Hoorbare verschillen tussen versterkers?

Gestart door Snow, september 19, 2008, 18:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snow

Beste medeforummers,


Laat ik me even beperken tot versterkers. Afgelopen twee jaar heb ik veel versterkers en luidsprekers beluisterd, ook in een direct vergelijk. Een week of 6 geleden ivm een verjaardagsfeest, heb ik een Duitse vriend gevraagd om zijn MA7000(McIntosh) mee te nemen. Met deze versterker en mijn PM-14 is de hele avond  muziek gedraaid. Slotsom was dat 25-30 mensen geen verschil in de weergave hoorden, incl de eigenaar van MA7000.Marantz MA9 mono blokken vergeleken met de duurste Geint. versterker van RedGum. Klankverschil? geen.Toen ik mijn luidsprekers kocht heb ik ze beluisterd met Rotel voor-en eindversterker uit het duurdere segment, daarna met de PM-14. Verschil? Nada.
En zo kan ik nog even doorgaan.Verder lees ik Spaanse, Duitse en Engelse Sites over dit thema, en overal is het hetzelfde verhaal: sprankelend hoog, midden uitstekend, Laag gecontroleerd. Ammehoella, op het moment dat ze niet weten waar ze naar luisteren, kan het verschil niet aangegeven worden. Begrijp me niet verkeerd, als jullie verschillen horen(op makkelijk te controleren luidsprekers!) vindt ik dat prima en respecteer ik dat. Maar dat betekent voor mij nog niet dat die verschillen er ook daadwerkelijk zijn :wink:

MVG-S


Dennis E36

#1
Als ik een cd luister via mijn DV4001 of SA7001 dan is er echt wel verschil.
Het zijn geen wereldschokkende verschillen, maar ze zijn er wel.

Dit zal voor sommigen wel een welles-nietes verhaal zijn. Net zoals verschillen in Interlinks altijd een heet
topic is.

Zoals het nu een beetje overkomt ben je een "idioot" als je €1000den euro's uitgeeft aan een installatie.
Een PM14 is ook niet een van de goedkoopste jongens, ben ik even blij dat ik een PM7001 gekocht heb :-P :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Snow

Citaat van: Dennis E36 op september 19, 2008, 18:51:34
Als ik een cd luister via mijn DV4001 of SA7001 dan is er echt wel verschil.
Het zijn geen wereldschokkende verschillen, maar ze zijn er wel.

Dit zal voor sommigen wel een welles-nietes verhaal zijn. Net zoals verschillen in Interlinks altijd een heet
topic is.

Zoals het nu een beetje overkomt ben je een "idioot" als je €1000den euro's uitgeeft aan een installatie.
Een PM14 is ook niet een van de goedkoopste jongens, ben ik even blij dat ik een PM7001 gekocht heb :-P :-D

Idioot zijn jouw woorden. Maar inderdaad op jouw speakers en inderdaad objectief luisteren zou je wel eens verrast kunnen zijn. Verschillen in kwaliteit, duurzaamheid bouwwijze zijn er wel degelijk. Bryston(20 jaar garantie) McIntosh
Krell enzv. Amps garant voor lange levensduur. Als ik de centen ervoor over had zou ik bij aanschaf daar opletten, in plaats van die zogenaamde klankverschillen.







Maurice

Ik heb dit topic afgesplitst van Sa15S1 of de nieuwe Sa8003?, aangezien de discussie off-topic ging.
De discussie is echter interessant genoeg om apart verder te voeren ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

Ik ben het hier totaal niet mee eens , dat er geen verschil tussen versterkers te horen is .

Het komt dus hierop neer als ik het goed begrijpt dat er geen verschil waarneembaar is tussen goedkope versterkers en de absolute wereldtop .

Ik begrijp ook heel goed dat je bedoeld dat men de verschillen niet hoorde met een blindtest , dat is ook zeer moeilijk een blindtest .
Als je ziet wat je beluisterd dan weet je ook wat je verwachten kan .

Maar dan toch vindt ik het maar vreemd .
Een set mono eindversterkers van bijvoorbeeld de wereldtop van pakweg 40.000 euro per set zal toch absoluut wel heel veel beter moeten klinken dan een simpel versterkertje van pakweg 1000 euro .
Dat moet ook in een blindtest een enorm verschil opleveren , m.n. met dynamische muziekstukken heb je dan veel meer kontrole .

