Subwoofer en Audessy.

Gestart door Martin, oktober 11, 2009, 10:44:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin

Zijn er nog tips hoe je een sub instel als je met een versterker met Audessy werkt.

Ik heb een B&W ASW2000 sub ingesteld op 35HZ en de volume op een kwart en de rest de Audessy zijn werk laten doen.

Het grappige is ook als ik de Audessy zijn sweeps laat doen en ik kijk dan naar het resultaat dan zet hij hem altijd op -15dB en afstand 9 Meter (is maximaal) terwijl hij op 3 meter staat. En de sub zet ik dan weer 10dB harder.

groet.
Martin.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

xander32

Citaat van: Martin op oktober 11, 2009, 10:44:19
Zijn er nog tips hoe je een sub instel als je met een versterker met Audessy werkt.

Ik heb een B&W ASW2000 sub ingesteld op 35HZ en de volume op een kwart en de rest de Audessy zijn werk laten doen.

Het grappige is ook als ik de Audessy zijn sweeps laat doen en ik kijk dan naar het resultaat dan zet hij hem altijd op -15dB en afstand 9 Meter (is maximaal) terwijl hij op 3 meter staat. En de sub zet ik dan weer 10dB harder.

groet.
Martin.
Echt een gevalletje voor Rob :wink:, maar wat ik er van weet: op de sub het filter volledig open/op max., gain voor een derde open(+/-), in de receiver het filter (LFE) instellen op 10 a 20 hz boven het punt dat jouw (front-)speakers afvallen(vaak voldoet 80hz. goed), en na het autom. inregelen alles nalopen met meetlint en db.-meter. In de praktijk zal vaak blijken dat je de sub een paar db. meer kan geven(middels de receiver).


Sander.

Stadium III

Je moet een paar dingen naargaan voor jezelf

Hoe wil ik de speaker grote hebben en hoe wil ik dat de subwoofer daarin zijn rol speelt

Meestal als men een subwoofer gebruikt met alleen een LOW level input (tulp) gaan de speakers in de setup op small en wordt er een crossover geselecteerd van 80 hz in de reciever

De crossover van de subwoofer gaat dan vol open en gain/volume half uit om te beginnen

In dit punt gebruik je eigenlijk de sub altijd en als je mooie fronts hebt staan komen die wel eens tekort om hun basswerk door te geven

Wat je wel kunt doen is in je reciever selecteren waneer de subwoofer mee moet doen als de speaker grote op large staat
Dit kun jij in je onkyo ook aangeven

Mijn idee zou hierin zijn aangezien jou setup :

Alle speakers op large en een crossover in de reciever van een 80 hz instellen
In de reciever instellen dat de subwoofer alleen met .1 gebruikt wordt en anders niet
De crossover van de subwoofer helemaal open en volume op half zetten

In deze situatie gaat jou sub al meer LFE/.1 werk laten horen en zul je een steviger laag krijgen bij films

Wat betreft de audessy :

Zet deze uit want in 9vd 10 gevallen trekt deze de speakers in de ruimte uit balans
Ik heb het al meer meegemaakt dat hoog of mid aardig geboost werdt en dat naar het uitzetten van de EQ die aangezet wordt mensen het al als fijner evenaren

De volume's die de meeting ingeeft voor ieder kanaal zou ik allemaal eens terug zetten op 0 en dan met een losse db meter alles goed gaan zetten zodat ze daadwerkelijk even hard gaan

De afstanden die gemeten worden kunnen wel kloppen maar ook deze zou ik naarmeten en juist invoeren
De afstand van de subwoofer kan wel eens tever weg gezet worden net als in jou geval
Dit is om de fase goed te krijgen
Draai die eens om en kijk wat het resultaat dan mag wezen !

Ga hier eens mee aan de slag en post je bevindingen dan weer  :-D




Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Ow jah Sander

Jij al bezig met het aansluiten van de spullen voort ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Martin

Stadium III.

