Marantz PM 72

Gestart door Ronnie61, oktober 25, 2020, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie61

Van de week komt mijn Marantz PM 72 bij mij binnen, mijn laatste Marantz was een PM 7000, zijn beide modellen qua sound wat met elkaar te vergelijken ? en weet iemand waar een User manual is te vinden ? het enige wat ik tegenkom zijn Service manuals... Niet dat het nodig is om de Marantz te kunnen bedienen, maar ik maak het graag altijd compleet  :-D wat mij ook opvalt is dat ik twee verschillende opgaves van het vermogen op internet tegenkom, op Hifiengine wordt 2x120W bij 8oHm opgegeven, maar ik kom ook 2x100W hier en daar tegen, wat is nu juist ?

JohnWx

Nou service manual wel makkelijk voor die mooie versterker hij is al op leeftijd of heeft hij al revisie gehad

Als het goed is moet je niks merken van verschil hij versterkt alleen doet hij dat wel is er 1 van beide niet goed


   
2 x 120 W / 8 Ohm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ronnie61

Citaat van: John Wx op oktober 25, 2020, 22:06:00
Nou service manual wel makkelijk voor die mooie versterker hij is al op leeftijd of heeft hij al revisie gehad

Als het goed is moet je niks merken van verschil hij versterkt alleen doet hij dat wel is er 1 van beide niet goed
   
2 x 120 W / 8 Ohm

Oke bedankt, maar er staat dus ook 100W RMS op je schema, dus dat hou ik dan maar aan  :wink:
De PM 72 komt van de 1e eigenaar, is in nieuwstaat en is weinig gebruikt, er is nog nooit iets aan gedaan, open maken doe ik hem sowieso wel om even te kijken hoe het er van binnen uitziet  :-)

Ron

JohnWx

Citaat van: Ronnie61 op oktober 25, 2020, 22:22:16
Oke bedankt, maar er staat dus ook 100W RMS op je schema, dus dat hou ik dan maar aan  :wink:
De PM 72 komt van de 1e eigenaar, is in nieuwstaat en is weinig gebruikt, er is nog nooit iets aan gedaan, open maken doe ik hem sowieso wel om even te kijken hoe het er van binnen uitziet  :-)

Ron

Weinig gebruikt zegt niets over interne sommige onderdelen en hij is al 40 jaar oud
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ronnie61

Citaat van: John Wx op oktober 26, 2020, 12:28:39
Weinig gebruikt zegt niets over interne sommige onderdelen en hij is al 40 jaar oud

Precies, vandaar dat ik hem ook eerst open maak of er uitwendig al iets te zien valt  :-)

JohnWx

Citaat van: Ronnie61 op oktober 26, 2020, 16:09:51
Precies, vandaar dat ik hem ook eerst open maak of er uitwendig al iets te zien valt  :-)

Meten is weten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Begrijp ik het goed dat de 7000 weg is?
Bekende problemen bij deze modellen zijn: Gescheurde soldeerverbindingen op met name het driverboard en versleten relais.
Ook kunnen switches vies zijn, en dan met name bij de 72.


Het afregelen van de 7000 en 8000 duurt zeker wel een drie kwartier.
Dan is de versterker pas stabiel.

Het max uitgangsvermogen vind ik niet belangrijk en zijn bij beide modellen zo goed als gelijk.
In kwalitatief opzicht zijn deze wel gelijkwaardig te noemen.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ronnie61

#7
Vandaag is de PM 72 binnen gekomen, ziet er aan de buitenkant echt uit als nieuw, zit geen gebruiksspoortje op, maar dat zegt natuurlijk niets, de kap eraf gehaald en kwam aardig wat stofnesten tegen  :-D de stofzuiger en een kwast er doorheen gehaald en toen zag de binnenkant er ook erg mooi en nieuw uit, de kast omgedraaid en de bodemplaat verwijderd die toegang geeft tot de printplaat, en daar kwam ik een reparatie tegen, ik ben niet echt een schema lezer dus heb geen idee wat ze hier hebben verbonden, maar wellicht is het voor iemand hier duidelijk wat ze hebben gedaan  :lol: overigens heb ik hem wel gewoon aangezet en na een paar uur toen die goed warm was getest, alles werkt zoals het hoort en het klinkt echt goed, lijkt inderdaad wat op de 7000 qua sound, dit is de reparatie :
ps. overigens heb ik er maar €30 voor betaald...

SB_Marantz

De versterker is zo te zien compleet origineel , geen reparatie genoten, en ik zie in 1 oog opslag scheurtjes al dan niet beginnende op het driverboard.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ronnie61

#9
Citaat van: SB_Marantz op oktober 27, 2020, 15:08:08
De versterker is zo te zien compleet origineel , geen reparatie genoten, en ik zie in 1 oog opslag scheurtjes al dan niet beginnende op het driverboard.

Geen reparatie ? dus die elco hoort daar normaal te zitten bedoel je ?  :-o  en waar zie je scheurtjes... ?