Set van Wim (nieuwe woning)

Gestart door WimPeu, februari 09, 2009, 17:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op mei 26, 2012, 09:39:51
Probeer mij maar niet te overtuigen; kansloos :-D. En ik ga in herhaling vallen; betreft HT - kan je niet buiten goede EQ/DSP (en daarvan ben jij zo te lezen van voorzien :yes:), maar in stereo heb ik nog geen enkele vorm van EQ/DSP gehoord welke mij kon bekoren (onnatuurlijk, niet vloeiend, afname dynamiek zijn mijn ervaringen aangaande het stereo).

Aha, ik zie hier een potentiële kandidaat voor de nieuwe Ant-Mode 2.0 Dual Core. Ik wil graag voor een demo langskomen als dat zo in het routeschema past.
Ik hou van uitdagingen!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

cz79

Is waar! Ik spreek uit ervaring, de AM2.0 doet zijn werk echt goed zonder verlies aan dynamiek en vloeiendheid (als dat een echt woord is)

Vlearmoes

Citaat van: Perfect_audio op mei 26, 2012, 10:07:52
Aha, ik zie hier een potentiële kandidaat voor de nieuwe Ant-Mode 2.0 Dual Core. Ik wil graag voor een demo langskomen als dat zo in het routeschema past.
Ik hou van uitdagingen!

ron

stupid

Als Xander al kan horen dat er planten zijn verplaatst in de kamer (acoustiek)   dan zal die AM2.0
zeker goed werk kunnen doen  notworthy
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 20:21:52
Klopt, die staat ook in een hoek en ik heb daar eigenlijk geen andere plek voor. Komt omdat ie ook zo compact is denk ik. In het laag zit ook de grootste verbetering.

De meeste subs die ik heb gemeten vertonen een dergelijk beeld (ongecorrigeerd). Overigens, in de hoek staan is niet altijd een nadeel.
Kijk eens naar de linker frontluidspreker: vertoont een vette piek op 40 Hz (net als de rechter front) maar loopt ook nog wat verder door in het laag. Na de correctie zie je dat tie beneden de 30 Hz nog steeds een goed signaal geeft, terwijl de vrijstaande rechter een duidelijke verzwakking heeft beneden 30 Hz. Dat is de invloed van de hoekopstelling en in dit geval pakt dat positief uit.
Ook de sub (in de hoek) heeft hier voordeel van en trekt een mooie lijn van 20-200 Hz wat aangeeft dat er in het hele subbereik een gelijkmatige versterking is.

Dit voorbeeld (van basversterking door een hoekopstelling) maakt ook duidelijk dat een microfoon in een hoek teveel bas meet, meer dan er door de luidspreker(s) wordt geproduceerd. Het meetprogramma krijgt daardoor onjuiste informatie en zal de bas dan ook teveel corrigeren, waardoor er veel te weinig bas in het gecorrigeerde resultaat zit. Een vaak voorkomend probleem bij beginnende Audysseygebruikers die dan teleurgesteld audyssey uitzetten.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Perfect_audio

Citaat van: Vlearmoes op mei 25, 2012, 19:47:34
Wel heb ik een vraagje omtrent de sub; Ron heeft hier geen gebruik gemaakt van high-level (dus enkel low-level aangesloten) aansluiting van de sub.....en bij jouw??? want de BK heeft ook apparte aansluitingen.

Om te beginnen was die aansluiting er al en ik ben wel een voorstander van lfe. Ten eerste gaat deze aansluiting buiten de regelaars om (behalve volume) van de sub. Ten tweede bevat de sub pre-out op de avr het juiste (al of niet gecorrigeerde) subsignaal. Waarom we bij jou high level hebben gekozen weet ik niet precies meer, maar ik geloof omdat Rob dat ook heeft. Het geeft wel exra regelmogelijkheden.
Maar als je stereo luistert en je gebruikt 2.1 dan maak je optimaal gebruik van de drie speakers.

Citaat van: Vlearmoes op mei 25, 2012, 19:47:34
Ook valt mij op dat er een kleine correctie is uitgevoerd op de levels van alle speakers ?

Bij mijn metingen zijn de correcties groter.....en mijn vraag is dan eigenlijk (ook aan Ron)  ....mag je de levels corrigeren naar de left-front ?? ?
bv is de meting bij alle speakers -2 of meer....mag ik dan de levels verhogen met +2 zodat left-front op 0 staat ?? ??

De correctie op de levels zijn er om alle luidsprekers op hetzelfde (bioscoop)niveau te brengen, t.w. 75 dB spl bij 0dB op de versterker (referentiewaarde).
Nu zou je alle levels kunnen "verschuiven" naar rato van bijv. left front. Maar waarom zou je dat doen? En, ik weet niet zeker of de gebruikte waarden lineair zijn. Met andere woorden, is van -10 naar -6 hetzelfde als -4 naar 0?

Als het eenmaal goed klinkt, zijn de getalletjes niet meer belangrijk.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

#2210
Zoals ik het nu een tijdje (1 dag  :-D ) ervaar is het met de EQ in stereo aan juist meer dynamiek. Omdat de pieken door de meting er uit zijn gehaald is het totale stereo plaatje evenwichtiger geworden. Lijkt erg op wat er met de zogenaamd betere remaster CD's gebeurd. Bv Brothers In Arms van DS. Het orgineel uit '85 is veel zachter op de plaat gezet maar heeft een veel dynamischer berijk. Ook Joep vermelde dat laatst hier op het forum. Met een remaster die harder op CD is gezet lijkt het in eerste instantie een veel beter geluid te zijn. Harder, meer bas bij een lager volume maar het dynamisch berijk is enorm achteruit gegaan. Zo ervaar ik nu de meeste CD's. In eerste instantie ben je geneigd om de direct modus te gaan gebruiken omdat het laag gedempt' lijkt te worden maar in feite is het dynamisch berijk juist vergroot. Als het laag erin zit ga je het echt wel horen/voelen. Kijk naar Leo met het compleet door pro's aangepakte akoestisch plafond....maar nog altijd heeft ook Leo (niet vaak natuurlijk) een staande golf.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op mei 25, 2012, 08:20:43
... en nu al weer op ... Maar mooi hoor Wim; `t wordt hoog tijd dat ik een x  weer jou kant op kom (en die van Ronald) !

