Stereoversterker zinvol in mijn set?

Gestart door Sire, januari 17, 2009, 20:26:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sire

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Momenteel ben ik in het bezit van een Marantz SR8500 receiver en een DV7600 allesspeler. Ik draai daar mijn DVD's, CD's en SACD's op af.  Ik ben tevreden over de prestaties, maar omdat ik toch het vaakst naar CD's luister wil ik iets meer met stereo gaan doen. Ik wil meer ( o jee, ik ben verslaafd violent1). Nu heb ik in ieder geval tweedehands al een CD-63 MKII KI op de kop weten te tikken om te kijken of zo'n cd speler beter presteert dan mijn DV7600. Afgaande op alle fora zal dat zeker het geval moeten zijn. Woensdag krijg ik hem, dus dan weet ik het. (jullie idee?)

Het idee is om ook een stereoversterker op de kop te tikken, bijvoorbeeld de PM80/ PM75 of een PM 8200/ PM7200. De stereoversterker zal ik dan als eindtrap voor de fronts gebruiken als ik in surround draai. Luister ik cd's, dan doe ik dat rechtstreeks op de stereoversterker. Als dit bevalt, dan wil k de speler en stereo versterker vervangen voor iets nieuwers.

Mijn frontluidsprekers zijn de Kef Q11, de Q9C center en Q1 achter. Luidsprekerkabel is vd HUL CS-122, Audioquest Diamondback analoge interlink en van den Hul Opticoupler MKII digitale interlink. De Q11 wordt gebi-amped door de SR8500. De SR8500 was een hele verbetering t.o.v. mijn vorige SR7500 als het aankwam op controle over het laag. Het bi-ampen was wederom een mega verbetering in met name de controle over het laag! Deze werd een stuk strakker.

Is een stereo versterker nog wel zinvol in mijn set? En zo ja, welke raden jullie aan?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Groet Sire
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Stadium III

Hoi en welkom

Je hebt al een mooie installatie en je zou eventueel wel met een losse versterker wat winst kunnen boeken
Nu is de SR 8500 al geen kleine jongen dus deze zou zeker wel rrn mooi plaatje neer moeten kunnen zetten
Verder zou je ook eens naar eventueel losse eindversterking kunnen kijken

Persoonlijk zou ik een mooie cd speler zoeken en met de 8500 blijven draaien !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Sire

Hoi Stadium III,

Dank voor je antwoord. Qua vermogen verwacht ik dat ik wel goed zit met de 8500, maar zet ie ook net zo'n mooi stereoplaatje neer als een stereoversterker, bijvoorbeeld een PM8200 oid? Waarmee is het überhaupt vergelijkbaar?

En hoe zal die CD-63 MKII KI zich verhouden tov een DV7600? Die 7600 is natuurlijk wel een stuk nieuwer...
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Lapti

Nieuwer is niet altijd beter. Fir cd-63 zal je misschien nog verbazen (misschien ook niet  :-P  )

Maar ik denk dat je met een pm8xxx reeks niet veel verbetering zal treffen dan met je sr8500, maar dit is puur wat mijn gevoel zegt, ik heb beide nog nooit gehoord.

Wellicht een mooie eindversterker voor je fronts?

Daar zou ik persoonlijk naar kijken
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Sire

#4
Welke eindversterker zou je in deze set aanraden?

En zou een PM16 van toegevoegde waarde kunnen zijn?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Stadium III

Als je je stereo beeld wilt verbeteren zou je ook eens gaan kunnen kijken naar een SR 9600!

Leuk voor stereo en zeker voor surround !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Sire

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Het zal een betere versterker zjn dan de 8500, maar het blijft een surroundversterker. Blijf ik opwaarderen met surroundversterkers of kan ik nu beter investeren in een stereoset ernaast? That's the question...

Ik verwacht dat de SR9600 op dit moment mij zeker nog € 1000,- extra op de 8500 gaat kosten (tweedehands).
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Stadium III

Ik weet er 1 voor 1450 euro een SR 9600
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cheese

#8
Hallo Sire,


Ik heb de afgelopen periode hetzelfde meegemaakt en begon met een sr 7500 en een dv6600 als dvd speler....ik was tevreden maar omdat ik veel maar cd's luister dan ik dvd's kijk wilde ik het stereo geluid ook naar een hoger niveau.....en wilde ik mijn cd ruimteleker en gedetailleerder afspelen.

Ik heb mijn sr 7500 verkocht en zelf een sr 7001 gekocht en een cd 6002.....die wel vervangen gaat worden door een cd 17 mkII KI of een cd 14 en dan ben ik voorlopig wel even klaar.....en ja het is met de cd 6002 op stereo gebied al echt wel goed en met sorround ook prima.

