Upgraden PM-8006 naar Model 30 of PM-12SE

Gestart door jackflash, december 20, 2023, 09:37:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jackflash

Citaat van: Hoewie Loewie op december 21, 2023, 20:47:55Hoi. Ik denk dat je met een PM8006 al een heel behoorlijke versterker hebt. Bovendien een mooi ding om te zien. Overigens merk je in een latere post op, dat je de set al 15 jaar hebt maar een PM8006 is volgens mij hooguit nog maar een jaar of vier op de markt.
Klopt! Ik ben 15 jaar geleden begonnen met de Surround SR8002 en de Tannoy speakers. De stereo amp en de platenspeler heb ik er idd later aan toegevoegd. De PM8006 is inderdaad geen slechte versterker. Echter als ik ook voor andere speakers ga (bijv. B&W703 S3 die ik op het oog heb), vraag ik me af of de versterker deze speakers aan kan (al dan niet terechte aanname).

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

Indeed, maar zoals al vermeld... verwacht een gebrek aan laag.

Bestel eens een set B&W's om thuis te luisteren met een respectabel omruil beleid.
Luisteren in een audiozaak is lief leuk en aardig, maar thuis klinkt het toch weer anders.

Blind afgaan op adviezen van audio zaken is ook geen goed idee was ik al achter, blij dat ik eigenwijs ben :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

mountainbiker

Citaat van: Emiel77 op december 21, 2023, 21:17:40Eens, heb mijn sub ingesteld op een crossover van 60 Hz, lijkt me het beste te bevallen met de Quadrals.
Volume niet te hoog ingesteld, de sub is aanwezig, maar niet overheersend.

Toonregeling staat ook uitgeschakeld voor de Quadrals, draaien netjes source direct.

Kost even tijd, maar ouderwets op het oor instellen is wat mij betreft onderdeel van het geheel :-D
Hier een rekenhulp voor het instellen van de sub.
 https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Emiel77

Leuk bedacht die rekenhulp, maar zoals al gemeld, ik stel de boel af op basis van mijn gehoor.
Tis afgesteld, klinkt goed voor mij, geen theoretische bevestiging voor nodig :-D

Ieder die wel hulp ondervind door de rekenhulp: doe er je voordeel mee :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Hoewie Loewie

Citaat van: jackflash op december 21, 2023, 14:11:02minder ruis en andere ongewenste bijgeluiden.
Ik ga er maar een vanuit, dat je dit niet mist maar er juist van af wil. :-)  Maar je opstelling ruist dus? En wat voor ongewenste bijgeluiden heb je dan? Het ligt niet direct voor de hand dat dit, gezien de jonge leeftijd, aan de PM8006 ligt. De boxen dan? Ligt ook niet echt voor de hand. De bron(nen)? :?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

jackflash

Citaat van: Hoewie Loewie op december 22, 2023, 13:22:33Ik ga er maar een vanuit, dat je dit niet mist maar er juist van af wil. :-)  Maar je opstelling ruist dus? En wat voor ongewenste bijgeluiden heb je dan? Het ligt niet direct voor de hand dat dit, gezien de jonge leeftijd, aan de PM8006 ligt. De boxen dan? Ligt ook niet echt voor de hand. De bron(nen)? :?

Iemand vroeg wat ik wilde verbeteren en toen gaf ik aan dat ik het geluid wil optimaliseren en alle bijgeluiden zoals ruis, wil verminderen. Dat laatste is niet echt een groot probleem, maar het kan altijd beter. Het gaat me meer om de muziek beter te laten horen zoals hij bedoeld / opgenomen is, instrumenten beter tot zijn recht laten komen. Ook dat is niet slecht nu, maar ik zou willen kijken hoe ik dat nog kan maximaliseren. Eigenlijk waar iedereen op dit forum naar op zoek is ;)