Welkom in mijn luisterruimte!
(vanaf Wim 200 km naar het zuiden....)
ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Citaat van: Perfect_audio op mei 26, 2012, 10:42:15
Om te beginnen was die aansluiting er al en ik ben wel een voorstander van lfe. Ten eerste gaat deze aansluiting buiten de regelaars om (behalve volume) van de sub. Ten tweede bevat de sub pre-out op de avr het juiste (al of niet gecorrigeerde) subsignaal. Waarom we bij jou high level hebben gekozen weet ik niet precies meer, maar ik geloof omdat Rob dat ook heeft. Het geeft wel exra regelmogelijkheden.
Maar als je stereo luistert en je gebruikt 2.1 dan maak je optimaal gebruik van de drie speakers.

De correctie op de levels zijn er om alle luidsprekers op hetzelfde (bioscoop)niveau te brengen, t.w. 75 dB spl bij 0dB op de versterker (referentiewaarde).
Nu zou je alle levels kunnen "verschuiven" naar rato van bijv. left front. Maar waarom zou je dat doen? En, ik weet niet zeker of de gebruikte waarden lineair zijn. Met andere woorden, is van -10 naar -6 hetzelfde als -4 naar 0?

Als het eenmaal goed klinkt, zijn de getalletjes niet meer belangrijk.

ron

:yes:   Alles helemaal duidelijk

Ook hier dus gèèn high aansluiting...bij Stadium wel.
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Citaat van: Perfect_audio op mei 26, 2012, 10:53:49
Welkom in mijn luisterruimte!
(vanaf Wim 200 km naar het zuiden....)
ron
Waar ben jij dan ergens woonachtig in het Zuiden? Zelf woon ik in het land van Maas en Waal - kan dan nooit erg ver meer zijn :-).

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op mei 27, 2012, 00:00:59
Waar ben jij dan ergens woonachtig in het Zuiden? Zelf woon ik in het land van Maas en Waal - kan dan nooit erg ver meer zijn :-).

Ja dat zou kunnen.
Boxmeer -> Duitsland, afslag 3 vliegveld Weeze en dan nog 10 minuten.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

#2215
Citaat van: Perfect_audio op mei 27, 2012, 00:03:56
Ja dat zou kunnen.
Boxmeer -> Duitsland, afslag 3 vliegveld Weeze en dan nog 10 minuten.

ron
Dat is te doen. Ik heb vooralsnog geen interesse in een AM 2.0 in eigen set maar ben wel benieuwd wat deze doet in een stereoset. Maar er komt allicht ook nog een demo bij Maurice, toch¿


Edit: vluchtig gebruiksaanwijzing doorgelezen; voor alle stereomannen die een geintegreerde versterker hebben is de AM 2.0 ongeschikt, dat zal al snel 70 a 80% van de stereomannen zijn ...

Zelf val ik ook in die categorie.

cz79

Geldt dus niet voor mij, val ik weer lekker in die overgebleven 20%......Nog steeds twijfel alom shutup

Perfect_audio

Citaat van: xander32 op mei 27, 2012, 00:06:55
...
Edit: vluchtig gebruiksaanwijzing doorgelezen; voor alle stereomannen die een geintegreerde versterker hebben is de AM 2.0 ongeschikt, dat zal al snel 70 a 80% van de stereomannen zijn ...

Zelf val ik ook in die categorie.

Dat is het nadeel van 'vluchtig doorlezen', je mist het e.e.a.
Je kunt nl de AM aansluiten tussen bron en (geïntegreerde)versterker.
Er zijn hiervoor drie aansluitingen, analoog (XLR, RCA), digitaal (S/PDIF) en nog een USB-aansluiting.
Via XLR of RCA of S/PDIF ga je naar de versterker.
Alle stereomannen kunnen er gebruik van maken  pompom

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

Citaat van: Perfect_audio op mei 27, 2012, 09:52:05
Dat is het nadeel van 'vluchtig doorlezen', je mist het e.e.a.
Je kunt nl de AM aansluiten tussen bron en (geïntegreerde)versterker.
Er zijn hiervoor drie aansluitingen, analoog (XLR, RCA), digitaal (S/PDIF) en nog een USB-aansluiting.
Via XLR of RCA of S/PDIF ga je naar de versterker.
Alle stereomannen kunnen er gebruik van maken  pompom

ron
Ok, dat zou dan pespectief kunnen bieden :yes:.

Sceptisch ben ik momenteel, maar ik sta wel open om te leren, open voor nieuwe ervaringen.
Kan de AM 2.0 ook een dal in een curve gelijk trekken of slecht pieken afvlakken zoals de oorspronkelijke AM?

cz79

Daar heeft de AM 2.0 volgens mij prima parametrishe EQ's voor aan boord, initieel werden bij ij de pieken naar beneden gehaald en de dalen gelaten voor wat het was, van een piek heb je ook over het algemeen meer last dan van een dal, vervolgens kun je op de initiele meting (incl curve) de ingebouwde parametrishe EQ op los laten en je dips omhoog halen