Dus het blijft altijd een lastige keuze...............en ik zou als ik jou was ook eerst een goede cd speler kopen voor je veel geld aan versterkers gaat uitgeven.....de 8500 is gewoon een goed versterker met veel vermogen...misschien is het kijken naar de luidsprekerkabels ook nog een ideetje.

En dan is de 63 een mooie testcase en als je tevreden bent super en anders zou ik een stap hoger gaan naar bv een cd 17.

succes met je besluit,

gr Cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Sire

De cd-63 MK2 KI is binnen en jeetje...  HB :-D wat een verschil maakt dat zeg. Ik heb al die tijd het nut van een aparte cd-speler onderschat! Voor 7 tientjes heb ik een veel muzikaler geluid, er is meer laag, het geluid wordt breder getrokken en het lijkt alsof het geheel er met meer 'power' uitkomt. Zoals mijn vriendin zegt: het lijkt veel 'echter'. Minpunt vind ik een stuk detaillering t.o.v. de DV7600. Wellicht de tijd die niet stil heeft gestaan qua techniek?

Ik ben nu wel heel benieuwd geworden naar een CD-17KI MK2. Zou dat weer zo'n verschil gaan maken?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Marvin

zelf heb ik een sr8300 en ook voor cd's gewoon een cd-speler.
inderdaad is dat gek genoeg mooier dan een dvd-speler aangaande cd's.
andersom trouwens ook, een dvd doet het doorgaans beter in een dvd-speler dan in een cd-speler.  clown1
die sr8500 die je hebt is gewoon erg goed in stereo én surround.
je zou uiteraard kunnen kijken wat een aparte eindversterker brengt, maar ik heb zo het idee dat je wel een hele goede (dure) moet nemen om de 8500 in stereo te overtreffen.

gr Marvin.

Bearke65

Citaat van: Sire op januari 21, 2009, 22:52:44
De cd-63 MK2 KI is binnen en jeetje...  HB :-D wat een verschil maakt dat zeg. Ik heb al die tijd het nut van een aparte cd-speler onderschat! Voor 7 tientjes heb ik een veel muzikaler geluid, er is meer laag, het geluid wordt breder getrokken en het lijkt alsof het geheel er met meer 'power' uitkomt. Zoals mijn vriendin zegt: het lijkt veel 'echter'. Minpunt vind ik een stuk detaillering t.o.v. de DV7600. Wellicht de tijd die niet stil heeft gestaan qua techniek?

Ik ben nu wel heel benieuwd geworden naar een CD-17KI MK2. Zou dat weer zo'n verschil gaan maken?

Hoi

Het verschil tussen een cd-63 MK2 KI en een CD-17KI MK2 is aanzienlijk. Ik ken beide spelers goed. De CD17 klinkt veel gedetatilleerder, natuurlijker en dynamischer dan de 63. Eenmaal naast elkaar beluisterd wil je echt niet meer terug naar de Cd63


Veel wijsheid gewenst :-)
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Sire

Hoi Bearke65,

Mensen als jij zijn slecht voor mijn relatie en portemonnee!  violent1 Je hebt me volledig overtuigd. Ik ga op jacht naar een cd17ki MKII.

Nu kon ik wel een cd17KI MK1 voor € 300,- van iemand overnemen. Dat leek mij een goede deal, maar mijn voorkeur gaat gevoelsmatig toch uit naar een MK2. Is dat terecht?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Bearke65

Citaat van: Sire op januari 22, 2009, 10:25:02
Hoi Bearke65,

Mensen als jij zijn slecht voor mijn relatie en portemonnee!  violent1 Je hebt me volledig overtuigd. Ik ga op jacht naar een cd17ki MKII.

Nu kon ik wel een cd17KI MK1 voor € 300,- van iemand overnemen. Dat leek mij een goede deal, maar mijn voorkeur gaat gevoelsmatig toch uit naar een MK2. Is dat terecht?
Hoi Sire

Ai ... ik ga zeker niet stoken in een goed huwelijk ... :-) de verschillen tussen de Cd17 Mk I KI en de Mk II KI zijn niet zo heel groot weet ik uit ervaring. Beiden zijn goede spelers en stukken beter dan de Cd63 KI. Beter even iets doorsparen en lange tijd plezier hebben dan snel iets aanschaffen en langere tijd met een knagend gevoel in je onderbuik zitten ... toch ?  clown1
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

Maurice

Hoi Sire,

Mooi dat je zo je gewenste verbetering al gerealiseerd hebt! Zo zie je maar weer dat cd-spelers wel degelijk belangrijk zijn en meer dan nullen en enen zijn die er toe doen.

Ja, het gaat nog mooier worden met een goede stereoversterker zoals die PM16, maar ja, dat kost weer meer geld.
Belangrijk voor stereo is een goede voorversterker, aangezien die een behoorlijk deel van detailering en ruimtelijkheid bepaald. Een eindversterker op de receiver hangen geeft enkel meer controle in het laag.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude