Bromtoon door MA-500 - vermoedelijk aarding

Gestart door Tigger, november 04, 2010, 15:50:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepioneer

Ik begrijp niet dat het met het doorlussen niet over gaat omdat een bromtoon eigenlijk zeker een aardlus is. Heb je ook de hdmi kabel uit de sr gehaald. Dus echt alleen de sr met de ma's verbonden. Zonder ook maar een cd of dvd speler erbij aan ?

Ik heb het hier namelijk ook gehad toen ik net mijn nieuwe groepen had aangelegd. Ik had mijn aardlus opgelost en toen had ik de tv analoog aangesloten op mijn voorversterker en doordat mijn tv niet op één van mijn audiogroepen zit had ik weer een bromtoon.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

@dmeerpa: ik heb 4 MA's bij 1 verkoper gehaald en 2 MA's bij een andere. Alle 6 zijn bij Audioservice geweest en het volgende is gedaan:
Diverse soldeerverbindingen hersteld
Eindtrap hersteld
Output relais hersteld
Bias-circuit afgeregeld

Ook de powertest gaf ok.


Toen ik donderdag alles weer aansloot en ging kijken waar de bromtoon vandaan kwam, bleek o.a. dat terwijl de SR volledig afgesloten was (dus stroomkabel niet aangesloten en ook de interlinks) en alle weergevers geen stroom hadden, de bromtoon toch aanwezig was en toen ik de interlink van de SR naar de gebrugde MA aansloot, de bromtoon zachter werd..... Dat wijst toch weer in de richting van aarding, toch?

Trouwens, het kan toch niet aan de stroomtoevoer liggen, want anders had ik dit toch ook via de SR moeten hebben??



Morgen probeer ik alle MA's afzonderlijk op 1 luidspreker te "testen" -> dus 1 MA op het net en 1 luidspreker eraan, zonder SR, interlinks, gebrugd of wat dan ook. Ook zal ik nogmaals het "aarden" proberen: gewoon met 2,5 mm2 installatiedraad en spades. Ik ben benieuwd wat dat geeft....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

lo

Citaat van: Tigger op november 07, 2010, 23:07:59
Morgen probeer ik alle MA's afzonderlijk op 1 luidspreker te "testen" -> dus 1 MA op het net en 1 luidspreker eraan, zonder SR, interlinks, gebrugd of wat dan ook. Ook zal ik nogmaals het "aarden" proberen: gewoon met 2,5 mm2 installatiedraad en spades. Ik ben benieuwd wat dat geeft....

Lijkt me een goed plan, maar begin zonder aarde en eventueel nog op een stopcontact wat niet opdezelfde groep zit.

Succes en ik hoop dat je spoedig de oorzaak kunt vinden. Ik zou er zachtjes gek van worden.

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Tigger

#33
Deel 1 -> alles eraf en de MA's afzonderlijk aansluiten.

Links
MA 1: geen brom
MA 2: geen brom

Center
MA 3: geen brom
MA 4: wel brom

Rechts
MA 5: geen brom
MA 6: geen brom


Volgende stap: MA 4 uit het verdeelblok en opnieuw luisteren en met hetzelfde resultaat. Nu maar horen wat er gebeurt wanneer ik per kanaal de MA's brug (behalve de center). De brom was er weer.

Eerste voorzichtige conclusie: alle MA's, behalve nr 4, doen het goed. Pas wanneer ik ze brug, komt de brom terug. Dat zou toch weer wijzen op aarde.

Als ik die aarde niet goed krijg, moet ik 1 MA per kanaal gaan gebruiken..... Maar het moet onder controle te krijgen zijn.  :yes:
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Vlearmoes

Tja   nu kun je ze per stuk geaard proberen  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Tigger

#35
Net even 1 MA per kanaal aangesloten, inclusief de SR e.d. Brom was er weer, maar zachter. Nu eerst per kanaal dit even laten en geaard uitproberen.



Zucht........



Edit: (bijv.) het linkerkanaal -> wanneer de interlink van de SR naar de MA niet is aangesloten, is de brom harder en wanneer aangesloten, dus zachter. Het aarden met een extra kabel op de chassis van de SR en de MA helpt overigens niet.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Tigger

Hierdoor werd ik vanavond opeens getriggerd!

Citaat van: thepioneer op november 05, 2010, 20:32:39...... en doordat mijn tv niet op één van mijn audiogroepen zit, had ik weer een bromtoon......




De beide verdeelblokken waren op aparte stopcontacten aangesloten. Nu had ik nog een contact over op het versterker-verdeelblok en heb daar de steker van het verdeelblok van de (beeld)weergevers op aangesloten...... Wat blijkt: de brom is nagenoeg weg!!!


