
Ook wel een aardig vergelijk in de praktijk tussen Auro en Atmos.
Sorry voor het Engels, was vandaag gepost op het AVS forum.


I finally got around to watching Devotion 4K.
I kept comparing scenes with surround in Atmos and Auro-3D and ultimately concluded with few exceptions, the Auro-3D soundtrack was much more ambient sounding with a lot more sounds going on around in the surround areas to the sides and behind than the Atmos mix in scenes without tons of action going on. Sometimes, the scenes had some similar ambience, but seemed to be at much lower levels where it was hard to hear them compared to the Auro-3D mix.
I don't even have the rendered rear surrounds here and the Auro mix still sounded considerably better....

I don't blame Atmos.

I blame whomever mixed it (Daylight was the other way around, for example).
Overall, it was a pretty good mix and a pretty good movie.


Zo zie je maar weer, het verschil tussen kanaal gestuurd waarbij de speakers altijd werken, en object gestuurd waarbij de speakers niet altijd werken maar waar het misschien wel verwacht wordt.

dmeerpa

Auro-3D heb ik nog nooit gebruikt bij meerkanaals bronnen. Daar neem ik of Atmos ofwel Neutral:X.
Maar ik heb een lading ATMOS films klaarstaan voor als er eens niks op TV is, en dat is een mix van DD en TrueHD. Voor die eerste zou ik eens moten vergelijken.


Ik kijk dus heel vaak series en films op de TV, en dat is een 2.0 PCM signaal en dus altijd upmixen.
Met mijn vorige speakers/Audyssey meting had ik dan voor de sub +3db staan, nu niet meer.
Na de meeting heb ik de sub ook niet gecorrigeerd, bij meerkanaals films (dus met dedicated LFE) heb ik soms de indruk dat het iets te is. Maar zoals hier al schreef zit ik op alle speakers met een piek tss 100 en 110Hz die voor het merendeel weg ge-equalized is, maar bij de sub zit er toch nog een kleine piek. Ik ga moeten proberen te zoeken waardoor die komt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 21, 2024, 15:03:34Auro-3D heb ik nog nooit gebruikt bij meerkanaals bronnen. Daar neem ik of Atmos ofwel Neutral:X.
Maar ik heb een lading ATMOS films klaarstaan voor als er eens niks op TV is, en dat is een mix van DD en TrueHD. Voor die eerste zou ik eens moten vergelijken.


Ik kijk dus heel vaak series en films op de TV, en dat is een 2.0 PCM signaal en dus altijd upmixen.
Met mijn vorige speakers/Audyssey meting had ik dan voor de sub +3db staan, nu niet meer.
Na de meeting heb ik de sub ook niet gecorrigeerd, bij meerkanaals films (dus met dedicated LFE) heb ik soms de indruk dat het iets te is. Maar zoals hier al schreef zit ik op alle speakers met een piek tss 100 en 110Hz die voor het merendeel weg ge-equalized is, maar bij de sub zit er toch nog een kleine piek. Ik ga moeten proberen te zoeken waardoor die komt.

+3 is inderdaad stevig, ik kom niet harder dan -2

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 21, 2024, 16:46:16+3 is inderdaad stevig, ik kom niet harder dan -2
Ik bedoel 3db extra dan wat Audyssey heeft gemeten.

Iets waar ik nu ook al wat mee heb gespeeld, en in alle eerlijkheid weet ik niet wat er nu staat is Speaker "Distribution". Een deel van het LFE signaal wordt dan ook naar de speakers gestuurd die als full-range zijn ingesteld. De Frontspeakers doen 30Hz +/-3db en 24Hz bij +/-6db). De MultiEq32 app toen dat mijn rechterfront 22Hz haalt zonder verlies, links echter is dat 40Hz (na correctie 26Hz).
De reden hiervan is vermoedelijk omdat de rechtse speaker aan de rechterkant op nog geen 30cm van de gordijn staat, de linker heeft een openruimte aan zijn linkerzijde.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25