Bromtoon door MA-500 - vermoedelijk aarding

Gestart door Tigger, november 04, 2010, 15:50:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepioneer

en ? ben je nog bezig geweest met de aardlus???

er staan nog 5 ma's op markplaats niet iets voor jou ?  HB leuk voor de surround speakers
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

De afgelopen week helaas geen enkele tijd gehad om e.a. te doen aan de aardlus, dus de fronts en de center hebben allen nu nog steeds 1 MA.

Ik zag de advertentie inderdaad: wel lekker dichtbij en de prijs is ook nog goed.....  shutup

Misschien dat ik morgen tijd heb.......om de aardlus weg te krijgen......



Nee!!! Die andere MA's ga ik NIET kopen!!!......
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Vanavond e.a. geprobeerd: alle MA's met elkaar verbonden via het chassis, vervolgens 1 kabel naar het chassis van de SR en 1 kabel naar een verdeelblok...... Ook dat mocht niet baten.....  :cry:
De kabel naar het chassis van de SR en de kabel naar het verdeelblok heb ik er inmiddels weer af gehaald, de rest van de MA's zijn nog met elkaar verbonden.

Ik denk dat ik het maar opgeef en op dit moment een aantal opties heb:
1)  de fronts en de center aansturen met 1 MA;
2) de fronts en de center gebrugd aansturen met 2 MA's ieder (op dit moment zoals het is);
3) op zoek gaan naar een andere eindversterking in de trant van Marantz MM8003, Rotel RMB-1575, Parasound A-51 of misschien zelfs een Classé....
4) de SR naar Audioservice brengen om te controleren....

Optie 1 geeft een minieme brom en is mee te leven, maar ik mis wel de kracht en dynamiek! Optie 3 is een serieuze, maar moet me dan weer helemaal opnieuw oriënteren, luisteren, afvragen, budgetteren, e.d. Optie 4 is een gewaagde en dan ben ik "redelijk onthand", zullen we maar zeggen. Een week zonder de SR is niet iets waar ik op zit te wachten.

Optie 2 is op dit moment de werkelijkheid: kracht, dynamiek en vol......met een brom wanneer ik geen geluid weergeef....oftewel: ik heb gekozen om op dit moment te accepteren dat de brom aanwezig is wanneer ik geen geluid weergeef. Wanneer we film kijken, hoor ik dan die brom bij hele zachte passages. Ach, wellicht een kwestie van accepteren en rustig blijven, toch?

Ik denk dat het helaas iets is wat ik niet weg kan krijgen en waar ik op dit moment mee moet leven. Ach, als dat het enige is? :-D ;)

Voor nu accepteer ik het en zal de komende tijd eens gaan nadenken wat ik kan/wil doen: het zo laten of op zoek gaan naar andere eindversterking..... Het is namelijk wel zo dat nu ik de dynamiek van de Audiolabs heb gehoord (of is het de eindversterking), ik dat altijd zo wil hebben.......
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

heb je ook alles op 1 groep geprobeerd? Je gebruikt 2 stekkerblokken en 2 stopcontakten. Daar moet echt het probleem zitten. Ik heb met jou ma's nooit geen problemen gehad. Ik had alles op een 8 voudige monster stekkerblok zitten. Ging echt perfect. Toen ik mijn vincent's had gehaald heb ik heel even geluisterd zo (1 a 2 dagen) en toen ben ik begonnen te verbouwen. Ik heb 3 aparte stroomgroepen aangelegd puur voor de audio. Een mooi 4 voudig stekkerblok gekocht voor de bronnen. Deze zit in 1 groep en de beide vincent's hebben hun eigen groep. Alles na de verbouwing netjes op zijn plek gezet, stekkers erin en ik had me daar toch een bromtoon dat wil je niet weten. Die kon je bijna in een ander vertrek nog horen.

Na gezocht te hebben wat het probleem kon zijn kom ik maar op 1 antwoord. Een brom is bijna altijd een aardlus. Mijn apparatuur is helemaal top dus dat kon het niet zijn. Ook met de ma's immers geen problemen.

Ik heb 3 dezelfde stroomgroepen gebouwd. Alles is gelijk, stopcontakten kabels aardepen noem maar op en toch een behoorlijke aardlus. Dit kan zijn dat de ene stroomkabel (vanaf groepenkast naar stopcontakt) meer weerstand heeft dan de andere. Toch gek als je bedenkt dat ze ook precies even lang zijn. De aarde kabels zitten in de groepenkast met elkaar verbonden, hoe kan dat nou dacht ik. Toen ineens kreeg ik een idee. De kabels moesten we het verschil teweeg brengen. Ik heb dit opgelost door de aarde van alle 3 stopcontakten met elkaar te verbinden.

Ineens het hele probleem opgelost. Het is kraak helder als het stil is in de muziek.

