4 speakers van 6 ohm op PM-7001

Gestart door Loempiaja, maart 11, 2009, 22:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loempiaja

Ik heb sinds kort een Marantz PM-7001. Nu zit ik er over te denken om hier Wharfedale Diamond 9.1 speakers bij te kopen. De impedantie van deze speakers is 6 ohm.

Stel nu dat ik vier van deze speakers zou willen aansluiten. In de handleiding staat dat bij het gebruik van twee sets luidsprekers tegelijkertijd de totale impedantie 8 ohm of meer moet bedragen. Anders zou een beveiligingsschakeling worden geactiveerd.

Zullen vier Wharfedale's niet normaal tegelijkertijd gaan werken? Of kan het geen kwaad?

Ik heb al aardig wat zitten googlen maar kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag.

thom

als er in de gebruiks aan wijzig staat minimaal 8ohm per stuk als je er 4 aansluit kan het niet.

2x 8ohm maakt 4ohm dus je versterker kan dis maximaal 4ohm verdragen per kant.
2x 6ohm maakt 3ohm dus als er aangeven staat dat die onder de 4ohm kort sluit zal die dit ook gaan doen. iig op een hoger volume, maar je 7001 zal het iig niet prettig vinden. dus ik zouw de gok niet nemen de kans dat je hem de prut in laat draaien is zeeeeeer groot bij 3ohm!!

HAL9000

Niks aan de hand 6 ohm mag bij de wat nieuwere versterkers.

niet paralel schakelen.!
:wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Loempiaja

Twee exact tegengestelde antwoorden.    :|  clown1

Ik denk dat ik me maar gewoon netjes aan de gebruiksaanwijzing ga houden en 8 ohm speakers ga kopen. In ieder geval bedankt voor de reacties!

Maar valt nog niet mee, speakers uitzoeken. Misschien ga ik voor Tannoy Mercury F1's. Ik zal niet om speakeradvies vragen, maar vraag me wel af hoeveel jullie verhoudingsgewijs ongeveer aan speakers besteden? Dus als percentage van je totale geluidsinstallatie?

Ik ga voor eenvoud. Mijn nieuwe 'installatie' bestaat nu uit een PM-7001 die is aangesloten op een Asus Xonar Essence STX geluidskaart en een Sennheiser HD595 hoofdtelefoon. Nu dus alleen nog een mooi setje speakers dat hier prijs-/kwaliteitstechnisch gezien een beetje op aansluit.

thom

Citaat van: HAL9000 op maart 11, 2009, 22:52:44
Niks aan de hand 6 ohm mag bij de wat nieuwere versterkers.

niet paralel schakelen.!
:wink:
jha 6ohm wel maar 2x niet en dat is wat die wil  :roll:

Elmo

Ik zou het niet aandurven :no:, eindtrap wordt volgens mij te heet. Mijn Harman Karton kon er in ieder geval niet tegen met 2 sets van 8 Ohm. En je spreekt hier over 6 Ohm speakers maar je weet of ze altijd netjes 6 Ohm zijn. Ze kunnen dipjes hebben die een stuk lager zijn.

Loempiaja

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb een set Tannoy Mercury F1's besteld. Deze zijn gewoon 8 ohm.  pompom


Elmo

Dat kan natuurlijk ook, twee keer 8 Ohm moet kunnen. Staat ook op de achterkant van je versterker.

Eip

Citaat van: Loempiaja op maart 13, 2009, 22:24:46
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb een set Tannoy Mercury F1's besteld. Deze zijn gewoon 8 ohm.  pompom



Goede keuze, alvast veel luisterplezier gewenst. :yes:

Gr Eip.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

bertheeren

Mooie keus!
Veel plezier ermee!

Wat betreft 2x 6 ohm, moet zeker kunnen. 6ohm is maar een gemiddelde waarde. Op bijv. 100hz kan de speaker 2,6 ohm zijn, en op 10000hz weer 32 ohm. Oftwel, impendantie is nooit precies 6 of 8 ohm.