PM17 + SM17 of PM14?

Gestart door MadVillain, mei 21, 2008, 19:34:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MadVillain

Afgelopen week heb ik alles op mń kamer een beetje lopen verplaatsen zodat de speakers wat verder uit elkaar konden staan. En dat ze niet meer zo weinig ademruimte hebben.
Met als gevolg dat alles stukken beter klinkt!

Alleen heb ik het idee dat de versterker nu tegen zń grens aanloopt omdat de speakers nu meer lucht te verplaatsen hebben.

Dus wat is een betere oplossing. Een (of zelfs 2) eindversterker of de PM14? Beide zijn jammer genoeg wel moeilijk te krijgen.

Maurice

Poe, moeilijke!

De PM14 heeft een betere voortrap, dus daar zul je zeker van profiteren naast meer vermogen.
Een SM17 erbij geeft weer de mogelijkheid tot biampen...

Je zou ook een mooie rotel eindversterker op je hudige verversterker kunnen aansluiten. Bijvoorbeeld de 990 of de 991?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Ja dat was mijn volgende vraag. Zou een eindversterker ook invloed hebben op het geluid?
Dus is het mogelijk dat ze allemaal verschillende klankkarakters hebben? Of zijn ze juist neutraal?


Het liefste heb ik alles van Marantz. De pm14 heeft dus een betere voortrap. Dus meer vermogen dan de pm17 plus dat hij van zichzelf ook nog eens beter klinkt.


Maurice

Citaat van: MadVillain op mei 21, 2008, 20:00:23
Ja dat was mijn volgende vraag. Zou een eindversterker ook invloed hebben op het geluid?
Dus is het mogelijk dat ze allemaal verschillende klankkarakters hebben? Of zijn ze juist neutraal?
Mijn ervaring is dat er klankmatig weinig verschil is, maar dat het verschil zich vooral uit in rust in het geluid en een strakker laag (zeker als de eindversterker krachtiger wordt).

Citeer
Het liefste heb ik alles van Marantz. De pm14 heeft dus een betere voortrap. Dus meer vermogen dan de pm17 plus dat hij van zichzelf ook nog eens beter klinkt.
:yes:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain

Nu alleen nog de pm14 zoeken :) Er is er 1 in Belgie te koop voor 1100. Maar is dat een gangbare prijs?

Snow

Citaat van: MadVillain op mei 22, 2008, 11:40:42
Nu alleen nog de pm14 zoeken :) Er is er 1 in Belgie te koop voor 1100. Maar is dat een gangbare prijs?
Op die versterker heb ik een bod gedaan via email van 850euro. Als antwoord kreeg ik dat ie toch echt 1000 euro moest opbrengen. De PM14 schijnt een goede versterker te zijn, maar ik vindt het toch veel geld voor een apparaat uit de jaren 90. Gevoelsmatig denk ik dat hij daar ook voor minder te koop is.

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

HiFi gek

Is het dan misschien niet wijzer om voor een PM14mk2.ki te kiezen i.p.v.een PM14 .
De (ki) versie is een opgewaardeerde versie door Ken Ishiwata .

Groeten  EDWIN   B

MadVillain

die is zelfs nog zeldzamer! Ik ben hem weleens tegengekomen en de vraagprijs was toen 1500,-

iig bedankt voor alle reacties!  notworthy

Mijn keus is op de pm14 gevallen. Vooral omdat hij qua geluid weer stukken beter moet zijn.
De pm14 is al van hoog niveau. Maar ik heb gezien dat mensen de Audio Physic Virgo 2 speakers hadden icm erg dure linn spelers/versterkers. En ze waren nog niet tevreden omdat ze het idee hadden dat er nog meer uit te halen was.
Oftewel ze zijn op de groei gekocht ;-)

BLINK

De plaatsing van de luidsprekers en de acoustiek van de ruimte zijn zeer bepalend voor het geluidsbeeld. Hoezo moeten ze meer lucht verplaatsen? Of wil je gewoon een nieuwe versterker?

Invokator

Hoi mensen,

Ik ben nieuw hier, maar ik ben inmiddels al heel wat jaren een Marantz fan. Toch even reageren op de 'eeuwige' discussie tussen de PM 17 en de PM 14.