JohnWx

Citaat van: jackflash op december 22, 2023, 14:51:22Iemand vroeg wat ik wilde verbeteren en toen gaf ik aan dat ik het geluid wil optimaliseren en alle bijgeluiden zoals ruis, wil verminderen. Dat laatste is niet echt een groot probleem, maar het kan altijd beter. Het gaat me meer om de muziek beter te laten horen zoals hij bedoeld / opgenomen is, instrumenten beter tot zijn recht laten komen. Ook dat is niet slecht nu, maar ik zou willen kijken hoe ik dat nog kan maximaliseren. Eigenlijk waar iedereen op dit forum naar op zoek is ;)

Dat ga je met geen versterker oplossen alleen speakers en de akoestiek veranderen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jackflash

Verrassende wending: ik kan voor 2000 euro een gebruikte PM-KI Ruby kopen. Van wat ik lees en mensen me ook aanbevelen, is dat een goed apparaat. Eigenlijk veel overeenstemming (qua performance) met de Model 30, maar een betere Phono trap, en  betere gebruikte materialen (meer koper) en ook wat meer 'poeha'. Is dit een goede deal?

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

jackflash

Citaat van: Frits Denon op december 22, 2023, 20:53:13Je krijgt hier wel een beeld qua prijs: https://www.hifishark.com/search?q=Marantz+PM-KI+Ruby
Zo ben ik ook in contact gekomen met 1 van de verkopers aldaar.

mountainbiker

Citaat van: Emiel77 op december 21, 2023, 22:41:39Leuk bedacht die rekenhulp, maar zoals al gemeld, ik stel de boel af op basis van mijn gehoor.
Tis afgesteld, klinkt goed voor mij, geen theoretische bevestiging voor nodig :-D

Ieder die wel hulp ondervind door de rekenhulp: doe er je voordeel mee :-D
Dan bestaat de kans dat je installatie geluid produceerd dat je niet kan horen (misschien de buren wel).
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Emiel77

Kan zijn dat de Ruby een betere match is met de Tannoy's, maar dan vergeten we de ruimte zelf weer...
Hoe ik over de mogelijk toekomstige B&W's denk had ik al aangegeven, dat verandert niet :-D

Zou geen wonderen verwachten van de Ruby, zou eerder een beter matchend paar speakers voor de 8006 zoeken en/of iets met akoustisch werk aan de luister ruimte zelf doen eigenlijk, just my thoughts...

En zoals ook al eerder aangegeven: kijk eens naar je bronnen, hier kan ook een (deel) van het probleem liggen.

Als je perse voor de Ruby wil gaan, ook prima, maar ga dan niet zeuren als het tegenvalt, er is inmiddels genoeg gemeld dat de 8006 het probleem hoogstwaarschijnlijk niet is (niet lullig bedoeld ook).
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Citaat van: mountainbiker op december 22, 2023, 22:07:57Dan bestaat de kans dat je installatie geluid produceerd dat je niet kan horen (misschien de buren wel).

OK ik hap even...
In het verhaal aldaar mis ik dan nog een aantal dingen, bijvoorbeeld dempingsfactoren van bouwconstructies.

Dunne cq lichte scheidingswanden en vloeren geven vaak problemen met geluidoverdracht, hier geen last van (beton en metselwerk, het heeft massa en dempt hier voldoende) en nooit klachten gehad van de buren ook.

De tool mist dus nadere info over geluid en trilling overdracht door diverse constructies, ga ik nu niet inhoudelijk op in ook, heb vakantie :-D 
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Ook even mijn mening hier posten. Zeker in verband met de 703's die je op het oog hebt.

Zie dat je een versterker hebt die dips tot 2ohm zonder 1 probleem kan opvangen.

de KI Ruby zou normaal gezien dit perfect kunnen doen.

Maar langs de andere kant de 703's vind ik persoonlijk weg gegooid geld  frusty  shutup . Voor hetzelfde geld heb je al 804S of zelfs 804D speakers die de 703 zonder 1 probleem wegspelen.

Ik heb de 703's al enkele keren gehoord en ik vind ze tov mijn CDM7 NT's enorm teleurstellend.