Slecht geluid met Marantz PM4001 versterker en Marantz cd-speler cd-48

Gestart door PeterStereo, oktober 22, 2020, 19:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

 stupid

Er gaat niets boven een goede koptelefoon. Alleen zo weet je dat je je akoestiek niet de schuld kan geven.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

PeterStereo

#16
Geweldig bedankt voor alle tips  :yes: Met een eenvoudig headsetje van Philips klinken zowel de Marantz PM4001 versterker als de Marantz cd-48 cd-speler uitstekend. Ik heb beide keren de headphone in de headphone-ingang voorin gestopt. Ook linker- en rechterkanaal getest. Het geluid is beide keren helder, tikkeltje warm maar verder niet gekleurd.
Met de Marantz versterker klinken alle bronnen, waar je zelf een geluidsdrager aandraagt, slecht op de Magnat MSP60-boxen: dus platenspeler, cassettedeck en cd-speler. Dit klinkt wollig en opgepompt. Wat wel prima en zelfs erg goed klinkt zijn indirecte bronnen, dus het radiogeluid via de tuner en vooral het tv geluid (tulpkabel naar verdeelkastje boven tv).
Maar zie daar, ik draai nu al een paar uurtjes op de AR3a speakers met ietwat verrotte tweeters(en misschien ook versleten middentonen)  en dat is een aangename rust en klinkt veel evenwichtiger en warmer dan de Magnat. Ik heb bij aansluiting alleen de draden van de speakers omgewisseld, dus dezelfde draden achterin de versterker laten zitten. Nu ben ik dat geluid wel al meerdere decennia gewend. Plus de AR3a's zijn wel een slagje groter, nl. 63 cm hoog ipv 51,5 cm (Magnat)
Het moet dus aan de Magnat liggen, die alom geprezen wordt. Deze heb ik 2e hands gekocht, wel van een betrouwbare koper, dacht ik. Misschien dat er dus iets aan de speakers kapot is. Moet ik naar een ander draadje verhuizen...  :oops: Of het is de combinatie van versterker vs speakers, die niet werkt? Of komt het doordat de speakers kleiner zijn? Ik kan aan een oude versterker komen. Daar ga ik morgen de Magnats nog eens mee testen. Kijken of ze dan nog zo slecht klinken. Zoja, dan ligt het dus aan de speakers en is er met de Marantz apparatuur niets mis.

Maus

Ik mis ergens de plaatsing, in het verhaal.

Als je die moderne Magnats vergelijkt met oude wollige AR's, vind ik het niet vreemd dat je die AR's beter vind. Maar heb je een ruimte met vrij veel steen (vloer, muren etc) zonder veel stof zoals gordijnen, hoor je vaak meer of scheller hoog.

Frits Denon

Hier een link met meer info over de AR: https://www.vintage-speaker-review.com/2012/03/acoustic-research-3a-ar-3a-review.html

Dit lezend zou ik eerder op zoek zijn gegaan naar een setje Kef, B&W of Celestion i.p.v. Magnat.

Misschien kun je de AR's laten reviseren. Je zou Total Speaker Repair eens kunnen benaderen: https://www.total-speaker-repair.nl/ Hij is een vakman op dit gebied.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Ik was IMF nog vergeten. Hier staat nog een (voor IMF bijzonder) paartje CM2A, heb ik op MP staan.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Citaat van: Maus op oktober 24, 2020, 02:17:39
Ik mis ergens de plaatsing, in het verhaal.

Als je die moderne Magnats vergelijkt met oude wollige AR's, vind ik het niet vreemd dat je die AR's beter vind. Maar heb je een ruimte met vrij veel steen (vloer, muren etc) zonder veel stof zoals gordijnen, hoor je vaak meer of scheller hoog.

Zo ken ik iemand die continu speakers / versterkers etc aan het kopen is omdat hij denkt dat het daaraan ligt.
Die persoon heeft dus een keiharde akoestiek, geen gordijnen en een kale vloer met plavuizen.
Nee, het ligt aan de versterker en dan weer aan de speakers.
Mijn voorstel was dus om gordijnen te kopen en eventueel een vloerkleed.
Ook galm is/was een groot probleem aldaar.
De akoestiek maakt of breekt de weergave en uiteraard doet de speaker ook nog een duit in het zakje.
De AR heeft een defecte tweeter dus je mist al 50% hoogweergave.
Ik weet niet wat voor een type tweeter er in zit maar dat is zo gevonden.
Als het een oude papercone is dan is het hoog sowieso aan de matte kant.
De metal dome van de Magnat is een heel stuk frisser.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#21
De MSP zijn oud en de AR stokoud.
De keuze is reuze in speakerland.
Het is maar wat de TS wil.
Persoonlijk vind ik de MSP series niet de mooiste lijn van Magnat.
De grotere All ribons en zero series zijn van een iets andere orde.

Ik hou het voorlopig nog bij de Klipsch RF7mk1.  8-)
Soms wil ik wel eens wat proberen zoals de Tannoy D-700/900 maar heb al zoveel hier gehad.
Denk wel 40 verschillende merken en types....van zelfbouw tot Magnepan en weer terug maar nee.
Het merendeel door/van een vriend die elke week met speakers aan kwam zetten, al dan niet nieuw of gebruikt.
Er zaten peperdure jongens tussen.
Leuke tijd was dat.
Op een gegeven moment is het wel klaar en moet je tevreden zijn.