Dus je zegt eigenlijk dat je alles handmatig moet instellen tot een beter resultaat moet leiden?

De tips die je geef zijn zeker waardevol en wil hier zeker mee aan de slag, denk vanmiddag even lekker rommelen. Ik heb een dB meter dus dat moet goed gaan.

Denk je niet als je de crossover vol open zet dat de bas modderig wordt? Mijn ervaring was altijd de sub rond de 35hz zetten dat werd de bas strak.

Ik heb de sub gewoon op de grond staan met vloerbedekking er tussen, het lijkt of de bas hierin een beetje verdwijnt. Er zit namelijk onder de sub een baspoort, zou een houten plank 50x50cm al verbetering geven of moet hier een "dure" marmeren plaat onder staan?

Ik laat zeker weten wat het resultaat hiervan is geworden.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

xander32

Citaat van: Martin op oktober 11, 2009, 11:38:26
Stadium III.

Dus je zegt eigenlijk dat je alles handmatig moet instellen tot een beter resultaat moet leiden?

De tips die je geef zijn zeker waardevol en wil hier zeker mee aan de slag, denk vanmiddag even lekker rommelen. Ik heb een dB meter dus dat moet goed gaan.

Denk je niet als je de crossover vol open zet dat de bas modderig wordt? Mijn ervaring was altijd de sub rond de 35hz zetten dat werd de bas strak.

Ik heb de sub gewoon op de grond staan met vloerbedekking er tussen, het lijkt of de bas hierin een beetje verdwijnt. Er zit namelijk onder de sub een baspoort, zou een houten plank 50x50cm al verbetering geven of moet hier een "dure" marmeren plaat onder staan?

Ik laat zeker weten wat het resultaat hiervan is geworden.
Mijn vorige instellingen heb ik als volgt gedaan: eerst autom. set-up en nadien alles nalopen met meetlint en db. meter, alles op ongeveer 75 db., de sub een tandje hoger, en net wat Rob aangeeft: geen equalizing! En een flink(zware) tegel(geen hout dus) volstaat m.i., voornaam is massa.


@Rob: wij gaan zo eerst het bed demonteren en dan ... :lol:

Sander.

WimPeu

Citaat van: Martin op oktober 11, 2009, 11:38:26
Stadium III.

Dus je zegt eigenlijk dat je alles handmatig moet instellen tot een beter resultaat moet leiden?

De tips die je geef zijn zeker waardevol en wil hier zeker mee aan de slag, denk vanmiddag even lekker rommelen. Ik heb een dB meter dus dat moet goed gaan.

Denk je niet als je de crossover vol open zet dat de bas modderig wordt? Mijn ervaring was altijd de sub rond de 35hz zetten dat werd de bas strak.

Ik heb de sub gewoon op de grond staan met vloerbedekking er tussen, het lijkt of de bas hierin een beetje verdwijnt. Er zit namelijk onder de sub een baspoort, zou een houten plank 50x50cm al verbetering geven of moet hier een "dure" marmeren plaat onder staan?

Ik laat zeker weten wat het resultaat hiervan is geworden.


Jaha, het moet natuurlijk straks wel even overtuigend klinken... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Martin

Citaat van: xander32 op oktober 11, 2009, 11:48:49
Mijn vorige instellingen heb ik als volgt gedaan: eerst autom. set-up en nadien alles nalopen met meetlint en db. meter, alles op ongeveer 75 db., de sub een tandje hoger, en net wat Rob aangeeft: geen equalizing! En een flink(zware) tegel(geen hout dus) volstaat m.i., voornaam is massa.


@Rob: wij gaan zo eerst het bed demonteren en dan ... :lol:

Sander.

Oke duidelijk  :-)
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

Stadium III

Citaat van: Martin op oktober 11, 2009, 11:38:26
Stadium III.

Dus je zegt eigenlijk dat je alles handmatig moet instellen tot een beter resultaat moet leiden?

