Marantz PM6007 en Kef LS 50

Gestart door Benp82, november 01, 2020, 22:10:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: RHK op november 02, 2020, 20:36:42
Ja, heb toch wel spijt dat ik de PM8000 heb weggedaan, ik vond het een prima versterker en de mooie zilverkleur.
Mij benieuwen wat je aantreft bij je technische verkenning van de 8005......
Ik had een link gepost naar de test van de nieuwe 8015 , wellicht interessant voor jou om te lezen SB.

Heb het filmpje zojuist bekeken en zowaar een no nonsense bench test.
En wat voor één!

Het blijkt een zeer goede receiver die doet wat hij moet doen.
Geen kwats uitlatingen zoals muzikaliteit, match met etc.

Heb er van genoten.

dankjewel

Directe link:

https://www.youtube.com/watch?v=V6syog2lIwo&feature=emb_title
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Ja, ik vond het ook wel nauwgezet en uitgebreid getest. Ook hun verslag daaronder was wel duidelijk.  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

CiteerGeen kwats uitlatingen zoals muzikaliteit, match met etc.
Een versterker het predicaat "muzikaal" mee geven doe je een echte muzikant toch wel tekort mee .

Maar idd een goede test . 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#18
Ben meer filmpjes van deze man aan het kijken en hij is erg realistisch en duidelijk.
SMPS power supply's zijn simpelweg bagger, en dat bestond vroeger niet.
De eerste klasse D versterkers versterkte niet recht en die ervaring had ik ook.
De latere ontwerpen zijn stukken beter en gedragen zich zoals de nog steeds meest toegepaste AB schakeling.
Wanneer kun je dan wel verschil waarnemen?
Dat is erg makkelijk uit te leggen.
Ik zeg altijd: ''What goes in must come out.''
Nu to the point: Wanneer iemand een echt lastige speaker heeft en de impedantie dipt naar b.v. 2 Ohm of nog lager kan een versterker welke te klein of niet goed ontworpen is niet recht meer kunnen versterken en dat kan hoorbaar zijn.
Ik hoor en lees steeds meer dat veel meer power de oplossing is maar dat is simpelweg not the case zoals ik hierboven beschreef. (SMPS p/sup)
Met andere woorden: Men kan 5 of zelfs 10 mille uit gaan geven maar zonder kennis van zaken kun je dus van een hele koude kermis thuis komen.
Alleen al om die reden zal ik nooit een moderne versterker kopen en het bij vintage houden.
Nu zijn mijn speakers niet vervelend en dippen naar 3,2 Ohm wat voor geen enkele versterker een probleem zou moeten zijn.
Met één van de eerste klasse D ontwerpen hoorde ik dus erg duidelijk een hooglift wat een 1 en al helemaal een 10 Khz Khz square wave bevestigde.
Bagger ontwerp dus.

Kort samen gevat: De aanschaf van een dure of peperdure versterker heeft totaal geen zin wanneer je geen moeilijke speakers hebt.

Tip 2: Hou het bij conventionele ontwerpen.

Ik heb zojuist een PM-80 onder handen genomen en zie een afwijking waar ik in later in het verslag op terug ga komen.

Tipje van de sluier: De afwijking zit in de hogere misschien net hoorbare gedeelte van het menselijk gehoor.

Een frequency sweep liet hetzelfde zien.

Mijn loads zijn niet kaal maar capacitief geladen om een reactieve load na te bootsen. 8-)
















Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Rob46

#19
Citaat van: SB_Marantz op november 03, 2020, 09:59:25
Heb het filmpje zojuist bekeken en zowaar een no nonsense bench test.
En wat voor één!

Het blijkt een zeer goede receiver die doet wat hij moet doen.
Geen kwats uitlatingen zoals muzikaliteit, match met etc.

Heb er van genoten.

dankjewel

Directe link:

https://www.youtube.com/watch?v=V6syog2lIwo&feature=emb_title

Er is toch wel zeker een relatie/match met welke luidspreker je aan een versterker hangt. Dat zeg je zelf. Moeilijk aan te sturen luidsprekers kunnen met een goede, wellicht duurdere versterker wel goed aangestuurd worden. Daarnaast heeft de beste man het wel degelijk over performance; prestatie dus uiteindelijk = muzikaliteit.


