SACD versus CD op SA 15S1

Gestart door 100%Marantz, december 11, 2013, 15:05:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Ik heb iets vreemd gemerkt toen ik gisteren avond een nieuwe SACD heb beluisterd.

De SA 15S1 als bon met de SM 11 als versterker met grote VU meters.
Deze spelen een rol in wat ik heb gezien, niet gehoord.
SACD: Mozart Requiem door Herbert von Karajan

Ik speel eerst in SACD.
Ik merk dat dat de versterker meer power geeft dan ik zou verwachten op dat volume. Dit zie ik gewoon op de Vu meters van de versterker. Op het moment dat het stuk begint stijgen ze merkwaardig hoog, zelf voor ik ook maar iets kan horen.

Even later speel ik dezelfde maar op CD formaat en de versterker geeft een stuk minder (zie weer op de VU meters) ondanks dat de volume knop niet is veranderd en het hoorbaar volume exact hetzelfde is.

Zou dit willen zeggen dat de versterker een signaal zou versterken dat niet hoorbaar is?
Men weet dat de SACD een veel groter Spectrum heeft, dat dit niet direct hoorbaar is omdat die frequenties niet hoorbaar zijn. Deze zouden we toch "voelen" en dat is de meerwaarde van de SACD.

Ik vond dit toch opmerkelijk om dat zo te zien, wat op de meeste verterkers niet zichtbaar is.
Ik vond dat vreemd en wou dit even delen.
Als iemand een andere uitleg heeft, graag delen.  :wink:
marantz, what else?

thanatos

#1
Mooi stuk overigens.

De CD en SACD zijn 2 verschillende mixen waarbij blijkbaar het 'volume' bij de een wat hoger is afgemixed dan de ander.

Het is een gerucht in de audio wereld dat men voor sommige SACD's de reguliere mix wat veranderd en deze dan als SACD verkoopt.   

Edit :

Zit wat half te lezen. Bij klassieke opnames (grote zaal, veel mensen) heb je in het lage spectrum veel achtergrond geluid zitten. Bij de CD versie zal best eens kunnen zijn dat ze onder de 20hz. alle geluid weg gelaten hebben zodat er meer bandbreedte overblijft voor de rest.

Bij de SACD is dus meer ruimte beschikbaar en zou men eventueel alle weggelaten info bij de cd wel mee genomen kunnen hebben.

100%Marantz

En weet iemand wat de bron was van opnalmes in de jaren 70 die analoog zijn opgenomen en digitaal op CD staan. De zogenaamde ADD of AAD
Wat is de kwaliteit hiervan? De bandbreedte? Zijn deze frequenties opgenomen?

Om terug te komen op je opmerking over het volume, deze zijn exact dezelfde voor CD en SACD.
marantz, what else?