Heb je al eens gebrobeerd om de aarde van beide verdeeldozen op elkaar aan te sluiten? Dan moet het gewoon goed komen. Anders zou ik nog eens proberen om 2 gelijke goedkope randaarde verdeeldozen te kopen (5 euro dingen) deze in de stopcontakten stoppen, 2 randaarde stekkers meenemen, alleen de randaarde met elkaar verbinden en deze stekkers in de eerste stopcontakt drukken aan de kabelinvoer kant. Moet zeker goed gaan dan.

Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat je een randaarde stopcontakt hebt waar je de verdeeldozen in hebt? En dat die randaarde ook bedraad is. Dit vraag ik omdat veel oudere huizen geen randaarde hebben en als er iemand toch een randaarde stopcontakt heeft geplaatst zonder een kabel eraan, dan werkt het ook niet natuurlijk :)
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

Ons huis is een nieuwbouwhuis uit 2005 en alle stopcontacten zijn geaard. Wel zijn er vorig jaar nieuwe aardlekschakelaars ingezet, omdat er een recall was van de oude.

De situatie nu is de volgende: alle beeldweergevers (tv, br, dvd en decoder) zijn aangesloten op 1 verdeeldoos (Valhalla - gefilterd) en alle geluidweergevers (SR, 6 x MA en 1 sub) zijn aangesloten op een andere verdeeldoos (Goldkabel - ongefilterd). Dan is de Valhalla aangesloten op de Goldkabel en zijn alle 6 MA's met een "aardebrug" op elkaar aangesloten (naar de SR en een ander stopcontact dus niet, omdat bleek dat dat niets uitmaakte.....). Al dat is via de Goldkabel aangesloten op het lichtnet, dus alles is aangesloten op 1 (geaard) stopcontact. Ook al zou ik een ander stopcontact proberen, het blijft dezelfde groep -> de woonkamer, keuken, magnetron en berging. In de berging staan geen "rare" dingen en is alles uit; de mag word geregeld gebruikt en tijdens het gebruik is er geen verschiil; hetzelfde geldt voor de rest van de keuken (koelkast, kookplaat, afzuigkap, etc.), bovendien heeft de oven een eigen groep; voor de rest bevinden er zich in de woonkamer geen rare dingen: gewoon de normale zaken: lampjes, telefoon en de audio....

OF ik doe zelf iets helemaal verkeerd OF er is iets ernstigs aan de hand met onze aarde OF dit is iets wat is en niet verholpen kan worden......  :?

PS: ik kwam tijdens het zoeken naar een oplossing een interessant artikel tegen: http://www.epanorama.net/documents/groundloop. Wellicht dat iemand er iets aan heeft?

PS: het zal wel iets zijn wat ik over het hoofd heb gezien en dat zal het meest simpele zijn..... Ach, weer wat geleerd dan, toch? ;) Toch leuk geweest dan om te kijken naar andere eindversterking, zoals Parasound of Rotel.... ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

allereerst is mij een beetje onduidelijk of je aan de sr ook een aardekabel met een randaardstekker hebt zitten. En zo ja zit die in een andere stopcontakt?

Ten tweede zit volgens mij het probleem in je valhalla stekkerblok. Dit omdat daar een filter in zit. Een filter is aarde gerelateerd. Indien je een filter gebruikt haal je slechte dingen weg (tenminste dat is de bedoeling). Mijn vermoeden is dat je filter je aarde zuiverd en dat je daarom iets minder aarde hebt als op de goldkabel.

Ik zou echt het volgende gaan proberen. Je neemt een simpele 3 voudig stekkerblok. Deze doe je in het stopcontakt. Daarin doe je 2 gelijk 6 voudige verdeelblokken (goedkope blokken maar wel gelijk). Op de ene blok sluit je 6 ma's aan. Op de andere je sr dvd bd tv en decoder. De aardekabel (die van de sr en ma's )met stekker eraan in het verdeelblok waar je je tv ook in hebt. Dan is het zeker over. Mits hij nog bromt even de coax kabel los gooien.

Als je het zo aansluit heb je geen filter er tussen.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

De SR, de DV en de REL hebben alledrie een Essential Audio Tools Current Conductor als netkabel en zijn dus geaard aangesloten.

Ik heb vanavond heel veel mogelijkheden uitgeprobeerd inclusief nog een tweetal andere verdeelblokken, verschillende manieren van aansluiten, verschillende stopcontacten, andere groep, etc. Zelfs een ongeaard verdeelblokje geprobeerd, maar niets mocht baten.

Op dit moment is e.a. aangesloten:
Valhalla: SR, DV, br, Humax, Pana -> stopcontact 1
Goldkabel: REL, 6 MA's -> stopcontact 2
Stopcontacten 1 & 2 zitten direct naast elkaar en zijn onderling "aarde-verbonden" en zitten op 1 groep.