Eind jaren 90 van de vorige eeuw kocht ik een PM17 (allereerste model) en een CD17. Hier heb ik nog tot zeer voorkort heel veel plezier van gehad. Ik heb de afgelopen jaren heel veel versterkers, eindversterkers, cd spelers en speakers beluisterd, waaronder  ook de PM 14 (zowel de MK1, alsmede de MK2 en de KI versie). Het klopt helemaal dat de PM 14 meer power heeft dan de PM17, waardoor met name het laag veel stabieler wordt weergeven.

Echter, toen ik mijn PM 17 en CD 17 nog niet zo heel lang geleden verkocht en ik eigenlijk voor een PM14 icm een SA 17 wilde gaan, kruisten de PM17 MK2 M en de CD17 MK3 KI mijn pad. Deze combinatie leverde voor mij  een geluidsbeeld op, dat alle PM14 versies overtrof. Let wel, klankmatig  overtrof. Daar waar de PM14 het moet hebben van 'brute kracht', is de PM17 MK2 M  in mijn oren veel muzikaler en gedetailleerder ( toegegeven dat de cd speler natuurlijk een flinke duit in het zakje doet als het gaat om de voortgebrachte klanken :) )

Toen ik ook nog eens 2 SM 17's op de kop wist te tikken, had ik mijn Reference serie wel compleet. De combi PM17 MK 2 M (gebruikt als voorversterker) en de SM17's als eindversterkers, hebben mijn voorkeur boven een PM 14.

Eerder genoemd voordeel is dat je zowel met in SM17 als met 2 SM 17's kunt bi-ampen. Ik heb dit ook een tijd gedaan, waarbij de Pm17 Mk2 M de hoge tonen aanstuurde en de SM17's gebruikt werden om het laag l/r apart aan te sturen. Voordeel was dat je een zeer strak, gedetailleerd geluid kreeg. Nadeel was dat de muziek teveel tussen de speakers bleef zweven ipv de kamer vulde.


Allemaal een kwestie van smaak dus. Advies/devies: veel luisteren, dan pas kopen!
Succes.




TurboMarco

Citaat van: Invokator op mei 27, 2008, 20:46:50


Allemaal een kwestie van smaak dus. Advies/devies: veel luisteren, dan pas kopen!
Succes.




:yes: :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

birdy

Ik draai na 2 jaar een PM17 MKII gehad te hebben nu alweer bijna 2 jaar met een PM14 MKII KI en ben hier heel tevreden mee in combinatie met een SA17! :D
Voor het hometheatergebeuren gebruik ik een SR5300 waarbij ik de PM14 gebruik als eindversterker om mijn paar B&W nautilus 803 aan te sturen.

Dit is de hele set op myhifi.nl

http://my.hifi.nl/index.php?user=161



De PM14 MKII KI + SA17 S1

Dit is de hele set

http://my.hifi.nl/index.php?user=161
Muziek moet je niet horen, maar moet je voelen!
Marantz PM-10, Marantz SA-11 S2,  Marantz ST-15, Marantz SR-6004, Marantz BD-7004, B&W 804 D3, B&W Nautilus HTM2,  B&W LM1, Panasonic Plasma TX-P42VT30E, Philips AF977

Snow

Citaat van: birdy op mei 29, 2008, 13:34:47
Ik draai na 2 jaar een PM17 MKII gehad te hebben nu alweer bijna 2 jaar met een PM14 MKII KI en ben hier heel tevreden mee in combinatie met een SA17! :D
Voor het hometheatergebeuren gebruik ik een SR5300 waarbij ik de PM14 gebruik als eindversterker om mijn paar B&W nautilus 803 aan te sturen.

Dit is de hele set op myhifi.nl

http://my.hifi.nl/index.php?user=161



De PM14 MKII KI + SA17 S1

Dit is de hele set

http://my.hifi.nl/index.php?user=161

Prachtig. Mooie set.

birdy

Dank je, ben er ook zeer blij mee. Heb je ook gekeken op myhifi.nl? Kan nog wel een leuke stemwaardering gebuiken hoor van de echt marantzliefhebbers.

http://my.hifi.nl/index.php?user=161
Muziek moet je niet horen, maar moet je voelen!
Marantz PM-10, Marantz SA-11 S2,  Marantz ST-15, Marantz SR-6004, Marantz BD-7004, B&W 804 D3, B&W Nautilus HTM2,  B&W LM1, Panasonic Plasma TX-P42VT30E, Philips AF977