Bromtoon door MA-500 - vermoedelijk aarding

Gestart door Tigger, november 04, 2010, 15:50:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

Zoals ik in mijn voorsteltopic al aangaf, heb ik last van een bromtoon door de luidsprekers (linker- en rechterfront en de center), nadat ik deze heb aangesloten op gebrugde Marantz MA-500's. Ik wil hier toch het mijne van weten en heb jullie hulp nodig, vandaar een apart topic hierover.

Even een quote
CiteerDie bromtoon is een continue iets op een gelijkblijvend geluidsniveau en wanneer een bron geen geluid weergeeft of het volume uit staat of op mute. Toen ik vanmiddag alles had aangesloten en de SR nog op standby stond, schakelde ik een voor een de MA's in en meteen was die bromtoon er (meteen bij de eerste set al). Ik vermoed dat de kabelbrei aan de achterkant een boosdoener zou kunnen zijn. Morgen maar eens alles eraf en opnieuw een voor een aansluiten.

Voor zover ik weet, heb ik alle MA's in fase staan. Alle componenten staan op 1 groep en daarnaast heb ik voor alle versterkers (incl. de SR en de sub) 1 ongefilterd verdeelblok (Goldkabel Powerline Flex) en voor de (beeld)weergevers ook 1 gefilterd verdeelblok (Valhalla Clean Power). Beiden hebben afgeschermde kabels. Vanavond heb ik de antennekabel eruit gehaald zowel bij de SR als de Humax en bovendien ook nog in de meterkast, maar de brom bleef... Ook heb ik de stekker van de Valhalla eruit gehad, maar de brom bleef... Daarnaast heb ik de sub afgesloten, maar de brom bleef... De MA-interlinks zijn afgeschermd en ook de diverse interlinks voor de weergevers (niet allemaal overigens, wel van de SR naar de tv en van de Humax naar de SR... van de br naar de SR en van de DV naar de SR komen nog...).

Wat ik straks nog kan doen, is de stekker van het versterker-verdeelblok even omdraaien. Je weet nooit... maar ik verwacht daar geen magie van...

Tot gister zag de kabelbrei er zo uit:


Vandaag heb ik alles, maar dan ook alles los gehad en alles opnieuw aangesloten. De interlinks van de MA's lopen nu "los" van andere kabels. Ik heb ze in het meubel gelegd. De HDMI-kabels voor de Humax en de br-speler heb ik omhoog gehangen, zodat die ook "los" zijn van andere kabels.





Eindresultaat is toch een stuk netter, dacht ik zo.


Maar nu: de bromtoon is er nog steeds!  :evil:

Wat heb ik allemaal gedaan/geprobeerd:
* antennekabel eruit -> helpt niet
* subwoofer afgesloten -> helpt niet
* alle stroomkabels eraf en opnieuw aangesloten op dezelfde manier -> helpt niet
* 1 luidspreker aangesloten op 1 MA -> helpt niet
* SR volledig afgesloten, dus alleen de MA's hadden stroom -> helpt niet
* met een verlengsnoer alles op een andere groep aangesloten -> helpt niet

Oftewel: zo langzamerhand heb ik alle opties wel gehad, maar niets lijkt te helpen!  :cry:

De tip van Ronald (met koperdraad doorverbinden) heb ik nog niet gedaan. Ik ben daar, eerlijk gezegd, een beetje huiverig voor: bang dat ik iets kapot maak en ik weet nog niet precies of ik dan alle MA's met elkaar moet verbinden of per set en hoe ik dat moet doen.... Toch klinkt het logisch om te doen.

Bovenstaande lezend krijg ik toch een vermoeden dat het iets met aarde te maken heeft en specifiek bij de MA's. Want ook al is alles afgesloten (inclusief de SR) en hebben uitsluitend en alleen de MA's stroom, er blijft een bromtoon, zelfs wanneer ik 1 luidspreker aansluit op 1 MA.

Wat kan ik nog meer doen behalve e.a. met koperdraad doorverbinden? Of wat kan ik nog meer controleren?
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

lo

Zelfs als je 1 luidspreker aansluit op 1 MA heb je een bromtoon.
Dus alleen een netsnoer en 1 luidspreker als ik het goed begrijp?
Heb je dat met alle 6 je MA's geprobeerd?
Misschien deze vraag nog eens voorleggen aan audioservice?

We denken met je mee, moet toch opgelost kunnen worden zou ik zo zeggen.

Succes,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Tigger

Inderdaad: 1 luidspreker aangesloten op 1 MA; de MA was wel aangesloten op het verdeelblok. Alle andere MA's waren uit dan wel afgesloten.
Ik heb er maar 1 geprobeerd.....

Een ander verdeelblok heb ik nog geprobeerd, maar ook dat mocht niet baten.

Ik zal binnenkort Audioservice bellen (morgen gaat niet lukken, want dat wordt onze jongste 1 :D en dan is het alweer weekend).

Ik heb het forum al afgestruind, maar niet iets kunnen vinden wat voor mij "helpt"; ook bij de buren (htforum) vind ik niet iets wat zou kunnen leiden tot een oplossing. De veel geopperde "aardlus" door de antennekabel heb ik al uitgesloten.