De Valhalla wil ik eigenlijk behouden, omdat het beeld dan meer rust heeft dan zonder en de kleuren zijn beter gedefinieerd. Klinkt gek, maar zowel mijn vriendin als ik ervaren het zo.

Ik wil iedereen, en met name thepioneer, bedanken voor het meedenken en tips geven voor een oplossing. Heel helaas is de brom tot op heden nog aanwezig :cry:

Er rest, denk ik, nog slechts een paar opties:
1) accepteren dat het zo is en er mee leren leven
2) blijven zoeken en uitproberen
3) een installateur laten komen en de gehele (electrische) installatie na laten meten
4) de MA's laten voorzien van geaarde snoeren
5) de MA's weghalen en alles weer via de SR laten lopen
6) de MA's weghalen en op zoek gaan naar andere eindversterking

Mijn visie:
1) kan ik niet en wil ik niet
2) heb ik geen zin meer in
3) is een optie, maar ben niet zeker of de kosten opwegen tegen de baten
4) is een optie, maar vermoedelijk een vrij dure en weet niet zeker of dat zal uitmaken
5) eigenlijk geen optie
6) is een optie, maar een vrij dure en tegelijkertijd een serieuze; ook omdat ik dan alle 5 de luidsprekers kan aansturen i.p.v. alleen de fronts en de center....

Ad optie 4/5/6 -> De MA's zijn ècht pracht eindversterkers en geven zo veel meer dynamiek aan/in het geluid, dat ik niet meer zonder kan of wil. Ik denk dat het eigenlijk meer de eindversterking is, die ik nu heb mogen horen en beleven. Binnenkort ga ik Audioservice een belletje geven en vragen naar hun mening/visie over geaarde MA's en/of voor een eventuele oplossing.

Ad optie 6 -> Eindversterking voor mijn installatie geeft extra kracht en dynamiek, die ik niet meer kwijt wil. Het lijkt erop dat de Audiolabs stiekem toch meer lusten dan menig receiver goed aan kan. Let wel: de SR-8002 is een bakbeest en lust menig luidspreker rauw, maar moet soms ook zijn/haar meerdere erkennen in luidsprekers....

De MA's zijn super versterkers en ik denk ook niet dat het daaraan ligt, maar feit blijft wel dat ik voorheen geen last had van een bromtoon en na de MA's wel..... Wellicht dat ik voorheen die brom ook al had en dit nu wordt versterkt door de eindversterking?

Ik ga me de komende tijd maar eens beraden wat ik wil gaan doen, waarbij ik een absolute voorkeur heb voor optie 3, 4 of 6...... Stiekem heb ik al rond gekeken voor optie 6 en kom dan op een Parasound 5250 uit of een Rotel RMB-1575.... (optie 6 dus). Daarnaast heb ik binnenkort contact met het bedrijf waar ik al mijn kabels e.d. haal; wellicht dat er een oplossing is in een verdeelblok?
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

Ik baal echt als een stekker dat je last hebt van een aardlus. Ik heb hier altijd genoten van de ma's en nu ze bij jou staan is het niet goed. Vindt het vreemd en baal dan ook dat er geen oplossing voor te vinden is. Je weet in ieder geval dat de ma's goed zijn bevonden maar het is vervelend dat niet goed wil.

Ik breek mijn hoof erover, en meer als ik je vertel kan ik niet verzinnen. Ik had pas last toen ik 3 groepen had gebouwd en daar de vincent's op aan gesloten had. Ik had eerder een 8 voudig stekkerblok van monster. Daar zaten dus mijn 4 ma's in. De pm8003 sa8003 en sr4003. Mijn dv4003 zat achterin de sr omdat ik aan mijn cd speler een aardekabel had gemaakt en die ook in hetzelfde blok zat i.v.m. de overspanningsbeveiliging.

Dan maar op zoek naar een paar vincent's :) Ik heb toevallig nog wel een set staan.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Jeroen

Misschien Kemp elektronics eens raadplegen die heeft veel ervaring met dit soort problemen.
http://www.kempelektroniks.com/

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tigger

Thanks iedereen voor de suggesties en excuus voor de wat latere reactie......heb 't behoorlijk druk gehad met andere zaken, dus ook nog geen tijd gehad om bijv. Audioservice te bellen e.d. ......


Heb wel een kleine verandering gedaan: de fronts niet gebrugd aansturen, maar enkel en de andere twee gebruiken voor de rears (de center was al enkel). De brom/aardlus is nog niet weg, maar nu wel minder aanwezig dan wanneer gebrugd. Voorlopig valt er mee te leven en ga ik me, zoals al eerder aangegeven, beraden op wat ik wil gaan doen.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips