Slecht geluid met Marantz PM4001 versterker en Marantz cd-speler cd-48

Gestart door PeterStereo, oktober 22, 2020, 19:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterStereo

Iemand ervaringen met een Marantz PM4001 versterker en/of de Marantz cd-speler cd-48?
Ik heb beide en ik heb Magnat MSP60-boxen.De cd-speler is wel helder maar geeft te scherpe hoge klanken, soms een hiss- geluid. De versterker gaat op zijn 3 al op zijn maximum. De totale combinatie is zeer ongelukkig. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik weet dat het een algemene vraag is, maar alle tips zijn welkom.

MarkG

Hoe heb je de cd-speler aangesloten? Niet toevallig per ongeluk op de phono ingang?

Maurice

Hele goede vraag, waar je waarschijnlijk niet snel uit zal komen.

Ik word getriggerd door twee opmerkingen: 1) hoe weet je zeker dat je cd-speler te scherpe hoge klanken geeft? 2) wat bedoel je met "de versterker gaat op zijn3 al op zijn maximum"?

Uiteraard moet een set in zijn geheel matchen, inclusief de akoestiek waarin het gebruikt wordt. In harde ruimtes met veel steen en glas kan het geluid ook erg hard worden.
Maar de set moet ook technisch in orde zijn, en jouw set is niet de jongste meer. Condensatoren worden slechter, net als tinverbindingen. Heb je al een keer een onderhoud aan je apparaten laten uitvoeren?

Ik zie in elk geval niet een directe mismatch binnen je set, hooguit smaaknuances. Daarom denk ik eerder aan akoestiek of iets technsich.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: MarkG op oktober 22, 2020, 21:25:32
Hoe heb je de cd-speler aangesloten? Niet toevallig per ongeluk op de phono ingang?
goeie!
En check ook nog even of je speakers wel goed aangesloten zijn aan zowel de versterkerkant als de luidsprekerkant. Je zou niet de eerste zijn die een set uit fase aansluit (zelf ook ooit een keer gedaan).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

PeterStereo

#4
De speakers zijn goed aangesloten met iets dikkere kabels van de bouwmarkt (geen audiofiele). Ze staan in een normale huiskamer 5 bij 7 meter met meubilair. Ik kan de volumeknop van de Marantz versterker tot standje 3 openen en daarna wordt het lawaaiierig. De Marantz boxen klinken erg helder/schel, opgepompt en 'in your face', niet relaxt, al is de dynamiek/diepgang van het geluid goed. Persoonlijk vind ik ook dat de hoge tonen veel te breed worden uitgesmeerd, alsof je ze in een tunnel hoort.  De middentonen en de bassen klinken rommelig. De enige muziek die goed klinkt is klassiek, synthesizermuziek en akoestische muziek. Zodra er gitaren in voor komen of vette bassen, klinkt het erg slecht en wollig. Zowel rock, dance als pop klinken niet goed. Ik heb hier ook nog mijn oude AR3a boxen staan, die nu enigszins kapot zijn, maar die klonken altijd veel relaxter, meer op de achtergrond. Misschien is het gewoon een kwestie van smaak? De cd-speler klinkt helder/schel, maar laat wel alles horen, ook de kleinste details van de muziek. Ik beoordeel het geluid terwijl de bas en hoge tonen knoppen van de versterker in het midden staan, dus neutraal. En wat betekent het als de volumeknop van de versterker maar tot 3 kan?

SB_Marantz

Wanneer je een cd speler op de phono input aan zou sluiten ga je een enorme vervorming en een uitermate slecht geluid horen. Door oversturing en RIAA correctie maar ik vraag me af of dit het geval is?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM


Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

PeterStereo

#8
Ja, de versterker klinkt dan veel beter, ondanks dat van die AR3a's in elk geval van 1 box de tweaters kapot zijn. Maar toen ik de Marantz cd-48 cd-speler kocht, merkte ik wel meteen de hogere, schelle klanken. Net iets te schel. Met de AR3a speakers kan de versterkerknop van de Marantz PM4001 ook verder omhoog, zeker tot 5 (als de buren weg zijn) bij meer sfeermuziek zoals bijv. Pink Floyd. Dus dan heb ik veel meer speling in het geluid. Ik kan immers nog finetunen met de treble en bas. Misschien dat het dan idd gewoon aan de Magnat-speakers ligt. Ik ga komende weken de AR3a weer eens uitgebreid luisteren. Blijft wel probleem 1 : Marantz-cd speler klinkt te schel. Dit wordt dan met de heldere klank van Magnat nog eens versterkt.

Frits Denon

Lijkt inderdaad een verschil tussen speakers te zijn. Ik ken ze beide niet, maar daar kan een groot verschil in zitten.

Hoe en met wat voor kabel is de CD speler aangesloten?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

PeterStereo

#10
cd-speler is aangesloten met een normale, goede kwaliteit tulpkabel. Er wordt elders op internet wel gerept over die sissende klank bij hoge tonen. De reviews voor deze cd-speler variƫren van zeer goed tot zeer slecht. Het is overigens wel een 2e-hands hoor.

JohnWx

Citaat van: PeterStereo op oktober 23, 2020, 16:38:28
cd-speler is aangesloten met een normale, goede kwaliteit tulpkabel. Er wordt elders op internet wel gerept over die sissende klank bij hoge tonen. De reviews voor deze cd-speler variƫren van zeer goed tot zeer slecht. Het is overigens wel een 2e-hands hoor.

Dat ligt eerder aan de speakers als men over de sssssssen praat maar die blijven moeilijk maar het is een fatsoenlijke speler maar wat het is ?

En als je een gsm erop aansluit met een 2 x tulp naar jack
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

PeterStereo

Die sss-en wordt op Audioreview.com wel door iemand nadrukkelijk genoemd.

Zie dit citaat in Audoreview.com:

Weakness:

Build quality is K-Mart cheap, or below. Overall, the 48 is an imitation Marantz, despite high reviews here.

At first I thought this was an unusually good player, but more extended experience has shown otherwise. This player smears the treble far too much...listen, for example, to Helen Merrill on "You'd Be So Nice To Come Home To." The S sounds are unbearable, like quick hits of sandpaper. I have an older Rotel that makes this song not only bearable but most enjoyable. Also, the musicality the Marantz initially seemed to have was artificial, like a cheap player tuned to sound really great. Which is exactly what this one, in the end analysis, is.

Iemand ervaringen met deze Marantz cd-speler of met deze Marantz versterker?

JohnWx

Citaat van: PeterStereo op oktober 23, 2020, 20:31:10
Die sss-en wordt op Audioreview.com wel door iemand nadrukkelijk genoemd.

Zie dit citaat in Audoreview.com:

Weakness:

Build quality is K-Mart cheap, or below. Overall, the 48 is an imitation Marantz, despite high reviews here.

At first I thought this was an unusually good player, but more extended experience has shown otherwise. This player smears the treble far too much...listen, for example, to Helen Merrill on "You'd Be So Nice To Come Home To." The S sounds are unbearable, like quick hits of sandpaper. I have an older Rotel that makes this song not only bearable but most enjoyable. Also, the musicality the Marantz initially seemed to have was artificial, like a cheap player tuned to sound really great. Which is exactly what this one, in the end analysis, is.

Iemand ervaringen met deze Marantz cd-speler of met deze Marantz versterker?

Mening van 1 iemand ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Die MSP is een hele goede en zeer fatsoenlijke speaker

Evenals de cd speler
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.