Ik zie het ook niet bepaald gebeuren en goedgaan als je op een set luidsprekerboxen uit de wereldtop met prijzen van ruim 150.000 euro een versterker aansluit van 1000 euro
Ik ben zelfs bang dat je de boxen niet eens aangestuurd zult krijgen omdat deze veel stroom vragen en die kan zo'n versterker nooit en te nimmer leveren .

Ik kan het wel begrijpen dat je moeilijk of geen verschil kunt waarnemen tijdens een blindtest als de versterkers elkaar niet veel zouden moeten ontlopen , ik bedoel dat ze gewaagt aan elkaar zijn .


Een interessante discussie , ben benieuwd hoe de anderen erover denken .


Groeten  EDWIN  B

Paul

Citaat van: Maurice op september 20, 2008, 14:04:07
Ik heb dit topic afgesplitst van Sa15S1 of de nieuwe Sa8003?, aangezien de discussie off-topic ging.
De discussie is echter interessant genoeg om apart verder te voeren ;)

Heb een stukje van een M&G bij Marco erbij gehaald zie:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,1768.30.html

Voor mij is het duidelijk, verschillen bestaan.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

pg

dus als ik het goed begrijp hoef ik me sr3001 niet weg te doen voor een pm 7001ki?
zit er geen verschil in zeg maar.
heb het al gehoord in de audio zaak en het klonk goed en er zat verschil zat in.
laat me vriendin dit maar niet lezen dan heb ik hier thuis weer wat.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Ik heb hier ook verschil gehoord tussen de sr 7500 en sr 7001
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Als ik diverse forums zo lees hoort de meerderheid wel de verschillen tussen versterkers ,een klein groepje hoort dat niet,dat zet je aan het denken waarom die kleine groep mensen geen verschillen horen  :roll:

Maar goed ik ben in ieder geval ruimschoots overtuigd dat die verschillen er zijn en daar kan ik zelf goed mee leven  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HiFi gek

Citaat van: Marco op september 20, 2008, 20:55:36
Als ik diverse forums zo lees hoort de meerderheid wel de verschillen tussen versterkers ,een klein groepje hoort dat niet,dat zet je aan het denken waarom die kleine groep mensen geen verschillen horen  :



Ik denk dat ik hier wel een antwoord op weet , het ligt aan hun oren dat ze het verschil niet horen (hee , dat rijmt)


Groeten  EDWIN  B

Maurice

Ga maar eens lezen op het zelfbouwaudio forum. Daar zijn ook veel mensen die geloven dat een goede versterker goed genoeg is en geen klankverschillen kennen.
Mijn ervaring is echt anders, en zelfs dusdanig dat voorversterkers bijna net zo´n verschil kunnen maken in klank als luidsprekers.
Met eindversterkers is het klankverschil nihil (in mijn beleving), maar hoor je vooral veel verschil in controle en definitie. Verschil tussen flubberbas en retestrakke supersnelle bas.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

Citaat van: HiFi gek op september 20, 2008, 19:26:28
Ik ben het hier totaal niet mee eens , dat er geen verschil tussen versterkers te horen is .

Het komt dus hierop neer als ik het goed begrijpt dat er geen verschil waarneembaar is tussen goedkope versterkers en de absolute wereldtop .

Ik begrijp ook heel goed dat je bedoeld dat men de verschillen niet hoorde met een blindtest , dat is ook zeer moeilijk een blindtest .
Als je ziet wat je beluisterd dan weet je ook wat je verwachten kan .

Maar dan toch vindt ik het maar vreemd .
Een set mono eindversterkers van bijvoorbeeld de wereldtop van pakweg 40.000 euro per set zal toch absoluut wel heel veel beter moeten klinken dan een simpel versterkertje van pakweg 1000 euro .
Dat moet ook in een blindtest een enorm verschil opleveren , m.n. met dynamische muziekstukken heb je dan veel meer kontrole .

Ik zie het ook niet bepaald gebeuren en goedgaan als je op een set luidsprekerboxen uit de wereldtop met prijzen van ruim 150.000 euro een versterker aansluit van 1000 euro
Ik ben zelfs bang dat je de boxen niet eens aangestuurd zult krijgen omdat deze veel stroom vragen en die kan zo'n versterker nooit en te nimmer leveren .

Ik kan het wel begrijpen dat je moeilijk of geen verschil kunt waarnemen tijdens een blindtest als de versterkers elkaar niet veel zouden moeten ontlopen , ik bedoel dat ze gewaagt aan elkaar zijn .


