Mening gevraagd betreffende Marantz(1060) recap-enthousiaste beginneling

Gestart door robbe_15, mei 23, 2011, 18:13:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbe_15

Graag zou ik de mening van enkele ervaren forumleden horen betreffende recappen. HLP

Was van plan een Marantz 1060 naar een bekend forumlid (HAL :wink:)  te sturen doch verzendingskosten heen en terug vanuit het buitenland waren redelijk veel.
Daar ik toch iets van solderen ken heb ik me gewaagd aan het vervangen van enkele componenten van de voorversterker (transistoren en Elco's).Hierbij heb ik me veiligheidshalve aan de originele waarden gehouden. Gelukkig is mijn probleem van gekraak opgelost. :-P
Ik vraag me af of het recappen niet tot een hype geworden is? Hoever moet men gaan ? Moet elke  ELCO er aan geloven ?
Recap van voorversterker en phono zijn volgens mij  nuttig,wat met eindversterker,power supply en de grote voedingelco's indien de versterker goed werkt ?
Zijn er specifieke merken voor specifieke toepassingen ?Ik dacht er aan alles te doen met Panasonic FC ? Iemand ervaring hiermee ?
Eventueel voor voorversterker en phono versterker Elna Silmic II ?

Heb de 2SC 1000 transistoren vervangen door 2SC1815(Toshiba),volgens ander forum goede vervanger.
Nu eventueel de 2SA493,is deze complementair aan de 2SC1000 ? Zo ja dacht ik aan vervanging met 2SA1015 ?

Graag jullie mening.
robbe




mountainbiker

Recappen is geen hype maar werkt echt.Ik heb sinds januari 3 versterkers onder handen genomen waaronde 2 van Marantz en 1 van Denon en ik kan je zeggen wat een wereld van verschil. Gewoon ALLE elco's eruit mikken en vervangen zonder door te meten. Tranistors en andere onderdelen heb ik niet vervangen en de apparaten werken nog goed.
Ik heb de orginele capaciteit genomen en hogere voltage waardes gebruikt behalve voor de voeding.De voeding van de marantz pm 35 Se heb ik verhoogd van 6800uf naar 10000uf en de Marantz pm 40 van 8400 naar 10000uf en van de Denon 2 keer 4800uf naar 1 keer 6800 en 1 keer 4800 uf per kanaal en natuurlijk hogere voltage waardes. Panasonic is een goed merk (pas op met goedkope Chinese merken met rare namen!!!!) maar vraag voor de zekerheid hal9000 ook nog maar om advies die weet wel van wanten.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

HAL9000

Ik begreep het bericht niet,  Kraakt de versterker nu nog?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

robbe_15

Nu niet meer mede door jouw raad  :wav:
Heb voorlopig enkel transistoren SC1000 vervangen en enkele ELCO's in linker kanaal(Panasonic FC).
Uiteraard moet dit nog verder afgewerkt worden.


HAL9000

Altijd systematisch te werk gaan,  alles recappen of niks,  en  beide kanalen gelijk aan waarde en types.
:-o

meestal zit de kraak bij 1060 in de eindversterker.  Deze voorversterkers  worden heel erg hoog gehouden voor hun klank.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

robbe_15

Citeermeestal zit de kraak bij 1060 in de eindversterker
Was wel degelijk voorversterker want als ik die verbind met een andere eindversterker was er ook gekraak.Omgekeerd,een andere pre verbonden met de 1060 eindversterker gaf geen problemen.Bij wisselen kanalen aan de achterkant tussen pre en main verschoof het gekraak naar de andere (rechter) kant.

Moet zeggen ben onder de indruk v/d 1060 en hoop door een recap het geluid NIET in de slechte zin te veranderen. :?

Uiteraard wordt nu alles verder afgewerkt doch eerst raad vragen aan ervaren gebruikers betreffende welke ELCO best is voor welke toepassing

Niet te geloven dat de eigenaar deze versterker naar het stort ging doen,men zou hem bijna  violent1

PS:HAL,heb je tip i.v.m. kalkpapier gelezen en toegepast in mijn 2235B.........fantastisch resultaat.

mountainbiker

Naar de stort? Doen ze dat ook waar jiij woont in het buitenland ( had ik begrepen uit je eerdere tekst) Is toch doodzonde man!! Zo hebben kennisen van mijn moeder een pm35se gered bij het grofvuil die nu gerestaureerd bij mij thuis staat te draaien.
Dat kalkpapier waar je het over had zit dat soms tussen de eindtransistors en de koeling? Ik ben namelijk een keer een soort "papier" tegengekomen bij een reparatie.
Succes verder met de restauratie!!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

robbe_15

Nu buitenland,in dit geval Belgiƫ (nog steeds zonder regering redface).
Met  de tip van kalkpapier bedoelde ik eigenlijk de display,die is terug mooi blauw,inderdaad op het chassis is ook papier gekleefd om kortsluiting te voorkomen zeker ?

Heb het net toegepast op een marantz 2235B die ik in ruil kreeg voor een Akai versterker van de 80-jaren.zat volledig onder het stof en werd niet meer gebruikt..........na grondige reiniging,nieuwe lampjes en kalkpapier

Tevens daar de grote ELCO's vervangen door ELNA for audio die ik ooit uit een defecte Sony versterker gehaald heb omdat ze toevallig identieke waarden hadden...kon het niet laten  pompom. Moet ze wel nog beter fixeren daar ze kleiner zijn.Schijnt nog goed te zijn die ELNA  for Audio..iemand ervaring hiermee ? Heeft vervangen van deze voedingselco's eigenlijk een grote invloed op de geluidskwaliteit ?

HAL9000

Citaat van: mountainbiker op mei 24, 2011, 21:12:20
Naar de stort? Doen ze dat ook waar jiij woont in het buitenland ( had ik begrepen uit je eerdere tekst) Is toch doodzonde man!! Zo hebben kennisen van mijn moeder een pm35se gered bij het grofvuil die nu gerestaureerd bij mij thuis staat te draaien.
Dat kalkpapier waar je het over had zit dat soms tussen de eindtransistors en de koeling? Ik ben namelijk een keer een soort "papier" tegengekomen bij een reparatie.
Succes verder met de restauratie!!!

Neen!  dat zit absoluut niet tussen  transistoren en koellichamen.  Dat is mica (kristal), soms heb je dat  speciale kunstof dat  warmer dan 200 graden kan worden zonder te  smelten. Als je kalkpapier tussen het koelichaam doet en  de eindtransistor  met metalen achter lichaam, is er direct  kortsluiting. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mountainbiker

Bedankt Hal9000.Weer wat wijzer geworden.Mica heb ik vroeger wel op school gehad maar wist niet dat het er zo ook uit kon zien.Net een soort papier
Word of werd dat altijd bij eindtransistors gebruikt om deze fysiek te scheiden van het koellichaam? En is er verschil tussen oude Marantz zoals de 1060 en de nieuwere modellen?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1