Ik wens de TS in ieder geval veel succes met zijn keuze.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

PeterStereo

#23
Citaat van: Frits op oktober 24, 2020, 08:25:38
Hier een link met meer info over de AR: https://www.vintage-speaker-review.com/2012/03/acoustic-research-3a-ar-3a-review.html

Dit lezend zou ik eerder op zoek zijn gegaan naar een setje Kef, B&W of Celestion i.p.v. Magnat.

Misschien kun je de AR's laten reviseren. Je zou Total Speaker Repair eens kunnen benaderen: https://www.total-speaker-repair.nl/ Hij is een vakman op dit gebied.
Okay, klopt idd dat de AR3a (Improved eigenlijk, was ik vergeten te melden) wollig klinken, maar ik hou erg van die laidback, warme sound. Ik zal die Speaker Repair eens benaderen en bedankt voor de tips voor overige merken. B&W had ik al in gedachten. Verder ben ik zelf totaal geen techneut met 2 linkerhanden, maar wel een aardig gevoel en gehoor voor muziek. Ik kies idd voor boxen weer verkopen en dan ander merk of de speakers laten reviseren (de bassen zijn ooit gereviseerd en de rubber ringen nog zgan). Ik beluister mijn muziek in een normale bewoonde kamer, dus met vloerbedekking, met veel ramen. Maar op zich maakt dat in dit geval niet uit, omdat het om de vergelijking van de twee speakers gaat met dezelfde versterker. Conclusie is dus dat het niet aan de Marantz versterker en/of de Marantz cd speler ligt. 
Weet iemand of het aan de combinatie van Marantz versterker met Magnat met MSP60 boxen kan liggen? Ik had dat gedoe over Ohms gelezen en daar leek het me ook niet aan te liggen.  Mocht iemand nog een adresje weten voor reviseren van AR3a Improved in de buurt van Den Bosch...

JohnWx

Citaat van: PeterStereo op oktober 24, 2020, 14:13:25
Okay, klopt idd dat de AR3a (Improved eigenlijk, was ik vergeten te melden) wollig klinken, maar ik hou erg van die laidback, warme sound. Ik zal die Speaker Repair eens benaderen en bedankt voor de tips voor overige merken. B&W had ik al in gedachten. Verder ben ik zelf totaal geen techneut met 2 linkerhanden, maar wel een aardig gevoel en gehoor voor muziek. Ik kies idd voor boxen weer verkopen en dan ander merk of de speakers laten reviseren (de bassen zijn ooit gereviseerd en de rubber ringen nog zgan). Ik beluister mijn muziek in een normale bewoonde kamer, dus met vloerbedekking, met veel ramen. Maar op zich maakt dat in dit geval niet uit, omdat het om de vergelijking van de twee speakers gaat met dezelfde versterker. Conclusie is dus dat het niet aan de Marantz versterker en/of de Marantz cd speler ligt. 
Weet iemand of het aan de combinatie van Marantz versterker met Magnat met MSP60 boxen kan liggen? Ik had dat gedoe over Ohms gelezen en daar leek het me ook niet aan te liggen.  Mocht iemand nog een adresje weten voor reviseren van AR3a Improved in de buurt van Den Bosch...

Denk zelf dat het aan de speaker dan ligt de versterker is goed en cd speler

Maar zou ze toch laten reviseren schat de Magnat wel wat hoger in ipv die schoendozen maar een setje gereviseerde 3A's kunnen ook leuk zijn maar is mijn mening

Maar voor het geld van een revisie koop je voor weinig een setje op MP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

PeterStereo

Ik weet dat ik met de keuze van speakers wat afdwaal van deze forumcategorie, maar... het Ohm-gedoe kan dus niet van invloed zijn op deze combi? Dan a) is er iets kapot aan de speakers of b) is Magnat MSP60 niet mijn smaak. Ik hoop dat revisie betaalbaar is. Wil ik ook het liefste doen. Marktplaats blijft wel gokwerk, er kunnen altijd verborgen gebreken in zitten, die je niet direct hoort. Nog 1 vraagje: de AR3a Improved is een slag groter. Dat scheelt toch meestal in het geluid (zonder te willen generaliseren natuurlijk)? Dan heeft het geluid vaak meer ruimte toch, en klinkt het minder opgesloten, toch?

JohnWx

Citaat van: SMarcelS op oktober 24, 2020, 16:48:48
Als je op marktplaats een tweede hands setje aanschaft zijn die in dezelfde staat als zijn oude.
revisie loont dus .


Voor 150 euro kom je een hoop leuks tegen van recente tijden


Als je het zelf kan tuurlijk maar niet ga het toch geld kosten en sommige hebben als hobby wisselen  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: SMarcelS op oktober 24, 2020, 21:22:59
Ik kan veel zelf , en dat scheelt in de kosten.

Ik kom tot kabels maken interlink en speakerkabel  hello netjes met krimpkousje etc mooi WBT soldeer  clown1



En openschroeven apparaat
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.