Marantz Model 240 Amplifier

Gestart door emiledeux, juli 27, 2010, 23:07:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiledeux

Dag Forum,
ik heb een Marantz amp Model 240  en een model 3800 preamp. En sinds vandaag produceren ze niets meer dan doodse stilte. Ik heb geen idee wat er mis is.
De voorversterker lijkt normaal te functioneren wat mij doet vermoeden dat er iets mis is met de 240 (ook omdat hij niet het vertrouwde 'klikje' maakt nadat ik de versterker aanschakel)
Ik ben een beetje gehecht aan de versterker maar niet technisch aangelegd dus:
Kan ik deze oldtimer überhaupt nog ergens laten herstellen? (beschikbare onderdelen enzo?)
En is dat nog de moeite waard? of erg duur?
HLP
alvast bedankt bij voorbaat
Emilie




emiledeux

oké, iemand gevonden die er is naar wil zien! jej

HAL9000

En ineens doen ze het niet meer  :-o

Deze zijn altijd te repareren, echter zag ik iemand die een defecte 250 aanbood op marktplaats. Deze had al 24uur werk erin en niks werkte.  Nou na 1.5 uur zorgvuldig solderen had ik mijne alweer werkend.  :-D
Ben er nu in bezit van 2 + een 3300 pre.(nieuw uit doos)

Pas wel op de er wel de juiste To92 transistoren worden gebruikt!!!!
GEEN BC639 en GEEN C2240
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tbanis

Het is altijd makkelijker v.w.b. troubleshooten als niks het meer doet.
Intermittende storingen kunnen lastig zijn.

Verder:
- Meten is weten
- Gissen is missen
en
- Gokken is dokken.

De m.n. oudere generatie Marantz apparatuur is behoorlijk overbemeten, en eigenlijk gemaakt voor het leven. Vandaar ook de grote schare aan fans.
Helaas zijn solderingen - mits goed uitgevoerd - gegarandeerd voor 15 jaar; vooral bij thermisch belaste componenten (drivers)  willen de pootjes wel eens los op de print gaan zitten.
Even doorsolderen en e.e.a. is weer gefixd.
Ook de relais contacten willen wel eens vervuilen, overigens geldt hier: eerst meten of de schakeling nog goed werkt; is de symetrie OK? (+ en -  spanning van de voeding op de eindtrap) dan kan er niet veel meer aan mankeren.

good luck!
Ton