De tips die je geef zijn zeker waardevol en wil hier zeker mee aan de slag, denk vanmiddag even lekker rommelen. Ik heb een dB meter dus dat moet goed gaan.

Denk je niet als je de crossover vol open zet dat de bas modderig wordt? Mijn ervaring was altijd de sub rond de 35hz zetten dat werd de bas strak.

Ik heb de sub gewoon op de grond staan met vloerbedekking er tussen, het lijkt of de bas hierin een beetje verdwijnt. Er zit namelijk onder de sub een baspoort, zou een houten plank 50x50cm al verbetering geven of moet hier een "dure" marmeren plaat onder staan?

Ik laat zeker weten wat het resultaat hiervan is geworden.

Je kunt idd de subwoofer eerst eens op een paar stoeptegels zetten en kijken hoe dat werkt
Mooi dat je een db meter hebt ! dan kun je al de luidsprekers even hard zetten

Verder uhh ff goed de fase van de subwoofer bepalen want dit is wel zeer belangrijk

Dat jou sub vanaf de 35 hz gaan dichtlopen kan liggen aan de plaatsing/fase/ruimte

En zeg maar Rob :-P

Suc 6 ermee
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Citaat van: WimPeu op oktober 11, 2009, 11:49:09

Jaha, het moet natuurlijk straks wel even overtuigend klinken... :-D

Anders verander je het naar de Shootout  :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Martin

Hi, gisteren middag toch een aardig tijdje hiermee in de weer geweest.
En dan loop je toch tegen wat zaken aan.

Alles handmatig instellen kan alleen maar vanaf 1 sweetspot met Audessy tot 6 sweetspots.
Het lijkt erop dat met Audessy ook de bas en treble ingesteld wordt.
De subwoofer laat met standje 0 of 180 graden vrijwel geen verschil horen?

Het is jammer dat je niet kan switchen tussen Audessy en handmatig, éénmaal Audessy ingesteld en je gaat hiermee handmatig bijstellen zijn dus de vaste instellingen weg. Lekker snel switchen gaat dus niet.

Ik heb nu maar weer met Audessy ingesteld en zo gelaten omdat dit toch nu in mijn geval het beste klinkt.
Alleen die sub moet ik toch iets meedoen, van de week maar kijken naar een grote tegel.

groet  Martin.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

Stadium III

Als je zeer weinig verschil hoort kan de sub wel eens op een dode plek staan

Kan wel eens zijn als je hem 10 cm verschuift dat het al stukken beter wordt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Martin

Hoi.

Ik heb een grote tegel onder de sub geplaatst en de sub iets van de muur gehaald. Bij een bass sweep merk ik dat op stand 180 de bass iets harder klinkt, ik heb wel een grote bass ophoping in de 2 hoeken achter mij.

Nu heb ik wat gelezen over een apparaatje die Anti Mode heet, dat is een room correctie spelciaal voor subwoofers. Zou dit iets voormij zijn?? oftewel kan dit apparaat alle bass problemen oplossen?

Groet Martin.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

Marvin

dat is zo ongeveer hetzelfde als audessy, maar dan voor een sub.
dat boost en dempt bepaalde frequenties.
als je de mogelijkheid hebt om wat met de sub de schuiven om zo een vlakkere weergave te krijgen dan zou dát mijn voorkeur hebben.
je zou ook de sub eens op de zijkant kunnen zetten, enkel om erachter te komen wat de ondergrond voor invloed heeft icm de downfiring-sub.


Stadium III

De Anti-mode kan alleen voor het .1 kanaal dus low level zijn werk doen
Allemaal zeer mooi maar hou er dan ook rekening mee dat je response vlak wordt
Wat dan ook wel weer de bedoeling is maar geliefde bassgeluid kan ook anders worden in meschien wel een negative vorm

Dus eerst schuiven en tweaken en dan eventueel nog eens de anti mode
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4