Een interessante discussie , ben benieuwd hoe de anderen erover denken .


Groeten  EDWIN  B

De crux in deze discussie zijn de luidsprekers. Het is duidelijk dat een zogenaamd "moeilijke" speaker die veel vermogen(stroom) vraagt niet aangestuurd krijgt met een instapmodel van Marantz. Maar neem een set B&W uit de pakweg 700serie(zogen. makkelijke luidsprekers). Dan is mijn stelling dat het niks uit maakt of je er een PM-11 of een PM 7001 aanhangt. Dan ben jij een knappe jongen :wink: als jij objectief verschillen waarneemt en kunt omschrijven. Het is alweer een tijd geleden, toen hebben we B&W ´s 800D (prachtige luidsprekers, volgens de spec.makkelijk aan te sturen) beluisterd met Marantz monobl. Ma9. Als
je dat hoort WOW. Daarna dezelfde luidsprekers aan een geintigreerde versterker RedGum RGi120ENR (ongev. 2000 euro). Dat was ook WOW. Geen verschil. Althans niet waar te nemen. Overigens zijn mijn oren best wel OK. Als je een goed gebouwde versterker hebt, waar moeten die klankverschillen volgens jullie dan vandaan komen? Toen SBM
mijn PM-14 ging reviseren, vertelde hij mij dat er in de signaalweg andere elcos moesten komen. Dat zou de geluidskwaliteit verbeteren. Het merk ben ik vergeten. Die jongen uit Rotterdam gebruikt daar Panasonics voor geloof ik.
SBM vond die daar minder geschikt voor. Overigens heeft hij die klus netjes geklaard voor een schappelijke prijs. Maar thuis na een paar dagen ben ik eens gaan googlen, veel gelezen en de conclusie is, dat het geen moer uitmaakt welke elcos je daar instopt. Toch is het de subjectieve beleving van SBM, die voor zover ik dat beoordelen kan een vakman is, de geluidsweergave verbetert. Vertel het me maar.


MVG - S

TurboMarco

Zeker maakt het iets uit wat het rendement en impedantie verloop vd luidsprekers is voor de versterker,maar voor bijvoorbeeld cd spelers zou dat in theorie niets uitmaken,en wat dat betreft verschillen ook die zelfde meningen als het om hoorbare verschillen gaat.
Een tijdje terug  heb ik meerdere malen een Marantz PM-95 vergeleken met een marantz PM-82 ,in eerste instantie hoorde ik geen verschil tussen beide versterkers ,maar na verloop van tijd kwam ik er achter dat er wel een hoorbaar verschil in zat,daar kwam ik achter tijdens het luisteren op hogere volumes en waar de PM-95 nog steeds muziek liet horen kakte het bij de PM-82 volledig in ,dat is wel te verklaren want de gebruikte luidsprekers hebben een rendement van 83 db ,verder is de impedantie verloop vrijwel recht op 4 Ohm ,ook de frequentie verloop is zo goed als recht ,althans als ik de metingen mag geloven  :wink: ,naar aanleiding van wat testjes mbt klank verschillen tussen versterkers heb ik al eens naar meet rapporten van de B&W  800's gevraagd,die heb ik nog steeds nergens gezien en ik ben nog steeds benieuwd of die luidsprekers aantoonbaar gemakkelijk aan te sturen zijn ,evenals de frequentie verloop ken ik niet  ,dus om zomaar de B&W's als referentie luidspreker te nemen vind ik wel gewaagd.

Wat betreft die revisie van jouw PM-14 ,hoor jij nu wel of geen verschil van voor en na de revisie ? ,daar gaat het volgens mij toch om.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: HiFi gek op september 20, 2008, 21:18:00
Citaat van: Marco op september 20, 2008, 20:55:36
Als ik diverse forums zo lees hoort de meerderheid wel de verschillen tussen versterkers ,een klein groepje hoort dat niet,dat zet je aan het denken waarom die kleine groep mensen geen verschillen horen  :
_________________________________________________________________________________________________



Ik denk dat ik hier wel een antwoord op weet , het ligt aan hun oren dat ze het verschil niet horen (hee , dat rijmt)


Groeten  EDWIN  B
Hoi edwin,
Het zou evt aan de oren kunnen liggen,ook akoestiek,luidsprekers,bron,versterking,etc etc moet je niet uitvlakken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)