Oplossing is heeeeel dichtbij  hello Morgen de versterkers nog eens proberen te aarden..... (en te bruggen)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

lo

Hè hè..... pak van ons en jou hart denk ik. Nog effe vol houden en dan moet het lukken pompom
Goe bezig :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thepioneer

ik weet zeker dat het een aardlus is. Dat kan op veel manieren. In principe moet je alles op 1 groep aansluiten en dan is het weg.

Mijn advies is dat je een aardebrug gaat maken tussen de verdeelblokken. Dus een kabel maken met aan beide zijden een randaardestekker (zonder de pennen) zoals op mijn foto en dan de stekker in een verdeelblok steken en de andere kant in het andere blok. Dan heb je geen aardeverschil meer. Als je alle chassis ook nog eens op elkaar aansluit en dan in het stekkerblok is helemeel perfect
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

 violent1 Wat een kle** zooi is zo'n aardlus, zeg!!! Zoeken, zoeken, zoeken, tips, tips, tips, brom, brom, brom...... en dan lijkt het toch ineens goed te komen!! Ik begon bijna te twijfelen...... wanneer ik een keuken kan installeren met verleggen van gasleiding en electriciteitsleidingen, kan ik dit toch ook wel vinden???...... wanneer ik stroom kan doortrekken naar 3 tl's, 2 spotjes en 1 + 2 stopcontacten, kan ik dit toch ook wel vinden???..... wanneer ik tot op het stopcontact kan vinden wat de aardlek doet springen, maar nu net niet het apparaat wegens gebrek aan juiste meetapparatuur, kan ik dit toch ook wel vinden??? (de waterkoker in dit geval)

Het blijkt dus dat een aardlus best lastig is om te lokaliseren en nog lastiger om te verhelpen. Dan begin je met eliminatie-methode: en dat is een behoorlijk lange..... Zucht!!!


Morgen maar eens eerst de MA's weer bruggen en horen wat het dan doet. Daarna e.a. aarden.


@Ronald: wanneer ik beide verdeelblokken aansluit op beide stopcontacten heb ik op beide blokken 1 contact over, dus dan kan ik deze met elkaar verbinden (aarde). Wanneer je bedoelt dat ik een aardebrug moet maken in de huidige situatie (dus het ene verdeelblok op/aan het andere), heb ik maar op 1 verdeelblok een contact over....een aardebrug tussen beide blokken zal dan lastig gaan?
Trouwens, heb ik het goed wanneer ik zeg dat jouw "aardkabels" coaxkabels zijn??

Ik heb nog twee verdeelblokken liggen boven op m'n kantoortje: 1 x 5 en 1 x 6 contacten........eventueel kan ik ook nog een 12-voudig blok kopen en daarmee "experimenteren"..... of met de blokken, die ik nog heb....


Wordt vervolgd  :|
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

Het is geen coax kabel maar een dikke aarde kabel voor carhifi :) ik vond dat als ik een kabel ging maken dat het oog ook iets wou. vandaar het let wel, hoogglans zwarte kabels haha.

gewoon even 2 stekkers halen, pootjes eraf en dan een kabel ertussen en je bent klaar.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

dmeerpa

Citaat van: thepioneer op november 09, 2010, 19:20:41
Het is geen coax kabel maar een dikke aarde kabel voor carhifi :) ik vond dat als ik een kabel ging maken dat het oog ook iets wou. vandaar het let wel, hoogglans zwarte kabels haha.

gewoon even 2 stekkers halen, pootjes eraf en dan een kabel ertussen en je bent klaar.

Waarom haal je de pootjes eraf ? Ze zorgen uiteindelijk er wel voor dat de stekkers strakker vastzitten in de contactdoos. Of is je aarde kabel te dik, en loop je het risico dat deze vanbinnen in de stekker de pootjes raken. 
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

thepioneer

de aardekabel is niet te dik daarvoor, alleen wil je de 50hz van het stroom het liefst zo ver mogelijk van je chassis af hebben.

Ik heb het gedaan omdat de pootjes niet worden gebruikt en de randaarde alleen houd de stekker ook wel goed vast.

Zelf heb ik een in de stekker ook een spade zitten die onder de schroef van de randaard zit. Mooi strak en degelijk
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

#43
Je zou dus een "willekeurige" kabel kunnen nemen? Het enige wat de kabel doet, is de beide randaardes met elkaar verbinden; er loopt geen krachtstroom over, dus een stuk 4mm2 luidsprekersnoer kan ook dienst doen, toch?
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

de kabel zorgt er inderdaad alleen voor dat je één aarde krijgt in plaats van 2. Het klinkt raar omdat alles op een aardepen zit maar je hebt toch altijd aarde verschil.

Een stuk van 2,5mm2 is ook al voldoende.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550