Rob46

#20
Citaat van: Rob46 op november 03, 2020, 14:40:47
Er is toch wel zeker een relatie/match met welke luidspreker je aan een versterker hangt. Dat zeg je zelf. Moeilijk aan te sturen luidsprekers kunnen met een goede, wellicht duurdere versterker wel goed aangestuurd worden. Daarnaast heeft de beste man het wel degelijk over performance; prestatie dus uiteindelijk = muzikaliteit.

Aanvulling: ik heb een niet zo conventioneel ontwerp; een goed ontworpen klasse D en daar is echt helemaal niets mis mee. Waarom de tip om het dan bij conventioneel te houden. De tijd staat niet stil. Maar ja, vroeger was alles beter......

TurboMarco

Citeerprestatie dus uiteindelijk = muzikaliteit.
En met een ziel  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Er zijn toch ook vast wel moderne versterkers met een conventioneel ontwerp?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

Niet alleen de voeding zelf, maar het totale ontwerp.
Filmpje gezien?

Zo'n nuchtere en duidelijke uitleg.
Zelfs voor de minder onderlegde moet dit te begrijpen zijn toch?

Kijk b.v. naar jouw 5005 welke nu het gebouw heeft verlaten.
Jammer dat ik nooit aan dat ding heb kunnen meten samen met jou.
Een PM-350 uit 1983 is al 3 slagen beter en wat kostte dat dingetje nu?
Ik meen 399 ouderwetse Florijnen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Dus conventionele bouw toch beter  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

#25
Buiten de fout voor game mogelijkheden, zover ik begrijp, is de SR8015 dus zo gek nog niet en een prima receiver. En eigenlijk wijken we ondertussen af van het topic, maar ja.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Citeer(Waarom zou je een game console via de receiver willen laten gaan , gewoon direct in de TV proppen. Klaar!)
Ja precies ! zo simpel is het.

CiteerVoor de rest een goede receiver.
Let wel , niet gemaakt om continue vol gas te gaan. Puur omdat de koelprofielen overbevolkt zijn.
Dat hangt helemaal af van de gebruikte speakers.
De versterker houd het in ieder geval langer uit dan onze oren ( ga dat maar eens ervaren bij ons Rob).

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

OK  :roll:

Maar hoe weet je dan of het wel of niet gemaakt is om continue vol gas te gaan? ,of anders gezegd wat versta je onder continue vol gas gaan ?
Ik zie continue in de zin van een film/concert registratie ,en natuurlijk niet 24/7  :-D

Ik ken ook mensen die alles stuk krijgen ,maar dat ligt dan eerder aan het persoon zelf dan aan het gebruikte apparatuur.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco



Welke koelprofielen zie je op deze plaatversterker?

Ik kan je wel verklappen dat deze continue (tenminste 5 uur lang) op vol vermogen kan draaien.
Ding is 200 Watt rms @ 4 Ohm ,en met een 4 Ohm nominale load erachter.

De koeler op de PM6007 lijkt mij een stuk ruimer bemeten.
Ik vrees dat een luidspreker driver eerder de geest geeft  byebye dan een versterker ,en daar heb ik meer dan genoeg voorbeelden van gezien .Verbrande spoelen, spider gescheurd , tot complete vastlopers.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#29
LOL noob  :schater:

De afgebeelde Hypex HS200 is toch echt een klasse A-B versterker in tegenstelling wat jij beweerd een klasse D te zijn (voordat jij de post veranderde).   
https://www.audioasylumtrader.com/ca/listing/DIY-Parts/Hypex/HS-200-Plate-Amp/97756

En meer eindtorren lijkt mij ook wel een noodzaak aangezien deze op 1 kanaal al 140 Watt meer kan leveren dan de 60 Watt van de Marantz.




CiteerDeze werkt op een ander principe dan de klasse B versterkers in de PM6007 en de SR8015.
Klasse A/B is Klasse A/B ,net zoals 1 Watt hoe dan ook 1 Watt is. Het is in beide gevallen principieel een klasse A/B versterking.
Het koelblok vd PM6007 is gezien het uitgangsvermogen van 2x60 Watt @ 4 Ohm royaler bemeten dan wat jij probeert te zeggen.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)