Ik wil toch die optie van Ronald proberen, maar dan heb ik wel ff wat tekst en uitleg nodig hoe dat precies te doen (zoals gezegd ben ik bang om iets kapot te maken en ik ben geen "electricien").


Uiteindelijk zal het wel iets heel simpels blijken te zijn.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Vlearmoes

Je hebt niet toevallig een dect telefoon daar kort in de buurt staan ??  (ook niet aan de andere kant van de muur)
of bij aanvoer stroom?
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

ik zie alle netsnoeren van de blokken nog over elkaar liggen  :|
rol ze op en stop ze afzonderlijk in radiatorbuis isolatie stukken  zodat ze elkaar (en andere kabels) niet raken !!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

Als je alles wilt aarden is er geen koperdraadje nodig vanaf elk chassis;
als  alles is aangesloten  kun je ook het chassis van de antennedoos aarden dat is genoeg
alle componenten zijn met elkaar verbonden door interlinks
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

lo

In alvast gefeliciteerd voor de leuke dag morgen  pompom pompom

Ik zou alle MA's toch ook eens op die manier proberen op 1 speaker. En niks anders op de MA aangesloten zoals je met die ene al geprobeert hebt. Misschien ook een stopcontact op een heel andere plaats in het huis om eventueel interferentie van een telefoon te omzeilen. Het kan imo niet waar zijn dat de oorzaak in al je MA's ligt.

Succes,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Tigger

Thanks lo!!


DECT telefoon in de buurt, eruit getrokken en brom blijft. Ook de babyfoon aan de andere kant van de kamer is het niet (die babyfoon morgen maar eens weghalen ;) ).

De netsnoeren lagen vanmiddag vrij van elkaar en ook toen was de brom er. Wanneer je trouwens de snoeren oprolt, ontstaat er dan niet een soort van inductie/spoelwerking?? Die isolatiebuis-methode ga ik proberen.

Ik heb trouwens gezien dat in de meterkast de CAI-ingang is aangesloten op de aard-aansluitingen onderin de meterkast. Zou ik die zonder "risico" eens los kunnen halen (de CAI dan)?
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

lo

Cai doos aangesloten op aarde in mk?
Bij mij komt er gewoon een groene (dikke)  coax binnen en daarop is een (volgens mij) einddoos aangesloten. Hierin zit dan weer de stekker van mijn coax die naar een einddoos bij de Tuner cq TV gaat. Dit alles vind volgens mij zijn aarde via de cai coax kabel.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Tigger

Zelfde hier. Er stond in de handleiding van Ziggo (toentertijd nog @Home) dat indien de doos zich in de meterkast bevindt, je de aarddraad moest aansluiten.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

lo

Bij mij is ie dus niet appart op aarde aangesloten (was ik erbij vergeten te vermelden)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thepioneer

ik denk echt dat je het moet zoeken in een aardlus. Alle componenten zijn wel verbonden via interlinks maar dan heeft elke component nog zijn eigen kast als aarde. Als je de kasten op elkaar aan sluit doormiddel van een draad dan heb je van alle kasten een geheel gemaakt.

Denk aan de marantz apparatuur met verkoperd chassis. Dit is ook om een betere aarde te krijgen.

ik heb thuis mijn sa8003 ook aan de aarde liggen, dit omdat hij dan beter klinkt. Ook is de sa de enige component die niet geaard is.

Door de ma's aan elkaar te verbinden kun je mooi testen of dat het probleem oplost. Ik zou als ik jou was alleen bijvoorbeeld de center aansluiten en de rest van de interlinks allemaal los van de reciever. Dus alleen de reciever op tuner stand en de ma's van bijvoorbeeld de center doorverbinden met een aarde draad en ook aan de reciever koppelen. Dan moet het echt over zijn. Indien dit zo is kun je definitief aardekabels maken voor alle ma's.

Ik heb hier thuis aardekabels gemaakt met spades aan het eind. Dan kun je een schroef op de achterkant losdraaien, spade eronder en weer vastdraaien.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Tigger

Ok, dus een soort van "jumper" maken tussen de gebrugde MA's voor de center op een van de schroefjes van beide MA's en dan 1 "jumper" van 1 van die MA's naar de SR? Dan SR aan, waaraan geen enkele interlink nog op zit, dus geen HDMI, analoog (CD), antennekabel en MA-interlink, behalve de interlink naar de MA's voor de center? Dus ook de D-Bus snoertjes los en alle andere stroomkabels?
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

thepioneer

de d bus snoeren en interlinks moet je wel gewoon op de ma's aansluiten. Het zijn inderdaad een soort jumpers.


Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Dit moet het gewoon oplossen. Alles in fase en zo aansluiten. Je kan ook nog als hij zuiver is de coax eraf en er weer aansluiten om die ook uit te sluiten.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Vlearmoes

idd radiatorbuis isolatie is een erg goedkope tweak die elke kabel op minstens een cm van elkaar en van de grond of muur houd
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v